Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sover FOR tungt, og kommer seg ikke på jobb!


Backbone

Anbefalte innlegg

En kompis av meg ble i dag oppsagt på jobben fordi han utallige ganger har forsovet seg.

Dette har pågått over lengre tid.

 

Problemet er at han rett å slett ikke våkner når klokka ringer. uansett metode, så sover han så tungt at han forsover seg.

utenom arbeidsdager kan han visstnok sove i 13-14 timer uten problemer.

 

Han er nå nylig blitt søkt (av lege) til utredning, hvor han skal til Nevrologer ved et universitetssykehus for å finne ut hva som feiler han.

Dette er jobben klar over, men til tross for brev fra lege om problemet ble han sagt opp.

 

Spørsmålet er: Kan ledelsen ved jobben gjøre dette? han er blitt søkt til utredning, men jobben ser ikke ut til å bry seg om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kompis av meg ble i dag oppsagt på jobben fordi han utallige ganger har forsovet seg.

Dette har pågått over lengre tid.

 

Problemet er at han rett å slett ikke våkner når klokka ringer. uansett metode, så sover han så tungt at han forsover seg.

utenom arbeidsdager kan han visstnok sove i 13-14 timer uten problemer.

 

Han er nå nylig blitt søkt (av lege) til utredning, hvor han skal til Nevrologer ved et universitetssykehus for å finne ut hva som feiler han.

Dette er jobben klar over, men til tross for brev fra lege om problemet ble han sagt opp.

 

Spørsmålet er: Kan ledelsen ved jobben gjøre dette? han er blitt søkt til utredning, men jobben ser ikke ut til å bry seg om det.

 

Ser ut som ein sak for jussdelen av forumet. :)

Lenke til kommentar
har han prøvd med to vekkerklokker? jeg setter bestandif 2 ringinger på mobilen. av og til 3 vis jeg har sove lite. hadde en vekkeklokke som eg lærte meg å skru av i søvne, kan hende han har samme problemet.

 

5 vekkeklokker på mobilen, + 1 sånn "buzz"-klokke som man plugger i veggen. alt plassert 2 meter unna senga, enda forsov han seg :-/

 

Tråden flyttes til jussforumet, regner med trådstarter ønsker et mest mulig kompetent svar.

 

Spørsmål, har det ved noe tidspunkt vært sendt legeerklæring eller annet til arbeidsgiver?

 

Nei, det har ikke vært sendt legeerklæring, men blodprøver har vært tatt å ikke funnet noe galt der.

Lenke til kommentar
Har det ikke vært sendt legeerklæring så skjønner jeg ikke hvorfor ikke arbeidsgiver skulle kunne gi sparken....

 

Første man må gjøre når ting faktisk kan komme av sykdom og slikt er jo å få sendt dokumentasjon til arbeidsgiver.

 

så dere mener han kan bare gi han sparken nå som han er helt i starten av en utredning? For meg (som egentlig ikke har så mye peiling på slikt), så høres dette helt på jordet ut.

 

Jeg mener at det ville være på sin plass at arbeidgiver f.eks hadde kommet med noe slikt som; "du får jobbe her til etter utredning. Finner dem noe på utredningen, så skal vi vurdere det på nytt, men finner dem ikke noe som helst så er du oppsagt".

 

Noen som er enig?

Lenke til kommentar

Hvor lenge har dette pågått da ? Hvis fyren har et problem,og har vært klar over det lenge,er det jo hans ansvar å frembringe en lege-erklæring,for å "bevise" at det jobbes med en utredning. Hvis fyren er så sløv at han har forsøvet seg i flere måneder,uten å ha tatt dette opp med lege og arbeidsgiver,så er det hans feil..my two cents... .

Lenke til kommentar

Backbone: Det kommer helt ann på hvordan kommunikasjon mellom arbeidgiver og arbeidstaker har vært. Om arbeidstaker har vært veldig flink på å forklare hva som faktisk er galt, og har en erklæring på at han er til utredning osv, så skal det veldig mye til å få sparken.

 

Om arbeidstaker er avvisende til problemet, ikke er imøtekommende og ikke viser ansvar og ordner noe skriftlig, så ser jeg ikke på denne arbeidstakeren som verdt å beholde sånn sett.

Lenke til kommentar

Måten jeg ville gjort det på:

 

Snakk med legen og få han til å skrive en utredelse at vedkommende kan lide av noe men er sendt videre til spesialister på dette området.

 

Vedkommende tar dette med til arbeidsgiver.

 

Ettersom dette er skadelig for arbeidsgiver ville jeg fått legen til å utskrevet en sykemelding frem til svarene foreligger.

 

Arbeidsgiver har på sin fulle rett lov til å gi personer fyken om de kommer for sent på jobb gjentatte ganger. Om det er av medisinsk art er det arbeidstagers plikt å fremskaffe de rette dokumenter for å bevise dette. I denne saken vil jeg si at arbeidsgiver har ikke gjort noe feil ettersom han, arbeidstager, ikke har gjort det helt korrekt slik han burde. Alle kan si at de har noe som feiler dem at de ikke våkner av klokken, men det hjelper lite uten et upartisk syn på saken, i dette tilfellet blir det da legen.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...