Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC
GPUer testes, CPUer testes, da burde vel ICene på en DIMM kunne testes en masse også?

Enkeltvis ja, men ikke parvis eller trippelt for å lete og finne moduler som passer ekstra godt sammen.

Jeg har alltid sett på de pakkene som moduler tatt fra samme produksjons batch, altså brikker som er produsert så tett opptil hverandre at de med relativt stor sannsynlighet har samme prestanda.

Det bør jo være større sannsynleghet for at to brikker produsert rett etter hverandre har større mulighet for samme ytelse enn to brikker produsert med ymse dagers mellomrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
DDR3 Prisene er hysteriske ... Er det kun lave salgstall som gir disse høye prisene eller er produksjonen mer kostbar ?

Jeg vil heller snu på det og si at slike kommentarer er litt.. ja.. hysteriske.

Dette er 6GB-kit.. ikke 4GB-kit DDR2 til ca kr. 500. Det finnes også "hysterisk" dyre 4GB-kit av DDR2-minne dersom du sjekker litt.

Det er også fullt mulig å få ett 3x1GB-kit (Noe mer trenger du ikke for å benche) til godt under 1k.

Skal medgi at jeg tok litt vel mye i, sorry. 6Gb til rundt en høvding er greit nok, at "entusiast" minnet da koster det dobbelte er vel også til å leve med.

Lenke til kommentar

Tror dere har misforstått.

Bytter dere modul i et flerkanals kit hos f.eks corsair eller ocz spør dem om s/n og part nummer.

Dette for at du skal få en dual/tri channel modul med samme chip-binning og spd data.

 

At moduler leveres i to/tre pack betyr ikke at de er "testet sammen" hvert eneste kit.

Dette gjøres under kompabilitets testing av en prod batch med samme chip-binning og med samme rating og spd.

 

Kjøper man moduler separat er det ingen garanti at det er samme chip-binning og spd . Dette får man derimot med et kit .

 

Btw - spd data er mer enn kun cas-ras-trp-tras.

DDR3 SPD detaljer:

http://www.micron.com/products/spddetail.a...TF25664AY-1G1D1

 

 

Vedlagt bilde av kompabilitets testing (her testes ikke en og en minne modul)

post-35394-1233015161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kjøper man moduler separat er det ingen garanti at det er samme chip-binning og spd . Dette får man derimot med et kit .

Ville tippe den var 99% da butikkene får en eske som sansynligvis er produsert i samme uke./ i rekkefølge.

 

Ser ikke for meg at dem lager mye og mixer dette i esker før leveranse.

Lenke til kommentar
For de som er like dumme som meg og trodde at de kunne kjøpe disse OCZ brikkene fra PS.no, ikke kjøp dem.

 

Her er de.

 

Disse var i forrige uke merket med teksten:

OCZ DDR3 PC3-12800 Intel Tri Channel Kit 1600MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

mens det man får egentlig er:

OCZ DDR3 PC3-10666 Intel Tri Channel Kit 1333MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

De har rettet opp teksten delvis etter at jeg klagde, men står fremdeles som 12800.

 

Svindel!

 

:mad:

 

Oldman is back!! :D

 

Regner med at det blir noen bra resultater med ci7/X58 nå?

 

(Når du får de brikkene du skulle ha da).

:)

Sry, så ikke denne :)

 

Ja, koser meg med i7 om dagen. Q6600'n min er solgt (den beste cpu jeg noen gang har hatt), og billigste i7 oppsett kjøpt inn. Av gammel vane tenkte jeg at jeg skulle handle inn litt god ram, for å slippe å bekymre meg om den delen ved oppstart på ny plattform. Dessverre ble jeg lurt av PS.no, og når jeg klagde til dem fikk jeg bare "Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette, men ...". Siden jeg handlet via firmaet mitt har jeg ingen angrerett, så er stuck med 1333 brikkene.

 

Da likte jeg bedre Amentio, de sendte meg ett P6T Deluxe + 920, istedefor plain P6T + 920.

 

Har sittet på gjerde en stund og ventet på Phenom II, men ble litt skuffet, ga ikke mye mer enn jeg hadde med Q6600.

 

Q9650 derimot fristet til 3K, og hadde jeg hatt ett bedre hk for 8GB DDR2 hadde det nok blitt en slik.

 

Men i7 er morsomt, venter litt på å få en vannblokk før jeg tester hardt.

