Gå til innhold

WDC først til 2 TB?


Anbefalte innlegg

Jo, men sommeren er sommeren. Det finnes oss som kjøper mange disker i året i snitt, jeg utsetter ihvertdall ikke harddsikkjøp i et halvår pga slike ting. Man skal alltids kjøpe flere disker senere, og da kjøper man det som er mest egnet på det tidspunktet.

 

AtW

Det er jeg helt enig i ATW. Men når det gjelder når man velger å kjøpe SSD så må man sette noen betingelser, og kjøpe når det kommer noe som oppfyller disse betingelsene. Hvis det haster og det ikke er noe som er nære å oppfylle kravene så burde man gå for HDD foreløpig, for eksempel hvis man forventer 60GB SSD til under 1000kr er det bare å gå for HDD i mens og vente.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATW: Just my point! :)

Ser fram til den dagen jeg kan handle et lass med 1TB+ SSD og bare stable dem i høyden på filserverkabinettet mitt!

 

Men jeg vil nok kjøpe noen snurredisker innen den tid. Til sommeren vil nok de "store" nyhetene begynne å være tilgjengelige, men tenk til neste år, hvilke priser og størrelser vi forhåpentligvis ligger på da! :)

 

60GB til 1000? Jeg ser fram til den dagen jeg kan få 500GB+ SSD til samme pris.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Ikke minst er 5400RPM kjøligere noe som er flott når man har flere disker stacket og dårlig luftflyt over diskene. Varme er diskkiller nr.1-2.

Er det det? Google sine undersøkelser tyder o på at disker fint kan være ganske varme uten at det øker feiraten noe (faktisk minsker den marginalt).

AtW

Det blir umulig å kommentere dette uten at du gir meg verdiene google mener er fordelaktig. Grunnen til at jeg også sier 1-2 er fordi at latente feil ofte er årsaken og i hjemmesystemer er ofte dårlige PSUer medvirkende.

 

Men som sagt må vi få gradene google mener er fine.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
60GB til 1000? Jeg ser fram til den dagen jeg kan få 500GB+ SSD til samme pris.

Så mye høytytende plass er det nok få som trenger. Dvs. at det er ikke er mye vits for de fleste å kjøpe så store SSDer før de er billigere per GB enn harddisker.

 

Personlig trenger jeg ikke mer enn 32 GB høytytende plass per PC. De resterende par TB kan gjerne være 3600rpm om det fantes sånne disker og de var billigst per GB. Derfor har jeg heller ingen planer om å bytte ut all lagringsplassen med SSD før SSD er billigere per GB.

Lenke til kommentar
...Personlig trenger jeg ikke mer enn 32 GB høytytende plass per PC. De resterende par TB kan gjerne være 3600rpm om det fantes sånne disker og de var billigst per GB...

Jeg synes den idèen vi var innom med 5,25" med 3600rpm 10TB disker egentlig var ganske god jeg, bare leit at dette aldri vil skje siden alle de store HDD produsentene har skrota utstyret for den størrelsen.

 

Vi kunne jo starta en facebook gruppe "Vi som vil ha 5,25" harddisker tilbake" :ph34r:

 

Edit: Hmm, føler meg litt kreativ i dag, så jeg stemmer i i samme slengen: http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=159397. Den har ikke raid kontroller... Håper den har muligheten til å bare sende signalene direkte videre gjennom til en raid kontroller i kabinettet... Kanskje jeg må få meg en sånn?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Den har garantert et backplane hvor man viderkoble til kontroller man vil ellers er meningen mye borte.

Da blir det en slik på meg samtidig med raid kontrollere og 2 vertex SSD.

For bare 500kr å få 4x 2,5" i èn 5,25" brønn er ikke værst. Og denne saken har hotswap, så hvis jeg har en laptop harddisk jeg må koble til den stasjonære blir det bare å smette den inni. Slik det ser ut så kommer jeg til å ha en vertex i laptoppen og en i den stasjonære til W7 når jeg er ferdig med benchmarkingen. Og med mine 2 Mtron Pro, og 1 vertex så får jeg et ledig rom som jeg kan bruke som hotswap docking :D

 

Hmm.... kanskje jeg skal ta to slike så blir det lettere og mer oversiktlig senere hvis jeg skal benchmarke fler SSD... :)

 

EDIT: vil en slik hotswap sak ødelegge for SMART info? Eller eventuelt gjøre navnet på disken som står på andre siden usynlig for raid kort?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Ikke minst er 5400RPM kjøligere noe som er flott når man har flere disker stacket og dårlig luftflyt over diskene. Varme er diskkiller nr.1-2.

Er det det? Google sine undersøkelser tyder o på at disker fint kan være ganske varme uten at det øker feiraten noe (faktisk minsker den marginalt).

AtW

Det blir umulig å kommentere dette uten at du gir meg verdiene google mener er fordelaktig. Grunnen til at jeg også sier 1-2 er fordi at latente feil ofte er årsaken og i hjemmesystemer er ofte dårlige PSUer medvirkende.

 

Men som sagt må vi få gradene google mener er fine.

 

http://storagemojo.com/2007/02/19/googles-...ure-experience/

 

Her er en liten artikkel om undersøkelsene google har gjort på sine disker.

 

AtW

Lenke til kommentar
60GB til 1000? Jeg ser fram til den dagen jeg kan få 500GB+ SSD til samme pris.

Så mye høytytende plass er det nok få som trenger. Dvs. at det er ikke er mye vits for de fleste å kjøpe så store SSDer før de er billigere per GB enn harddisker.

 

Personlig trenger jeg ikke mer enn 32 GB høytytende plass per PC. De resterende par TB kan gjerne være 3600rpm om det fantes sånne disker og de var billigst per GB. Derfor har jeg heller ingen planer om å bytte ut all lagringsplassen med SSD før SSD er billigere per GB.

 

Jeg tenker ikke for ytelsen sin del, men fordelen av å kunne kle hele innsiden på et lian li cube med SSD disker :)

 

Men jeg har et relativt stort arsenal med software som jeg bruker. C-disken min er pr. i dag en raptor 150GB som er halvfull. Og da er spill og virtuellmaskiner på andre disker.

 

Når det kommer til lagring så er ikke ytelsen like kritisk, men ser gjerne at ytelsen er lik uansett hvor full disken er, at det fortsatt har lav feilrate, mangel på varmeutvikling og støy fortsatt MEGET tiltalende for meg, så jo; gi meg store høytytende lagringsenheter til en pen pris! :)

 

Men som du sier, inntil prisnivået synker på nivå med tradisjonelle diskser, så er det nok en god stund til jeg kan realisere den drømmen.

 

Bestilte en 1TB WD Black edition til stasj og en 1TB WD RE3 til musikksamlinga mi i går (fortsatt overtroisk når det kommer til enterprise disker). Jeg tipper den første SSD'en jeg kjøper går i laptopen.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...