Gå til innhold

Anmeldelse: Killzone 2 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en klasse på 24 stykker likte 23 av dem en Freia spesial-sjokolade.

En av dem (Ola.) likte altså ikke denne sjokoladen, han ble valgt til å representere klassen og fortelle på en reklame for sjokoladen hva klassen syntes om denne sjokoladen.

 

Var det riktig av læreren å velge Ola til å fortelle hva klassen syntes om sjokoladen?

Om Ola understreker at han var en av de veldig få som ikke likte sjokoladen, understreker det MANGE GANGER,

så kan det gå greit.

Men om han ikke gjør det vil han hindre mange som kanskje hadde elsket sjokoladen i å kjøpe den.

 

Heldigvis var det flere reklamer for denne sjokoladen, så se heller på dem om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Jeg har jo sagt hvor relevansen ligger og hva jeg baserer meg på og det er det spillerne får servert i spillet, jeg kommenterer spillet Killzone 2 ikke "historien i Killzone universet".

 

Trenger jeg gjenta meg selv? Du kommenterer historien i spillet uten å vite noe om den. Du bare antar at den er fylt med klisjeer og tar det derfra. Jeg forklarer deg at det kom frem i de forrige spillene og manualene, noe det siste spillet selvfølgelig må basere seg på og at du hvis du vil vite mer eller ikke fikk med deg alt i spillet kan du lese om det på internett. Uten å ta hensyn til spillets virkelige historie legger du ut om hvor klisjefylt den er. Du har selvfølgelig spilt de to foregående titlene?

Lenke til kommentar
Nei vel, men hvis du ikke er interessert, så kan du gjøre oss alle en stor tjeneste og pelle deg ut fra "diskusjonen". For du er tydeligvis ikke interessert, og vi er hvertfall ikke interessert i å ha deg og dine bedrevitende innlegg her... Og du skal alltid føre denne seriøse og saklige diskusjonen her så får du sette deg litt inn i tingene du skal diskutere. tåplig

 

Påta deg ikke en embet hvor du sier du snakker for andre uten å vite at du har dem i ryggen. I slike situasjoner er stillheten ditt beste våpen.

 

Om det er diskusjon du er ute etter foreslår jeg at du selv forsøker dette.

 

Trenger jeg gjenta meg selv? Du kommenterer historien i spillet uten å vite noe om den. Du bare antar at den er fylt med klisjeer og tar det derfra. Jeg forklarer deg at det kom frem i de forrige spillene og manualene, noe det siste spillet selvfølgelig må basere seg på og at du hvis du vil vite mer eller ikke fikk med deg alt i spillet kan du lese om det på internett. Uten å ta hensyn til spillets virkelige historie legger du ut om hvor klisjefylt den er. Du har selvfølgelig spilt de to foregående titlene?

 

Beklager men jeg tror jeg har sagt dette noen ganger før, jeg tror vi diskuterer 2 forskjellige saker her. Du påroper deg at historien i Killzone universet er bra, det har jeg hverken fornektet eller åpnet noe debatt rundt. Derimot snakker jeg om historien i Killzone 2. Det er historien som kommer frem i spillet som er den anmelder baserer seg på og det er den historien jeg debaterer rundt og kaller klisjé. Det er hva som blir formidlet ut til spillerne gjennom spillet som er debatens kjerne og det jeg har lagt frem påstander rundt.

 

At Killzone universets historie kan eller er dyp, har jeg ikke kommentert. Det kan den godt være, men hva som kommer ut til sluttbrukeren, den som sitter igjen med spillet og spiller, er hva anmelder baserer seg på. Og den synes jeg ikke er noe bra og om de da har en dyp historie å ta av er det enda mer synd at de ikke har klart å videreformidle dette til spillet. Half-Life er et fint eksempel, spillet har en dyp historie bak dog litt vag med ubesvarte spørsmål. Det derimot som gjør Half-Life såpass bra er historien man får formidlet i spillet. Den er velbalansert, dramaturgien sitter, dialogene er dog litt så som sånn men funker. Alt i alt er det historien man sitter igjen med i selve spillet som er hovedbestanden for begrunnelsen lagt og om denne historien ikke er fortalt godt nok eller inneholder for mye klisjéer så spiller det lite rolle hva som ligger bak historien.

Lenke til kommentar

Bear: Så du har altså ikke spilt noen av killzone spillene, giddet å lese artikkelen om den, men kan alikevell si at Killzone 2 sin historie er en eneste stor klisje. Det på tross av at det baserer seg på forgjengerne, som du naturligvis må se den i sammenheng med da historien henger sammen.

