Gå til innhold

Test: Trekanalsminne på pinebenken


Anbefalte innlegg

Crucial DDR3 1333MHz 6GB KIT prisen har nettopp falt en god del. Den gikk for ca. kr. 1700, men nå selges den under en høvding på flere nettbutikker. Disse er spesifisert @133MHZ CL9 på 1.5v, så det bør være en god del rom for overklokkiing (eller stammere timing) på 1.65v.

 

Prisen er veldig fristene nå.

 

Her er forøvrig en test av de.

 

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1424&pageID=5899

Takk, dette var en bra test. Disse virker til å være veldige fleksible brikker med usedvanlig bra overklokkings egenskaper, testen konkluderer med:

 

Pros:

+Excellent Overclocking ability

 

Cons:

-None

 

Dette har blitt mer fristene nå. Jeg kan tenke meg å hive meg på 12GB av disse for nesten samme pris av 6GB på tilsvarende brikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var klar over den prisen hos komplett når jeg handlet på Netshop, men en av ulempene er at de ikke har heatspreadere og jeg har sett at det hemmer klokking i tester. Så da må man slenge på noen kroner for å få det uansett.

 

Men det er ypperlige brikker om man bare skal sette opp en maskin! Jeg kjøpte heller 12GB Mushkin med 9-9-9-24 på 1.5v som har heatspreaders og kostet meg 1200,- for 6GB.

 

Men disse Crusial brikkene fristet meg også.. grrr.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg var klar over den prisen hos komplett når jeg handlet på Netshop, men en av ulempene er at de ikke har heatspreadere og jeg har sett at det hemmer klokking i tester.

 

Trenger ikke heatspreader så lenge man bare har en stillegående vifte som blåser forsiktig over de. 940'en på jobb kjører jeg til tider med 3x1GB brikker uten heatspreader å de funker helt knall de. Blir så vidt lunka når det står en stillegående vifte å blåser på de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg var klar over den prisen hos komplett når jeg handlet på Netshop, men en av ulempene er at de ikke har heatspreadere og jeg har sett at det hemmer klokking i tester.

 

Trenger ikke heatspreader så lenge man bare har en stillegående vifte som blåser forsiktig over de. 940'en på jobb kjører jeg til tider med 3x1GB brikker uten heatspreader å de funker helt knall de. Blir så vidt lunka når det står en stillegående vifte å blåser på de.

 

Fullstendig enig.

Heatspredere kan ta seg bra ut i ett kabiss med vindu.

Bortsett fra det har de ingen funksjon dersom det ikke er luftflyt rundt/på brikkene.

Det er også litt eehh.."manisk" å klokke tre-kanals minne i ett ci7-system, da det (som alltid) er om å gjøre å klokke CPU, og ikke minne (for mest mulig systemytelse).

I tillegg er jo båndbredden allerede så "kollossal" på ci7 at det er her man kan "spare" (pris på komponenter).

Satt/sitter og vurdere det 6GB-kit'et fra Crusial/Komplett. Som en start på komponenter til en ci7-rigg. :)

Lenke til kommentar

Har man en spaserende vifte over minnebrikkene(hengende løst som jeg har hatt) så er ikke varme noe problem nei :). Merkverdig var det dog at en av linkene på sidene før her til en test kommenterte at de trodde minnebrikkene stoppet pga. manglende heatspreaders, det var årsaken til at jeg gikk for mushkin brikkene med heatspreaders... argh... misinformation-flow!

 

Men uansett så hadde jeg kun spart et par hundrelapper om jeg måtte delt opp hele min bestilling i en vare fra komplett og resten fra netshop.no.

 

Sam_Oslo:

Skulle jeg kjøpt nå hadde jeg kjøpt de Crusial brikkene uten tvil! Men jeg har handlet for 22K med et godt samlet tilbud så hundrelappene er ikke så nøye for meg nå.

 

 

EDIT:

en annen fordel ved å ikke ha heatspreaders når man skal kjøre 6 minnebrikker er at man får mer luft mellom brikkene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
en annen fordel ved å ikke ha heatspreaders når man skal kjøre 6 minnebrikker er at man får mer luft mellom brikkene.

Det der er helt riktig, spesielt når man fyller opp alle slottene. Jeg tror den gamle typen heatspreadere av blekktypen faktisk virker mot sin hensikt når de bli stående tett sammen.

 

Om de nyeste typene fra f.eks Corsair, med høye alu ribber er bedre er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Ja, det kan fort bli varmt med 6 brikker som sitter så nære hverandre, men Corsair kommer snart til å selge løse Airflow-kjøling(CMXAF2). Det virker at man må ha aktiv kjøling på 12GB uansett med eller uten heatsink på brikkene.

 

"The temperatures on the modules varied from 60-70C while Prime 95 testing the system at 1600MHz, so they do get pretty toasty ... " - Running 12GB of DDR3 Triple Channel Memory on Intel Core i7 Platforms

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg ble fristet til å bytte 6GB OCZ med 12GB Crucial, men disse OCZ stikkene har vært veldig fleksible og samarbeidsvillige. De har vært veldig stabilt på diverse kombinasjon av frekvenser/timing(med litt justeringer). Denne fleksibiliteten er viktig når man skal prøve seg på forskjellig BCLK/multi, og disse har klart seg veldig fin. Jeg kommer til å beholde disse ett par måneder til i påvente av prisfall på "nye" RAM.

