Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenget et lite dytt i riktig retning.

 

Under nedbremsing på en rett strekning har en bil en konstant akselerasjon a=-5.00 m/s^2.

a) Hva blir bilens bremselengde dersom dens hastighet var 30.0 m/s i det nedbremsingen startet?

b) Hvor lang tid gikk det fra nedbremsingen startet til bilen stoppet?

c) Hvor langt forflyttet bilen seg i det siste sekundet nedbremsingstiden?

 

På a bruker jeg den tidløse formelen og får at det blir 90 m, og på b har jeg brukt chart?cht=tx&chl=s=v_{0}t+\frac{1}{2}at^{2} og løst som en andregradslikning, og får da 2.49 sekunder som den eneste reelle løsningen.

 

Trenger et lite dytt på c, de månedene jeg har gått uten å regne fysikk merkes godt.

Jeg får t=6 uansett om jeg bruker vxf=vxi +at, eller xf=xi+vit+(1/2)at2

 

Setter a=5.00 m/s^2 vxi=30,0 m/s Vxf=0 og xf=90

 

Gjør jeg noe fundamentalt galt?

Lenke til kommentar

6 sekunder er forresten ganske plausibelt. Det tilsvarer at friksjonskoeffisienten mellom dekkene og veien er ca 0,5 om man ser bort fra luftmotstand, som i følge tabeller jeg finner på nettet ligger i nedre del av sjiktet (0,5-0,8) for tørr asfalt. For våt asfalt kan friksjonskoeffisienten komme ned i 0,25 (Altså 12 sekunder for å bremse ned fra 30 m/s).

 

chart?cht=tx&chl=ma=-\mu mg\,\Rightarrow\,\mu=-\frac{a}{g}

gir chart?cht=tx&chl=\mu\approx0,510

 

 

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Jeg er egentlig veldig enige med dere, jeg hadde også rotet med fortegnene og brukt 5.00 m/s^2 i andregradslikningen min og ikke -5.00m/s^2.

Syns at å bruke 2,5 sekunder på å bremse ned fra over 100 km/h var relativt fort, men jeg regnet jo ut flere ganger for hånd samt kalkulatoren - men det hjelper lite når man bruker feil tall.

Lenke til kommentar

På en tåkefylt dag kjører et ekspresstog med fart 30 m/s på en rett strekning. Plutselig oppdager lokomotivføreren et godstog 300m lenger framme. Godstoget holder konstant fart 15 m/s i samme retning som ekspresstoget. Lokomotivføreren setter straks på bremsene som kan stanse ekspresstoget på 900 M. Vi regner at akselerasjonen er konstant. Vis at togene ikke koldirerer. Finn den minste mulige avstanden mellom togene

 

Mitt svar:

Fant ut at akselerasjonen til ekspresstoget var -0.5 m/s^2 og at det ville bruke 60s på nedbremsningen. Lokomotivet har mao 60s på å komme seg 600meter. (900-300=600)

 

 

Har jeg utledet det på korrekt måte? Og noen som kan hjelpe meg med å finne den minste avstanden mellom togene? Sitter helt fast.

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

På en tåkefylt dag kjører et ekspresstog med fart 30 m/s på en rett strekning. Plutselig oppdager lokomotivføreren et godstog 300m lenger framme. Godstoget holder konstant fart 15 m/s i samme retning som ekspresstoget. Lokomotivføreren setter straks på bremsene som kan stanse ekspresstoget på 900 M. Vi regner at akselerasjonen er konstant. Vis at togene ikke koldirerer. Finn den minste mulige avstanden mellom togene

 

Mitt svar:

Fant ut at akselerasjonen til ekspresstoget var -0.5 m/s^2 og at det ville bruke 60s på nedbremsningen. Lokomotivet har mao 60s på å komme seg 600meter. (900-300=600)

 

 

Har jeg utledet det på korrekt måte? Og noen som kan hjelpe meg med å finne den minste avstanden mellom togene? Sitter helt fast.

 

 

Du må bruke bevegelsesformelene for konstant akselerasjon!

 

tips:

v = v0 + at

s= v0t + 1/2at^2

2as = v^2 – v0^2

Endret av sneipen92
Lenke til kommentar

Det er sent, men den minste avstanden må nødvendigvis være når togene har samme fart!

