Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store kjemiassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Jeg har et spørsmål

 

I Metan så er Karbon og Hydrogen bundet sammen av en kjemisk binding, men hvilken kjemisk binding er de bundet sammen av og hvorfor? 

 

Jeg trodde jeg hadde knekt koden på forskjellen mellom upolare kovalente bindinger og polare kovalente bindinger, men tydeligvis ikke. :)

 

 

Dersom du skal avgjøre om det er en upolar eller polar kovalent binding mellom to atom må du sjekke elektronegativitetensforskjellen mellom den mest elektronegative og den minst elektronegative. En elektronegativitetsforskjell fra 0,3 til 2,0 gir en polar ukovalent binding, under 0,3 gir polar kovalent binding. Større enn 2,0 gir ionebinding. Tipper du skal ha tilgang på tabell. 

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet 

 

Mellom karbon og hydrogen vil det være 2,55-2,20 = 0,35 som gir upolar kovalent binding. 

 

Tar forbehold om feil eller noe sånt på grunn av trøtthet, men er ganske sitter på at dette stemmer sånn noenlunde..

 

Kanskje jeg har skjønt det likevel? Jeg fikk 0,4 i forskjell. Takk for hjelpen!! :) 

Fikk masse stoff fra læreren min om noe helt annet, men der sto det også at Metan var hadde polar kovalent bindinger så klødde meg litt i hodet. 

Endret av Pietro Maximoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-343576

 

 

Jeg har et spørsmål

 

I Metan så er Karbon og Hydrogen bundet sammen av en kjemisk binding, men hvilken kjemisk binding er de bundet sammen av og hvorfor?

 

Jeg trodde jeg hadde knekt koden på forskjellen mellom upolare kovalente bindinger og polare kovalente bindinger, men tydeligvis ikke. :)

 

Dersom du skal avgjøre om det er en upolar eller polar kovalent binding mellom to atom må du sjekke elektronegativitetensforskjellen mellom den mest elektronegative og den minst elektronegative. En elektronegativitetsforskjell fra 0,3 til 2,0 gir en polar ukovalent binding, under 0,3 gir polar kovalent binding. Større enn 2,0 gir ionebinding. Tipper du skal ha tilgang på tabell.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet

 

Mellom karbon og hydrogen vil det være 2,55-2,20 = 0,35 som gir upolar kovalent binding.

 

Tar forbehold om feil eller noe sånt på grunn av trøtthet, men er ganske sitter på at dette stemmer sånn noenlunde..

Kanskje jeg har skjønt det likevel? Jeg fikk 0,4 i forskjell. Takk for hjelpen!! :)

Fikk masse stoff fra læreren min om noe helt annet, men der sto det også at Metan var hadde polar kovalent bindinger så klødde meg litt i hodet.

Jeg ser jeg bytta om på upolar og polar. Indikerer 0,3 er upolar (ren) og større enn 0,3 er polar

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har et spørsmål

 

I Metan så er Karbon og Hydrogen bundet sammen av en kjemisk binding, men hvilken kjemisk binding er de bundet sammen av og hvorfor?

 

Jeg trodde jeg hadde knekt koden på forskjellen mellom upolare kovalente bindinger og polare kovalente bindinger, men tydeligvis ikke. :)

 

Dersom du skal avgjøre om det er en upolar eller polar kovalent binding mellom to atom må du sjekke elektronegativitetensforskjellen mellom den mest elektronegative og den minst elektronegative. En elektronegativitetsforskjell fra 0,3 til 2,0 gir en polar ukovalent binding, under 0,3 gir polar kovalent binding. Større enn 2,0 gir ionebinding. Tipper du skal ha tilgang på tabell.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet

 

Mellom karbon og hydrogen vil det være 2,55-2,20 = 0,35 som gir upolar kovalent binding.

 

Tar forbehold om feil eller noe sånt på grunn av trøtthet, men er ganske sitter på at dette stemmer sånn noenlunde..

Kanskje jeg har skjønt det likevel? Jeg fikk 0,4 i forskjell. Takk for hjelpen!! :)

Fikk masse stoff fra læreren min om noe helt annet, men der sto det også at Metan var hadde polar kovalent bindinger så klødde meg litt i hodet.

Jeg ser jeg bytta om på upolar og polar. Indikerer 0,3 er upolar (ren) og større enn 0,3 er polar

 

 

 I boken min står det at en upolar kovalent binding er mellom 0,0 - 0,5 i forskjell. Valgte å følge den jeg :) Takk for hjelpen!! 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

 

 

 

Jeg har et spørsmål

 

I Metan så er Karbon og Hydrogen bundet sammen av en kjemisk binding, men hvilken kjemisk binding er de bundet sammen av og hvorfor?

 

Jeg trodde jeg hadde knekt koden på forskjellen mellom upolare kovalente bindinger og polare kovalente bindinger, men tydeligvis ikke. :)

 

Dersom du skal avgjøre om det er en upolar eller polar kovalent binding mellom to atom må du sjekke elektronegativitetensforskjellen mellom den mest elektronegative og den minst elektronegative. En elektronegativitetsforskjell fra 0,3 til 2,0 gir en polar ukovalent binding, under 0,3 gir polar kovalent binding. Større enn 2,0 gir ionebinding. Tipper du skal ha tilgang på tabell.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet

 

Mellom karbon og hydrogen vil det være 2,55-2,20 = 0,35 som gir upolar kovalent binding.

 

Tar forbehold om feil eller noe sånt på grunn av trøtthet, men er ganske sitter på at dette stemmer sånn noenlunde..

Kanskje jeg har skjønt det likevel? Jeg fikk 0,4 i forskjell. Takk for hjelpen!! :)

Fikk masse stoff fra læreren min om noe helt annet, men der sto det også at Metan var hadde polar kovalent bindinger så klødde meg litt i hodet.

