Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

kr 1.895,- x2 ca 3800

 

Vel, Komplett selger den rette typen for omtrent samme pris, så vil si det likner med på mitt eksempel.

Pga andres priser ja men ikke i teorien siden butikken bestemmer prisene selv.

 

Jeg sendte dem en klagemail nå.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Har ikke kommet noen 3*4GB 1600MHz kit ennå?

Sitter du på HK med < 6 slotter ?

 

Jeg spekulerte også litt på fraværet av 4Gb brikker, siden det er flere X58 kort med "bare" 3 eller 4 minneplasser.

Lenke til kommentar

Synd at man må ut med rundt 4000,- for å få en fornuftig kombinasjon over 6GB minnestørrelse.

 

Tiltman:

Jeg vurdere å kjøpe Ci7 istedet for å kjøpe et X48 HK og en Q9650(nedsatt til 2900,-), har 8GB DDR2 PC8000 fra før men det er minneprisen over 6GB som blir avgjørende for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har fått leke litt med 1333Mhz versjonen av disse OCZ stikkene, nemlig OCZ Platinum XTC DDR3 1333MHz 6GB. Disse er utrolig fleksible med hensyn til overklokking og timing.

 

Jeg har testet disse og de klarer seg fint @1866 9-9-24 på 1.66v, og de kjører @1600 8-8-8-25 på 1.65v uten problemer. Jeg har valgt til å Kjøre disse @1200 6-6-6-16 på 1.60v. og de har klart seg utmerket gjennom alle testene. I de siste dagene har jeg strammet litt på tRAS mer og kjørt dem @1200 6-6-6-14 på 1.60v og de har klart seg fint også. Jeg er ikke helt ferdig å eksperimentere med disse ennå, men de virker til å være veldige fleksible både på timing og overklokking.

Lenke til kommentar
i7-plattformen har fått mange egne minnepakker, vi har sett to sett fra Corsair og OCZ.

 

Les mer

 

Hvorfor klarer dere ikke å kjøre mer enn 2:8?

 

Jeg har samme HK (BIOS 1102), nesten samme OCZ minne: OCZ TECH DDR3 PC3-12800 1600MHz Value Gold Tri Channel 6GB Kit(3x2048MB) 8-8-8-20 (OCZ3G1600LV6GK)

 

og jeg kjører akkurat nå på 2:10

 

post-25248-1232988243_thumb.pngpost-25248-1232988246_thumb.png

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Ved Intels lansering av i7 og X58-brikkesettet som har støtte for trekanals DDR3-minne, meldte det seg raskt et behov for minnesett med tre minnemoduler.

Dette stemmer ikke. Det hadde fungert like bra å selge brikkene enkeltvis og bestilt det antallet som passer for systemet. Brikkene kommer ut fra et samlebånd og kombineres ikke på noen annen måte enn å bare samle 3 stk i slengen og pakke de inn. At man må ha et sett med moduler som er individuelt tilpasset hverandre er bare grunnløs markedsjippo fra produsentene. Jeg er sikker på at millioner av PC-byggere er rundlurt på det punktet.

Lenke til kommentar
Ved Intels lansering av i7 og X58-brikkesettet som har støtte for trekanals DDR3-minne, meldte det seg raskt et behov for minnesett med tre minnemoduler.

Dette stemmer ikke. Det hadde fungert like bra å selge brikkene enkeltvis og bestilt det antallet som passer for systemet. Brikkene kommer ut fra et samlebånd og kombineres ikke på noen annen måte enn å bare samle 3 stk i slengen og pakke de inn. At man må ha et sett med moduler som er individuelt tilpasset hverandre er bare grunnløs markedsjippo fra produsentene. Jeg er sikker på at millioner av PC-byggere er rundlurt på det punktet.

 

Har du noen dokumentasjon som du baserer dette på?

Lenke til kommentar
DDR3 Prisene er hysteriske ... Er det kun lave salgstall som gir disse høye prisene eller er produksjonen mer kostbar ?

Produksjonen er teknisk sett bare litt mer kostbar. Kanskje 10% dyrere per GB. Men resten av prisforskjellen kan ikke alene forklares med lave salgstall. De har nok også langt høyere fortjeneste på disse siden de markedsføres som high end brikker og svært ofte selges til selvbyggere/entusiaster. De store PC-produsentene selger nok minimalt med rask DDR3.

 

Har du noen dokumentasjon som du baserer dette på?

Har du noen dokumentasjon på det motsatte?

