Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Heisann. Tenk dere to klosser - det ene har massen 3kg mens det andre har massen 2kg. Klossen på 2kg drar klossen på 3kg - med en kraft på 8N. Finn aks og snordrag

 

For å finne aksen bruker jeg følgende formel:

 

Ftrekk- Fholde igjen=MA

 

Det jeg lurer på er: Blir "Fholde igjen" lik 0? Iflg. newtons tredje lov trekker jo de to klossene like mye på hverandre, de er motkrefter på hverandre

 

...Anyone?

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har brukt newtons andre lov. Hvilken kloss er det du har gjort det på? Tegn opp kreftene som virker på hver kloss. Kan du bruke Newtons andre lov på 3kg-klossen for å finne akselerasjonen?

 

edit: angående spørsmålet ditt: På 2kg-klossen blir ikke "holde igjen"-krafta 0 bare fordi det virker en motsatt rettet kraft på et annet objekt.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Se på 3kg-klossen med Newtons lover. Hvilke krefter virker på den? Blir summen av kreftene 0 på denne klossen?

 

edit: det er bare bra at du spør om dette! Jeg husker selv at det var litt vanskelig å få hodet rundt dette med krefter og akselerasjon. Det som er viktig er at du er helt konsekvent ved bruk av Newtons lover. Denne oppgaven er et ganske godt eksempel på at det er viktig.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Fikk endelig lest gjennom kapittelet, så kommer med et nytt forsøk:

 

Heisann. Tenk dere to klosser - det ene har massen 3kg mens det andre har massen 2kg. Klossen på 2kg drar klossen på 3kg - med en kraft på 8N. Finn akselerasjonen

 

Først tar jeg for meg klossen på 2kg:

 

8-Y=2X

 

Så tar jeg for meg klossen på 3kg:

 

Y=3X

 

 

I den første ligningen er Y = "holde igjen", mens i den andre ligningen er Y = "trekkraften". Disse blir like, ettersom de er motkrefter på hverandre.

 

--------------------

 

Blir dette rett?

Lenke til kommentar

Nei, dette blir feil, hvis jeg forstår deg rett da. Kan du forklare litt mer detaljert?

 

Det du må/bør gjøre er å tenke på klossene helt separat. På 3kg-klossen virker det kun én kraft, og denne vet du er 8N. Det er ikke relevant for denne klossen hva som trekker den. Det er bare en kraft på 8N. Kan du bruke dette til å finne akselerasjonen til klossen? Videre vet du at den andre klossen trekker denne, så begge klossene må nødvendigvis akselerere like mye. Dette kan du bruke til å finne snordraget.

Lenke til kommentar

Nei.

 

Tenk på et lokomotiv med vogner bak. "Snordraget" mellom lokomotivet og den første vognen er større enn det mellom den nest siste og den siste vognen. Lokomotivet må dra alle, vognen bak lokomtivet må dra alle bak den osv. Den siste har kun seg selv å tenke på.

 

Tilsvarende er det med kassene dine. En kraft trekker på den første med 7N, men kabelen mellom kassene har ikke en kraft på 7N.

 

Generelt når du løser slike oppgaver:

 

1) Lag frilegemediagram for hvert objekt

2) Sett opp newtons lover

3) Sett opp evt. andre likninger (for friksjon osv. )

4) Løs som likningssett.

Lenke til kommentar

Hei! Driver og jobber med en rapport i fysikken hvor jeg skal finne ut vekten på et lodd etter målinger av svingetid med elastisk pendel etc.

 

Noen som vet hvilke formler jeg må ta i bruk her? Er helt blank.. :s

 

Edit: La ved målingene.

 

X er forlengelsen

m er massen

G er kraften som drar i fjæra (F)

 

Edit 2:

Må visst gjøre om denne formelen slik at m blir stående alene. Hvordan?

k}

post-158093-1285599468,583_thumb.jpg

Endret av zennox
Lenke til kommentar

Faen. Skal finne massen av et lodd med ukjent vekt, men når jeg tenker meg om så har jeg glemt å måle forlengelsen av fjæra når vi hang på det loddet..

 

så lenge du snakker om et forsøk gjort i klassen, blir det vanskelig. Er det en oppgave du MÅ løse, kan du bare gjette, skrive i rapporten at du glemte å måle, og få med framgangsmåten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...