Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Går fysikk 1 og har nå min alle første prøve. Temaet er fart, akselerasjon og fritt fall.

 

Da har vi disse bevegelsesformlene. Jeg har problemer med å forstå når jeg skal bruke hva og hvordan jeg skal få det rette svaret ut fra formelen. Læreren vår løser formlene slik at han får f.kes v = ...

 

Noen tips til øving?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør masse oppgaver fra boka, det er den beste måten å lære det på! Selve algebraen (å løse for f.eks. v) kan du jo øve på med oppgaver fra matteboka for den del.

 

Når det gjelder valg av formel, kan det være noe vrient ja. Som regel er det jo bare å se hvilke ukjente du har og så se hvilken formel som inneholder disse og lite annet (som tid hvis du ikke har oppgitt det, for eksempel.)

Lenke til kommentar

Kan noen se over dette her? Mener det meste skal være riktig, men er usikker på en oppgave

 

http://www.matematikk.net/ressurser/matteprat/viewtopic.php?p=121265#121265

 

Oppgave1:

For at det hele skal være løsbart må vi anta at fjæra er masseløs og at friksjonen er null.

Fjærkrafta er null når sammentrykkingen er null.

Den mekaniske energien i fjæra gir kula en horisontalhastighet.

 

chart?cht=tx&chl=v_0 = \sqrt{\frac{k}{m}}l

 

Her er l sammentrykkingen.

Som du sier er tiden for å falle h:

 

chart?cht=tx&chl=t_0 = \sqrt{\frac{2h}{g}}

 

Avstanden blir følgelig:

 

chart?cht=tx&chl=x = v_0 t_0 = \sqrt{\frac{2hk}{mg}}l

 

 

I oppgave 2 er det slik at bilen ruller bortover, og vi har ingen opplysninger om denne friksjonen. For at bilen skal holde seg i kurven, må friksjonen balansere sentripetalaksellerasjonen. Denne kraften har følgelig størrelsen:

 

chart?cht=tx&chl=F = ma_r

 

Hvordan er den rettet?

Når bilen sklir ut er friksjonskraften:

 

chart?cht=tx&chl=F_{max} = \mu mg

 

Da er: chart?cht=tx&chl=a_{rm} = \mu g

 

Og hastigheten: chart?cht=tx&chl=v_{max} = \sqrt{ra_{rm}}= \sqrt{\mu rg}

 

Oppgave 3

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}mv^2 = mgh \Rightarrow h = \frac{v^2}{2g}

 

chart?cht=tx&chl=s = \frac{h}{sin \alpha} =  \frac{v^2}{2g sin \alpha}

 

Har ikke sett på mer.

Lenke til kommentar

Litt problemer med å forstå dette =)

 

Klarer ikke helt å se hvorfor formelen min på Oppgave 1 blir feil, bruker jo bevaring av mekanisk energi?

 

På oppgave 2 har jeg gjort det samme som deg

 

Oppgave 3, forstår ikke dette helt. Om man bruker den tidløse og legger koordinatsystemet langs linja, slipper man jo å bruke sinus.

Formelen gir jo strekninga og ikke høyden =)

Lenke til kommentar

Litt problemer med å forstå dette =)

 

Klarer ikke helt å se hvorfor formelen min på Oppgave 1 blir feil, bruker jo bevaring av mekanisk energi?

 

På oppgave 2 har jeg gjort det samme som deg

 

Oppgave 3, forstår ikke dette helt. Om man bruker den tidløse og legger koordinatsystemet langs linja, slipper man jo å bruke sinus.

Formelen gir jo strekninga og ikke høyden =)

 

Jeg konsentrerte meg om løsninger uten å se alt for mye på det du hadde gjort.

1: Formelen din ,tror jeg, har relevans til en masse som henger i en fjær.

