Gå til innhold

Høy lønn med kortest mulig utdannelse. Forslag?


Anbefalte innlegg

Dette kommer helt an på hva slags tidsperspektiv du har..

 

Den beste måten å bli rik på er å starte egen bedrift og gjøre det skarpt. Det er utgangspunktet. Røkke har jo bare videregående. Eller var det ungdomsskole?

 

Alminnelig lure folk kan gjøre dette sålenge de har god selvdisiplin og tåler motgang og har litt startkapital. Men skal du starte egen bedrift, så er det tre ting du trenger: En viss innsikt i relevant lovgivning, et kontaktnett og en forretningsidé. Som bedriftseier vil ingen spørre deg om utdannelse, sålenge du gjør rasjonelle valg. Men du må/bør gjøre betydelig egeninnsats i å lese deg opp på relevant literatur og lære deg å håndtere ansatte etc. Og uten et relevant kontaktnett blir det vanskeligere å komme igang.

 

Ellers er det som du og andre har sagt andre muligheter.

 

F.eks.

- flygeleder

- offshore-arbeider - jobber som en villmann i to uker, ha to uker av.

- div nattarbeiderjobber

- rørlegger har jeg også hørt er godt betalt!

 

 

Men om du virkelig vil få pæng, så gjelder det å jobbe som et uvær i endel år og dytte penga inn i noe som gir avkastning, for så å investere dem igjen når du har spart deg opp nok til å drive innenfor eiendom e.l. Ikke kast dem bort på gøyal elektronikk og masse reiser. Når du først har kommet dit at penga jobber for deg og du eier (sammen med banken) bedriften din, så er det mange folk over 35 år som bruker mye tid på golfbaner rundtomkring i verden..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Det er ikke så mange jobber hvor man tjener godt, og som samtidig ikke krever en lengre utdannelse. De få stillingene som faktisk finnes, er det kamp om. ;)

 

Ser at flere har nevnt flyveleder. De tjener absolutt godt - det eneste er at opptaket er hardt. Det er mange søkere, og få som gjennomfører. Arbeidstidene er ikke de beste, og Avinor kan vel i praksis flytte deg rundt i det ganske land - noe som kanskje gjør det litt vanskelig å kombinere med familie og et sosialt liv utenom? Hvis ikke det stopper deg, så er det penger å tjene der.

 

Vet ikke om noen har foreslått offshorearbeider (hoppet over et par sider, da jeg ikke gadd å lese masse tulleforslag)? Jeg kjenner flere som jobber som stilasarbeidere og sveisere (noen med fagbrev, andre med lengre relevant arbeidserfaring) som tjener penger som gress - spesielt hvis de jobber overtid. Hvis du har fagbrev, er det kun sikkerhetskurset som stopper deg. Ellers vet jeg at mange av de større oljeselskapene har egne traineeprogram, men jeg vet ikke hvilke kvalifikasjoner som kreves for å kvalifisere til dette. Far min fikk ingeniørutdannelsen sin gjennom et traineeprogram i hvert fall, hvor han tok kurs etc. samtidig som han jobbet og fikk full lønn og etterhvert tittelen ingeniør.

Lenke til kommentar

-Forsvaret: 250-350 i grunnlønn rett ut av skolen, div tjenestetillegg og mye overtid.

-Fisker: Kan være god lønn og veldig mye fri.

-Butikkeier: God lønn, ingen krav om utdannelse...litt risikofylt da.

 

Hvor stor tidsramme snakker vi om? Du får det til å høres ut som at du helst bare vil jobbe 4-5 år for så å leve av renter eller aksjehandel.

 

Jeg ville heller gått for ett stabilt karierevalg som du vet du fortsatt kan og vil drive på med om 20-30 år, enn noe du kanskje ikke vil drive på med om 5 år...just sayin', de fleste som er rike i dag har drevet på målrettet i årevis for å komme dit hvor de er i dag.