Jeg ser jeg bytta om på upolar og polar. Indikerer 0,3 er upolar (ren) og større enn 0,3 er polar

 

 

 I boken min står det at en upolar kovalent binding er mellom 0,0 - 0,5 i forskjell. Valgte å følge den jeg :) Takk for hjelpen!! 

 

 

 

Ja, er vel litt forskjellig det, husker at læreren min på VGS hadde noen andre verdier også enn kjemilæreren jeg har nå på høgskolen. 

Lenke til kommentar

oppgave : 

En buffer er lages ved å tilsette 0.300 mol CH3COOH og 0.300 mol CH3COONa til nok vann for å danne 1.00 L løsning.

 

a)        Hva er pH i bufferen? 

 

Kan jeg bruke bufferlikningen slik at svaret blir 4,76? altså pKa verdien til CH3COOH?

 

ja,

pH = pKa - log(1) = 4,76

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Sikkert et dumt spørsmål, men la gå.. 

 

gjorde litt oppgaver og så på hvilke forbindelser som danner ioner i vann, og SO2 er ikke en av dem. Er dette fordi det ikke er et salt, altså består av to ikke-metaller? Trodde SO2 er lett løselig i vann, mener jeg har lest det, men det danner tydeligvis ikke ioner i vann? 

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har kjemitentamen imorgen, og sliter med en del oppgaver vi har fått utdelt fra læreren. Jeg har ikke fasit, men har prøvd meg på oppgave. Hadde vært greit om noen kunne hjelpe meg, og se om jeg har gjort det riktig!

 
15046281_1194487760645101_272732492_n.pn
 
15032535_1194488183978392_559075188_n.pn
 
15046227_1194488637311680_1211798716_n.p
15033679_1194489600644917_505802203_n.pn
 
(JEG ER VELDIG USIKKER PÅ DEN MED ELEKTROLYSEN)
 
15032529_1194491103978100_1407569133_n.p
usikker på denne og!
 
 
15049761_1194491950644682_584797969_n.pn
Denne har jeg ikke peiling på!
 
 
 
Hadde vært greit om noen kunne sett over og spottet noen feil om det er noen. I tillegg hjulpet meg med siste oppgave :)
takk skal dere ha, setter stor pris på det! Dette er forresten del 1 oppgaver til kjemitentamen.
Lenke til kommentar

Kunne noen hjelpe meg med oppgave a her? Takk på forhånd!

 

Metan blir brukt i varmekraftverk til å produsere elektrisitet. Reaksjonslikninga for fullstendig forbrenning av metan skriv vi vanlegvis slik:

CH4 + 2O2 CO2 + 2H2O
Når forbrenninga skjer i ein omn som dreg inn luft, kan vi for å streke under kva som kjem ut frå

omnen, også skrive likninga slik:
CH
4 + luftCO2 + 2H2O + ca 7,4 N2

a) Bruk informasjon frå FAKTABOKS 2, og vis ved rekning at for kvart mol karbondioksid i avgassen vil det også finnast om lag 7,4 mol nitrogen. (Avgassar er gassane som kjem ut frå forbrenningsomnen.)

 

FAKTABOKS 2

Luft
Luft er ei blanding av gassar. Tørr luft inneheld

  •   78 % nitrogen

  •   21 % oksygen

  •   1 % andre gassar
    I denne oppgåva skal du sjå bort frå «andre gassar».

    Tala er oppgitt i volumprosent.
    I denne oppgåva skal du gå ut frå at molart volum til nitrogen og oksygen er det same. 

 

Lenke til kommentar

 

Kunne noen hjelpe meg med oppgave a her? Takk på forhånd!

 

Metan blir brukt i varmekraftverk til å produsere elektrisitet. Reaksjonslikninga for fullstendig forbrenning av metan skriv vi vanlegvis slik:

CH4 + 2O2 CO2 + 2H2O

Når forbrenninga skjer i ein omn som dreg inn luft, kan vi for å streke under kva som kjem ut frå

omnen, også skrive likninga slik:

CH4 + luftCO2 + 2H2O + ca 7,4 N2

a) Bruk informasjon frå FAKTABOKS 2, og vis ved rekning at for kvart mol karbondioksid i avgassen vil det også finnast om lag 7,4 mol nitrogen. (Avgassar er gassane som kjem ut frå forbrenningsomnen.)

 

FAKTABOKS 2

Luft

Luft er ei blanding av gassar. Tørr luft inneheld

  •   78 % nitrogen

  •   21 % oksygen

  •   1 % andre gassar

    I denne oppgåva skal du sjå bort frå «andre gassar».

    Tala er oppgitt i volumprosent.

    I denne oppgåva skal du gå ut frå at molart volum til nitrogen og oksygen er det same. 

 

 

2*(0,78/0,21) = 7,43 (mol N2(g))

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

hva er levisstrukturen til :

  

LiOH?+

 

 

Kan si noe ut i fra hva jeg har lært... litium har 3 elektroner, 2 i det innerste og 1 i det ytterste. Hydrogen har 2 elektroner i sitt skall, og hydrogen 1. Oksygen har atomnummer 8, og dermed er det innerste skallet fullt, og det ytterste har 6 elektroner, noe som betyr at den trenger 2 til for å få fullt skall.

 

Det jeg da begynner med er å tegne de ytterste skallene til alle atomene med sine elektroner, litium og hydrogen på hver sin side ettersom de kun trenger elektron, men oksygen trenger 2.

 

Li *      * * * O * * *      * H  

 

Hva mener du med LiOH+ forresten? LiOH vil vel være ladningsnøytralt? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...