Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hvorfor protolyserer man syrer, mens man bare spalter baser i ioner ved beregning av pH i blandinger av sterke syrer og baser?

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. At en syre protolyserer betyr bare at den gir fra seg et hydrogenatom. En sterk base er for eksempel NaOH, som er lettløselig i vann, hvor Na+ går ut i løsning og OH- kan fungere som en base ved at den kan ta i mot H+. Beregning av pH handler kun om konsentrasjon av H+ (eller egentlig H3O+, oksonium, ettersom alle syrer er i vann uansett og H+ vil binde seg med H2O). pH = -log[H3O+].

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor protolyserer man syrer, mens man bare spalter baser i ioner ved beregning av pH i blandinger av sterke syrer og baser?

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. At en syre protolyserer betyr bare at den gir fra seg et hydrogenatom. En sterk base er for eksempel NaOH, som er lettløselig i vann, hvor Na+ går ut i løsning og OH- kan fungere som en base ved at den kan ta i mot H+. Beregning av pH handler kun om konsentrasjon av H+ (eller egentlig H3O+, oksonium, ettersom alle syrer er i vann uansett og H+ vil binde seg med H2O). pH = -log[H3O+].

 

Ved protolyse må det være et annet stoff til stede som kan ta imot H+ ionet. Ved protolysering av syrer er det stortsett H2O. Men hver gang man skal beregne pH i blandinger av sterke baser og syrer, protolyserer læreboken kun syrer, mens basene blir spaltet ioner, altså uten at basen reagerer med H2O.

eks:

HCl+H2O->H3O++Cl-

NaOH->Na++OH-

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg bare lurte på en ting som jeg ikke helt er sikker på. 

 

Når man skal regne på pH til en syre, så bruker man Ka. Da setter man gjerne opp at [H+]=0 til å starte med, for så å si at ved likevekt så har man [H+]=x, så har man [A-]=c0-x av syra ved likevekt (c0 er konsentrasjon av syra). Hvis man vil ha det 100 % riktig, vil det være mer korrekt å si at [H+]=10-7 da det allerede fins H+-ioner fra før av - som da vil gi  [H+]=x+10-7  og [A-]=c0-x?

 

Vet at dette ikke har noe praktisk betydning, men prøver å forstå hvordan det henger sammen. 

Lenke til kommentar

Hei, jeg bare lurte på en ting som jeg ikke helt er sikker på. 

 

Når man skal regne på pH til en syre, så bruker man Ka. Da setter man gjerne opp at [H+]=0 til å starte med, for så å si at ved likevekt så har man [H+]=x, så har man [A-]=c0-x av syra ved likevekt (c0 er konsentrasjon av syra). Hvis man vil ha det 100 % riktig, vil det være mer korrekt å si at [H+]=10-7 da det allerede fins H+-ioner fra før av - som da vil gi  [H+]=x+10-7  og [A-]=c0-x?

 

Vet at dette ikke har noe praktisk betydning, men prøver å forstå hvordan det henger sammen. 

Du har helt korrekt, det blir utslagsgivende ved fortynna svake syrer/baser

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

Hei, har starta med buffere, og jo mer jeg tenker på det, jo mer forvirra blir jeg. Man sier at man får en god buffer hvis man blander slik at [HA]=[Ac-]. Ofte tas eksempelet "ta et gitt volum 1 M ammoniakkløsning og tilsett ammoniumklorid som gir tilnærma [NH3] = [NH4+]".

 

Så sier man at [NH4+]=n(NH4Cl).. 

 

Så bruker man Ka-verdien til å finne pH. Det jeg lurer på er hvorfor man bare godtar at [NH4+]=n(NH4Cl). Vil det ikke innstille seg en likevekt som gjør at [NH4+] ikke er den samme som [NH3]? For meg virker det ikke logisk at det er sånn...man får samme Ka hvis [H+] endrer seg...

 

Kan noen oppklare ting for meg :)

Lenke til kommentar

Hei, har starta med buffere, og jo mer jeg tenker på det, jo mer forvirra blir jeg. Man sier at man får en god buffer hvis man blander slik at [HA]=[Ac-]. Ofte tas eksempelet "ta et gitt volum 1 M ammoniakkløsning og tilsett ammoniumklorid som gir tilnærma [NH3] = [NH4+]".

 

Så sier man at [NH4+]=n(NH4Cl).. 

 

Så bruker man Ka-verdien til å finne pH. Det jeg lurer på er hvorfor man bare godtar at [NH4+]=n(NH4Cl). Vil det ikke innstille seg en likevekt som gjør at [NH4+] ikke er den samme som [NH3]? For meg virker det ikke logisk at det er sånn...man får samme Ka hvis [H+] endrer seg...

 

Kan noen oppklare ting for meg :)

 

pH = pKa - lg(HA/A^-)

der pKa = -lg(Ka)

og Ka, Kb er konstante

 

pH = pKa + lg(A^-/HA)

og bufferen er effektiv der

 

pKa - 1 < pH < pKa + 1

*********

hvis [[NH4+] = n(NH4Cl). 

er V = 1 liter

***********

HA + H2O => H^+ + A^-

A^- + H^+ => HA

HA + OH^- => H2O + A^-

 

tygg litt på dette

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

 

Hei, har starta med buffere, og jo mer jeg tenker på det, jo mer forvirra blir jeg. Man sier at man får en god buffer hvis man blander slik at [HA]=[Ac-]. Ofte tas eksempelet "ta et gitt volum 1 M ammoniakkløsning og tilsett ammoniumklorid som gir tilnærma [NH3] = [NH4+]".