Lenke til kommentar

Samme situasjon her, sitter på P35 og 8GB DDR2 og P35 er for begrensende videre synes jeg. Siklet også på Q9650 til 3000,- nå samt en brukt QX9650 til omtrent samme pris. Men hvorfor brenne av 3K på en "gammel" CPU nå.

 

Det jeg håper er at X58 HKet skal ha lang levetid om jeg kjøper det nå med nye CPU generasjoner osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så dette er et dårlig kit om du ønsker å klokke CPU og ha minnet med deg? Evt. ettermontere heatspreaders og muligens få litt bedre resultat?

Jeg vil si det er mye for pengene. Du kan bruk divider på minne og klokke cpu i taket med disse. Du vil se det på enkelte benchmarks, men tviler på at du ville merke forskjell på en blindtest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For de som er like dumme som meg og trodde at de kunne kjøpe disse OCZ brikkene fra PS.no, ikke kjøp dem.

 

Her er de.

 

Disse var i forrige uke merket med teksten:

OCZ DDR3 PC3-12800 Intel Tri Channel Kit 1600MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

mens det man får egentlig er:

OCZ DDR3 PC3-10666 Intel Tri Channel Kit 1333MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

De har rettet opp teksten delvis etter at jeg klagde, men står fremdeles som 12800.

 

Svindel!

 

:mad:

 

Oldman is back!! :D

 

Regner med at det blir noen bra resultater med ci7/X58 nå?

 

(Når du får de brikkene du skulle ha da).

:)

Sry, så ikke denne :)

 

Ja, koser meg med i7 om dagen. Q6600'n min er solgt (den beste cpu jeg noen gang har hatt), og billigste i7 oppsett kjøpt inn. Av gammel vane tenkte jeg at jeg skulle handle inn litt god ram, for å slippe å bekymre meg om den delen ved oppstart på ny plattform. Dessverre ble jeg lurt av PS.no, og når jeg klagde til dem fikk jeg bare "Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette, men ...". Siden jeg handlet via firmaet mitt har jeg ingen angrerett, så er stuck med 1333 brikkene.

 

Da likte jeg bedre Amentio, de sendte meg ett P6T Deluxe + 920, istedefor plain P6T + 920.

 

Har sittet på gjerde en stund og ventet på Phenom II, men ble litt skuffet, ga ikke mye mer enn jeg hadde med Q6600.

 

Q9650 derimot fristet til 3K, og hadde jeg hatt ett bedre hk for 8GB DDR2 hadde det nok blitt en slik.

 

Men i7 er morsomt, venter litt på å få en vannblokk før jeg tester hardt.

 

Flott at du er tilbake.. :)

Jeg har ikke klart å selge min "gullchip-Q6600". Samme med min beste E4300 (100% OC) :blush:

Q6600'en står nå og "koser" seg på [email protected] i ett Asus P5Q.

Har "noen" rigger til overs likevel som vel går til å "finansiere" innkjøp av ci7-rigg.

Etterhvert. (Og ja Q9650 til rett under 3k frister til en "test" i X38/HD3850x2-riggen min).

Akkurat nå valgte jeg å prøve AMD/PHII for litt avveksling.

Artig nok det og, selv om det ikke akkurat klokker så veldig bra for min del.. foreløpig.

 

De brikkene du kjøpte "feil" via firma, kan vi sikkert bli enige om at jeg "overtar". :D

(Jeg tror jeg ikke trenger noe "bedre" enn DDR3-1333 når den tid kommer).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Legger noen resulterte for OCZ Platinum 1333Mhz CL7 (6Gb). Jeg er ikke helt ferdig med finjusteringer ennå, men foreløpig har havnet på et stabilt oppsett med:

 

@1200MHZ 6-6-6-18 1.60v

mem3xb1.th.jpg

 

Jeg har valgt 6x på ram multipler fordi det krever lav Vdim(1.60v) og lav QPI/VVT (1.26/1.28 BIOS/Load) på Bclk 200. Hvis noen har eksperimenter med andre verdier på disse stikkene, vil jeg sette pris på forslag til forbereding.

Lenke til kommentar
Så dette er et dårlig kit om du ønsker å klokke CPU og ha minnet med deg? Evt. ettermontere heatspreaders og muligens få litt bedre resultat?

Jeg vil si det er mye for pengene. Du kan bruk divider på minne og klokke cpu i taket med disse. Du vil se det på enkelte benchmarks, men tviler på at du ville merke forskjell på en blindtest.

Topp, regnet med det så dette blir gøy!

