Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer at lys ikke har masse. Hvis man tror på Einstein så er tyngdekraft krumning av rom. Noe som gjør at banen lyset beveger seg gjennom rommet blir krummet og derfor blir lys påvirket av tyngdekraften.

 

Så kan man si at lys blir påvirket av tyngdekraft fordi det lyset går gjennom blir det?

Eller er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar

Lurer litt på en ting: Hvis jeg har to kasser med forskjellig masse, m1 og m2. Den ene står på et horisontalt plan, bundet med en ideell snor til den andre som beveger seg langs et skråplan. En kraft F drar m2 oppover skråplanet.

 

Hvordan kan jeg finne kraften som virker mellom kassene? Massen til begge kassene, kraften som drar kasse2 , vinkelen til skråplanet er kjent.

 

Noen tips til hvordan den kan løses?

Lenke til kommentar

Heisann. En kloss har tyngde 5.0 N, finn ut hvor stor den ukjente kraften er når du får vite at kraftsummen av de to loddrette kreftene = 0. Et forenklet spørsmål; det jeg lurer på er om tyngden egentlig betyr tyngdekraften? (altså trekkraften klossen opplever loddrett nedover)

 

 

e: et spørsmål til: "en gjenstand som faller gjennom luften, får etter hvert konstant fart. Hva er grunnen?"

 

Svaret er jo Newtons første lov, men hva slags krefter er det som "drar den oppover"? (er jo tyngdekraften som drar den nedover)

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Heisann. En kloss har tyngde 5.0 N, finn ut hvor stor den ukjente kraften er når du får vite at kraftsummen av de to loddrette kreftene = 0. Et forenklet spørsmål; det jeg lurer på er om tyngden egentlig betyr tyngdekraften? (altså trekkraften klossen opplever loddrett nedover)

 

 

e: et spørsmål til: "en gjenstand som faller gjennom luften, får etter hvert konstant fart. Hva er grunnen?"

 

Svaret er jo Newtons første lov, men hva slags krefter er det som "drar den oppover"? (er jo tyngdekraften som drar den nedover)

 

Slik som oppgaven med klossen er formulert, er den uløselig så sant det ikke forutsettes at den ukjente krafen er rettet loddrett.

 

Tyngden som er et begrep jeg ikke er særlig glad i må vel bety mg på det aktuelle stedet. Der m er massen og g gravitasjonsaksellerasjonen.

 

Det at en gjenstand som faller gjennom luften etter hvert får konstant fart er nok en sannhet med betydelige modifikasjoner!

Dersom farten stabiliseres, er årsaken at luftmotstanden øker raskt med økende fart.

Lenke til kommentar

Den ukjente kraften du sikter til kalles normalkraft. Dette er kraften vinkelrett fra underlaget opp mot objektet.

 

Hvis du har et bord som står på bakken, i fred og ro, vil du ha en kraft rettet nedover (tyngden) med størrelse (mg=m*kg*9.80*(m/s^2) og benevning kg*m/s^2 (newton). Samtidig vil du ha en kraft rettet opp fra underlaget, normalkraften. Ved å bruke Newtons andre lov, ser du at størrelsen av denne må være lik tyngden (bordet står i ro, det faller ikke gjennom bakken, så noe må holde det oppe).

 

mg-n=0

 

mg=n

 

Dette er ikke et kraft-motkraft-par, siden motkraften til tyngdekraften er den kraften bordet trekker på jorden med, og motkraften til normalkraften fra underlaget til bordet, er normalkraften fra bordet til underlaget. Mange tror at mg=n alltid, noe som er feil. :p

Lenke til kommentar

Objektet er i ro, - altså må den ukjente kraften ha samme størrelse som- og virke i motsatt retning av tyngdekraften. Det er ikke spesifisert hva denne kraften er, og derfor blir det feil å kalle den for normalkraft. - Kan like godt ha vært snorkraft.

 

Hva Newtons lover angår, er det korrekt å benytte 1. lov. 3. lov angår ikke dette kraft-paret som brukeren over nevner.

Lenke til kommentar

Heisann. En kloss har tyngde 5.0 N, finn ut hvor stor den ukjente kraften er når du får vite at kraftsummen av de to loddrette kreftene = 0. Et forenklet spørsmål; det jeg lurer på er om tyngden egentlig betyr tyngdekraften? (altså trekkraften klossen opplever loddrett nedover)

 

 

e: et spørsmål til: "en gjenstand som faller gjennom luften, får etter hvert konstant fart. Hva er grunnen?"

 

Svaret er jo Newtons første lov, men hva slags krefter er det som "drar den oppover"? (er jo tyngdekraften som drar den nedover)

Første spørsmål: Dersom summen av kreftene skal bli null, og det er bare tyngdekraften og denne andre kraften som virker må den ukjente kraften være like stor men motsatt rettet.

 

Andre spørsmål: Luftmotstand

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har et lite spørsmål om krefter her.

 

Jeg regner på sum av moment. Positivt momentbidrag er med urviseren. Hvordan skal jeg regne med krefter i x-retning? Hvilke får positive/negativ fortegn, krefter i x-retning som virker mot eller vekk fra punktet vi regner rundt?

 

 

EDIT: Glem det. Innså nå at jeg prøvde å regne momentet på en helt horisontal flate, hvor krefter i x-retning ikke vil ha noen innvirkning >.<

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...