Gå til innhold

WDC først til 2 TB?


Anbefalte innlegg

Hva tror du om at de bruker 4*500GB plater for 2TB kapasitet Simen1? Gir ikke det vesentlig dårligere kvalitet ift. feilkorrigering av defekte områder på platene?

 

500 GB er vel formatert kapasitet per plate som regel, og uansett tror jeg ikke det er snakk om så mye av en plate-disk som brukes til det. (i hardwaren)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor oppgraderes ikke mybook serien. ?

Hvis ryktene stemmer og det blir lansert en slik disk så blir sikkert mybook-serien oppgradert.

 

Hva tror du om at de bruker 4*500GB plater for 2TB kapasitet Simen1? Gir ikke det vesentlig dårligere kvalitet ift. feilkorrigering av defekte områder på platene?

500 GB/plate er nok bare et medievennlig tall for hvor mye ledig plass man får til rådighet per plate. I virkeligheten kan man nok regne med at det er noen prosent ekstra plass, som går bort i feilkorrigering med mer.

 

Egentlig er nok plassen ubegrenset på platene, men det vil bli mindre stabilt jo tettere hvert spor og hver bit plasseres. 500 GB/plate gir nok en akseptabelt lav feilrate. Tallet kan sikkert tynes litt oppover eller kuttes litt ned så disken skal få et fint rundt tall som kapasitet. F.eks da 150 GB/plate var "maks" så tynte de litt oppover for å få 500 GB fordelt på 3 plater. Eller da 133 GB/plate var "maks" så klippet de litt nedover og lagde disker 250 GB fordelt på 2 plater.

 

Hvor mye av disse 2TB vil bli "tapt"?

Absolutt ingenting. Du vil nok i praksis få litt i overkant av 2 000 000 000 000 Byte tilgjengelig plass på disken.

 

Binær GB blir litt i overkant av 1,95

GB er ikke binært. Du tenker sikkert på GiB.

 

nøyaktig 2 TB

= 2 000 000 000 000 B

= 1 953 125 000 KiB

= ca 1 907 349 MiB

= ca 1 863 GiB

= ca 1,819 TiB

 

Logisk?

Lenke til kommentar
Binær GB blir litt i overkant av 1,95

GB er ikke binært. Du tenker sikkert på GiB.

nøyaktig 2 TB = 2 000 000 000 000 B = 1 953 125 000 KiB = ca 1 907 349 MiB = ca 1863 GiB = 1,819 TiB

 

Ehmm .. Binær GB som i GiB

Gibibyte (a contraction of giga binary byte) is a unit of digital information storage, abbreviated GiB

 

Edit:

LOL , blir jo TiB i dette tilfellet da.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hørte mumling om denne på forumet for litt siden, det blir nokk et par slike på meg til høsten igjen, eller fler avhengig av hvor mye sommerjobb det blir.

 

Når man snakker om plass i 3,5" så har allerede BitMicro mulighet til å lage 6,5TB med flash (siden sommer 2008). Hastighet på disse er 240/160MB/s over FiberChannel. På pris derimot så koster disse mer enn et helt array av slike WD disker på en high-end hardware raid kontroller. De har også 1,5TB i 2,5" med samme specs.

Andre SSD produsenter har også annonsert 2,5" på 1TB som skal komme i år. Dersom prisfallet for nand flash fortsetter slik det ligger ann nå så vil harddisker være utkonkurert på pris pr GB på deres største størrelse i 2,5" om et år til halvannet, og 3,5" på ca 2-2,5 år.

Lenke til kommentar

Hvordan har det seg at jeg aldri har fått en slik flott emballasje med mine WD disker. Pakker butikkene dem ut? Får dem alltid i slike anti-statiske poser.

 

Nok om det, flott at det skjer noe. Jeg må ha nye disker da mine begynner å dø fra meg. Relativt billig også, men jeg er litt skeptisk til slike "pilot" disker. Vil gjerne ha en disk som holder noen år.

