Gå til innhold

Høy lønn med kortest mulig utdannelse. Forslag?


Anbefalte innlegg

Fra http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lokforer:

 

For å søke opptak til Norsk Jernbaneskole, må man være minst 20 år. Fullført og bestått videregående skole innen: Elektrofag eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag) med enten fagbrev eller allmennfaglig påbygging slik at du har generell studiekompetanse. Fullført og bestått allmennfaglig studieretning med fordypning i matematikk (totalt minst 10 timer) eller fordypning i fysikk. Alternativt inntakskrav er realkompetanse, for eksempel fem års arbeid innen elektronisk eller mekanisk fagfelt.

Lønn

 

Heltidsansatte i samferdsel (landtransport) tjente gjennomsnittlig 32 800,- i måneden (2007). Beregnet årslønn for heltidsansatte i samferdsel utgjorde 386 200 kroner i 2007. Kilde: Statistisk Sentralbyrå

Lønn avhenger for øvrig av hva slags selskap du jobber for og hvilken turnus du har.

 

Ikke bare 1,5 års utdannelse om ikke du har de andre tingene på plass, med andre ord. Og 386 000 er vel UNDER hva gjennomsnittlig årslønn for heltids ansatte var i 2007: http://www.dn.no/privatokonomi/article1567733.ece. Håper du har mer rett enn mine kilder (som er endel mer generelle). Lokfører i familien kanskje? :)

 

Det er en del missforståelser ute å går i forbindelse med lønn osv i jobb som lokomotivfører.

Lokfører etter noen år i arbeid anslagsvis rundt 450.000 inkludert fastlønn og tillegg for ubekvem arbeidstid, noe avhengig av hvor du jobber. (NSB, Flytoget e.a.) (2007) Kan og tjene mer enn dette og som enkelte påpeker kan man få betalt utdanning, men dette avtales særskilt med nsb, flytoget, cargonet osv.

 

For å starte på utdanningen til lokomotivfører må man ha fylt 20 år. Videre kreves det at relevant videregående opplæring er gjennomført og bestått, gjerne med fagbrev innen studieretning for elektrofag eller mekaniske fag. Alternativt inntakskrav er tilsvarende realkompetanse. Da kreves minst fem års yrkeserfaring, eller kombinasjon av utdanning og yrkeserfaring.

 

Det stilles strenge helsekrav til stillingen gjennom Statens Jernbanetilsyns helseforskrift. Helseundersøkelse og test av psykiske og personlige egenskaper, som er nødvendige for en lokomotivfører, gjennomføres i skolens regi som en del av inntaksprosessen.

 

Lokomotivførerene innehar driftskompetanse som er etterspurt i andre funksjoner. Dette kan være innenfor områdene opplæring/undervisning, materiell- styring/brukerstøtte, traffiksikkerhetsarbeid og personaladministrasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb med liten utdannelse, høy lønn, mye fritid og gode sosiale antenner :w00t:

 

Utdannelse : 3 kursdager, ca 3 uker ventetid i påvente av behandling av søknad hos politiet.

Jobb: Ordensvakt

Lønn: fra 250 kr timen, i mitt tilfelle en del høyere.

Arbeidstid 5-6 timer per kveld/natt 2-6 dager per uke.

 

Jeg tjener over 500.000 i året på denne jobben.

 

Du kommer hjem fra jobb kl 04 ca og du står opp rundt kl 12-13 og har en meget fin dag hvor du kan trene, møte venner, gjøre ting i heimen, hva du nå må, og så er du på kl 21-23 et sted. Fantastisk godt arbeid. God lønn... Absolutt å anbefale, men passer ikke sarte sjeler :hmm:

Endret av jonna84
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fra http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lokforer:

 

For å søke opptak til Norsk Jernbaneskole, må man være minst 20 år. Fullført og bestått videregående skole innen: Elektrofag eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag) med enten fagbrev eller allmennfaglig påbygging slik at du har generell studiekompetanse. Fullført og bestått allmennfaglig studieretning med fordypning i matematikk (totalt minst 10 timer) eller fordypning i fysikk. Alternativt inntakskrav er realkompetanse, for eksempel fem års arbeid innen elektronisk eller mekanisk fagfelt.