2b: Det er mulig at svaret ditt blir riktig men resonementet virker noe uklart. Friksjonskoeffisienten er oppgitt til 0,60 men har ingen relevans i denne sammenhengen så lenge bilen holder seg på veien! Det er mulig at det er dette du forsøker å få fram med beregningene dine med "my" = 0,40.

(Jeg hadde oversett pkt.d.)

3: Selv om spørsmålet er noe klossete formulert er det nok strekningen det blir spurt om.

 

Det meste kan gjøres på flere måter! Har ikke tid til å kommentere mer nå.

Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg ikke finner ut hvordan jeg skal angripe.

 

729278.jpeg

 

Hvis noen kunne gi noen hint så hadde det vært veldig flott!

 

Tegningen er misvisende og vi må anta at "trappetrinnet" ikke eksisterer.

(Nå er det i og for seg likegyldig om der er "trappetrinn" eller ikke, men med "trappetrinn" kan ikke stavene være like lange!)

 

Det hele er et enkelt fagverk og av symmetrigrunner må stavkreftene være like store og motsatt rettet.

 

Vi kan starte med å kontrollere at konstruksjonen er statisk stabil og kaller stavkraften FS:

 

Da er friksjonskraften i A: chart?cht=tx&chl=F_{frik} = F_s sin a

 

Normalkraften: chart?cht=tx&chl=F_n = F_s cos a

 

Stabilitet krever: chart?cht=tx&chl=F_s sin a < \mu F_s cos a \Rightarrow tg a < \mu

 

Det er tilfelle her.

 

Når vi utnytter symmetrien finner vi videre: chart?cht=tx&chl=F_s cos a = \frac{F}{2} \Rightarrow F_s = \frac{F}{2cos a}

 

Til sistchart?cht=tx&chl=F_{frik} = F\frac {sin a}{2cos a} = F\frac{tg a}{2}

 

Håper utregningen (uten figurer) er riktig!

Lenke til kommentar

Har en oppgave jeg ikke finner ut hvordan jeg skal angripe.

 

729278.jpeg

 

Hvis noen kunne gi noen hint så hadde det vært veldig flott!

 

Tegningen er misvisende og vi må anta at "trappetrinnet" ikke eksisterer.

(Nå er det i og for seg likegyldig om der er "trappetrinn" eller ikke, men med "trappetrinn" kan ikke stavene være like lange!)

 

Det hele er et enkelt fagverk og av symmetrigrunner må stavkreftene være like store og motsatt rettet.

 

Vi kan starte med å kontrollere at konstruksjonen er statisk stabil og kaller stavkraften FS:

 

Da er friksjonskraften i A: chart?cht=tx&chl=F_{frik} = F_s sin a

 

Normalkraften: chart?cht=tx&chl=F_n = F_s cos a

 

Stabilitet krever: chart?cht=tx&chl=F_s sin a < \mu F_s cos a \Rightarrow tg a < \mu

 

Det er tilfelle her.

 

Når vi utnytter symmetrien finner vi videre: chart?cht=tx&chl=F_s cos a = \frac{F}{2} \Rightarrow F_s = \frac{F}{2cos a}

 

Til sistchart?cht=tx&chl=F_{frik} = F\frac {sin a}{2cos a} = F\frac{tg a}{2}

 

Håper utregningen (uten figurer) er riktig!

 

Har sett meg blind på denne oppgaven, så tror ikke jeg hadde kommet meg noen vei med den i kveld uten din hjelp! Tusen takk :)

Lenke til kommentar

 

p><p>A:\mbox{  }n_{a}=(m_{a}+m_{b})g

 

Så har vi jo gitt friksjonen R ved

chart?cht=tx&chl=R=u_{s}\cdot n

 

Kan jeg da forenkle det litt og si at verdien for R - som da blir den statiske friksjonskoeffisienten ganget med normalkraften til a - er minimumsverdien for F?

 

Når klossene er i bevegelse glir A med med B på toppen på underlaget, mens B glir på A. Med dette i bakhodet burde det være mulig å finne den søkte kraften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...