Gå til innhold

Dårlige karakterer fra VG, toget gått?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må også tenke at trondheim og tromsø og disse universitetene har ganske mye åpent for alle, hvor karakter ikke teller?(correct me if im wrong), og hvor gjennomsnittskarakterene er mye lavere enn Oslo og Bergen :) Om det er noe å tenke på.

 

HiM Jus, årsstudium 211 246 GENS Årsstudium 30 alle alle (Vet at dette er årsstudium, men da kan du i det minste se m dette er noe for deg, så kan du jo høre om det går ann å bygge videre på dette)

 

HiL Jus 210 526 GENS Bachelor 40 nytt nytt (tror dette er uten karakterer også). Med tanke på at det er et nytt studie en eller annen plass.

 

http://www.samordnaopptak.no/studier?ord=&...mp;type=studier

 

Om du ser på den siden der, så vil du se at nesten alle studiene tromsø universitet tilbyr er åpent.

 

SÅ nei, toget er ikke gått for deg, bare søk fort :) Om høyskolen har rullerende opptak, så er det førstemann ute.

Endret av RebeccaM
Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Takker for mange gode svar!!! Jeg skal gå nøye gjennom alle alternativer nå, se hvor jeg har mulighet til å søke og tenke litt mer på hva jeg burde gå for :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-98070

Bumper dette emnet siden jeg igjen ser på jus! Skal søke til april, og har definitivt jus som førsteprioritet. Vil gjøre hva som helst for å komme inn på dette! Men å ta opp nok fag til å få 20 ekstra opptakspoeng har jeg hverken råd eller evner til.

 

Takker for positive svar som at det finnes skoler som ikke har snitt og lignende men kan noen nevne spesifikt hvor jeg kan søke? Jeg har bladd gjennom hele søkerhåndboka for 2009 nå, og ikke funnet et eneste jusstudie uten over ca 50 poeng. Eneste jeg fant var årsstudium i Molde, men tviler på at jeg kan bygge noe særlig videre på det?

 

Uendelig takknemlig for svar, tiden begynner å løpe ut!!! :S

Lenke til kommentar

Hvis du har 3 i snitt nå, og vil få litt over 50 poeng er jo ikke det altfor vanskelig. Et forkurs/militæret/folkehøyskole gir deg 2 poeng. I tillegg får du 2 alderspoeng hvert år fram til det året du fyller 25. Hvis du i tillegg tar opp et par fag som du synes er relevante er 50 poeng i boks.

 

EDIT: Forutsatt at du får 6'er da, noe du får hvis du jobber.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Ja, sant det. Selv har jeg 4 i snitt, pluss 2 realfagspoeng og hvis jeg tar årsstudium neste år vil jeg få 2 alderspoeng og 2 "ekstrapoeng" for 60 stp. I tillegg tar jeg opp et par fag som jeg håper å få 5 i, fag som jeg tidligere har hatt 2 og 3 i. :)

 

Nå er det uansett for sent å melde seg opp til eksamen til våren, fristen var senest 1. februar (noen steder var det tidligere) - så neste sjanse blir til høsten.

 

BI har jo noen studier som omhandler juss og økonomi, virker ganske interessant - og der kommer de fleste inn. :)

Lenke til kommentar

Ikke noe problem. Bare søk deg inn på en av de regionale høgskolene, der er det stort sett åpent inntak på økonomiutdanningene. Har selv dårlig snitt fra vgs, men med de karakterene jeg får på bacheloren min nå, kan jeg fint søke meg inn på masteren på NHH for eksempel. Men om du skal studere økonomi hjelper det å ha litt matematikkunnskaper. Det er der det skorter hos de fleste andre nemlig, så de som har matematikkunnskapene i orden vil alltid ligge et hestehode foran, og komme seirende ut av duellen med normalfordelingsmonsteret. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg fikk dårlige karakterer i matte også på vgs, men hadde i det minste "vanskelig" matte. Da blir det stort sett bare repetisjon på høgskolen. Og når du først begynner å få gode karakterer, så øker motivasjonen din slik at du får enda flere gode karakterer. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg er usikker på om jeg får til matten i økonomi... har bladd litt gjennom noen lærebøker og ser vanskelig ut.

 

Men jeg fant ut at høgskolen i Molde har et treårsstudium i jus og ledelse som tilsynelatende ikke inneholder økonomi, og det skal visst være åpent. Hva kan man bruke en slik utdannelse på, hvilken master kan jeg ta etterpå , jobbalternativer etc?

Lenke til kommentar

Tja, alt er vanskelig når man ikke kan det. Matten på økonomi er helt grei spør du meg, og jeg er ikke noe matematisk geni - heller tvert i mot. :)

 

Det du kan forvente å få i matte, i hvert fall 1. året på økonomi (BI) er vel:

 

- Derivasjon, integralregning og funksjonsdrøfting. Omtrent samme som vgs. Eneste er vel litt mer implisitt derivasjon.

- Eksponential og logaritmefunksjoner. Omtrent som vgs.

- Rekker. Litt mer omfattende enn vgs (ikke nødvendigvis, men mer faguttrykk innen økonomi etc.)

- Integralregning. Mindre omfattende enn vgs.

- Lineær algebra (vet ikke om de har matriser etc. i vgs. for tiden? Vi har ikke det i 3MX i hvert fall.)

 

Ikke la matten skremme deg, legger du innsats i det, så går det nok greit. :)

 

Jeg ruker selv boken "Matematikk for økonomi og samfunnsfag" som et slags oppslagsverk, når jeg ønsker en litt dypere forklaring enn det vgs-boken gir meg.

 

Kjenner ingen som har gått "jus og ledelse", så det kan jeg dessverre ikke svare deg på. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Takker for oppmuntringen! :) men ser mer for meg at jeg egner meg til å studere jus enn noe som inneholder matte, klarer matte hvis jeg sliter nok med det, men da er det vanskelig å holde seg motivert... er best i språk, ikke i matte/realfag. Vil prøve å komme inn på noe jus, men det er jo tvilsomt med mine karakterer da...

 

Veldig takknemlig om noen kan gi meg litt info om hvilke muligheter jeg har til å komme inn på jus eller hvordan jus/ledelse er, hva jeg kan bruke det til (er ganske sikker på at jeg ikke kan bli advokat f.eks?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...