Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

Gjest bruker-343576

 

 

Sier vi dihydrogenoksid eller dihydrogenmonoksid?

Dihydrogenmonoksid.

Tusen takk :)

Ved navnsetting av en forbindelse med to ikke-metaller tar du alltid med antallet foran navnet, med unntak om det kun er én, eller mono da. Derfor heter det eksempelvis karbonmonoksid, og ikke monokarbonmonoksid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Sier vi dihydrogenoksid eller dihydrogenmonoksid?

Dihydrogenmonoksid.
Tusen takk :)

Ved navnsetting av en forbindelse med to ikke-metaller tar du alltid med antallet foran navnet, med unntak om det kun er én, eller mono da. Derfor heter det eksempelvis karbonmonoksid, og ikke monokarbonmonoksid.

 

Ja, det sto det i boken, men hadde av en eller annen grunn fått for meg at det kunne være dihydrogenoksid  :huh: Prøvde å google det istad og ble ikke klokere  :confused:

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

 

 

 

Sier vi dihydrogenoksid eller dihydrogenmonoksid?

Dihydrogenmonoksid.
Tusen takk :)

Ved navnsetting av en forbindelse med to ikke-metaller tar du alltid med antallet foran navnet, med unntak om det kun er én, eller mono da. Derfor heter det eksempelvis karbonmonoksid, og ikke monokarbonmonoksid.

 

Ja, det sto det i boken, men hadde av en eller annen grunn fått for meg at det kunne være dihydrogenoksid  :huh: Prøvde å google det istad og ble ikke klokere  :confused:

 

 

 

Sett litt her? https://sites.google.com/site/lektorlundskjemiside/gruppe-1/spraak-og-modeller-i-kjemi/navnsetting   

 

Les på det som står under navn på forbindelser av ikke-metaller.  :)

Lenke til kommentar

Heisann, 

 

har et spørsmål knyttet til syrer og baser. 

For å identifisere om syren/basen er sterk eller svak (uten å ha oppgitt noe annet enn Ka og reaksjonslikning), kan man simpelthen gå ut fra reaksjonspilen? Altså, om vi har har en sterk syre/base vil reaksjonen ikke gå begge veier (->), og svak når den går begge veier?

Lenke til kommentar

Bruk metallenes spenningsrekke til å forutsi om følgende reaksjoner vil gå spontant eller ikke. (Ja/Nei)

 

a)        Zn(s)  + 2Li+ -> Zn2+ + 2Li(s)       ____

 

b)        Cu(s)  + Pb2+ -> Cu2+ + Pb(s)      ____  

 

c)        Co(s)  + 2H+ -> Co2+ + H2(g)        -____

 

d)        Sn(s)  + Cd2+ -> Sn2+ + Cd(s)           ___

 

e)        Zn(s)  + Cr2+ -> Zn2+ + Cr(s)         _____

 

Forstår ikke helt hvordan jeg kan løse denne oppgaven.. Slik jeg tenkte på den første (a) blir det -0,76-(-3,04), men da ble det ja på alle så det må være feil

Endret av Hawaiiiiii
Lenke til kommentar

Bruk metallenes spenningsrekke til å forutsi om følgende reaksjoner vil gå spontant eller ikke. (Ja/Nei)

 

a)        Zn(s)  + 2Li+ -> Zn2+ + 2Li(s)       ____

 

b)        Cu(s)  + Pb2+ -> Cu2+ + Pb(s)      ____  

 

c)        Co(s)  + 2H+ -> Co2+ + H2(g)        -____

 

d)        Sn(s)  + Cd2+ -> Sn2+ + Cd(s)           ___

 

e)        Zn(s)  + Cr2+ -> Zn2+ + Cr(s)         _____

 

Forstår ikke helt hvordan jeg kan løse denne oppgaven.. Slik jeg tenkte på den første (a) blir det -0,76-(-3,04), men da ble det ja på alle så det må være feil

 

sjekk med spenningsrekka.

a) er IKKe spontan.

b) ikke spontan

c) spontan

d) ikke spontan

e) spontan

Lenke til kommentar

Jeg har en tabell med atomradier målt i Å (eks. H: 0,37, C: 0,77). 

