Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har eksperimentert litt med OCing av i7 i det siste, og mener at Core i7-stabiliteten er veldig avhengig av RAM-stabiliteten. Det minste feil ved minne vil resultere i blå skjerm på Windows oppstart, eller prime95-start. Mine erfaringer tilsier at valg av riktig RAM er helt avgjørende for stabil overklokking av Core i7.

 

Dette kan ha noe med den intrigerte minnekontroller å gjøre, men for meg virker det at overkokking av core i7 er direkte avhengig av RAM og det må kunne kjøre stabilt i de frekvensene som dikteres av CPU-overklokk Bclk/QPI.

Lenke til kommentar

Jeg har de OCZ brikkene og lurer på hvordan jeg skal få opp frikvensen fra det den står på :S

 

Når jeg kjøpte dem var det i håp om å kjøre 1600 MHz

Men neida

 

Jeg har prøvd og bruke Memory Level Up og ta den på 1600-MHz men den funka dårlig viser fortsatt 533 MHz i CPU-Z

 

Hva skal jeg gjøre? :S

Lenke til kommentar
Man kan jo få 12 GB grei DDR3 ram for 2k, syntes ikke det er så ille. Kingston 6GB DDR3 1333.
Hehe fasan, nå sliter jeg godt med beslutningene her. Jeg kan jo bare rett og slett ikke bruke nesten 2K på et X48 HK og opptil 3K på en Yorkfield/Penryn selv om jeg har 4*2GB DDR2 som ikke får noe bruksområde når jeg går til X58.

2K for 12GB trekanalers DDR3 er en helt topp pris. Jeg vil vel neppe merke forskjellen mellom disse og evt. et 1600 kit?

 

Dette ser skummelt ut, ser ut som jeg ender opp med et X58 kit her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok jeg er solgt, dere burde settes i kasjotten hele gjengen for å plage en mann på denne måten haha. Jeg får begynne å kikke etter et godt Ci7 system :). Budjsett blir opptil 2500,- for HK, opptil 3400,- for CPU og opptil 2500 for 12GB DDR3 samt 2-3K for SSD. GTX 285 er allerede på vei(ble byttet mot et GTX 295 pga mangel på lager). Og med X58 kan jeg jo kjøre både SLI og CF, topp.

 

Im so weak...

Lenke til kommentar
Japp og jeg kan slenge på en 32nm Nehalem til jul :). Tipper en Noctua med push+pull vil være grei. Men hva med festmontering til LGA1366 for CPU kjølere som er beregnet på LGA775? Mente å høre man fikk kjøpt noen overganger el.

Hvis du eier en Noctua, så sender de deg en overgang gratis! Her.

 

Fin pakke med hk og cpu.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Det er du som kommer med beskyldningen så bevisbyrden er på deg. Hvis det er sant det du sier bedriver de med falsk reklame, noe som er straffbart.

Jeg kan selvsagt ikke dokumentere minneprodusentenes interne rutiner for testing og pakking. Like lite som du kan dokumentere det motsatte. Det vil dermed hverken komme beviser for eller mot her i tråden. Det blir altså ord mot ord og folk må trekke sine egne konklusjoner etter hva de synes høres mest logisk ut.

 

Jeg er sikker på at millioner av PC-byggere er rundlurt på det punktet.
Er det dyrere å kjøre en 3pak vs 1 stk x3?

Nei, det er det nødvendigvis ikke. Men det er snakk om å la seg lure av markedsføringen.

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at millioner av PC-byggere er rundlurt på det punktet.

 

 

 

Testet sammen :roll: ikke kjangs. Lureri til tusen.

 

 

Det er "MYE".. testing under/etter/i produksjonen av moduler.

http://teamau.net/5

http://www.tweaktown.com/articles/928/6/te...nish/index.html

http://www.hardwaresecrets.com/article/166/4

 

( ikke alle helt ferske artikler da , men understreker budskapet tror jeg )

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
GPUer testes, CPUer testes, da burde vel ICene på en DIMM kunne testes en masse også?

Enkeltvis ja, men ikke parvis eller trippelt for å lete og finne moduler som passer ekstra godt sammen. Det er snakk om masseproduksjon og sånn leting, finning, sortering og verifikasjon ville krevd alt for mye arbeidskraft. Brikkene testes 99,9% sikkert enkeltvis på et samlebånd. De som feiler fjernes fra produksjonslinja. Resten stokkes ikke på noen måte før de pakkes. De som feiler sorteres nok ytterligere ut i fra hvordan de feiler. F.eks kan det kontrolleres om de kan selges som lavere klokkede moduler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...