 

Alene ser jeg heller ikke hvordan Killzone2 fremstår som særlig klisjeefylt. Det er heller ikke en enkel god/ond fortelling som mange her påstår.

 

Forøvrig festelig at du bruker Killzoneuniverset sin historie når du argumenterer for at det er klisjefult at menneskene blir anngrepet for så å anngripe, men ser bort i fra dette igjen når det viser seg at historien var mer dyp enn du var klar over.

 

Kort sagt, det er et utrolig usympatisk trekk å legge ut om hvor dårlig og klisjefylt historien er når du ikke vet noe om hverken historien i serien eller i selve spillet. Lite kledelig.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Lol, leste i kommentarene på N4G at det var tredje gangen noen hadde prøvd å få den godkjent for publisering på N4G.

 

Men frykt ikke, N4G er stappet med PS3 Fanboys, mer enn her i gården, så den blir nok torpedert i kommentarfeltet. :D

Det var ikke lett å få den opp det skal jeg love deg :!: og får de som luerer så heter den tek.no siden det var en mod som tilslutt godtok den og modererte den. Jeg har virkelig fått noen hyggelig reports fra brukerne

Lenke til kommentar

Killzone:

 

Helghast angriper Vekta og du må forsvare planeten og drive dem vekk.

 

Killzone 2:

 

Du tar krigen til deres planet for å stoppe dem en gang for alle.

 

Synes ikke historien høres forferdelig original ut og stereotypisk og når den mildt sagt kan oppsumeres i under 1 linje så synes jeg ikke den er så forferdelig dyp heller. Slik jeg har forstått det er disse Helghast tingene muterte mennesker fordreid så mye at de ikke kan kalles mennesker lengere. Erm, høres slik sett ut som en Strogg faktisk.

 

Nei synes ikke det oser originalitet av historien til Killzone spillene.

 

 

Det der kan du gjøre med ALLE spill. Kan summere opp kjapt hva som er målet... alle zelda spilla ? redde prinsessa.. mario ? redde prinsessa... (forøvrig spill jeg digger ;)

 

Er sykt mange spill som er lignende, hvor du skal redde 1 person.. Det som skiller dem, er historien rundt det, og kan ikke si at killzone historien er noe jeg har sett i et annet spill, isåfall ville det vel blitt litt rabalder.

Er historien litt standard FPS historie ? er vel kanskje det, men skal man begynne å mikse inn en Zelda historie inn i en FPS/action sjanger ? Den lille gutten ble født langt inne i en dyp og skummel skog, hvor tusser og troll bodde.. En dag, når han ble gammel nok, gav kjære troll mammaen sønnen sin en M16 rifle som han skulle bruke i sitt oppdrag, som var å stoppe de fæle busemennene en gang for alle på planeten Rosa Sky.

 

 

Edit: Glemte å legge til at jeg forøvrig synes Killzone historien virker spennende og actionfylt, av det jeg har lest hittil : ) Virker som det har blitt lagt litt mer svette og kreativitet bak den, enn visse andre.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Bear, hvis historien i KZ2 er full av klisjéer kan du jo gi oss noen eksempler da enn å bare si at det bare er klisjéer. Du fører ingen bedre debatt enn kritikerne dine.

 

Historien i seg selv er klisjéen, i alle fall den jeg har lest. I hovedsak gjelder det matcho mann som reiser til ukjent plass for å kjempe mot en gjeng stygginger som tidligere har angrepet dem. Har sett den type historier i spill litt for mange ganger.

 

Bear: Så du har altså ikke spilt noen av killzone spillene, giddet å lese artikkelen om den, men kan alikevell si at Killzone 2 sin historie er en eneste stor klisje. Det på tross av at det baserer seg på forgjengerne, som du naturligvis må se den i sammenheng med da historien henger sammen.

 

Alene ser jeg heller ikke hvordan Killzone2 fremstår som særlig klisjeefylt. Det er heller ikke en enkel god/ond fortelling som mange her påstår.

 

Forøvrig festelig at du bruker Killzoneuniverset sin historie når du argumenterer for at det er klisjefult at menneskene blir anngrepet for så å anngripe, men ser bort i fra dette igjen når det viser seg at historien var mer dyp enn du var klar over.

 

Kort sagt, det er et utrolig usympatisk trekk å legge ut om hvor dårlig og klisjefylt historien er når du ikke vet noe om hverken historien i serien eller i selve spillet. Lite kledelig.

