Gå til innhold

Konkurranse: Nattfoto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan legge inn bildet når som helst i løpet av runden, men bildene må være tatt i konkurranseperioden
Hentet fra artikkelen.

 

Jeg trodde først bildet måtte være tatt inneværende runde, men da har jeg vel misforstått?

 

Min feil, klønete formulering. Jo, det må være tatt i inneværende runde, var tanken, og det er slik det har vært håndhevet hittil.

Lenke til kommentar

Det var noen flotte vinternetter i Bergen i forrige uke. Jeg tok med kamera ut en natt for å knipse litt. Stresset fælt med å få kamera til å autofokusere selv om jeg hadde med lommelykt. Endte opp med stort sett å måtte bruke manuelt fokus. Da jeg kom hjem og så på bildene, fant jeg ut at de fleste var ute av fokus og jeg kastet alle sammen.

 

Hva er hemmeligheten deres?

Lenke til kommentar

Hmm. Sikkert mange her på forumet som kan dette bedre enn meg. Men er frista til å prøve å forklare. correct me those who can.

 

1. Hyperfokal fokus - hvis du har fokusring som viser fokusavstanden, sett den på akkurat under uendelig. hvis du ikke har det eller det er for mørkt til å se den, fokuser uendelig og trekk bittelitt tilbake.

 

2. Garanter deg mot kamerabevegelse på alle måter: Stativ, fjernutløser, ikke beveg deg selv om du bruker stativ og står langt unna, stativet må stå støtt, etc.

 

Selv slet jeg litt med støy på tross av middels iso på godt kamera. Må ha vært litt for kort eksponeringstid hvis jeg har forstått teorien rett?!

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er en super ide, men jeg hadde likt å høre historien (kort) om de 3 beste bildene.(Fra hver runde kanskje.) Ide, utstyr, oppsett osv. Er helt fersk 450d eier, og suger til meg som en svamp om dagen. Utrolig mye flinke folk her inne, og igjen gratulerer til de 3 beste i den første runden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er vell ingenting gale med å sjekke fokus etter du har tatt bilde heller vell? Regner med du sjekker eksponering rett etter du tar bildet. Hvorfor ikke zoome inn på bilde å sjekke om fokus er riktig.

 

Men riktig som det blir sagt her. Fokus til infinity, evt rett under, og grei blender type F/8 så får du som oftest grei fokus når du tar bilder som er noen meter unna med brennvidder under 40-50mm

 

og ikke minst, STATIV STATIV STATIV!

 

Hakke du råd til det, så kan du lage deg ett hjemmelagd stativ ved en enkel 1/4" skrue og en planke eller ett kosteskaft... :) Jeg har lagd en på jobben med ett kosteskaft. :) Funker fint som monopod

Endret av raystr
Lenke til kommentar
Om du bruker en normal zoom eller fast optikk under 50-55mm så behøver ikke motivet være veldig langt unna før du kan sette fokus til uendelig. Ev en vri en liten mm tilbake, uten att jeg veit hva det skal være godt for.

Objektiver endrer seg når temperaturen endrer seg, slik at fokusavstanden kan være en annen en den som er angitt på selve objektivet.

 

Og "en liten mm" kan lett være for upresist, med mindre du bare tar foto til bruk på små postkort og 900x600 på web.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...