Lenke til kommentar

Har selv jobbet som sikkerhetsvakt på en oljeinstallasjon i Nigeria i 1 år. Ingen formell utdannelse kreves bortsett fra militær erfaring, og lønna er skyhøy! I løpet av det året tjente jeg bortimot 1.5 millioner kroner, og det kunne blitt mer hadde jeg ikke valgt å ta ut ferie en lang periode. Jobben krever riktignok en del av deg som person, men har du en sterk psyke så er ikke det noe problem. Du bor gratis og spiser gratis. Oppdragsgiver betaler også 4 flyreiser tur-retur i året til valgfri destinasjon.

 

Det finnes massevis av spennende vaktjobber i Afrika og Midt-Østen som ikke krever høyere utdannelse, men som betaler bøttevis med penger, ofte en del under bordet. Har bekjente som jobber/har jobbet på byggeplasser i Libya, på oljeinstallasjoner i Algerie og Saudi Arabia, og for FN i Rwanda og Kambodsja.

 

Bare noen tips.

Lenke til kommentar
Har selv jobbet som sikkerhetsvakt på en oljeinstallasjon i Nigeria i 1 år. Ingen formell utdannelse kreves bortsett fra militær erfaring, og lønna er skyhøy! I løpet av det året tjente jeg bortimot 1.5 millioner kroner, og det kunne blitt mer hadde jeg ikke valgt å ta ut ferie en lang periode. Jobben krever riktignok en del av deg som person, men har du en sterk psyke så er ikke det noe problem. Du bor gratis og spiser gratis. Oppdragsgiver betaler også 4 flyreiser tur-retur i året til valgfri destinasjon.

 

Det finnes massevis av spennende vaktjobber i Afrika og Midt-Østen som ikke krever høyere utdannelse, men som betaler bøttevis med penger, ofte en del under bordet. Har bekjente som jobber/har jobbet på byggeplasser i Libya, på oljeinstallasjoner i Algerie og Saudi Arabia, og for FN i Rwanda og Kambodsja.

 

Bare noen tips.

WOW. Fortell mer a. Bærte du våpen?

Lenke til kommentar
Har selv jobbet som sikkerhetsvakt på en oljeinstallasjon i Nigeria i 1 år. Ingen formell utdannelse kreves bortsett fra militær erfaring, og lønna er skyhøy! I løpet av det året tjente jeg bortimot 1.5 millioner kroner, og det kunne blitt mer hadde jeg ikke valgt å ta ut ferie en lang periode. Jobben krever riktignok en del av deg som person, men har du en sterk psyke så er ikke det noe problem. Du bor gratis og spiser gratis. Oppdragsgiver betaler også 4 flyreiser tur-retur i året til valgfri destinasjon.

 

Det finnes massevis av spennende vaktjobber i Afrika og Midt-Østen som ikke krever høyere utdannelse, men som betaler bøttevis med penger, ofte en del under bordet. Har bekjente som jobber/har jobbet på byggeplasser i Libya, på oljeinstallasjoner i Algerie og Saudi Arabia, og for FN i Rwanda og Kambodsja.

 

Bare noen tips.

WOW. Fortell mer a. Bærte du våpen?

Tror du virkelig han forsvarte dyre oljeinstallasjoner i Nigeria med knyttenvene? Du vil ikke vite hvor mange gamle krigsvåpen det faktisk finnes der, hvor fattig den jevne nigerianer er, og hvor lite et liv er verdt i Nigeria ...

 

Det er ikke vekter på Rema 1000 vi snakker om her.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar
WOW. Fortell mer a. Bærte du våpen?

 

Som Billy-the-kid så fint formulerte det så er ikke menneskeliv verdt spesielt mye i Nigeria, og da konkret hvite europeere og amerikanere som jobber i oljeindustrien er veldig utsatt. I løpet av året jeg jobbet der var det flere kidnappingsforsøk mot oljearbeidere, attentatsforsøk, ran og tyveri av olje, og sabotasje av oljeledninger. Når man prøver å beskytte seg selv og andre mot hensynsløse banditter som ikke tar fem flate øre for å kappe hue av deg, da sier det seg selv at man ikke bare kan observere og rapportere.

Lenke til kommentar
Jobben krever riktignok en del av deg som person, men har du en sterk psyke så er ikke det noe problem. Du bor gratis og spiser gratis.