(Forutsetningen er selvsagt at de ikke allerede har kollidert!)

Vi forutsetter dette og med din verdi for a finner vi at ekspresstoget får en fart på 15m/s etter 30s. Da har ekspresstoget forflyttet seg 675m og godstoget 450m. Følgelig blir minsteavstanden (300 + 450 -675)m = 75m

Lenke til kommentar

God dag.

 

To tog kommer mot hverandre. Tog A har fart 100km/t og tog B 80 km/t. I det de er 1km fra hverandre får de øye på hverandre og bremser. Tog A har retardasjonen 0.5 m/s^2 mens tog B har 0.7 m/s^2. Kolliderer togene?

Regner ut at bremsestrekn. til tog A er ~ 771 meter, mens bremsestrekningen til tog B er ~ 350 meter. De kolliderer med andre ord.

 

Så kommer spørsmålet: Beregn hvor langt togene kjører før det smeller?

 

Har tegnet opp dusinvis av grafer for å se om de krysser hverandre, men ingen har gjort det.

 

Noen som kan hjelpe meg? :)

Endret av mentalitet
Lenke til kommentar

Fordi jeg har definert at positiv retning er den retningen A går. Når A skal bremse ned, må farten (som er positiv) bli mindre. Da må akselerasjonen være negativ. Når B skal bremse ned, må farten til B (som er _negativ_ siden B går _mot_ den positive retningen) bli "mindre negativ", da må akselerasjonen være positiv.

 

Edit: det som skjer når du ikke tar dette i betraktning, er at både A og B vil gå i samme retning. Da ville et eventuelt skjæringspunkt vært der det ene toget tar igjen det andre. Det er jo ikke den samme problemstillingen som i oppgaven.

 

Du kunne forresten ha definert B sin retning som den positive. Det ville gitt andre strekningsuttrykk for A og B (med motsatte fortegn), men skjæringspunktene ville blitt de samme.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sitter med en oppgave som jeg ikke forstår i fysikk 1, og jeg lurer derfor på om noen kan hjelpe meg?

 

Oppgaven er som følger:

Ane starter bilen sin og øker farten med en konstant akselerasjon på 0,80m/s2. Anita starter og følger etter på motorsykkel fram samme sted 6,0 sekunder senere. Anita har en konstant akselerasjon på 1,8m/s2(Ingen av dem øker farten ut over fartsgrensen på 80 km/h).

 

a)Hvor lang tid bruker Anita på å ta igjen Ane?

 

Oppgaven er under temaet bevegelsesformlene.

Dette har jeg prøvd på:

Først gjør jeg om veiformel 2, slik at jeg ikke har v0t mer.(Denne trenger jeg ikke da startfarten =0)

s=v0t+1/2at2

s=1/2at2

 

Så finner jeg en formel for jentene:

 

Ane: s=1/2*0.8*t2+6

Anita:s=1/2*1.8*t2

 

Ane: s=0.4t2+6

Anita: s=0.9t2

 

for å finne når de er like langt sette jeg det opp som en likningn:

 

0.4t2+6=0.9t2

Da får jeg 0.5t2=6

så:

t2=12

så:

t=kvadratroten av 12

 

Den tiden de egentlig skulle ha vært likt var etter 12 sekunder, så derfor lurer jeg på hvordan jeg skal løse den?

 

 

På fohånd takk!:)

Endret av hoyre
Lenke til kommentar

Hoyre: Husk at bilen har fått en viss fart når du begynner å telle tid. Det vil si at v0 for bilen fra t=0 i din formel vil være 0,5m/s^2 * 6s = 3m/s.

 

Ligningen din blir da: 3*t+0,5*0,8*t^2=0,5*1,8*t^2

 

Dette gir deg 0,9*t^2-0,4t^2-3*t=0 -->

 

0,5t^2-3*t=0

t(t-6) t1=0 og t2=6

 

De er altså likt ved t=0 og t=6. Så 12 sekunder må være enten feil i eventuell fasit.

 

Setter du t=12 vil motorsykkelen ha kommet lenger enn bilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...