Gå til innhold

Dårlige karakterer fra VG, toget gått?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Det er jo en kjempemulighet men jeg får vel ikke stipend/lån? Vet ikke hvordan det blir å kombinere et sånt studie med en jobb...

Hvor mye vil det koste å ta det privat?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Har gjort det. Good stuff

 

EditL: Leste bare at det er en avgift for å gå opp, ikke noe spesifikt. Men googlet og fant et sted som sa det er ca 5000 per semester?

 

Men studentlivet som privatist suger vel? Er jo ikke noe fadderopplegg etc. Er jo studiet som er viktigst seff, vet jeg har meg selv å takke for dårlige karakterer fra VG, men skal jo leve ved siden av studeringa også.

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

du kan være med på alle forelesninger såvidt jeg vet,men du går glipp av seminarer,fak.oppgaver og kurs utenom.

 

du kan vurdere FU trondheim. de har et godt opplegg som er godkjent av uio.

 

ellers så har vi treider,men der får du ikke studielån etter hva jeg har hørt.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Sorry, leste ikke nok på linken, så at jeg kan delta i alle plenumsforelesninger nå (hva nå enn det er...?).

 

Så da har jeg f.eks ingen innleveringen, kun eksamen 1 gang per år? Dette er ikke helt klart for meg ennå...

 

Edit: men jeg får jo ikke studielån/stipend på uio heller? -_- Da må jeg ha en jobb ved siden av, det blir hardt...

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er store muligheter innenfor den privatistretningen. Det er nok av justudenter som havner i dårlige jobber og den krever mye disiplin.

 

Ja, toget er gått. Ikke fordi at det ikke er mulig å komme innenfor gode studier, men du mangler det som trengs. Løsningen ville ha vært å ta opp masse fag sånn at du faktisk får et høyt snitt, men når man ikke orker det orker man heller ikke å fullføre et jusstudie og få gode karakter. Finn deg et annet yrke som du kan tenke deg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Jeg fatter ikke helt problemet. Alle søkere kommer inn på matematikk på UiO, alle søker kommer inn på ingeniørlinjen på HiO, alle søkere kommer inn på Siv. Øk.-linjen på Handelshøgskolen i Bodø o.s.v. Det er en haug av studier du kan velge i mellom.

Men som sagt så føler jeg at studier basert på matematikk ikke er noe for meg. Jeg er bedre språklig, og tror at f.eks et jusstudie er noe jeg har bedre sjangs på.

 

Camlon: ville vært mer takknemlig om du ikke svarte.

 

Hva slags jobber er vanlige å få for jusstudenter som ikke gjør det bra nok? Hvis jeg får gode karakterer så er advokat eller noe i den duren drømmejobben, men lurer på hvilke andre alternativer det finnes?

Lenke til kommentar

da har vi gode gamle NAV. kan jobbe som saksbehandler der.

 

ellers så kan du bare starte din egen virksomhet i form av advokatkontor.

 

ved mindre du går til de største og mest ettertraktede firmaene, så burde det ikke være et altfor stort problem å skaffe seg jobb på et eller annet advokatkontor. mange små og mellomstore firmaer som trenger folk i arbeid.

 

EDIT:

 

du kan også undervise i rettslære på vgs og du kan jobbe i forbukerrådet.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
da har vi gode gamle NAV. kan jobbe som saksbehandler der.

 

ellers så kan du bare starte din egen virksomhet i form av advokatkontor.

 

ved mindre du går til de største og mest ettertraktede firmaene, så burde det ikke være et altfor stort problem å skaffe seg jobb på et eller annet advokatkontor. mange små og mellomstore firmaer som trenger folk i arbeid.

Starte eget advokatkontor hadde jo vært drømmen...haha. Men skal vel mye til for å klare seg. Men å være saksbehandler etc er jo ikke dårlige jobber etter min mening. Skjønner at med dårlige karakterer fra jusstudie kan jeg kanskje ikke velge fra øverste hylle, men får jo jobbe innenfor noe som har med det jeg har studert å gjøre, og det er jo bra synes jeg! Jus er interessant.

Endret av medlem-98070
Fjernet quote til slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Men Mantea, ved å skrive "Men å ta opp nok fag til å få 20 ekstra opptakspoeng har jeg hverken råd eller evner til." så gir du Camlon litt rett i påstanden om din arbeidsmoral og pågangsmot. Du hadde hatt råd til det ved å jobbe hver dag en uke du vanligvis ville hatt ferie. Og du ville fått, om ikke 20 poeng, kanskje 10-15 flere karakterpoeng ved å jobbe hardt et helt år. Du kommer kanskje ikke direkte inn på juss ved UIO, men du har åpnet veldig mange andre veier.

Endret av datating
Fjernet kommentar til slettet innlegg.
Lenke til kommentar
\

Du får ikke 20 ekstra poeng av å "ta opp noen fag". Som jeg sa, jeg har hverken råd eller evner til å forbedre snittet så mye. Det tilsier dog på ingen måte at jeg ikke har evner til å studere jus.

Jo, det er akkurat det det gjør! Du synes kanskje juss virker kjempespennende nå, men jeg kan GARANTERE deg at ikke alt du må lære på jusstudiet i løpet av 5 år er veldig interessant. Om du ikke makter å gjøre ting du ikke liker, og gir opp så lett som du tydeligvis gjør, ja da har du ingenting å gjøre på universitetet.

Er du motivert til å studere juss, så gjør du det som kreves for det. Bruk et halvår til å jobbe to dager i uken på en bensinstasjon/restaurant/whatever, og bruk resten av tiden på å jobbe med skolearbeid, og ta opp fag. En hver løk klarer å få utelukkende 5ere og 6ere på videregående om en faktisk jobber hardt.

Endret av datating
Fjernet quote til slettet innlegg. La noe stå for at ikke innlegget skal meningsløst.
Lenke til kommentar

Joda, det her forstår jeg godt. Man kan fint ta seg opp bare interessen er der. Studerer du noe du virkelig brenner for, blir det nok noe annet enn kjedelig skolegeo eller tysk for folk som hater språk.

 

Vel, nå er det ikke motivasjon som kommer til å bli det største problemet til trådstarter her! Motivasjon som er tilnærmet fraværerende på skolebenken, trenger da virkelig ikke ha noen som helst innvirkning på senere prestasjoner, da for eksempel studier. Motivasjon kommer an på hva man ser av vits med å holde på med det man holder på med. Noen finner skolefag utrolig kjedelig og orker ikke å jobbe i nuet så de får flere muligheter når de er ferdige på skolen...

 

Arbeidsmoral og struktur samt selvdisiplin er noe HELT ANNET. Men selv dette kan forandres, med god innsats. Og i og med at trådstarter sier at det virkelig skal jobbes, og han er veldig motivert, så kan det jo hende at han legger seg til en god arbeidsvane, selv om karakterene fra VGS ikke var de aller høyeste. Det er absolutt ikke sånn at alle som får 3 i snitt på videregående automatisk ikke klarer et jusstudium, men det handler om en holdningsendring, og med den positiviteten du viser, trådstarter, ønsker jeg deg bare lykke til! Håper det ordner seg for deg! :)

Endret av datating
Fjernet quote til slettet innlegg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...