 

Så sier man at [NH4+]=n(NH4Cl).. 

 

Så bruker man Ka-verdien til å finne pH. Det jeg lurer på er hvorfor man bare godtar at [NH4+]=n(NH4Cl). Vil det ikke innstille seg en likevekt som gjør at [NH4+] ikke er den samme som [NH3]? For meg virker det ikke logisk at det er sånn...man får samme Ka hvis [H+] endrer seg...

 

Kan noen oppklare ting for meg :)

 

pH = pKa - lg(HA/A^-)

der pKa = -lg(Ka)

og Ka, Kb er konstante

 

pH = pKa + lg(A^-/HA)

og bufferen er effektiv der

 

pKa - 1 < pH < pKa + 1

*********

hvis [[NH4+] = n(NH4Cl). 

er V = 1 liter

***********

HA + H2O => H^+ + A^-

A^- + H^+ => HA

HA + OH^- => H2O + A^-

 

tygg litt på dette

 

Men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan beregne pH. La oss si at vi har 1L eddiksyre. Tenker sånn:

 

1) chart?cht=tx&chl=[H^+] = \sqrt{K_a}=4.24\cdot 10^{-3}. Allerede her ser man at H+ har økt i vannet.

2) Så tilsetter man 1 mol CH3COONa. Dette vil forskyve likevekten mot CH3​COOH.

*) Vil bare fram til at ved likevekt så har man ikke nødvendigvis [CH3​COOH]=[CH3COO-], selv om man i utgangspunktet skulle ha det...

Det jeg vil fram til er at det ikke virker logisk for meg at L}\cdot K_a pga resonnementet ovenfor...men vet at jeg kanskje er helt på ville veier. Ønsker bare å forstå det skikkelig. 

Endret av Øyvind23
Lenke til kommentar

 

 

Hei, har starta med buffere, og jo mer jeg tenker på det, jo mer forvirra blir jeg. Man sier at man får en god buffer hvis man blander slik at [HA]=[Ac-]. Ofte tas eksempelet "ta et gitt volum 1 M ammoniakkløsning og tilsett ammoniumklorid som gir tilnærma [NH3] = [NH4+]".

 

Så sier man at [NH4+]=n(NH4Cl).. 

 

Så bruker man Ka-verdien til å finne pH. Det jeg lurer på er hvorfor man bare godtar at [NH4+]=n(NH4Cl). Vil det ikke innstille seg en likevekt som gjør at [NH4+] ikke er den samme som [NH3]? For meg virker det ikke logisk at det er sånn...man får samme Ka hvis [H+] endrer seg...

 

Kan noen oppklare ting for meg :)

 

pH = pKa - lg(HA/A^-)

der pKa = -lg(Ka)

og Ka, Kb er konstante

 

pH = pKa + lg(A^-/HA)

og bufferen er effektiv der

 

pKa - 1 < pH < pKa + 1

*********

hvis [[NH4+] = n(NH4Cl). 

er V = 1 liter

***********

HA + H2O => H^+ + A^-

A^- + H^+ => HA

HA + OH^- => H2O + A^-

 

tygg litt på dette

 

Men jeg skjønner ikke helt hvordan man kan beregne pH. La oss si at vi har 1L eddiksyre. Tenker sånn:

 

1) chart?cht=tx&chl=[H^+] = \sqrt{K_a}=4.24\cdot 10^{-3}. Allerede her ser man at H+ har økt i vannet.

2) Så tilsetter man 1 mol CH3COONa. Dette vil forskyve likevekten mot CH3​COOH.

*) Vil bare fram til at ved likevekt så har man ikke nødvendigvis [CH3​COOH]=[CH3COO-], selv om man i utgangspunktet skulle ha det...

Det jeg vil fram til er at det ikke virker logisk for meg at L}\cdot K_a pga resonnementet ovenfor...men vet at jeg kanskje er helt på ville veier. Ønsker bare å forstå det skikkelig. 

 

1) er jo ikke riktig!?

 

HA + H2O => H^+ + A^-

 

antar H^+ = A^-

so

Ka = (H^+)^2 / HA

thus

H^+ = sqrt(Ka*HA)

Lenke til kommentar

 

*) Vil bare fram til at ved likevekt så har man ikke nødvendigvis [CH3​COOH]=[CH3COO-], 

 

Nei, de er ikke HELT like. Man må jo bruke litt  CH3​COOH for å danne H+. Men denne protolysen er så liten at feilen i beregningen er ubetydelig.

 

(Din setning 1 er riktig fordi du jo har forutsatt [HA] =1M)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Har en stengt beholder på 10 liter som inneholder 50 gram kvikksølv. Oppgaven spør om trykket ved 500 grader og deretter når temp er økt til 1000 grader, og det er jo greit å regne ut. Deretter sies det at beholderen er laget av aluminium og at kvikksølv reagerer med det og lekker derfor ut av tanken. Hvordan finner jeg da hvor mange mol kvikksølv som er igjen i tanken når trykket har utjevnet seg til 1 atmosfære og temperaturen sunket til 0 grader?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg da hvor mange mol kvikksølv som er igjen i tanken når trykket har utjevnet seg til 1 atmosfære og temperaturen sunket til 0 grader?

Regn ut volumet av 1 mol gass ved 1 atm og 0 grader....

 

Nei, ved 0 grader har jo kvikksølvet kondensert til væske...

Endret av nojac
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...