Gå til innhold

Dårlige karakterer fra VG, toget gått?


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Har litt over 3 i snitt fra VG, skuffa at jeg ikke fikk til noe bedre, var mest de 2 siste åra jeg fikk litt problemer... det var mest mangel på¨motivasjon, vet jeg klarer mye bedre når jeg står på. Skal begynne å studere nå, men har ikke så mange opptakspoeng. Tenkte jeg kunne bedre snittet med privatist eksamener, men koster 700 per eksamen(!) og dersom jeg skal få et betydelig høyere snitt så snakker vi mange eksamener og da blir det for mye å betale... dette fant jeg på privatistweb, stemmer det at det er så dyrt, og er søknadsfrist 20. jan? Når er selve eksamen?

 

Så lurer på hva jeg kan gjøre med de poenga jeg har, hvor begrenset det er hva jeg kan bli nå..

 

Er toget gått hvis jeg vil få en bra utdannelse, f.eks studere jus? Bryr meg ikke om jeg ikke havner på universetet i oslo, bare jeg kommer inn et sted og får sjansen!

 

Tenkt på noe innenfor økonomi også, trenger bare tips til bra utdannelser jeg kan få sjanse til å begynne på uten å ha så mange opptakspoeng

 

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg ville ha gjort er å søke på alle skoler som ikke har høyt snitt, dette er spesielt skoler som ligger i mindre byer og tettsteder. Sjekk på samordnaopptak og søk på jus og økonomi, er det samme for deg hvor du studerer kan du jo sikkert finne ett studie i nord norge eller annen mindre by. Mange studer er også åpne, det betyr at du har sjangs uansett hvor lavt snitt du har. Søk også på private skoler, koster ja men du får utdannelsen! Bedre enn å betale for å ta videregående fa om igjen.

Lenke til kommentar
Hørt det samme om BI, men der snakker man vel en del penger for å komme inn i stedet? Ser for meg stor studiegjeld... hehe

 

Vil helst studere i Norge

Koster litt, men ikke hårreisende mye. Vel investerte penger mener nå jeg. Fordelene er jo det at du slipper å bruke ett eller flere år som privatist, og du sparer eksamensavgifter og evt. penger til privatskole for undervisning i fagene. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Hva er det du interesserer deg for, og hva er det du kan tenke deg å jobbe med resten av livet? Du bør ikke bare tenke prestisje og lengde på utdannelsen du skal ta, mens også om den er i tråd med din ekte motivasjon og dine interesser. Ikke gå i fella og studér jus eller medisin bare fordi familie og omgangskretsen (og samfunnet) venter det av deg, men gjør det om du kjenner at du virkelig har lyst til å bruke 5-6 år på lesesaler for å jobbe med et slikt yrke resten av livet. Det er ditt valg, ingen andres! ;)

Lenke til kommentar
Jus i Norge uten ekstremt gode karakterer kan du bare glemme.

 

Hvor har du de i fra? Skal man følge undervisningen på universitet så er de nok slik, men som nesten alltid finnes det unntak fra en hovedregel.

 

I dette tilfelet heter det privatist, samt at forelesingene er åpne for alle. Er kun kurs som er universitetet only.

 

Vet om minst to som har tatt privatist i noen avdelinger, for dereter å ha søkt seg over til selve studiet.

 

Uansett er ikke et snitt på 3 dårlig, det er gjennomsnittet.

 

Finn ut hva du vil bli, det er ikke alle studium som har poenggrenser heller.

Lenke til kommentar

Et snitt på 3 er kanskje gjennomsnittet (siden 3 er midt-i-mellom), men det utelukker mange spennende studier. F.eks. mange av de tekniske og naturvitenskapelige studiene, lærerstudier (sist jeg sjekket) og veldig mye annet spennende. Nå sier jeg ikke at det er alles drøm å bli ingeniør eller lærer da. :)

 

Jeg fikk rett rundt 4 i snitt, pluss fordypningspoeng, og jeg har brukt dette året på å ta opp fag, og skal nok ta et årsstudium på universitetet for å få ekstrapoengene - da jeg ikke kom inn på noe jeg ville med det snittet jeg hadde. :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
I dette tilfelet heter det privatist, samt at forelesingene er åpne for alle. Er kun kurs som er universitetet only.

