Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Takk. Skjønner det nå. :)

Jobber med kjemien i dag òg, og har et lite spørsmål til:

Beregn løseligheten for MgF2 i destillert vann.

Ksp =8*10^(-8) for MgF2

Jeg har da tenkt slik

MgF2 => Mg2+ + 2F-

[Mg2+][F-]^2=Ksp

Setter konsentrasjonen for Mg lik x, og følgelig blir konsentrasjonen av fluor òg x.

x*x^2=Ksp, og så løser jeg for x, som da blir mol/l, og regner dette om til g/l ved å gange med formelmassen.

Men, jeg ser at foreleseren har løst den slik:

[Mg2+][2F-]^2=Ksp

Blir det ikke litt "smør på flesk" å først legge til et totall i eksponenten, og så legge til en koeffisient foran tallet i tillegg? Når jeg ser i formelsamlingen legges det kun til en eksponent.

:p

Noen som vet? :)

Mg^2+ = x

2F^- = 2x

 

--------------------------------------

 

(2x)^2*x = K(sp)

 

osv...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men, jeg ser at foreleseren har løst den slik:

 

[Mg2+][2F-]^2=Ksp

 

Blir det ikke litt "smør på flesk" å først legge til et totall i eksponenten, og så legge til en koeffisient foran tallet i tillegg? Når jeg ser i formelsamlingen legges det kun til en eksponent.

Ja, dette er feil måte å sette opp på. Janhaa gjør det riktig. Altså:

 

Ksp = [Mg2+][F-]2 er uttrykket for løselighetsproduktet.

 

Fra reaksjonsligningen ser vi at [Mg2+] = x og [F-] = 2x, da får vi:

 

Ksp = x(2x)2 = 4x3, som kan løses.

 

Husker at en av foreleserne på vårt universitet spesifikt påpekte at å skrive f.eks. [2F-] var et tegn på at man ikke hadde forstått logikken bak beregningen. Jeg gjetter at din foreleser bare skrev feil pga. et øyeblikks distraksjon eller noe i den dur. :)

Endret av GeO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

JEg har et lite spørsmål til før jeg er ajour med pensum, beklager at det blir mye masing. :)

 

Det gjelder balansering av redox-ligninger. Alt går egentlig greit, helt til jeg skal balansere "tilskuerionene" (de som bare henger der, og ikke reagerer).

 

Fe2++MnO4-+H+=>Fe3++Mn2++H2O

 

Finner oks.tall for alle atomene

 

Setter opp to likninger, en for reduksjon og en for oksidasjon. Multipliserer disse med et heltall for å nulle ut elektronene

 

5Fe2++Mn7+=> 5Fe3++Mn2+

Så ser jeg at dette er gjort i løsningsforslaget, i steget etterpå:

 

5Fe2++MnO4-=> 5Fe3++Mn2++4H2O

 

Jeg lurer generelt på hvordan man gjør det siste steget her med tilskuerionene.

 

På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar

Hvordan har du satt opp halvreaksjonen som reduseres?

Har du kun skrevet opp MnO4- --> Mn2+ ?

Husk på at oksygen ikke kan forsvinne.

 

Halvreaksjon skal derfor se slik ut:

 

MnO4- + 8H+ --> Mn2+ + 4H2O

 

Ser at du har Mangan med ioneladning 7+ til venstre. Dette stemmer ikke da det er permanganat du har på venstre side. Grei regel for redoksreaksjon er at du skal ende opp med de samme stoffene som oppgaven oppgir.

 

I basisk løsning er det også nøye å ha OH- med i den siste likningen. Du vil vanligvis legge til H+, men på slutten av balanseringen kan du da legge til så mye OH- at H+ blir til vann. Bare spør om det er noe uklart forklart :)

Lenke til kommentar

Jeg satt opp halvreaksjonene slik:

 

Mn7+5e- => Mn2+

Fe2+ - e- => Fe3+

 

Så har jeg multiplisert den siste med 5 for så å addere dem.

 

Det står i løsningsforslaget at man så skal balansere tilskuerioner.

 

Tenkte da siden jeg har permanganat i den opprinnelige ligningen, må jeg skrive MnO4 og legge til rett antall O-atomer på høyresiden, og siden jeg har 4 vannmolekyl til høyre må jeg legge til mer H+ på venstresiden slik at jeg får 8H+ på begge sider?

Lenke til kommentar

Mangan finnes ikke alene på venstre side, så i halvreaksjonen må du bruke permanganat. Selv om det er mangan som reduseres så er ikke ioneladningen lik oksidasjonstallet. Oksidasjonstallet skal settes for hvert enkelt stoff i saltet. Du må derfor ha permanganat på venstre side, noe som gjør at du får vann på høyre side og H+ på venstre.

 

Det viktigste er at du balanserer først halvreaksjonene så det er like mye på venstre som på høyre side. Deretter ganger du for å få riktig antall elektroner Ettersom hydrogen og oksygen ikke blir oksidert eller redusert er disse tilskuerne:) Håper dette gjorde det litt klarere!

Lenke til kommentar

KI + AgCl(s) --> AgI(s) + KCl

 

K_sp(AgI) = 8*10^-17 = x^2

 

x = [i^-] = 8,9*10^-9 M

 

trur jeg...

