Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

hei, trenger hjelp til kjemi 2 oppg.

 

4.3.13)

 

Når kroppen mangler jern, kan vi bøte på tilstanden ved å tilføre ekstra jernioner i form av tabletter med FeSO4. For å bestemme jerninnholdet i en tablett med masse 0.350g blir tabletten løst i et overskudd av svovelsyre. Organisk fyllstoff løser seg ikke og filtreres fra. Løsningen varmes og titreres med standardsløsningen 0.0300 mol/L KMnO4. Forbruket er 10'74cm^3.

 

a) skriv balansert reaksjonsligning for titreringen.

 

b) beregn massen av Fe2+ i én tablett og også masseprosenten av FeSO4 tabletten.

 

Trenger hjelp til b) takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

 

trenger litt hjelp til en oppgave. Vi har 10,0 g magnesium som brenner i 2,0 liter oksygengass. Dette danner magnesiumoksid. Hvor stor masse MgO produseres i denne reaksjonen? Molvolumet er satt til 24,5 L. 

 

Jeg har balansert ligningen og fått 2Mg + O_2 -> 2MgO. 

 

Jeg er dog veldig usikker hvordan jeg skal ta oppgaven videre. Setter pris på hjelp. 

Lenke til kommentar

n(MgO) =0,163 mol

og

m(MgO) = 6,6 g

 

Kan du forklarte litt mer detaljert hvordan du finner disse to? 

 

Edit. 

 

Om jeg forstod det riktig: 

 

O_2 er den begrensede faktor. Multipliserer dette med formelvekten MgO (bare vi bruker 2MgO, i og med den er balansert). Da får vi 0,0816 mol x 80,6088g/mol = 6,58 gram. 

 

Tusen takk for hjelpen! :-) 

Endret av NysgjerrigHans
Lenke til kommentar

Hei!
Hva gjør man når man har et blybatteri som skal lades opp til kapasitet på 80Ah. Hvor mange gram PbO2 må være laget på katoden?

 

Gjennom ne-=(I*t)/F, finner jeg mol elektroner lik=2.98 mol. Men herfra skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne PbO2 ut fra reaksjonslikningene:

Pb4+ +4e--->Pb

2O2-->O2+2e-

Lenke til kommentar

Hei!

Hva gjør man når man har et blybatteri som skal lades opp til kapasitet på 80Ah. Hvor mange gram PbO2 må være laget på katoden?

 

Gjennom ne-=(I*t)/F, finner jeg mol elektroner lik=2.98 mol. Men herfra skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne PbO2 ut fra reaksjonslikningene:

Pb4+ +4e--->Pb

2O2-->O2+2e-

 

M = molmasse PbO2

DVs

M = m/n

m = n*M

Hva er forholdet mellom n(e^-) og n(PbO2)?

Lenke til kommentar

 

Hei!

Hva gjør man når man har et blybatteri som skal lades opp til kapasitet på 80Ah. Hvor mange gram PbO2 må være laget på katoden?

 

Gjennom ne-=(I*t)/F, finner jeg mol elektroner lik=2.98 mol. Men herfra skjønner jeg ikke hvordan jeg skal finne PbO2 ut fra reaksjonslikningene:

Pb4+ +4e--->Pb

2O2-->O2+2e-

 

M = molmasse PbO2

DVs

M = m/n

m = n*M

Hva er forholdet mellom n(e^-) og n(PbO2)?

 

 

Det er det jeg ikke skjønner. Hvordan finner jeg det forholdet?

Lenke til kommentar

 

 

Nytt spørsmål:

Hvis man har reaksjonslikning: 2ZnS(s)+3O2(s) --> 2ZnO(s) + 2SO2(g), samt at delta H (entalpi) = -879Kj/mol

 

Hvordan kan jeg med dette finne mol ZnS det er pr. gram av stoffet når jeg ikke har noe gram?

 

sjekk molmassa til ZnS

 

 

Ja, denne er 97,46..

 

 

skjønte ikke helt spm ditt, mener du:

 

879*10^3 / 97,5 = 9,2 kJ/g

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Kort spørsmål om støkiometri (ikke fra bok).

 

Hvis jeg har 5 gram av KCl i 250 ml vann. Hvordan går jeg frem for å regne ut konsentrasjon? Legger ved det jeg har fiklet litt smått med under.

 

KCl = 74,55 M. Jeg deler så 5 gram på molar masse for å finne hvor mange mol 5 gram av KCl er. 5/74,55 = 0,067 (avrundet). Deretter er magefølelsen at jeg skal dele 0,067 på L, altså 0,067/0,25 = 0,268. Er jeg nærme en løsning her? 

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål

 

I Metan så er Karbon og Hydrogen bundet sammen av en kjemisk binding, men hvilken kjemisk binding er de bundet sammen av og hvorfor? 

 

Jeg trodde jeg hadde knekt koden på forskjellen mellom upolare kovalente bindinger og polare kovalente bindinger, men tydeligvis ikke. :)

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Jeg har et spørsmål

 

I Metan så er Karbon og Hydrogen bundet sammen av en kjemisk binding, men hvilken kjemisk binding er de bundet sammen av og hvorfor? 

 

Jeg trodde jeg hadde knekt koden på forskjellen mellom upolare kovalente bindinger og polare kovalente bindinger, men tydeligvis ikke. :)

 

 

Dersom du skal avgjøre om det er en upolar eller polar kovalent binding mellom to atom må du sjekke elektronegativitetensforskjellen mellom den mest elektronegative og den minst elektronegative. En elektronegativitetsforskjell fra 0,3 til 2,0 gir en polar ukovalent binding, under 0,3 gir polar kovalent binding. Større enn 2,0 gir ionebinding. Tipper du skal ha tilgang på tabell. 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet 

 

Mellom karbon og hydrogen vil det være 2,55-2,20 = 0,35 som gir upolar kovalent binding. 

 

Tar forbehold om feil eller noe sånt på grunn av trøtthet, men er ganske sitter på at dette stemmer sånn noenlunde..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...