Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Hvordan gjør man det?

 

Enkelt-penkelt..(vi er alle forskjellige). :)

 

Plassere sidedeksel i flukt med kabinett - på skrå (utover),

Sett nedre kortside på plass i sporet i "gulvet" på kabinett.. dytte sidedør på plass med ett "klikk".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Det hørtes ikke mer komplisert ut enn en del kabinetter jeg har vært borti fra OEM leverandører. De som strever istedet for å gjøre det riktig har også en tendens til å bøye div. metallfliker som gjør det vanskeligere etterhvert.

Jeg tror ikke jeg har ikke bøyd noe enda (selv om det nok ikke er langt unna). Vanskligheten (jeg har) er å finne rett vinkel før du kan, eh... "klikke" dørene på, jeg får liksom ikke helt taket på det.

En annet poeng er høyden mellom døra og hk'et. Vifta i døra gjør at de mest "ekstreme" luftkjølerne muligens ikke går inn (litt avhengig av hvor cpu sitter på hk). Sjekk det opp før du velger kjøler.

 

Nok om det.

Har bestemt meg for 920 og 6Gb av 1333Mhz Crutial brikkene. Ser for meg en oppgradering av CPU og RAM etterhvert. Fortsatt litt usikker på hvilket HK jeg skal ha, men har satt et tak på 3k NOK. Lian Li A77 kabbis.

Lenke til kommentar
Det hørtes ikke mer komplisert ut enn en del kabinetter jeg har vært borti fra OEM leverandører. De som strever istedet for å gjøre det riktig har også en tendens til å bøye div. metallfliker som gjør det vanskeligere etterhvert.

Jeg tror ikke jeg har ikke bøyd noe enda (selv om det nok ikke er langt unna). Vanskligheten (jeg har) er å finne rett vinkel før du kan, eh... "klikke" dørene på, jeg får liksom ikke helt taket på det.

En annet poeng er høyden mellom døra og hk'et. Vifta i døra gjør at de mest "ekstreme" luftkjølerne muligens ikke går inn (litt avhengig av hvor cpu sitter på hk). Sjekk det opp før du velger kjøler.

 

Nok om det.

Har bestemt meg for 920 og 6Gb av 1333Mhz Crutial brikkene. Ser for meg en oppgradering av CPU og RAM etterhvert. Fortsatt litt usikker på hvilket HK jeg skal ha, men har satt et tak på 3k NOK. Lian Li A77 kabbis.

Cosmos S har stor vifte i sidedør, og derfor har hatt litt problemer med å få plass til store CPU-kjøler på X48/X38/p45, men jeg tror dette vil gå mye girere på flere X58-HK nå. CPU sitter mye høyere på flere X58-HK. På DFI sitter den både høyre (iforhold til min gammel ASUS maximus), og har blitt skyvet en del backover (pga. 6 RAM slott). Så det bør gå mye girere med store CPU-kjøler i Cosmos S, tenker jeg.

 

Cosoms 1000 har ingen vifte i sidedør, og har aldri hatt problemer med store CPU-kjøler. Sidedør "klikker" veldig enkelt og greit også, hos meg. Den har vært litt treg i starten, men etterhvert har jeg hatt mitt hode så mye i kassen at den har "innkjørt seg" og hopper rett på plass nå, enkelt og greit.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg husker at Anandtech konkluderte med at 3-kanals DDR3 1600 Mhz 8-8-8-24 holder for et Core i7 system. Alt over det ser man kun i benchmarks.

 

 

Dette er faktisk helt rett, jeg kjører Core i7 system og jeg har klokket rammen min fra 1600 mhz til 1866 mhz og jeg ser ingenting i ytelse bortsett fra i benchmarks og memtest :)

Lenke til kommentar
Perfekte brikker å sette på Fox+ Bloodrage kortet! Desverre har bloodrage kortet kun 3 minneslotter ellers hadde jeg kjøpt det istedet for Asus Revo.(venter ennå)

Ja, disse vil passe perfekt med Fox+ Bloodrage fargene, men prisen passer de færreste lommebøkene, tenker jeg. Disse koster synsk mye, $570 (ca. kr. 5000?) for 6GB :whistle: 2GB av dette koster nesten like mye som 12GB av din Cruicial.

 

Jeg kan tenke meg 6GB av disse, og de vil sikkert passe perfekt på DFI også, men prisene må falle til "fornuftig" nivå først, og da kan jeg tenke meg disse (bare for moro og benching).

Lenke til kommentar
ikke verre pris en 4gb var i fjor.