Dette er jodidkonsentrasjonen i en mettet oppløsning av AgI, som ikke tar hensyn til at du har en startkonsentrasjon på 0,1 mol/L og overskudd AgCl.

 

Det jeg ville gjort her, er å bruke den kombinerte reaksjonsligningen øverst i sitatet, finne K for denne reaksjonen, og beregne konsentrasjonen fra dette uttrykket. Det burde la seg gjøre.

Lenke til kommentar

Hei. Har kjemi 1, og lurer på ei oppgåva frå kapittel 6, nemlig 6.2.2 B.

Oppgåva er som følger :

 

4,0 g NaOH(s) vart løyst i 250 mL vatn, og temperaturen steig frå 19,5 til 23,0 grader celsius. Det trengst 4,18 J for å auke temperaturen i 1g vatn 1 grad. Tettleiken til vatn er 1,0 g/mL. Me reknar ikkje med at noko varme vart utveksla før temperaturendringa vart målt. Kor mange grader hadde temperaturen stige dersom dei 4,0g NaOH opphavleg vart løyst i 50 mL vatn ?

Lenke til kommentar

Hei. Har kjemi 1, og lurer på ei oppgåva frå kapittel 6, nemlig 6.2.2 B.

Oppgåva er som følger :

4,0 g NaOH(s) vart løyst i 250 mL vatn, og temperaturen steig frå 19,5 til 23,0 grader celsius. Det trengst 4,18 J for å auke temperaturen i 1g vatn 1 grad. Tettleiken til vatn er 1,0 g/mL. Me reknar ikkje med at noko varme vart utveksla før temperaturendringa vart målt. Kor mange grader hadde temperaturen stige dersom dei 4,0g NaOH opphavleg vart løyst i 50 mL vatn ?

finner først delta H for den første temperaturstigninga, delta H = 14,63 J/g

C = 4,18 J/gC,

der

chart?cht=tx&chl=C=\frac{\Delta H}{\Delta T}\,\,\,(*)

==============

for b)

siden vannmengden er 1/5 i b), blir høyresida i (*) 5x større nå.

 

chart?cht=tx&chl=4,18=\frac{14,63\cdot 5}{T-19,5}

 

dette gir T = 37 gr C

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Hei. Har kjemi 1, og lurer på ei oppgåva frå kapittel 6, nemlig 6.2.2 B.

Oppgåva er som følger :

4,0 g NaOH(s) vart løyst i 250 mL vatn, og temperaturen steig frå 19,5 til 23,0 grader celsius. Det trengst 4,18 J for å auke temperaturen i 1g vatn 1 grad. Tettleiken til vatn er 1,0 g/mL. Me reknar ikkje med at noko varme vart utveksla før temperaturendringa vart målt. Kor mange grader hadde temperaturen stige dersom dei 4,0g NaOH opphavleg vart løyst i 50 mL vatn ?

finner først delta H for den første temperaturstigninga, delta H = 14,63 J/g

C = 4,18 J/gC,

der

chart?cht=tx&chl=C=\frac{\Delta H}{\Delta T}\,\,\,(*)

==============

for b)

siden vannmengden er 1/5 i b), blir høyresida i (*) 5x større nå.

 

chart?cht=tx&chl=4,18=\frac{14,63\cdot 5}{T-19,5}

 

dette gir T = 37 gr C

 

Okei, takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar

Hei. Har kjemi 1, og lurer på ei oppgåva frå kapittel 6, nemlig 6.2.2 B.

Oppgåva er som følger :

 

4,0 g NaOH(s) vart løyst i 250 mL vatn, og temperaturen steig frå 19,5 til 23,0 grader celsius. Det trengst 4,18 J for å auke temperaturen i 1g vatn 1 grad. Tettleiken til vatn er 1,0 g/mL. Me reknar ikkje med at noko varme vart utveksla før temperaturendringa vart målt. Kor mange grader hadde temperaturen stige dersom dei 4,0g NaOH opphavleg vart løyst i 50 mL vatn ?

 

Her er det unaudsynte opplysningar så lenge vatn er vatn.

chart?cht=tx&chl= t = t_0 + \Delta t = 19,5 + 3,5 \cdot \frac{250}{50} = 19,5 + 17,5 = 37

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg trenger hjelp til en oppgave som jeg ikke greier å løse:

 

I noen områder i USA og andre land er drikkevannet tilsatt natriumfluorid. En vanlig konsentrasjon av NaF er 2,0 x 10^-5 mol/L.

 

a) Hvor mange mg F- er det i 1 L vann?

b) Anta at tettheten av vann er 1,00 kg/L. Hvor mange ppm F- er det i drikkevannet? (Konsentrasjoner på 2-3 ppm kan føre til brunfargin av tennene, og konsentrasjoner på 50 ppm anses for å ha giftvirkning).

 

Kan noen vise utregning og forklare? Hva enn jeg gjør, kommer jeg aldri frem til riktig svar. I følge fasiten er a) 0,38 mg og b) 0,38 ppm

 

Tusen takk på forhånd! :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...