Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

Ok, men eks. så vil Asus Revolution kortet med 12GB av mushkin brikkene gi meg god levetid på denne plattformen? Jeg vil kunne oppgradere CPU senere? Tenker eks. på at 6-kjerner er på vei og at det er fint for meg som skal drive mye med virtuelle labmaskiner.

 

Står å skal kjøpe revolution kortet nå, da man ikke hadde kortet jeg ville ha der jeg kjøper alt. Skal handle samlet for 20.000,- så jeg er småskjelven på beslutningene heh.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jo ikke mulig å gi en garanti for hvor lenge plattformen og minne vil vare, men jo dyrere/raskere minne du kjøper i dag, jo større mulighet er det for at det varer lenge.

 

Men samtidig kan det være dumt å brenne masse penger på ram i dag, hvis du om ett år kan kjøpe 24GB raskere minne til 1500kr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Står å skal kjøpe revolution kortet nå, da man ikke hadde kortet jeg ville ha der jeg kjøper alt. Skal handle samlet for 20.000,- så jeg er småskjelven på beslutningene heh.

 

Ref. annen tråd (Timesalg på Netshop) så skal du altså "svi av" 30k på hw? :ohmy:

Finanskrisen gjelder ikke hjemmo hos Theo?

Skal jeg "sladre" til kjerrringa kanskje? :p

(Eller går alt dette på "firmaet"). :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Haha dette går nok på min private egoistkonto ja, Men jeg har fått et godt tilbud på hele bunshen jeg handler så jeg er fornøyd og er ikke ofte Theo slår til med helt splitter ny teknologi. Filserveren er 6 år gammel nå og får en kraftig oppgradering i dette samtidig. Har klart å skvise meg godt under 25k. :)

 

Nå bli det hjemmelab'er og virtualiseringer så det spruter etter.

Godt å være litt gal i disse finanskrisetider ;)

 

Hva blir prioritert ned med dette kjøpet:

- ny langrennskipakke

- ny hybridsykkel

- havkajakk

 

Dog har jeg igjen følgende som skal handles til bla den nye PCen:

- 2*60GB SSD G.Skill Titan (for boot Raid0)

- En eller annen Netbook snart.

 

 

EDIT:

Det jeg handlet ifb. med PCen ble følgende

 

2 stk Mushkin DDR3 6GB enhanced Memory

EM3-10666 3x2048MB 1333MHz. 1,5v (9.9.9.24)

 

1 stk Thermalright ULTRA120 Extreme, sort

CPU kjøler, u/vifte

 

1 stk Thermalright CPU monteringssett, Core i7

Socket 1366

 

1 stk Intel Core i7 920 2,66Ghz

8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec

 

1 stk Club3D GeForce GTX 285 1 GB

PCI-Express 2.0, GDDR3, 2xDVI, TV-out

 

1stk Asus P6T6 WS Revolution, X58 (mama mia for et kort)

6xDDR3, ATX, GbLAN, FW, 6xPCI-Ex(2.0)x16

 

5 stk Seagate 1,5TB S-ATA II 7200RPM (ny god firmware nå så tar sjangsen)

ST31500341AS Barracuda 7200.11 32MBcache

 

1 stk Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB (har 2 fra før, skal kjøre i OS Raid0)

HD103UJ Spinpoint F1

 

1 stk Lian Li EX-23NB, drevramme, sort (til 3x1TB i Raid0)

med filter og 80mm vifte

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Hva blir prioritert ned med dette kjøpet:

- ny langrennskipakke

- ny hybridsykkel

- havkajakk

He, he ... mye ubrukelige ting der gitt, godt du brukte penga fornuftig isteden.

 

Jeg har også bestemt meg for å gå for Ci7 (litt skuffa av PhII). Har måtte gå med på å pusse opp gjesterommet først (kjærringa veit vel at når nye PC'en kommer så blir jeg "opptatt") så jeg tapetserer, maler og snekkrer i et frenetisk tempo denna uka.

 

Er forresten 940 verdt de ekstra 1000-lappene ?

(Noen mumla om at den var mye lettere å klokke opp til 3.5Ghz +)

Lenke til kommentar

Jeg vurderte nesten de samme, og valgte å kjøpe noe "midrange" for nå. Hvis jeg ikke tar helt feil, vil DDR3-prisene rase snart, fordi Corsier, OCZ og G.skill(og sikkert flere som jeg ikke vet om) har annonsert nye 2000MHZ CL7-8-7-20, 1.65v basert på nye IC med lavere nm. Disse er ikke på lager ennå og de første prisene ligger rundt kr. 5000 ( komplett.no har listet OCZ Blade Series DDR3 2000MHz 6GB KIT for kr. 4899), Corsier har annonser 1866MHZ basert på samme IC også (ingen pris enneå), men disse "nye" brikkene vil forhåpentligvis få litt mer "fornuftige" priser snart, og presse ned DDR3 prisene på hele rekken. Da kan du velge og vrake 12GB billig og bra DDR3, tenker jeg.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Den er på 133-200

Først må du enable, så kan du endre.

