Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Åh, det er så utrolig mye vi ikke har gått igjennom på skolen også har jeg kjemiprøve nå på onsdag. Boka forklarer nesten ingenting og jeg er en person som må få alt inn med en teskje.

 

Setter stor pris på all den hjelpen jeg får.

 

4.3.15: 20,0 mL 0,2 mol/L CaCl2fortynnes med vann til 100,0 mL. Hva blir konsentrasjonen av Ca2+ og av Cl- i løsningen?

 

4.3.16: 25,0 mL av en 0,050 mol/L KCl ble overført med e pipette til en 250 mL målekolbe. Det ble tilsatt vann inntil løsningen nådde merket på målekolben.

a) Hvor mange mol Cl- ioner ble overført?

b) Hva er kloridkonsentrasjonen i den nye løsningen?

 

Enda et spørsmål: Hvordan regner man ut masseprosent? F.eks. masseprosenten til etansyre? Formelen er CH3COOH, molar masse 66,052 g/mol, tetthet (g/mL) og stoffmengdekonsentrasjon 17 mol/L. I følge fasiten så er masseprosenten 96.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åh, det er så utrolig mye vi ikke har gått igjennom på skolen også har jeg kjemiprøve nå på onsdag. Boka forklarer nesten ingenting og jeg er en person som må få alt inn med en teskje.

 

Setter stor pris på all den hjelpen jeg får.

 

4.3.15: 20,0 mL 0,2 mol/L CaCl2fortynnes med vann til 100,0 mL. Hva blir konsentrasjonen av Ca2+ og av Cl- i løsningen?

 

4.3.16: 25,0 mL av en 0,050 mol/L KCl ble overført med e pipette til en 250 mL målekolbe. Det ble tilsatt vann inntil løsningen nådde merket på målekolben.

a) Hvor mange mol Cl- ioner ble overført?

b) Hva er kloridkonsentrasjonen i den nye løsningen?

 

Enda et spørsmål: Hvordan regner man ut masseprosent? F.eks. masseprosenten til etansyre? Formelen er CH3COOH, molar masse 66,052 g/mol, tetthet (g/mL) og stoffmengdekonsentrasjon 17 mol/L. I følge fasiten så er masseprosenten 96.

 

Takk på forhånd!

4.3.15:

Du må tenke på hvor stor stoffmengde du har av CaCl2.

n=c*V=0.2mol/L * 0.020L = 0.004mol

 

CaCl2 --> Ca2+ + 2Cl-

 

Av forholdet ser du at

nCa2+ = nCaCl2

nCl- = 2 nCaCl2

 

Dermed blir konsentrasjonen av Ca2+:

c=n/V=0.004mol/0.12L = 0.033M

 

og konsentrasjonen av Cl-:

c=n/V=0.004mol*2/0.12L = 0.067M

 

Samme prinsipp for 4.3.16

Lenke til kommentar

Når metangass reagerer med oksygengass, dannes

det vann og karbondioksidgass.

a Skriv en balansert reaksjonslikning for reaksjonen.

b Hvilken stoffmengde vann og karbondioksidgass

dannes når en stoffmengde på 1,0 mol

metangass forbrenner i overskudd av oksygengass?

c Hvilken masse (i gram) vann og karbondioksidgass

dannes når 8,0 g metangass forbrenner

i overskudd av oksygengass?

d 10,0 g metangass og 10,0 g oksygengass antennes

i en beholder. Hvilken masse (i gram)

vann og karbondioksidgass dannes?

 

Jeg lurer på c og d her. Jeg mener at det i c dannes 18,0 gram vann, mens boken mener 9,0gram vann. Vi er begge enig om karbondioksid.

 

På d er vi i en lignende konflikt. Jeg mener at det dannes 11,26, mens boken mener halvparten. På karbondioksid er vi begge enig om 13,78gram.

 

Er det noe jeg misser totalt eller har boken feil?

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Holder på med en rapport her om oksidasjon av kobber. Skal finne ut om alt kobberet har blitt gjort om til kobberoksid. Veit ikke helt hvordan jeg gjør dette, har bare en formel om utbytteprosent (faktisk utbytte/teoretisk utbytte), men vet heller ikke hvordan jeg bruker den... :blush:

Hvis det er til noen nytte hadde vi 3,771 g kobber og fikk4,287 g CuO.

 

Håper noen kan hjelpe :)

 

Fant ut at det ikke er det samme, neste oppgave lyder slik:

d) Regn ut utbyttet av kobber(II)oksid i prosent. Pek på årsaker til at du ikke fikk 100 % utbytte.