Vil ha vifta løs jeg

Disse er veldig nye og hotte akkurat nå, og prisen vil falle en god del etterhvert. nettop pga. disse brikkene, har jeg kjøpt "mid-range" RAM for å bruke for nå. Når prisen på disse blir "fornuftige", vil det påvirke prisen på hele rekken (vi kan allerede se en god del prisfall på hele DDR3-rekken).

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har skaffet meg dette minnekitet, men jeg er usikker på bios-innstillingene da jeg er vant med x48-chipset. Problemet er at minnet kun detectes @ 1060 MHz 7-7-7-20, altså ikke slik de er ratet til og som jeg vil de skal kjøre på.

 

I AI-tweaker i bios har jeg latt alt stå på auto og satt dram frequency på DDR3-1600. Fremdeles bare detected til 1060.

 

Jeg er kjent med at BCLK må overklokkes til 200MHz for å kjøre på ratede settings (som i hw.no-testen). Det jeg ikke vet er hva de andre AI-tweaker-settingsene skal stå på, eks. cpu-multiplikatoren (som skal senkes tilsvarende etter hva BCLK klokkes til, ellerno), samt resten av voltage-settingsene.

 

Noen som har erfaringer med dette eller som kan hjelpe meg?

 

:)

 

specs;

 

asus p6t deluxe

intel i7 920 @ 2,66

OCZ3P1600LV6GK minne

siste asus bios (1102)

Endret av farbror
Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg har skaffet meg dette minnekitet, men jeg er usikker på bios-innstillingene da jeg er vant med x48-chipset. Problemet er at minnet kun detectes @ 1060 MHz 7-7-7-20, altså ikke slik de er ratet til og som jeg vil de skal kjøre på.

 

I AI-tweaker i bios har jeg latt alt stå på auto og satt dram frequency på DDR3-1600. Fremdeles bare detected til 1060.

 

Jeg er kjent med at BCLK må overklokkes til 200MHz for å kjøre på ratede settings (som i hw.no-testen). Det jeg ikke vet er hva de andre AI-tweaker-settingsene skal stå på, eks. cpu-multiplikatoren (som skal senkes tilsvarende etter hva BCLK klokkes til, ellerno), samt resten av voltage-settingsene.

 

Noen som har erfaringer med dette eller som kan hjelpe meg?

 

:)

 

specs;

 

asus p6t deluxe

intel i7 920 @ 2,66

OCZ3P1600LV6GK minne

siste asus bios (1102)

 

Jeg har ingen erfaring med AI-tweaker-settingsene, men minnfrekvensen følger med BCLK. Alt annet på i7 920 følger med BCLK også (er en multi av BCLK). Du kan ha enten x6 eller x8 multiplier på RAM. Jeg regner med at din BIOS setter x8 på RAM multi på default/auto setting. Forutsatt at du har x8 multi på RAM, du får disse:

 

På BCLK 133, du får 133x8= 1067MHZ på RAM

På BCLCK 200 får du 2000x8= 1600MHZ på RAM.

 

Alså du må øke BCLK til 200 (overklokke CPU til 4GHZ) for å få 1600MHZ på 8x RAM. Ellers kan du bruke 10x multi på RAM (hvis din BIOS støtter den), men dette kan ha andre konskvenser også.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hei,

 

jeg har skaffet meg dette minnekitet, men jeg er usikker på bios-innstillingene da jeg er vant med x48-chipset. Problemet er at minnet kun detectes @ 1060 MHz 7-7-7-20, altså ikke slik de er ratet til og som jeg vil de skal kjøre på.

 

I AI-tweaker i bios har jeg latt alt stå på auto og satt dram frequency på DDR3-1600. Fremdeles bare detected til 1060.

 

Jeg er kjent med at BCLK må overklokkes til 200MHz for å kjøre på ratede settings (som i hw.no-testen). Det jeg ikke vet er hva de andre AI-tweaker-settingsene skal stå på, eks. cpu-multiplikatoren (som skal senkes tilsvarende etter hva BCLK klokkes til, ellerno), samt resten av voltage-settingsene.

 

 

 

Noen som har erfaringer med dette eller som kan hjelpe meg?

 

:)

 

specs;

 

asus p6t deluxe

intel i7 920 @ 2,66

OCZ3P1600LV6GK minne

siste asus bios (1102)

 

Jeg har Gold versjonen av det der minnet og det jeg gjorde var å sette BCLK til 133 og minnet til 1600. Funket som bare det. Jeg satt DRAM bus til 1.64 også. Vi har samme BIOS-versjon så jeg ser ikke hva du gjør galt eller hva jeg gjør rett. Har du slengt minnet i rett slots? Skal vel bruke slot 2-4-6 og ikke 1-3-5.

 

Edit: UCLK må være 2x 1600 = 3200, auto skal vel gjøre dette, men for å være sikker så setter du den til 3200 manuelt.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...