 

Nye 55nm DDR3 (veldig lav volt) er på vei til markedet nå, og 4GB moduler er snart ute også: Samsung Doubles Memory Capacity Using 4Gb DDR3 Chips , så jeg kommer til å nøye meg med 6GB OCZ ett par måneder til.

Lenke til kommentar

Jeg bytter til Crucial brikkene siden min bestilling ikke er sendt ennå. Spesielt fordi jeg vil ha mer luft mellom 6 brikker enn jeg får med heatspreaders. Har forøvrig bestilt samme kabinett som du har i dag Sam_Oslo, gleder meg stort til å skru på det.

 

Jeg kjøper billig 12GB DDR3 nå så vil jeg kanskje bytte dem senere til 24GB senere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle bestille nå, ville ha bestilt 12GB Crucial for nesten samme pris som 6Gb også, men gidder ikke å bytte nå.

 

CoolerMaster Cosmos 1000 er en genial kabinett, med veldig gode kjøle egenskaper. Den er litt tung, men er veldig solid, og veldig stabil og stille. Du kommer ikke til å angre på den heller, tenker jeg. CoolerMaster har nettopp "feiret" denne med å lansere en "limited Black edition" av dette i kun 500 eksemplarer.

 

Lykke til med nye bygg, det er alltid moro.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Ah, jeg kjøpte denne, men det er vel en som er helsort som du tenker på?

file1203579856851.jpg

Det er så mye heftig og bra løsninger i dette kabinettet og netshop hadde det på timesalg nå på tirsdag, derfor jeg slo til. Men liker spesielt 200mm vifta i døren rett mot skjermkortene.

 

 

EDIT:

Man får kjøpt nøyaktig samme Crucial brikkene løst som er i KIT'et og kjøper man heller 6 av dem så sparer man ytterligere 119,- og får 12GB til 1890,-

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363358'

Produsentens varenr. varierer kun med bokstavene "kit" der de selges samlet, altså nøyaktig samme brikker og billigere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvis jeg skulle bestille nå, ville ha bestilt 12GB Crucial for nesten samme pris som 6Gb også, men gidder ikke å bytte nå.

 

CoolerMaster Cosmos 1000 er en genial kabinett, med veldig gode kjøle egenskaper. Den er litt tung, men er veldig solid, og veldig stabil og stille. Du kommer ikke til å angre på den heller, tenker jeg. CoolerMaster har nettopp "feiret" denne med å lansere en "limited Black edition" av dette i kun 500 eksemplarer.

 

Lykke til med nye bygg, det er alltid moro.

 

Har samme kabinett sjøl.

Beste kabinett jeg har hatt (og jeg har/har hatt 6 Lian-Li "skranglekasser"). :)

 

Nå skal kabinettet få ny innmat.

 

Ukens tilbud på Komplett var for fristende.

Så da er ett stk hk - Gigabyte GA-EX58-UD3R + det råbillge Crusial 3x1GB DDR3-1333 kit'et bestilt.

 

CPU blir neste "investering". :)

 

Uff. Så ufornuftig jeg er. :blush:

 

Jaja... det er nok av hw å kvitte seg med til å "forsvare investeringen". :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg skulle bestille nå, ville ha bestilt 12GB Crucial for nesten samme pris som 6Gb også, men gidder ikke å bytte nå.

 

CoolerMaster Cosmos 1000 er en genial kabinett, med veldig gode kjøle egenskaper. Den er litt tung, men er veldig solid, og veldig stabil og stille. Du kommer ikke til å angre på den heller, tenker jeg. CoolerMaster har nettopp "feiret" denne med å lansere en "limited Black edition" av dette i kun 500 eksemplarer.

 

Lykke til med nye bygg, det er alltid moro.

 

Har samme kabinett sjøl.

Beste kabinett jeg har hatt (og jeg har/har hatt 6 Lian-Li "skranglekasser"). :)

 

Nå skal kabinettet få ny innmat.

 

Ukens tilbud på Komplett var for fristende.

Så da er ett stk hk - Gigabyte GA-EX58-UD3R + det råbillge Crusial 3x1GB DDR3-1333 kit'et bestilt.

 

CPU blir neste "investering". :)

 

Uff. Så ufornuftig jeg er. :blush:

 

Jaja... det er nok av hw å kvitte seg med til å "forsvare investeringen". :)

Du gjorde et bra kjøp.

 

Når man kan få HK + RAM for ca. 2 høvdinger, da er det veldig "uansvarlig" å la være å hive seg på X58.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ah, jeg kjøpte denne, men det er vel en som er helsort som du tenker på?

file1203579856851.jpg

Eneste jeg ikke blir vant til med det kabinettet er hvordan en setter på dørene, jeg sliter hver eneste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...