 

Som jeg har sagt og sagt flere ganger før, hva som omfatter Killzone universet skal jeg ikke legge meg ut på, og det har jeg ikke heller. Som Mala sa man kan dra mye inn i historien fra de andre spillene og (Gears of war, Halo) men det er ikke av relevanse, det er hva som blir presantert i spillet som er relevansen.

 

Det der kan du gjøre med ALLE spill. Kan summere opp kjapt hva som er målet... alle zelda spilla ? redde prinsessa.. mario ? redde prinsessa... (forøvrig spill jeg digger ;)

 

Er sykt mange spill som er lignende, hvor du skal redde 1 person.. Det som skiller dem, er historien rundt det, og kan ikke si at killzone historien er noe jeg har sett i et annet spill, isåfall ville det vel blitt litt rabalder.

Er historien litt standard FPS historie ? er vel kanskje det, men skal man begynne å mikse inn en Zelda historie inn i en FPS/action sjanger ? Den lille gutten ble født langt inne i en dyp og skummel skog, hvor tusser og troll bodde.. En dag, når han ble gammel nok, gav kjære troll mammaen sønnen sin en M16 rifle som han skulle bruke i sitt oppdrag, som var å stoppe de fæle busemennene en gang for alle på planeten Rosa Sky.

 

Klart, både Zelda og Super Mario (og mange andre spill forøvrig) har denne oppbygning i historien. Slik sett er mange spill ikke mer enn en videreformidling av Cambell's Monomyth teori (The hero with a thousand faces). Belgariad er slik sett ikke mye forskjellig i basisen enn Ringenes Herre. Så som du sier, og som jeg har sagt, det er innholdet som og presentasjonen som gjelder. Slik jeg ser, og har lest, historien til Killzone 2 er den dog derimot ikke noe forskjellig fra hva ellers er gjort i andre spill og bunner ut i samme oppbygning og fremgangsmåte som er gjort før. Klart man kan legge på mange nye, freshe navn, og fomle rundt med noen årstall og kriger, men hva blir presantert til spilleren? Er den historien ny og fresh eller er den i basis gjort før?

Endret av TSP
Redigerte bort svar på slettet innlegg. (Det slettede innlegget inneholdt personangrep)
Lenke til kommentar

Ja, skjønner hva du mener..

 

Men for å si det sånn, hvis Killzone skal få trekk for dette, fordi de da bare har lagd en liten twist på standard historien iforhold til alt annet (mener det ligger mer dybde og jobb bak historien til killzone, etter det jeg har lest, i forhold til annet), så skulle jo utrolig mange andre spill fått mye trekk, da de er laaangt ifra å være de første som har en slik historie og i tilegg mener jeg de da har mindre dybde og jobb på seg enn hva killzone har.

 

Man kan vel si alt av grunnleggende elementer har allerede blitt brukt, og de som markerer seg, er de som har lagd den mest unike twisten. Og der mener jeg killzone har gjort en veldig god jobb iforhold til mange andre.

 

harry potter ? blitt brukt magi og trolldom i historier før etc..

 

Ringenes herre ? Blitt brukt trollmenn, snakkende trær,dverger, fantasi verdener før.

 

Spiderman ? Blitt brukt "helt" statusen og overnaturlige krefter før.

 

osv..

 

De har bare vært flinke til å lage en unik twist på det, og der føler jeg da Killzone har vært flinkere enn mange av de andre FPS spillene, som har fått skyhøye karakterer.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Mange av innleggene bærer preg av både fanboyisme og fjortis-stank.

For å få det ut av verden, slik at fanboys ikke flamer meg, jeg har verken PS3 eller Xbox 360, og jeg ser ikke det som relevant heller.

 

Jeg har alltid likt Gamer sine artikler, de ser gjennom hypene, og istedenfor å gi spillene en solid karakter, vil anmelderne heller gi spillene en karakter de føler at spillene fortjener!

Det er forsåvidt ikke tull at anmelderen sammenligner Killzone 2 med Halo 3 og GoW. Hvorfor skal det være tull? De ligger i samme sjanger. Er det fordi dette er Xbox-spill, derfor de ikke kan sammenlignes? Fordi at hvis man sammenligner et spill med et annet spill som er til en annerledes konsoll, så er det ikke rettferdig?