Krever ikke et hav av jus-eksamene innleverte kurs-oppgaver? Det kan jo bli litt vanskelig som privatist.

Edit: Jeg har bare sjekket for UiO, og der krevdes det fakultetsoppgaver for de fleste avdelingene, mulig man slipper det ved andre universiteter.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Humm, merkelige greier.

Privatistinformasjonen sier "Eksempler på lukket undervisning kan være kurs- og seminarundervisning, innlevering av kursoppgaver og fakultetsoppgaver . " og både 1. og 2.-avdeling krever jo en fakultetsoppgave.

 

...eller er jeg helt ute og kjøre nå?

 

(Så at du er/var student ved jur nå, så jeg antar det siste er rett. :p)

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Trur ikkje dette skal være noke problem eg. Så lenge du har bestått så finner du altid ein skule som tar imot deg. Det du går glipp av med dårlige karakterer er moglegheita til å aktivt velge kvar du vil studere istaden for å måtte ta det tilbudet du får uansett kvar det er i landet.

 

Er også ein del av dei mest populære studiane som det kan være vanskelig å komme inn på sidan studiet blir fullt opp med studenter som har betre karakterar.

Mange høgskular i distrikta slit med å få nok studentar so så lenge du har stått i alt og ellers oppfylger krava så slepp du nok inn.

 

 

 

Det einaste eg synest du skal tenke litt på er om du orkar å legge inn det ekstra arbeidet som trengst for å få ei høgare utdanning. Du må huske på sidan du har eit litt dårligare grunnlag frå vgs så må du nok bruke litt meir tid på studier (noke som kan være vanskelig når resten av studentane du studerar med skal ut og drikke torsdagspils, samtidig som du må sitte på hybelen og jobbe).

Lenke til kommentar

700 kroner per privatist eksamen er egentlig ikke så mye i den store sammenhengen hvis det kan hjelpe deg komme in på det studiet du vil. Husk at privatistkontoret må leie inn eksamensvakter og sensorer i tilleg til administrasjonskostnadder.

 

et annet alternativ er forsvare eller folkehøyskole som begge gjir ekstra poeng. ikke veldig mange, men sammen med alderspoeng monner det etterhvert opp.

Lenke til kommentar
700 kroner per privatist eksamen er egentlig ikke så mye i den store sammenhengen hvis det kan hjelpe deg komme in på det studiet du vil. Husk at privatistkontoret må leie inn eksamensvakter og sensorer i tilleg til administrasjonskostnadder.

 

et annet alternativ er forsvare eller folkehøyskole som begge gjir ekstra poeng. ikke veldig mange, men sammen med alderspoeng monner det etterhvert opp.

Du drar i hvertfall ikke på folkehøyeskole om du sliter med å skuffe sammen nok penger til et visst antall privatisteksamener. Folkehøyskolemoroa kommer fort på mellom 60.000 og 100.000, men det skal sies å være veldig gøy! Du lærer deg selv bedre å kjenne, du blir kjent med mange andre, og du får gjøre ting du liker i en slik ro at du kanskje får reflektert litt over livet ditt og dine valg og ønsker. ;)

Lenke til kommentar

det å skaffe penger til å gå folkehøyskole (eller vilke som helst annen utdannelse i norge) er ikke noe stort problem. det er stort sett bare å sende et brev til lånekassen. Det å gå på folkehøyskole koster ca det samme som det å bo alene på hybel et år (mat + husleie + div utgifter). Folkehøyskoler har som often en obligatorisk studietur som koster noen tusenlapper ekstra. Det billigste alternativet er selvfølglig å bo hjemme mens man studerer eller tar opp fag, men da får man ikke noe stipend. Poenget mit er uansett at det koster å leve og penger man putter inn i utdannelsen sin er en investering. Enten det er 700kr for en privatist eksamen eller 70.000 for et år på folkehøyskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...