 

Litt at et arbeid du har gjort siste tiden på Ci7 Sam_Oslo :)

Har DFI kortet ditt noen egenskaper du vil fremheve ift. eks. Asus kortene? Siden jeg nå skal kjøpe...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takk Theo343 :)

 

Jeg holder fremdels med eksperimentering, og er ikke helt ferdig ennå, men foreløpig er fornøyd med resultatene. Det er så mye nytt å granske vettdu.

 

Jeg har ingen erfaring eller sammenligning grunnlag med ASUS kortene, men mine første inntrykk av DFI er slikt:

 

+ sider: Bra overkokkingen egenskaper og stabilitet under stress.

Digital PWM, og denne stabiliteten kan ha noe med Digital PWM å gjøre.

Veldig bra bra og effektiv heatpipe som kobler NB/Cihpset, system og SB. Alt er skrudd(ikke limt) og kan enkelt oppgraderes med alternative vannblokk/NB-kjøler.

Veldig bra BIOS, som fungerte utmeret "out av box". Det er en nyere offisiell BOIS (01/14) tilgjengelig også

 

- Minus sider: Mangler aktiv kjøling på NB og det kan fort bli varmt på NB og system(Digital PWM område). Jeg måtte sette aktiv kjøling på NB for å få styring på temperaturene under Prime-load. En vifte på NB gjorde suen, og den klarer å få styring på NB/Chipset, system og SB temperaturene på en effektiv måte. Dvs. man må regne med å skaffe aktiv kjøling på NB.

 

Disse er mine første inntrykk basert på den korte tiden jeg har hatt dette kortet, og kan forhåpentligvis si litt mer senere.

Det er en god del info om DFI på denne siden med veldig gode resulter på høye BLCK.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid sett på de pakkene som moduler tatt fra samme produksjons batch, altså brikker som er produsert så tett opptil hverandre at de med relativt stor sannsynlighet har samme prestanda. Det bør jo være større sannsynleghet for at to brikker produsert rett etter hverandre har større mulighet for samme ytelse enn to brikker produsert med ymse dagers mellomrom.

Det er neppe noen nevneverdig daglig eller ukentlig variasjon, men en gang i året eller noe sånt gjøres det større endringer som f.eks organisering av antall blokker/rader per brikke og sånt. Hvis man har minnebrikker med to ulike blokkstørrelser så kan det gi et lite ytelsetap eller kompatibilitetsproblemer. Dette løses veldig enkelt ved å kjøpe minnebrikker samtidig. (Produsentene må gjerne merke brikkene med f.eks 2008 hvis de hører til 2008-revisjonen)

 

Tror dere har misforstått. Bytter dere modul i et flerkanals kit hos f.eks corsair eller ocz spør dem om s/n og part nummer. Dette for at du skal få en dual/tri channel modul med samme chip-binning og spd data.

Det er for at kunden skal bekrefte nøyaktig hvilken type minne man har. F.eks at ikke Corsair sender i retur 2GB-moduler DDR3 XMS når man reklamerer på 1GB-moduler DDR2 Value select. Reklamerer man f.eks på DDR2-800 CL5 så skal man også få tilbake DDR2-800 CL5. Altså samme SPD osv. Dette har ikke noe med daglig eller ukentlige revisjoner/steppinger å gjøre.

 

 

Vedlagt bilde av kompabilitets testing (her testes ikke en og en minne modul)

Dette er kompatibilitetstesting, ikke par-matching eller trio-matching. Kompatibilitetstesting går ut på å bekrefte at ulike hovedkort kjører en bestemt type minne stabilt. Har de testet et hovedkort med 1, 2 og 3 Corsair XMS3-moduler og det besto testen så trenger de ikke teste den kombinasjonen igjen. Feiler det så jobber de med produsenten av hovedkortet/bios om å bedre kompatibiliteten via nye bios-revisjoner med justerte innstillinger.

Lenke til kommentar
Jeg har alltid sett på de pakkene som moduler tatt fra samme produksjons batch, altså brikker som er produsert så tett opptil hverandre at de med relativt stor sannsynlighet har samme prestanda. Det bør jo være større sannsynleghet for at to brikker produsert rett etter hverandre har større mulighet for samme ytelse enn to brikker produsert med ymse dagers mellomrom.

Det er neppe noen nevneverdig daglig eller ukentlig variasjon, men en gang i året eller noe sånt gjøres det større endringer som f.eks organisering av antall blokker/rader per brikke og sånt. Hvis man har minnebrikker med to ulike blokkstørrelser så kan det gi et lite ytelsetap eller kompatibilitetsproblemer. Dette løses veldig enkelt ved å kjøpe minnebrikker samtidig. (Produsentene må gjerne merke brikkene med f.eks 2008 hvis de hører til 2008-revisjonen)

 

Tror dere har misforstått. Bytter dere modul i et flerkanals kit hos f.eks corsair eller ocz spør dem om s/n og part nummer. Dette for at du skal få en dual/tri channel modul med samme chip-binning og spd data.