Endret av Haawy
Lenke til kommentar

Trenger litt babysteps innen kjemi, det vil si detaljert fremgangsmåte for hvordan jeg kan beregne PH-verdi.

 

f.eks 0,003 M HCl

0,005 M Ca(OH)2

 

Any takers?

 

Gi litt av deg selv så skal jeg gi litt av meg. En detaljert beskrivelse betyr at du regner det ut og forteller hvordan du regnet det ut og hvorfor det du har regnet ut er riktig.

 

Hva er definisjonen av ph? Hva er egenskapene til løsningene dine? Hvilken formel kan du da bruke? Spør deg selv disse spørsmålene. Hvis du trenger mer hjelp så skal du få hjelp.

 

Du kan feks google det. Leser du denne wikiartikkelen så tror jeg du kommer langt på vei: Protolyse.

 

Håper det hjulpet deg videre.

Lenke til kommentar

Har et generelt spørsmål om isomeri. F.eks. hvorfor har C6H14 bare 5 isomerer?

 

Hvorfor er ikke:

 

C

|

C-C-C-C

|

C

 

en kurant løsning?

 

Edit: Glem det ... Det er jo det samme som

 

C-C-C-C-C

 

med en metylenhet festet til det 2. C-atomet ...

 

Pga. dreibarhet om enkeltbindingene. :fun:

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kIKtgsN1

Åja, daså....ble nok bare forvirring da :p menmen, det ser ut som det er denne tråden som nå blir aktivt bruk :)

 

Jaha? For jeg ser at TS er kalt 'arex1337', og at denne tråden ble opprettet for over et år siden. Mulig det ble litt forvirrende nå som noen har flettet din tråd inn her.

Lenke til kommentar

Hei, trenger litt hjelp med å forstå dette;

 

La oss anta denne reaksjonen:

 

xA + yB -> zC

 

La oss anta at vi vet hvor mange gram vi har av A, og hvor mange gram vi ender opp med, altså C. Vi trenger å finne hvor mange gram B vi hadde. Må vi da bruke forholdet i mol på stoff C, eller på stoff A?

 

For eksempel;

 

2 Na + Cl2 -> 2NaCl

 

Vi har 2 gram natrium og det dannes 3,12 gram NaCl.

 

Må vi her finne antall mol NaCl, dele på 2 og gange med molar masse for klorgass? Eller;

Må vi finne antall mol Na, dele på 2 og gange med molar masse for klorgass?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du innser det, men det er en enkel likning. Du vet hvor mange mol du har av Na og av NaCl ikke sant? Dvs at antall mol NaCl er lik antall mol Cl2 delt på to. Da vet du hvor mange mol du har av Cl2 og den molare massen finner du lett og da finner du massen til Cl2.

 

EDIT: Hvis du har overskudd an Cl2 så antar du bare det tilsvarende med Na istedet for NaCl og finner utbytte.

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg tenkte å ta dette faget til våren, og det er lenge siden jeg var borti dette sist...

 

La oss si at kopper reagerer med klor. Kopper har 1e i ytterste skall, klor har 7. Hovedregelen sier at et stoff ikke kan ha mer enn 8 elektroner i ytterste skall, og at dette er mest stabile tilstand, greit nok. Når disse stoffene reagerer med hverandre, så lurer jeg på hva som skjer; hvis kopper gir fra seg ett elektron til klor, så vil vel kopperet sitte igjen med et ytterskall på 18 elektroner?? Eller vil disse stoffene dele på elektronene, slik at begge får 8 elektroner i ytterste skall? Det høres ikke rimelig ut at klor deler 7 av sine elektroner med kopper. Hva skjer? Hvordan er elektronfordelingen i CuCl? "Funker" en binding selv om bare ett av stoffene som inngår i bindingen har edelgasstruktur?

 

Hva skjer i en reaksjon der et stoff som gir fra seg ett eller flere elektroner, har mer enn 8 elektroner i skallet innenfor? Vil det umiddelbart kvitte seg med elektronene til etter eller annet lett reaktivt stoff, ettersom 8 er maks?

Endret av HHalling
Lenke til kommentar

Mener du kalsium? Det som skjer er at kalsium med 1 elektron i ytterste skall gir fra seg et elektron til klor. Da får du i løsning Ca+ og Cl- mao en ionebinding. Dette er en forenkling og i realiteten er det mye mer komplisert enn elektroner som partikler som går i baner som kalles skall.

 

Siden det er så komplisert så lærer man en enkel teori som en vgs elev klarer å lære. Øyeblikket du spør dypere spørsmål så kommer denne teorien til kort. Hvis du vil vite mer om de avanserte teoriene rundt kjemiske bindinger så kan du jo ta en titt på "Molecular orbital theory".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...