Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mente Cu og Cl. Presterte selvsagt å skrive feil.

 

For meg blir det slik at hvis Cu gir fra seg 1 elektron til klor, så vil klor få 8 elektroner i ytterste orbital. Er det slik at kopper, som har 2-8-18-1 i e-fordeling, vil få M-skallet som sitt ytterste skall, eller vil kloret "trekke på" på kopperet og holde en stabil binding?

I utgangspunktet kan du si at M-skallet blir ytterste skall, siden det ene elektronet i N-skallet forsvinner når det dannes Cu+, og du ender opp med at de 18 M-elektronene ligger «ytterst». Som nevnt over, så er det litt klønete å forklare disse tingene vha. skallmodellen, siden mye av det som skjer under slike reaksjoner ikke gir mening med mindre man tar i bruk orbitalteori (du kan se på orbitalene som mindre «avdelinger» under hvert skall).

Lenke til kommentar

Er det noen som har løsningsforslag på eksamen i kjemi 2 våren 2010?

 

Lurer også på om noen har tips til hva jeg kan gjøre gjennom hele dette året for å få bra på eksamen til våren. Har som mål å få 5 eller 6, og har hørt og sett at eksamen i kjemi 2 er ganske vanskelig.

 

Til del 1, får man utlevert løselighetstabell, periodesystem osv? Eller er det HELT uten noen som helst hjelpemidler? Vet at man ikke får har med kalkulator osv..

Endret av matildaaaa
Lenke til kommentar

Hei.

 

Er det nokon som veit kor viktig rapportane til forsøkene blir på kj1 eksamen(privatist)? Har desverre ikkje skrive særleg gode rapportar, og er ganske bekymra no. Forsøks-delen er visst ikkje særleg lang, så kanskje eg ikkje har så stor grunn til å bekymra meg ?

 

på forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Er det nokon som veit kor viktig rapportane til forsøkene blir på kj1 eksamen(privatist)? Har desverre ikkje skrive særleg gode rapportar, og er ganske bekymra no. Forsøks-delen er visst ikkje særleg lang, så kanskje eg ikkje har så stor grunn til å bekymra meg ?

 

på forhånd takk for svar :)

http://www.udir.no/grep/Fag/?fagid=475450

Det står jo at det er muntlig-praktisk, og da vil jeg tro at forsøk og rapporter spiller inn på karakteren?

Hadde kjemi 1 i fjor som elev, og kom ikke opp i muntlig, så jeg vet ikke så veldig mye om hvor mye de vektlegger det :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg skal foreta en fellingstitrering av CuCl2x2H2O med sølvnitrat(kvantitativ analyse)

Det jeg lurer på er hvordan man setter opp reaksjonslikningnen for hydratet. Er det riktig at man ser bort ifra vannet som er festet til, siden det løser seg opp?

 

Eller blir reaksjonslikningen slik:

CuCl2x2H2O ---> Cu2++2Cl-+2H2O

 

Også når man skal få sølvklorid?

2Cl-+2Ag+ --> 2AgCl

Lenke til kommentar

Driver med en oppgave nå: Skriver på engelsk, siden oppgaven er på engelsk:

What is the pH of phosphate buffer containing 0,12 mole of Na2HPO4 and 0,08 mole of NaH2PO4 in 2 L of buffer? What would be the change in pH if 1 mL of 8M NaOH was added to 1 L of above buffer? Phoshoric acid (H3PO4) has the following values of dissociation constants: Ka1 = 7,1 x 10 ^-3 Ka2= 6,3x 10^-8 Ka3 = 4,5 x 10 ^-13

 

Pka her blir: -log 6,3 x 10^-8 = 7,2

pH blir= 7,2 + log 0,12/0,08 = 7,37 Men hvordan finner man ut resten? Hvorfor skal man egentlig bruke Ka2? Fikk bare vite det av noen andre.