 

Produsentene vil neppe si dette offentlig fordi de får mye respekt og penger for å bevare myten. Det er likevel fullstendig logisk at det er sånn jeg beskriver at produksjonen foregår.

Lenke til kommentar
DDR3 Prisene er hysteriske ... Er det kun lave salgstall som gir disse høye prisene eller er produksjonen mer kostbar ?

Produksjonen er teknisk sett bare litt mer kostbar. Kanskje 10% dyrere per GB. Men resten av prisforskjellen kan ikke alene forklares med lave salgstall. De har nok også langt høyere fortjeneste på disse siden de markedsføres som high end brikker og svært ofte selges til selvbyggere/entusiaster. De store PC-produsentene selger nok minimalt med rask DDR3.

 

Har du noen dokumentasjon som du baserer dette på?

Har du noen dokumentasjon på det motsatte?

 

Produsentene vil neppe si dette offentlig fordi de får mye respekt og penger for å bevare myten. Det er likevel fullstendig logisk at det er sånn jeg beskriver at produksjonen foregår.

 

Det er du som kommer med beskyldningen så bevisbyrden er på deg. Hvis det er sant det du sier bedriver de med falsk reklame, noe som er straffbart.

Lenke til kommentar

Aldri i livet om noen "håndplukker" brikker som skal passe sammen. For å vite dette så må man jo nesten teste brikkene på en eller annen måte. Det ville tatt alt for lang tid om man skulle ha testet brikke for brikke for å kunne finne en "perfect match".

 

Dette er masseproduserte brikker, og er 99% sikkert akkurat det samme i alle pakkene. Enten man kjøper en og en, to og to eller tre og tre.

 

Det er dog vanskelig å bevise dette.

Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at millioner av PC-byggere er rundlurt på det punktet.

 

Er det dyrere å kjøre en 3pak vs 1 stk x3?

 

I 3pakkene er det en vanlig dualpac, eske med 2 stk i som det har vært i 5 år. + en ny pakkning med 1 i.

Her har produsentene bare pakket ned 1 ekstra sammen med dualsettet de har solgt i 5 år.

 

Testet sammen :roll: ikke kjangs. Lureri til tusen.

Endret av War
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For de som er like dumme som meg og trodde at de kunne kjøpe disse OCZ brikkene fra PS.no, ikke kjøp dem.

 

Her er de.

 

Disse var i forrige uke merket med teksten:

OCZ DDR3 PC3-12800 Intel Tri Channel Kit 1600MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

mens det man får egentlig er:

OCZ DDR3 PC3-10666 Intel Tri Channel Kit 1333MHz 6GB (3x2GB) Kit 7-7-7-20 (i7)1.6V

 

De har rettet opp teksten delvis etter at jeg klagde, men står fremdeles som 12800.

 

Svindel!

 

:mad:

 

Oldman is back!! :D

 

Regner med at det blir noen bra resultater med ci7/X58 nå?

 

(Når du får de brikkene du skulle ha da).

:)

Lenke til kommentar
i7-plattformen har fått mange egne minnepakker, vi har sett to sett fra Corsair og OCZ.

 

Les mer

 

Hvorfor klarer dere ikke å kjøre mer enn 2:8?

 

Jeg har samme HK (BIOS 1102), nesten samme OCZ minne: OCZ TECH DDR3 PC3-12800 1600MHz Value Gold Tri Channel 6GB Kit(3x2048MB) 8-8-8-20 (OCZ3G1600LV6GK)

 

og jeg kjører akkurat nå på 2:10

 

post-25248-1232988243_thumb.pngpost-25248-1232988246_thumb.png

Trenger faktisk ikke overklokke for å kjøre DDR3 1600 på dette hovedkortet:

 

post-25248-1232996980_thumb.pngpost-25248-1232996985_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
DDR3 Prisene er hysteriske ... Er det kun lave salgstall som gir disse høye prisene eller er produksjonen mer kostbar ?

 

 

Jeg vil heller snu på det og si at slike kommentarer er litt.. ja.. hysteriske.

Dette er 6GB-kit.. ikke 4GB-kit DDR2 til ca kr. 500. Det finnes også "hysterisk" dyre 4GB-kit av DDR2-minne dersom du sjekker litt.

Det er også fullt mulig å få ett 3x1GB-kit (Noe mer trenger du ikke for å benche) til godt under 1k.

Så det blir barre litt "rart" å klage på prisen på RAM, når man gjerne "svir av" godt over 5k for to high-end skjermkort for å kjøre SLI (eller XFire).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...