Lønn

 

Heltidsansatte i samferdsel (landtransport) tjente gjennomsnittlig 32 800,- i måneden (2007). Beregnet årslønn for heltidsansatte i samferdsel utgjorde 386 200 kroner i 2007. Kilde: Statistisk Sentralbyrå

Lønn avhenger for øvrig av hva slags selskap du jobber for og hvilken turnus du har.

 

Ikke bare 1,5 års utdannelse om ikke du har de andre tingene på plass, med andre ord. Og 386 000 er vel UNDER hva gjennomsnittlig årslønn for heltids ansatte var i 2007: http://www.dn.no/privatokonomi/article1567733.ece. Håper du har mer rett enn mine kilder (som er endel mer generelle). Lokfører i familien kanskje? :)

 

Slike tall er bare sludder og vås. Jeg er lokfører, og det er INGEN av lokførerne som tjener under 500000. ALLE ligger over 500000 og opp til 1 million i året. Ja det er greit betalt, men du har ett gigantisk ansvar, så det er ingen "sløvejobb"

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jobb med liten utdannelse, høy lønn, mye fritid og gode sosiale antenner :w00t:

 

Utdannelse : 3 kursdager, ca 3 uker ventetid i påvente av behandling av søknad hos politiet.

Jobb: Ordensvakt

Lønn: fra 250 kr timen, i mitt tilfelle en del høyere.

Arbeidstid 5-6 timer per kveld/natt 2-6 dager per uke.

 

Jeg tjener over 500.000 i året på denne jobben.

 

Du kommer hjem fra jobb kl 04 ca og du står opp rundt kl 12-13 og har en meget fin dag hvor du kan trene, møte venner, gjøre ting i heimen, hva du nå må, og så er du på kl 21-23 et sted. Fantastisk godt arbeid. God lønn... Absolutt å anbefale, men passer ikke sarte sjeler :hmm:

 

 

Er det ikke krav å bli veldig sterk og være muskuløs for å kunne bli Ordensvakt?

Lenke til kommentar

Jobb med liten utdannelse, høy lønn, mye fritid og gode sosiale antenner :w00t:

 

Utdannelse : 3 kursdager, ca 3 uker ventetid i påvente av behandling av søknad hos politiet.

Jobb: Ordensvakt

Lønn: fra 250 kr timen, i mitt tilfelle en del høyere.

Arbeidstid 5-6 timer per kveld/natt 2-6 dager per uke.

 

Jeg tjener over 500.000 i året på denne jobben.

 

Du kommer hjem fra jobb kl 04 ca og du står opp rundt kl 12-13 og har en meget fin dag hvor du kan trene, møte venner, gjøre ting i heimen, hva du nå må, og så er du på kl 21-23 et sted. Fantastisk godt arbeid. God lønn... Absolutt å anbefale, men passer ikke sarte sjeler :hmm:

 

 

Er det ikke krav å bli veldig sterk og være muskuløs for å kunne bli Ordensvakt?

 

Nei.

 

 

Lenke til kommentar

Er det ikke krav å bli veldig sterk og være muskuløs for å kunne bli Ordensvakt?

 

Det kommer an på hvor du skal være ordensvakt. Skal du passe på i døra på utesteder, så må du ha en viss fysikk (og vite å bruke den - men bare når du må). Men helt plain vanilla ordensvakter som tasser rundt i byen skal bare bruke øya, tilsnakke dem som ikke er ønsket av oppdragsgiveren (typisk junkies og tiggere etc) og evt tilkalle politiet om det blir bråk eller om det skjer (straffbare) lovbrudd. Såvidt jeg har forstått.

 

Det er visst helt greit betalt - særlig i forhold til krav til utdannelse og kurs, men forvent at menneskesynet ditt blir litt mørkere for hver måned som går.

Lenke til kommentar

Jeg går nattevakt som vekter på helgene. Har rimelig bra lønn. Ca 270 i timen. Jobber du fulltid som vekter har du rimelig bra lønn, spesielt om du tar på deg mange nattevakter. På en helg med jobbing så kommer jeg hjem med nesten 3500 kroner. For meg som er student er det rimelig bra for min del^^

 

iKent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...