 

Skal benytte meg av disse verdiene til å anslå bindingslengder. Noen som kan forklare fremgangsmåten her? Fant ikke noe om dette i boka. Takk

 

Edit. 

 

Fant ut det bare er å legge verdiene sammen. eks. C-C = 1,54 Å, C-Cl = 1,76 Å etc.. 

Endret av NysgjerrigHans
Lenke til kommentar

Jeg lurer på nøyaktig hva som ligger i begrepet "katalysere" ifm. biokjemi. 

Jeg har lest at et enzym kan fungere som en katalysator ved å gjøre at en kjemisk prosess / reaksjon går raskere, men kan enzymet også regnes som en katalysator hvis det starter en reaksjon som ellers ikke ville skjedd?

Kan en katalysator initiere en kjemisk reaksjon, f.eks. føre til omdanning av et stoff til et annet, eller bare øke hastigheten på en kjemisk reaksjon som ellers ville skjedd uansett?

Lenke til kommentar

Vi har følgende likevektsreaksjon i en bestemt temperatur.

2NOCl (g) <likevektstegn> 2NO (g)  +  Cl2 (g)

En 0,5 liter flaske inneholder 1,0 mol av NOCl i reaksjonsstarten. Ved likevekt var konsentrasjon av NO 0,66 mol/L.  Lag en oversiktlig tabell for før og etter likevekt. 

 

Har gjort flere denne type oppgaver, men denne får jeg rett og slett bare ikke til. 

Lenke til kommentar

 

Vi har følgende likevektsreaksjon i en bestemt temperatur.

2NOCl (g) <likevektstegn> 2NO (g)  +  Cl2 (g)

En 0,5 liter flaske inneholder 1,0 mol av NOCl i reaksjonsstarten. Ved likevekt var konsentrasjon av NO 0,66 mol/L.  Lag en oversiktlig tabell for før og etter likevekt. 

 

Har gjort flere denne type oppgaver, men denne får jeg rett og slett bare ikke til. 

 

 

2NOCl <=> 2NO + Cl2

I:...2..............0........0

C:-0,66.......+0,66...+0,33

E:..1,33......+0,66...+0,33

Lenke til kommentar

 

 

Vi har følgende likevektsreaksjon i en bestemt temperatur.

2NOCl (g) <likevektstegn> 2NO (g)  +  Cl2 (g)

En 0,5 liter flaske inneholder 1,0 mol av NOCl i reaksjonsstarten. Ved likevekt var konsentrasjon av NO 0,66 mol/L.  Lag en oversiktlig tabell for før og etter likevekt. 

 

Har gjort flere denne type oppgaver, men denne får jeg rett og slett bare ikke til. 

 

 

2NOCl <=> 2NO + Cl2

I:...2..............0........0

C:-0,66.......+0,66...+0,33

E:..1,33......+0,66...+0,33

 

Skjønner ikke hvordan stoffemengden og konsentrasjonen kan være det samme ved likevekt for NO og Cl, kan du kanskje utdype litt mer?

Lenke til kommentar

 

 

 

Vi har følgende likevektsreaksjon i en bestemt temperatur.

2NOCl (g) <likevektstegn> 2NO (g)  +  Cl2 (g)

En 0,5 liter flaske inneholder 1,0 mol av NOCl i reaksjonsstarten. Ved likevekt var konsentrasjon av NO 0,66 mol/L.  Lag en oversiktlig tabell for før og etter likevekt. 

 

Har gjort flere denne type oppgaver, men denne får jeg rett og slett bare ikke til. 

 

 

2NOCl <=> 2NO + Cl2

I:...2..............0........0

C:-0,66.......+0,66...+0,33

E:..1,33......+0,66...+0,33

 

Skjønner ikke hvordan stoffemengden og konsentrasjonen kan være det samme ved likevekt for NO og Cl, kan du kanskje utdype litt mer?

 

 

de er ikke like, [NO]eq  = 0,66 M og [Cl2]eq = 0,33 M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...