 

Uten å endre på NOE annet kan du sette cpu til 3,5-3,8 her. før du må begynne med volt.

 

Men du må sette minne multiplieren til 8 og QPI (uncore) til 16 ( denne skal alltid være dobbelt så høy)

post-64596-1233222201_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Kan jeg kjøre 920 på opptil 3,8 på en god thermalright extreme120 kjøler uten å stille volt eller være redd for temps om all annen luftsirkulasjone er bra?

 

Det må du nesten bare sjekke ut. Noen 920 klokker sinnsykt bra, andre er ikke like imponerende. Finnes ikke noe fasitsvar på hvor langt man kan klokke sånn uten videre.

Lenke til kommentar

Regner med det skal gå. Kjører selv min "gamle" 940ES på 3.6GHz til vanlig. Her er den helt stabil. Dette må jeg da kjøre 165FSB for å få til. 166FSB vil også boote (3.65GHz) men her oppfører den seg litt merkelig. Får den liksom aldri helt stabil her. ved 167FSB får jeg ikke lengre bilde uansett hva jeg gjør. Som sagt, så er dette en "gammel 940ES, men tror ikke man skal se bort ifra at man også med dagens Core i7 CPU'er kan være uheldige.

 

Det som virker mer som det som stopper folk fra de heftigste overklokkene om dagen er ikke at de treffer noen vegg med tanke på BCLK klokken, men rett å slett at de ikke klarer å kjøle ned CPU'ene godt nok. Core i7 CPU'ene utvikler SYKT med varme når man begynner å overklokke de :)

 

Uansett, lykke til. Å prøve seg frem for å finne ut max stabile overklokk er jo noe av det som er morro med å overklokke spør du meg :)

Lenke til kommentar

@3.8GHZ vil være litt avhengig av CPU/batchen, men en gjennomsnitt #batch bør kunne klare @3.8GHZ med fine temperaturer for 24/7 på luft, tenker jeg.

 

Selv om #batchene variere en god del, men de fleste i920 vil klare seg fint @3.8GHZ på forholdsvis lave spenninger, har jeg ett inntrykk av etter å ha lest en del på diverse OCing forum rund omkring. Utover det og mot @4GHZ vil være veldig avhengig av #batch, og spenningsbehovet kan variere veldige mye.

 

HT produserer masse varme (da har du 8 core med sin andel av varme, og man må regne med minst 10'C mer iforhold til 4-core). En rimelig bra #batch bør kunne klare seg fint @3.8GHZ + HT med overkommelige temp, for 24/7 på bra luftkjøling også.

 

Min B-batch-babe (# 3837B017) klarer seg utmerket @3.8GHZ + HT på 1.232v(real) 8-timer primestabilt, med behagelige og fine temp for 24/7 på bra (og rimelige stille) luftkjøling. Jeg holder med eksperimentering på @4GHZ og er ikke helt ferdig med konklusjonene, men foreløpig klarer den seg fint @4GHZ (uten HT) 1.280v(real) 6-timer primestabilt, med overkommelige temp på luft for 24/7 bruk også.

 

EDIT: Legger noen bilder av mine eksperimenter med volt/temp/MHZ: (alle spenneningene er real/load volt) og prime95 har blitt stoppet etter oppgitt tid (ikke feilet).

 

@3.3GHZ HT:off 1.07v, 12-timer primestabilt

3300mghztm2.th.jpg

 

@3.8GHZ HT:off 1.18v, noen timer-primestabilt

38ghz7ck1.th.jpg

 

@3.8GHZ HT:on 1.23v, 8-timer primestabilt

38ghzht8hourprimeuf9.th.jpg

 

@4.0GHZ, HT:off 1.28v, 6-timer primestabilt

4ghz20an1.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Er det nesten ingen som har 940? Finner 90.047 stk 920 og 5643stk 965 men skjelden en eneste 940 for sammenligning.

 

Kanskje fordi i7 940 (~5500,-) er et veldig dårlig kjøp sett i forhold til i7 920 (~2600,-)

 

Var en som sa:

This 940 seems to be the worst of the i7 options. Only 10% faster than the i7 920, it costs almost 50% more.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Men i testene kun 10% bedre igjen.

(Vurderer en 965 og slenge 940in i en annen pc.

Ikke store forskjeller da jeg får 27000 (940) vantage uten phyx stabilt med stock kjøler og max ustabilt 32000(voltmod) med 965 full klokk på alt 1 run.

Endret av War
Lenke til kommentar
Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT prisen har nettopp falt en god del. Den gikk for ca. kr. 1700, men nå selges den under en høvding på flere nettbutikker. Disse er spesifisert @133MHZ CL9 på 1.5v, så det bør være en god del rom for overklokkiing (eller stammere timing) på 1.65v.

 

Prisen er veldig fristene nå.

 

Her er forøvrig en test av de.

 

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1424&pageID=5899

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...