 

En annen ting, hva står egentlig C'n for i WDC? Company?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at jeg aldri har fått en slik flott emballasje med mine WD disker. Pakker butikkene dem ut? Får dem alltid i slike anti-statiske poser.

 

Nok om det, flott at det skjer noe. Jeg må ha nye disker da mine begynner å dø fra meg. Relativt billig også, men jeg er litt skeptisk til slike "pilot" disker. Vil gjerne ha en disk som holder noen år.

 

Du kjøper OEM, og ikke retail, og det er like greit, slipper man uendelige mengder embalasje.

 

AtW

Lenke til kommentar
2 TB, ikke verdt å ha enda med mitt behov...

 

I disse HD tider går det med mer plass så skal ikke se bort i fra at 1-2 TB er aktuelt på en disk om noen år for så si alle der ute?

 

Tja... ikke godt å si. Når man tenker på hvor lang tid det tok før "folk flest" begynte å laste ned filmer fra nett så kan det nok ta litt tid.

 

Anyway.... jeg får aldri nok plass. Håper at SSD virkelig tar seg opp slik at vanlige disker kan generelt bli billigere. Skulle gjerne handlet 10TB tvært fordelt på færrest mulig disker, men det koster :( 

Lenke til kommentar

Jeg tenkte akurat å bestille et par seagate 1.5TB disker, men mistet lysten da jeg ble klar over firmwareproblematikken. Selv om det finnes oppdatering, virker det ikke som det er enighet om at den funker 100% (?)

 

Hvilke 1TB disker (helst fra WD eller seagate) har færrest plater? (vil helst ikke ha low-budget eller GP disk).

Lenke til kommentar
Jeg tenkte akurat å bestille et par seagate 1.5TB disker, men mistet lysten da jeg ble klar over firmwareproblematikken. Selv om det finnes oppdatering, virker det ikke som det er enighet om at den funker 100% (?)

 

Hvilke 1TB disker (helst fra WD eller seagate) har færrest plater? (vil helst ikke ha low-budget eller GP disk).

 

Samsung sin har vel 3, lurer på om ikke WD Black Edition også har 3 plater. Hitachi har to modeller av sin 1 TB, en med 3, en med 5.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Hvor mange plater kan de egentlig ha i høyden?
Det meste jeg vet om i 3,5" formatet er 5 stk. I 5,25" formatet med full høyde (ca 10 cm) så har jeg sett hele 11 plater.

Jeg kunne tenkt meg en 10TB 5,25" disk... Siden arealet på platene er større enn 3,5" burde dette ikke være noe problem, og jeg har nokk av 5,25" brønner. Det hadde jo vært kjempefint til lagring av massive mengder media som ikke krever lav aksesstid. Egentlig litt synd at 5,25" forsvant :(

Lenke til kommentar
Hvor mange plater kan de egentlig ha i høyden?
Det meste jeg vet om i 3,5" formatet er 5 stk. I 5,25" formatet med full høyde (ca 10 cm) så har jeg sett hele 11 plater.

Jeg kunne tenkt meg en 10TB 5,25" disk... Siden arealet på platene er større enn 3,5" burde dette ikke være noe problem, og jeg har nokk av 5,25" brønner. Det hadde jo vært kjempefint til lagring av massive mengder media som ikke krever lav aksesstid. Egentlig litt synd at 5,25" forsvant :(

 

Dette har jeg stusset på lenge. Kunne tenkt meg fysisk større disker med mer kapasitet selv. Hadde det vært gjennomførbart med 7200rpm på en 5.25 disk  (ikke nødvendigvis med 11 plater). Det burde da være mulig å få en god datatetthet på en 5.25 plate også? 3stk 5.25 plater .... 4-5-6TB pr disk (når man tenker over det så kanskje det ikke er verdt det)?

 

 

Hadde sikkert vært så ulønnsomt  å lage nå at det hadde kostet en formue hvis det hadde kommet på markedet. SSD er jo foreløpig kun(?) ut i 2,5". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...