Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

 1) Gitt funksjonen
g(x) = 2x + 1/ x−1

Hva blir definisjonsområdet til g? Lag en tabell med funksjonsverdier. Tegn grafen til g. Hva blir verdimengden til g?  det eneste  jeg lurer på er hva som blir definisjonsområdet og verdimengden???? alt det andre fekk jeg til

 

 

 

2) Forklar ut fra grafen at g har en invers funksjon. Finn denne inverse funksjonen g−1.

 

hvordan gjør vi det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, 

 

jeg har aldri hatt kjemi og leser litt på egenhånd av ren interesse. Jeg har funnet noen oppgaver fra VG1, og lurer på om noen kan forklare meg hva som skjer når to stoffer reagerer? Jeg leste igjennom wiki-artikkelen på "kjemiske reaksjoner", men forstod ikke helt hvordan jeg skal gå frem. 

 

F.eks. 

Hva er sammensetningen som dannes når cesium reagerer med eks. karbon (om det er mulig)? Jeg forstår dette er nok barnemat for de fleste på denne tråden, men hadde satt pris på litt veiledning! :-) 

Lenke til kommentar

Atomradius er ikke noe entydig begrep, så det er umulig å bare regne det ut slik uten videre. Det går an å se på generelle egenskaper for å avgjøre hvilke som er størst av to (eller flere) atomer. I ditt tilfelle er det ganske basic, siden begge er i gruppe 1.

 

Så hvis jeg eks. har Li, I, F, Na og Rb, så vil grunnstoffene rangeres i denne rekkefølgen (størst atomradius først): I, F, Rb, Na og Li?

Lenke til kommentar

Atomradien øker nedover og minker mot høyre i det periodiske systemet. Du kan trekke noen konklusjoner her ut fra det: F er det minste atomet, da det er øverst til høyre. Li er større, da begge er i 2 periode, mens Li er langt til venstre for F. Na må være større enn Li, siden Na er i samme gruppe, men lenger "ned", og tilsvarende er Rb enda større enn Na. I kan du si er mindre enn Rb, av samme grunn som at F er mindre enn Li, men hvordan I plasserer seg i forhold til resten av alkalimetallene kan du ikke si helt sikkert bare ut fra de generelle trendene jeg mener er velkjente (jeg antar dette ikke er på et veldig høyt nivå).

Lenke til kommentar

Atomradien øker nedover og minker mot høyre i det periodiske systemet. Du kan trekke noen konklusjoner her ut fra det: F er det minste atomet, da det er øverst til høyre. Li er større, da begge er i 2 periode, mens Li er langt til venstre for F. Na må være større enn Li, siden Na er i samme gruppe, men lenger "ned", og tilsvarende er Rb enda større enn Na. I kan du si er mindre enn Rb, av samme grunn som at F er mindre enn Li, men hvordan I plasserer seg i forhold til resten av alkalimetallene kan du ikke si helt sikkert bare ut fra de generelle trendene jeg mener er velkjente (jeg antar dette ikke er på et veldig høyt nivå).

 

Takker for svar! Skjønte mye bedre nå :)

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg litt med bindinger?

 

Hvis jeg eks. skal finne binding mellom molekylene i vann (H2O), blir ikke dette: hydrogenbinding, dipol-dipol binding og dispersjonskraft?

Men isåfall, om jeg da skal finne binding mellom hydrogenatomet og oksygenatomet innen et vannmolekyl, blir ikke dette nøyaktig de samme bindingene som over?

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg litt med bindinger?

 

Hvis jeg eks. skal finne binding mellom molekylene i vann (H2O), blir ikke dette: hydrogenbinding, dipol-dipol binding og dispersjonskraft?

 

Men isåfall, om jeg da skal finne binding mellom hydrogenatomet og oksygenatomet innen et vannmolekyl, blir ikke dette nøyaktig de samme bindingene som over?

 

hydrogenbinding

Lenke til kommentar

KJEMI 1

 

 

I en test av Opel Zafira utført av Motor i 2012 ble det funnet at dieselmotoren hadde et forbruk på 5,90 liter pr 100 km (5,90 L/(100 km)) mens modellen med bensinmotor hadde et forbruk på 8,20 L/(100 km). (Nyere modeller har nok et noe lavere forbruk) Anta at diesel er ren heksadekan (C16H34) og bensin er ren oktan (C8H18). Anta videre at tettheten til diesel er 0,84 kg/L mens tettheten til bensin er 0,74 kg/L.

a) Vis hvordan du kan skrive balanserte reaksjonslikninger for forbrenningen av

((Diesel/bensin) + O2CO2 + H2O) 

diesel og bensin.      har gjort dette oppgåven

 

 

b) Hvor mange gram CO2 slippes ut av henholdsvis dieselbilen og bensinbilen, pr 100 km? Vis utregningene. 