 

Har 2 oppgaver til jeg lurer på: How much will the pH of change if 0,01 mole of HCl is added to 1L of 0,1 M ammonium buffer of pH 9,56? For NH3 Kb = 1,8 x 10^-5 (pKb= 4,74)

 

In patients blood: pH = 7,25 and PCO2 = 7,86 KPa. What is the concentration of HCO3-? What kind of acid-base disorder should the patient be dignosed with=

alfa = 0,0225 mmol/l + KPa

Lenke til kommentar

Hvis man får bilde av denne på en prøve, skal man regne den som et sykloalken eller som en benzenring? Jeg hadde regna den som en sykloalken siden bindingene i benzenringen er ikke helt like som i sykloalkenet. Fikk feil på en prøve fordi jeg regna den som en sykloalken og ikke benzen.

 

benzene.jpg

Endret av matildaaaa
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg å definere molar løsningsentalpi?

 

Her er hva jeg har skrevet selv:

 

Den molare løsningsentalpien til et stoff tilsvarer hvor mye energi som forsvinner fra systemet eller blir gitt til systemet når et mol av stoffet blir løst opp. Forsvinner varme fra systemet er reaksjonen endoterm, blir varme gitt til systemet er reaksjonen eksoterm.

 

Dette lurer jeg og på:

En endoterm reaksjon er en reaksjon som mottar energi fra omgivelsene.

 

Hvis vi ser på reaksjonen ammoniumnitrat blandet i vann i et isolert system ser vi at tempraturen faller, men det er ingen varme utveksling med omgivelsene og det er en endoterm reaksjon. Hvordan forklarer vi dette?

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Kan vi da si:

temperatur økning ved oppløsning av et stoff i vann er alltid eksoterm og temperatur minking er alltid endoterm?

 

ikke relevant til forrige spørsmål, men stemmer dette:

Ved forbrenningsentalpi:

Mer varme ut fra systemet enn tilført = alltid eksoterm

Mindre varme ut fra systemet enn tilført = alltid endoterm

 

Ved bindingsentalpi:

Sender inn energi(endoterm) for å bryte bindinger, hvis disse brutte bindingene danner nye bindinger som gir fra seg mer energi enn det som ble sendt inn i systemet er reaksjonen eksoterm.

 

Danner de nye bindinger som ikke gir fra seg mer energi enn den energien som ble sendt inn er reaksjonen endoterm.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Kan vi da si:

temperatur økning ved oppløsning av et stoff i vann er alltid eksoterm og temperatur minking er alltid endoterm?

 

ikke relevant til forrige spørsmål, men stemmer dette:

Ved forbrenningsentalpi:

Mer varme ut fra systemet enn tilført = alltid eksoterm

Mindre varme ut fra systemet enn tilført = alltid endoterm

 

Ja det er ok.

 

Ved bindingsentalpi:

Sender inn energi(endoterm) for å bryte bindinger, hvis disse brutte bindingene danner nye bindinger som gir fra seg mer energi enn det som ble sendt inn i systemet er reaksjonen eksoterm.

 

Danner de nye bindinger som ikke gir fra seg mer energi enn den energien som ble sendt inn er reaksjonen endoterm.

 

Stemmer dette?

 

Litt vanskelig å forstå hva du mener her.

 

Se på "energiinnholdet" i en binding:

 

Energi (bindinger brutt) > Energi (bindinger dannet) ----> eksoterm

Energi (bindinger brutt) < Energi (bindinger dannet) ----> endoterm

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på hva du mener heller, men er ganske sikker på at vi er uenige. :)

 

DeltaH negativ = alltid eksoterm, deltaH positiv = alltid endoterm.

 

Å bryte bindinger bruker energi. Den energien må bli tilført fra omgivelsene. Bryting av bindinger har alltid deltaH positiv.

 

Å danne bindinger gir fra seg energi. Dannelse av bindinger har alltid deltaH negativ

 

Da får vi:

 

A + B + energi --> C + D

 

Hvis de nye bindingene på høyre side gir fra seg mer energi enn vi putter inn på venstre side er reaksjonen eksoterm.

Dette mener jeg er rett fordi boka sier: "Den energien som frigjøres ved å danne ett mol av en type binding, har samme måltall som bindingsentalpien, men deltaH får negativt fortegn"

 

Kan vi da summere bindingsentalpi med:

høyre side(negativ kj/mol) + venstre side(positiv kj/mol) < 0 (eksoterm)

høyre side(negativ kj/mol) + venstre side(positiv kj/mol) > 0 (endoterm)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...