Ærlig talt, anmelder har gitt spillet en karakter som reflekterer andmelderens opplevelse av spillet. Det er jo irrasjonelt at dere anklager anmelderen for å være fanboy, og hvis anmelder hadde vært det, hvorfor klager dere? Ser at noen skriver at dere aldri har tatt Gamer sine artikler seriøst, men å lese dem og kommentere at dere syns at de er helt bak mål, er vel en smule merkelig? Er dere bare kverulanter?

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Historien i seg selv er klisjéen, i alle fall den jeg har lest. I hovedsak gjelder det matcho mann som reiser til ukjent plass for å kjempe mot en gjeng stygginger som tidligere har angrepet dem. Har sett den type historier i spill litt for mange ganger.

 

Kutt ut tullet ditt, med mindre du spiller spillet så greier du ikke å komme med noe annet enn det anmelderen har formidlet og som er mangelfult. Anbefaler deg at du tar deg en tur innom metacritics og leser i tur og orden anmeldelsene der (som forøvrig ikke greier å fortelle i detalje historien, men bare et kort sammendrag).

 

Det er flere nå som har påpekt feilene dine så jeg synnes du bør ta deg en pause fra denne tråden da du kun bidrar med å opphete debatten, å få til en saklig diskusjon greier du ikke og dette er nok pga holdningen din.

 

Jeg hadde gleden av å spille igjennom KZ : Liberation på Psp og plukket faktisk nylig opp KZ1 for å få med meg mer av historien bak hele spillet, og man får egentlig aldri følelsen av å være en slik matcho mann da man er ganske sårbar for fienden, det skal relativt lite til før man er dau.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke den høres noe unik ut, spesielt mye grunnet den har et sammendrag som er veldig tilnærmet lik Quake 4. Man kan argumentere med at Quake 4 igjen er dratt ut fra andre spill så hvor langt man vil gå tilbake får heller være et åpent spørsmål.

 

De nevnte historiene du legger frem er som sagt gode beviser på monomyth teorien og dens oppbygning. De debateres vilt i miljøet om denne teorien bærer vann eller ei men i mine øyne så gjør den det, Star Wars følger den f.eks til punkt og prikke, faktisk har Lucas sagt at han fulgte teorien tett når han la til grunne for Star Wars.

 

Så slik sett er det ikke noe negativt i å følge denne teorien, Rowling og Tolkien (Lewis og Eddings og forøvrig) klarer å følge denne teorien men like fult klarer de å legge frem en unik historie. Jeg synes ikke Killzone 2 klarer dette. Men jeg tror vi kan trygt si at man blir ikke enig uansett hvor mye man diskuterer dette.

Lenke til kommentar
Så slik sett er det ikke noe negativt i å følge denne teorien, Rowling og Tolkien (Lewis og Eddings og forøvrig) klarer å følge denne teorien men like fult klarer de å legge frem en unik historie. Jeg synes ikke Killzone 2 klarer dette. Men jeg tror vi kan trygt si at man blir ikke enig uansett hvor mye man diskuterer dette.

 

Du fortsetter med tullet ser jeg.

Da får du nesten fordype og forklare plottet i Killzone 2 så vi andre ikke vitende blir litt bedre opplyst. Regner med du har sittet og spillt igjennom hele spillet for å kunne komme med et slikt argument.

Lenke til kommentar
Vittig att omtalen havnet på n4g..har havnet på 5 mest leste allerede :D

Ja, og folkene der har like mye nerdrage som her, langt mer faktisk.

 

"Theres always on site that submits a review purely to drag the meta score down, goddamn them."

 

so theres loadz of 9's and 10's

then a 6....... oh! its hard which one to believe...LOL!!!

 

i hope no one clicks on their site.

anyone that wants free publicity, and sold out their reviewer's soul just to get some hits on thier sites, should not get any in return.

 

Hah, I know this website, and they are the *only* Norwegian site to rate KZ2 so lowly.

They were trying to be 'different' and get more hits.

 

woohoo! a nobody site that's using the pre-E3 07' behind closed door preview code!!!!!

 

all i can say is this is just piece of cr@p.

 

Great...some fanboy-made website trying to conspire in bringing the Metacritic average score down.

 

How the FUK did this get approved? seriously this failed approval 3 times, yet it actually got approved this time. Seriously you people are dumb. someone needs to ban the user who submitted this 3 times.

 

MODS must take down this review...

And get the 9.4 again! this is the review that brought down killzone 2 average score here in N4G!!

This is totally unfair!

 

Orket ikke mer, søvn nå :wee:.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...