 

fekk til oppgåve a, men sliter med oppgåve b.... trenger Hjelp    (får ikke til dette oppåven her)

 

det jeg har gjort er , vet ikke om det er rett??? og vet ikke hva jeg skal gjøre, ???

T=N/V

 

n= 0.84 kg/L * 5,90 L= 4,956 kg= 4956 g  (dieselbilen)

molare massen C02= 44,01 g/mol

molare masse c16H12= 226,432 g/mol

 

 kan noen hjelpe meg????

 

Endret av norway12
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? 

 

1.      Standard entalpiendring for dekomponering av sølvnitrat slik reaksjonen er gitt i ligning (III) er +159,34 kJ/mol, dvs. per mol O2 dannet eller per to mol AgNO3 dekomponert. Dekomponeringen skjer etter reaksjonen

 

2AgNO3 (s) à 2AgNO2 (s) + O2 (g)                          (III)

           
            
Standard dannelsesentalpi for 2AgNO3 (s) er -123,02 kJ/mol, dvs. per mol AgNO2
            dannet fra elementene. Beregn standard dannelsesentalpi for AgNO2 (s)

Lenke til kommentar

Hei, 

 

klør meg i hodet av følgende stykke: 

 

Beregn stoffmengden av kloridioner i 100 mL. 

1 mol/L FeCL3

 

Jeg trodde det var mulig å finne stoffmengden ved å gangen sammen mol/L og volumet, men det blir feil ift fasit. Kan noen gi meg noen råd? Tusen takk

 

n(Cl^-) = (1 M)*(0,1 L)*3 = 0,3 mol

Endret av Janhaa
Lenke til kommentar

 

Hei, 

 

klør meg i hodet av følgende stykke: 

 

Beregn stoffmengden av kloridioner i 100 mL. 

1 mol/L FeCL3

 

Jeg trodde det var mulig å finne stoffmengden ved å gangen sammen mol/L og volumet, men det blir feil ift fasit. Kan noen gi meg noen råd? Tusen takk

 

n(Cl^-) = (1 M)*(0,1 L)*3 = 0,3 mol

 

 

Hvorfor ganger du med 3?

Lenke til kommentar

 

I en test av Opel Zafira utført av Motor i 2012 ble det funnet at dieselmotoren hadde et forbruk på 5,90 liter pr 100 km (5,90 L/(100 km)) mens modellen med bensinmotor hadde et forbruk på 8,20 L/(100 km). (Nyere modeller har nok et noe lavere forbruk) Anta at diesel er ren heksadekan (C16H34) og bensin er ren oktan (C8H18). Anta videre at tettheten til diesel er 0,84 kg/L mens tettheten til bensin er 0,74 kg/L.

a) Vis hvordan du kan skrive balanserte reaksjonslikninger for forbrenningen av

((Diesel/bensin) + O2CO2 + H2O) 

diesel og bensin.

 

b) Hvor mange gram CO2 slippes ut av henholdsvis dieselbilen og bensinbilen, pr 100 km? Vis utregningene. 

 

fekk til oppgåve a, men sliter med oppgåve b.... trenger Hjelp

 

T=N/V

 

n= 0.84 kg/L * 5,90 L= 4,956 kg= 4956 g  (dieselbilen)

 

vet ikke om jeg har tenkt rett no?? kan noen hjelpe meg????

 

takk for hjelpen om noen kan det:)

 

 

 

 

KJEMI 1

 

 

I en test av Opel Zafira utført av Motor i 2012 ble det funnet at dieselmotoren hadde et forbruk på 5,90 liter pr 100 km (5,90 L/(100 km)) mens modellen med bensinmotor hadde et forbruk på 8,20 L/(100 km). (Nyere modeller har nok et noe lavere forbruk) Anta at diesel er ren heksadekan (C16H34) og bensin er ren oktan (C8H18). Anta videre at tettheten til diesel er 0,84 kg/L mens tettheten til bensin er 0,74 kg/L.

a) Vis hvordan du kan skrive balanserte reaksjonslikninger for forbrenningen av

((Diesel/bensin) + O2CO2 + H2O) 

diesel og bensin.      har gjort dette oppgåven

 

 

b) Hvor mange gram CO2 slippes ut av henholdsvis dieselbilen og bensinbilen, pr 100 km? Vis utregningene. 

 

fekk til oppgåve a, men sliter med oppgåve b.... trenger Hjelp    (får ikke til dette oppåven her)

 

det jeg har gjort er , vet ikke om det er rett??? og vet ikke hva jeg skal gjøre, ???

T=N/V

 

n= 0.84 kg/L * 5,90 L= 4,956 kg= 4956 g  (dieselbilen)

molare massen C02= 44,01 g/mol

molare masse c16H12= 226,432 g/mol

 

 kan noen hjelpe meg????

 

 

treng hjelpp??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...