 

Hehe, helt ufarlig er det vel ikke akkurat. Hvorvidt en vil kalle det et problem er vel opp til en hver og vurdere :D

 

Et godt forslag, men det blir nok utelukket. Jeg risikerer ikke helse for penger.

Lenke til kommentar
Et godt forslag, men det blir nok utelukket. Jeg risikerer ikke helse for penger.

 

Tror du på julenissen?

 

Alle høytlønna jobber som ikke krever høy utdannelse har en drawback.

 

Sikkerhetsvakt = sikkerhet

Offshore = 2 uker med beinhard jobbing, potensielt sikkerhet.

Heismontør = vanskelig å komme inn (tror jeg)

Nattjobbing = vanskelig å leve et normalt liv på siden av jobben

Drive egen bedrift = risiko, krever god dømmekraft osv osv

 

Den jobben du vil ha, finnes neppe. Ellers ville alle ha hatt den..

Lenke til kommentar
Jobben krever riktignok en del av deg som person, men har du en sterk psyke så er ikke det noe problem. Du bor gratis og spiser gratis.

 

Hehe, helt ufarlig er det vel ikke akkurat. Hvorvidt en vil kalle det et problem er vel opp til en hver og vurdere :D

 

Et godt forslag, men det blir nok utelukket. Jeg risikerer ikke helse for penger.

 

 

Jeg sier ikke at jobben er ufarlig, på ingen måte. Det jeg mente var at en sterk psyke er alfa omega. Det hjelper lite hvor god du er til å skyte, hvis du bikker over mentalt når det først smeller.

 

Det er ikke en jobb som passer alle, og hadde jeg vist det jeg vet i dag, så hadde jeg nok ikke tatt jobben. Men pengene kom godt med de :D

 

Uansett, lykke til videre i jakten på jobb.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Hva er rart med raske penger?

 

Kun idioter spiller lotto. Gevinst / Innsats = ~0,5

 

Og motivasjonen, for de som lurte, er å spare penger nok til at jeg kan tjene litt ekstra på høyrente eller verdipapirer i fremtiden. Da må jeg ha en jobb som gjør meg i stand til å spare opp mot 80-100 000 i året i noen år. Det klarer jeg ikke nå.

Og det du mener er at over halvparten av Norge er idioter? .. haha

 

Ja! Det er de

Lenke til kommentar

i hvilken kontekst er god lønn, god lønn? Hva ser du for deg? En stilling der man får bra betalt for kort utdannelse er Lokfører. Jeg tror utdannelsen er 1-1,5 år, og lønnen ligger på pluss 500 000, kanskje mer. Det syntes jeg er bra for å sitte å kjøre tog. Det er grunnlønn, men så har du masse tillegg for ubekvem arbeidstid.

 

På den andre side, man må være smart for å få opptak på skolen. Masse intervjuer, vet ikke helt omdu kan pårope deg det.

Lenke til kommentar

Fra http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/lokforer:

 

For å søke opptak til Norsk Jernbaneskole, må man være minst 20 år. Fullført og bestått videregående skole innen: Elektrofag eller teknikk og industriell produksjon (tidligere mekaniske fag) med enten fagbrev eller allmennfaglig påbygging slik at du har generell studiekompetanse. Fullført og bestått allmennfaglig studieretning med fordypning i matematikk (totalt minst 10 timer) eller fordypning i fysikk. Alternativt inntakskrav er realkompetanse, for eksempel fem års arbeid innen elektronisk eller mekanisk fagfelt.

Lønn

 

Heltidsansatte i samferdsel (landtransport) tjente gjennomsnittlig 32 800,- i måneden (2007). Beregnet årslønn for heltidsansatte i samferdsel utgjorde 386 200 kroner i 2007. Kilde: Statistisk Sentralbyrå

Lønn avhenger for øvrig av hva slags selskap du jobber for og hvilken turnus du har.

 

Ikke bare 1,5 års utdannelse om ikke du har de andre tingene på plass, med andre ord. Og 386 000 er vel UNDER hva gjennomsnittlig årslønn for heltids ansatte var i 2007: http://www.dn.no/privatokonomi/article1567733.ece. Håper du har mer rett enn mine kilder (som er endel mer generelle). Lokfører i familien kanskje? :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...