Gå til innhold

Konkurranse: Nattfoto


Anbefalte innlegg

Må si at det er bedre bilder enn det bildet som leder til nå (19 stemmer). Synes nordlys bildene får litt for mange stemmer, bare fordi det er nordlys. Bildene er utført teknisk dårlig, men nordlyset tar alt fokuset.

 

Mange gode innsendte bilder, selv om jeg ikke har tid til å delta selv.

Eskimo fikk min stemme ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må si at det er bedre bilder enn det bildet som leder til nå (19 stemmer). Synes nordlys bildene får litt for mange stemmer, bare fordi det er nordlys. Bildene er utført teknisk dårlig, men nordlyset tar alt fokuset.

 

Mange gode innsendte bilder, selv om jeg ikke har tid til å delta selv.

Eskimo fikk min stemme ;)

 

Hvorfor synes du det er teknisk dårlig utført?

I mine øyne så er det et fantastisk nattbilde...

Husk at det antakelig var peise mørkt ute..

 

Edit. Skrivefeil..

Endret av sofus71
Lenke til kommentar
Bildet som leder: hvordan i alle dager kan det være så lyst ute om natten?

 

lukkertid på 101sekkunder fanger mye av det lille lyset som er der ;)

 

 

Om jeg skal si hva jeg ikke liker med det, er det att jeg ikke klarer å la være å fokusere på den avskjærte overgangen mellom vann og is. Ikke pent. Men det hadde vært ett utmerket bilde uten dette. Ett skritt eller 2 til høyre hadde hjulpet masse her om det var mulig å gjøre det og isen er hel utenfor bildekanten.

Lenke til kommentar

At det er godt gjort å fange nordlyset er det vel ingen tvil om. Selv om jeg aldri har sett et nordlys. Men nå synes jeg det er mye som ødelegger bildet. Bla: trærne til høyre, stjernene som er dratt utover(pga altfor lang lukkertid) og for lite av nordlyset. Bildet har altfor lite nordlys til at det ble noe bra. Det er bare pga den lille flekken av nordlys som redder bildet.

 

Nå er ikke dette bildekritikken, menmen. Er bare litt frekt at 1/50 av landet har tilgang til nordlys :)

Lenke til kommentar
Selv om jeg aldri har sett et nordlys.

Hmm, du er da opptatt av foto så du er jo neppe blind. Hvorfor ikke gå ut og løfte blikket litt på kveldstid og natt? Nordlys kan sees i Sør-Norge også om man kikker mot nord når det er klarvær, lite forstyrrende lys og man har ørlite flaks.

 

Nå er ikke dette bildekritikken, menmen. Er bare litt frekt at 1/50 av landet har tilgang til nordlys :)

Søringene er altså nok en gang så selvsentrerte at de knapt aner dimensjonene på det som befinner seg nord for sinsenkrysset (eller Haugesund).

Lenke til kommentar

Nordlys er også såpass langt over jordoverflata at det kan sees over enorme avstander. Jeg har et eksempel på det fra da jeg bodde i Trondheim. Jeg pratet på telefon med noen fra Tromsø og de fortalte om flott nordlys rett over dem. I Trondheim så jeg nordlys i nord. Etter beskrivelsene kom det fram at det var akkurat det samme nordlyset vi så på. Beskrivelsene av bevegelser og farger fulgte akkurat det samme som jeg så i Trondheim. Trondheim og Tromsø ligger ca 1000 km fra hverandre i luftretning. Det vil si at hvis det er nordlys over Trondheim så kan det sees ytterligere 1000 km lengre sør: Kristiansand. Nordlys over Trondheim er ikke dagligdags men heller ikke veldig sjeldent. Med andre ord er det bare å følge med på den nordlige delen av himmelen så kan dere i sør også se nordlyset.

 

Som oss i nord må selvsagt også dere vente på klarvær og komme dere bort fra forstyrrende lys fra bebyggelse. Det er de største hindringene mot å se nordlys.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...