Det er for at kunden skal bekrefte nøyaktig hvilken type minne man har. F.eks at ikke Corsair sender i retur 2GB-moduler DDR3 XMS når man reklamerer på 1GB-moduler DDR2 Value select. Reklamerer man f.eks på DDR2-800 CL5 så skal man også få tilbake DDR2-800 CL5. Altså samme SPD osv. Dette har ikke noe med daglig eller ukentlige revisjoner/steppinger å gjøre.

 

 

Vedlagt bilde av kompabilitets testing (her testes ikke en og en minne modul)

Dette er kompatibilitetstesting, ikke par-matching eller trio-matching. Kompatibilitetstesting går ut på å bekrefte at ulike hovedkort kjører en bestemt type minne stabilt. Har de testet et hovedkort med 1, 2 og 3 Corsair XMS3-moduler og det besto testen så trenger de ikke teste den kombinasjonen igjen. Feiler det så jobber de med produsenten av hovedkortet/bios om å bedre kompatibiliteten via nye bios-revisjoner med justerte innstillinger.

 

Kompabilitets testingen er ikke for å teste flere moduler "sammen" som du påpeker.

Du tar derimot helt feil mht til retur og chip-binning type.

 

Det er meget kjent at store produsenter lager samme "type" modul med samme navn med chips fra ulike spot innkjøps batcher og fra ulike produsenter (eks elpida,mosel,promos,micron osv)

Om man ser på tek support forumet hos både ocz eller corsair vil man i flere innlegg hvor folk har blitt innvilget retur at man ber om fullt prod nr på modulene fra dual kit de ønsker å sende erstatning for med forklaring om nettop dette.

 

Når det gjelder produkt testing foregår det slik at

ferdige moduler blir kjørt hardt (enkeltvis) på ulike hastigheter/timings.

Når de oppnår en viss rating blir de i neste steg programmert med korresponderende brukandes spd data for den oppnådde ratingen.

En testing av to eller tre moduler samtidig i par/trio fra samme prod batch (les :bygd med samme chip-binning) og programmert med samme rating (spd) er totalt unødvendig sett fra produsentens ståsted.

 

Derimot ved kompabilitets testing av moduler i dual eller tri channels oppsett vil man kunne avdekke om parametere i underliggende timings/spd-data trenges å justeres på for en bestemt produkt type/chip-bin batch.

(det har f.eks vært en kjent sak vedrørende 2GB moduler i parr i motsetning til 1GB moduler at trfc treger annen justering)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Legger noen resulterte for OCZ Platinum 1333Mhz CL7 (6Gb). Jeg er ikke helt ferdig med finjusteringer ennå, men foreløpig har havnet på et stabilt oppsett med:

 

@1200MHZ 6-6-6-18 1.60v

mem3xb1.th.jpg

 

Ja, er helt greie brikker det der. Kjører det samme, bare i 3GB sett, altså OCZ Platinum 1333Mhz CL7 (3GB) på jobb, og de tusler å går på 1333MHz CL.6 -6 -6 -18 1.66v.

Lenke til kommentar

Hva tror Ci7 folket om disse minnebrikkene? Vurderer å kjøpe 12GB av de nå til rundt 1200,- for 6GB kit.

http://www.mushkin.com/doc/products/memory_detail.asp?id=724

 

Disse value brikkene?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=40872...nks#ProductTabs

http://www.crucial.com/uk/store/partspecs....3KIT25664BA1339

 

Evt. hva tror dere om disse 1600MHz?

http://www.memoryc.com/computermemory/ddr3...striplekit.html

 

Disse 1300Mhz?

http://www.memoryc.com/products/descriptio...ries/index.html

 

Evt. andre her?

http://www.memoryc.com/computermemory/ddr3...ndard=PC3+10666

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med dagens i7 cpu'er og X58 så vil alle disse gi grei ytelse, og ikke gi noe problem med oc av cpu.

Hva som skjer når neste gen i7 kommer er litt vanskeligere å spå. Kanskje har de økt stock buss fra 133 til 166, og da kan vi få raskere cpu'er, men med lavere stock mp. Da blir det spennende å se om det er X58 som begrenser maks bclk til 210-230, eller om det er cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...