Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvorfor heter N2O Dinitrogenoksid og ikke dinitrogenmonoksid, når NO heter Nitrogenmonoksid? Jobber med navnettning og er lettere forvirret. :p

 

Skulle gjerne hatt en side der det står litt om reglene for navnsetting. I boken bruker man noen ganger prefiks som di; tri osv. andre ganger ignoreres disse uten noen logisk grunn.

Som regel sløyfer man prefikser når det ikke finnes rom for misforståelse, men de utelates også en del steder hvor det bare «nesten ikke» finnes rom for misforståelse (i kjemiens verden er ikke alle regler like strenge bestandig).

 

Det heter f.eks. nitrogenmonoksid fordi det også finnes nitrogendioksid (hhv. NO og NO2), men man dropper «mono» før begge disse navnene. Det virker som at det bare har blitt en konvensjon å gjøre det slik etter mange års bruk - at man i første omgang antar at det skulle stått «mono» når det ikke er noe prefiks der. Man dropper også «mono» før «oksid» i dinitrogenoksid, siden det ikke finnes noen N2O2 å ta feil av (dvs. at det kun finnes ett oksid som begynner på dinitrogen).

 

Vet ikke helt om dette er hverken til hjelp eller oppmuntring. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(dvs. at det kun finnes ett oksid som begynner på dinitrogen).

 

Det finnes både N2O3, N2O4 og N2O5. Grunnen til at N2O kan kalles dinitrogenoksid, er nok at de andre stoffene er så uvanlige at det er vanskelig å blande N2O med dem.

Jepp, du har rett. Men det har nok, som du sier, noe å gjøre med hvor (u)vanlige de forskjellige stoffene er. Og igjen - det ser ut til at «mono» ofte sløyfes uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg sitter her med to titreringer som hver er utført tre ganger(tre paralleller).

I rapporten skal jeg ha med standardavvik og prosentavvik for verdiene, men læreboka har ikke nevnt noen av delene i det hele tatt. Jeg har funnet standardavvik i matteboken, men får heller ikke helt til å overføre eksempelet der til mine resultater.

 

Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei slik at jeg kanskje får det til?

 

Jeg snakket med en annen i klassen, og han hadde kuttet ut hele greia. Jeg synes imidlertid at det er greit å få det med, så jeg gjør et siste forsøk nå :)

 

Jeg skriver opp verdiene for det ene forsøket, så kan dere jo se om dere vil hjelpe meg:

 

Utregnet konsentrasjon i mol/L:

1. gang: 0.1000

2. gang: 0.0970

3. gang: 0.0965

 

Gjennomsnitt: 0.0978 mol/L

Fasit: 0.1 mol/L

Lenke til kommentar

Hei! Har valgt å ta opp 2KJ og holder derfor på med noen repetisjonsoppgaver i 1KJ. Det er en oppgave jeg lurer litt på og den går som følger:

 

2.0.6

c) Beregn massen av CaCl2 * 6H2O som trengs for å lage 0.5L av 1.0 mol/L løsning av Cl-.

 

Slik gikk jeg frem:

Dette vet vi:

Molarmassen til CaCl2 * 6H2O, nemlig 219g/mol

Har 0.5L vol.

Konsentrasjonen skal være 1.0 mol/l Cl-.

 

Stoffmengde (mol) = 1.0mol/L Cl- * 0.5L = 0.5mol.

Masse (g) = 0.5mol * 219g/mol = 109.5g

 

Når jeg leser i fasit, skal svaret altså være 55g, og dette er ~halvparten av 109.5g.

Skal jeg dele svaret på 2, da vi skal finne massen av Cl-? Kommer dette av at CaCl2 inneholder to Cl- atom, mens jeg i oppgaven bare skal finne ut hvor mye masse av Cl- vi trenger? Altså ikke Cl2, men bare Cl-. Litt rotete forklart, men håper dere skjønner.

 

Det hadde vært kjempeflott hvis noen kunne ha hjelpt meg med denne og forklart meg nærmere hvis jeg er heelt på jordet. Mange takk!

Endret av Rodrigues
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Trenger hjelp til en oppgave:

En ammonium-amoniakk-buffer blir laget ved å løse 0,15 mol NH4CL og 0,25 mol NH3 i vann slik at løsningens totale volum blir 200 mL.

a) Beregn pH i bufferen. Denne greide jeg enkelt ved å sette inn i bufferligningen

b) Beregn pH i 100 mL av bufferen etter tilsetting av 10mL 1M HCl.

 

Denne skjønte jeg ikke helt.

10mL 1M HCl => 0,01 mol H3O+.

pKa= 9,25

 

Skal jeg finne ut konsentrasjonen til stoffene også dele på 2 for å få 100 mL? Har prøvd dette, men har ikke fått det til. Kunne noen veilede meg?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp til en oppgave:

En ammonium-amoniakk-buffer blir laget ved å løse 0,15 mol NH4CL og 0,25 mol NH3 i vann slik at løsningens totale volum blir 200 mL. a) Beregn pH i bufferen. Denne greide jeg enkelt ved å sette inn i bufferligningen

b) Beregn pH i 100 mL av bufferen etter tilsetting av 10mL 1M HCl.

Denne skjønte jeg ikke helt.

10mL 1M HCl => 0,01 mol H3O+.

pKa= 9,25

Skal jeg finne ut konsentrasjonen til stoffene også dele på 2 for å få 100 mL? Har prøvd dette, men har ikke fått det til. Kunne noen veilede meg?

 

http://realisten.com/smf/index.php?topic=889.0

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp før en prøve i morra.

 

”Finn stoffmengden av Na i 2,0g Na2CO3”

 

Dette gjorde jeg:

- Fant Mm til N2 = 22,99*2=45,98g/mol

- Fant stoffmengde: n = m/Mm = 2g/45,98g/mol = 0,043 mol

- Svaret er feil.

 

Hvor ligger feilen?

 

Fant ut av det... :)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp før en prøve i morra.

 

”Finn stoffmengden av Na i 2,0g Na2CO3”

 

Dette gjorde jeg:

- Fant Mm til N2 = 22,99*2=45,98g/mol

- Fant stoffmengde: n = m/Mm = 2g/45,98g/mol = 0,043 mol

- Svaret er feil.

 

Hvor ligger feilen?

 

Fant ut av det... :)

 

Du må regne forholdet Na/hele molekylet X 2g eller 2 X 45,98/(45,98 + 12 +36). Bare en del av 2 g Na2CO3 er natrium.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor Ksp Ka osv. er konstant? F.eks. ved løselighetsprodukt:

Dette er et eksempel fra notatene:

 

Fellesioneffekt. Sølvklorid i vann:

AgCl(aq) <-> Ag+ + Cl-

 

Tilsetter NaCl

Ksp= [Ag+][Cl-]

 

Bruker Le Chateliers: Reaksjonen går mot venstre når man tilsetter Cl-

 

=> [Ag+] avtar Ksp=konstant

 

Den burde vel ikke være konstant, siden mer Ag- og Cl-ioner bindes opp til AgCl og likevekten blir forskjøvet?

 

Edit: Er dette fordi man har et solid stoff til venstre, og fordi Ag- og Cl-ionene avtar like mye, slik at forholdet mellom konsentrasjonene er konstant?

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Løser du AgCl i en løsning som inneholder Cl- vil løseligheten avta. Dette kalles fellesioneffekten.

 

Ettersom Ksp er konstant og løselighetsligningen er X*X=Ksp hvis det ikke er fellesioner i løsningen. Med fellesioner som Cl- vil løselighetsligningen se slik ut: X*(X+Y)=Ksp der Y er konsentrasjonen av Cl- som er løst av NaCl.

 

Eks: Du skal løse AgCl i en løsning med konsentrasjon på 0,1M av Cl-. Ksp=1M2 (tilfeldig tall). Ligningen vil da se slik ut: X*(X+0,1)=1

X vil da være lik 0,95M. Dette er konsentrasjonen av hvor mye som blir løst.

Hadde det ikke vært noe kloridion i løsningen fra før av ville ligningen vært X*X=1

da ville X være lik 1M og det er derfor løst mer stoff.

 

Ifølge prinsippet om at likevekten vil motsette seg påvirkningen vil tilsetting av noe på høyre side av likevekten, altså de kloridionene som er i løsningen fra før av, gjøre at likevekten forskyves mot venstre.

 

Håper dette gjorde det litt klarere :)

Lenke til kommentar

Fin forklaring, men det går også an å tenke mer spesifikt angående akkurat dette tilfellet:

 

Vi har Ksp= [Ag+][Cl-].

 

Se på det slik: først øker [Cl-] mye pga. at du tilsetter NaCl. Deretter felles det ut AgCl slik at [Ag+] minker ([Cl-] minker også like mye, men mye mindre enn den økte da du tilsatte NaCl). Når den ene konsentrasjonen øker og den andre minker, blir produktet konstant.

 

Så det gir faktisk litt mening :)

Lenke til kommentar

Takk. Skjønner det nå. :)

 

Jobber med kjemien i dag òg, og har et lite spørsmål til:

 

Beregn løseligheten for MgF2 i destillert vann.

 

Ksp =8*10^(-8) for MgF2

 

Jeg har da tenkt slik

 

MgF2 => Mg2+ + 2F-

 

[Mg2+][F-]^2=Ksp

 

Setter konsentrasjonen for Mg lik x, og følgelig blir konsentrasjonen av fluor òg x.

 

x*x^2=Ksp, og så løser jeg for x, som da blir mol/l, og regner dette om til g/l ved å gange med formelmassen.

 

Men, jeg ser at foreleseren har løst den slik:

 

[Mg2+][2F-]^2=Ksp

 

Blir det ikke litt "smør på flesk" å først legge til et totall i eksponenten, og så legge til en koeffisient foran tallet i tillegg? Når jeg ser i formelsamlingen legges det kun til en eksponent.

 

:p

 

Noen som vet? :)

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...