Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hoyre: Husk at bilen har fått en viss fart når du begynner å telle tid. Det vil si at v0 for bilen fra t=0 i din formel vil være 0,5m/s^2 * 6s = 3m/s.

 

Ligningen din blir da: 3*t+0,5*0,8*t^2=0,5*1,8*t^2

 

Dette gir deg 0,9*t^2-0,4t^2-3*t=0 -->

 

0,5t^2-3*t=0

t(t-6) t1=0 og t2=6

 

De er altså likt ved t=0 og t=6. Så 12 sekunder må være enten feil i eventuell fasit.

 

Setter du t=12 vil motorsykkelen ha kommet lenger enn bilen.

 

 

Hei! Jeg fant denne løsningen på nettet:

 

Sarne(t) = (1/2)*0,8* (t+6)^2 = 1/2*0.8(t^2+12t+6^2)=0.4t^2+4.8t+14.4

Sanita(T) = (1/2)*1,8*t^2 =

 

0.4t^2+4.8t+14.4=0.9t^2

 

løser du denne får du t=-2,4 eller t=12

 

 

Den stemmer jo med fasit!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg har en opppgave til som jeg lurer på.

 

En ball får startfarten 7,0 m/s oppover en bakke. Ballen kommer til utganspunktet etter 10 sekunder.

a) Finn akselerasjonen når vi går ut i fra at den er konstant.

 

Jeg brukte fartsformelen: v=v0+at

at+v0=v

at=v-v0

a=(v-v0)/t

a=(0 m/s-7 m/s)/10 s

a=-0,7 m/s2

 

Fasitsvaret er -1,4 m/s2, og da tenkte jeg på om jeg egentlig må dele på 5 sekunder. Men hvorfor skal jeg i så fall dele på fem? Eller er det en annen måte å gå fram på enn det jeg har gjort?

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Ved startfart lik 7m/s og ballen er tilbake i startpunktet etter 10 sekunder vil si at ballen har samme fart ved startpunktet, men farten er motsatt rettet. Du kan enten si at ballen har v=0 ved snupunktet som er lik 5 sekunder eller du kan si at ballen har v=-7m/s ved 10 sekunder. Dette gjelder hvis det ikke er luftmotstand eller friksjon som spiller inn. Tipper at dette er en slik oppgave :)

Lenke til kommentar

Ved startfart lik 7m/s og ballen er tilbake i startpunktet etter 10 sekunder vil si at ballen har samme fart ved startpunktet, men farten er motsatt rettet. Du kan enten si at ballen har v=0 ved snupunktet som er lik 5 sekunder eller du kan si at ballen har v=-7m/s ved 10 sekunder. Dette gjelder hvis det ikke er luftmotstand eller friksjon som spiller inn. Tipper at dette er en slik oppgave :)

 

Ja, det er fritt fall. Da skjønner jeg det, egentlig veldig logisk. Takk!:)

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har akkurat regnet ut denne oppgaven: Fra en bro slipper vi en stein. Steinen treffer vannet 3.2 sekunder senere. Hvor høy er broen?

 

Da bruker vi formelen s=v0t+1/2at2

så bytter vi a med g(tyngdekraftkonstanten) og tar bort v0t og får s=gt2

 

Så får vi: s=9.81*3.22=50,23 meter

Svaret stemmer, men jeg lurer på hvorfor vi kan ta bort v0t? Dette finner jeg ikke noe svar på. Jeg synes det ville vært logisk om den hadde en høyere startfart enn null, siden det er fritt fall. Den vil jo da umiddelbart bevege seg.

 

I en annen oppgave står det:

 

Du kaster en ball loddrett opp i luften med utgansfart 9.0 m/s. Her er startfarten 9.0 m/s.

 

Så spørsmålet er derfor: Hvorfor er startfarten lik null i den første oppgaven jeg nevnte, men ikke i den andre?

 

Nå er jeg nysgjerrig!:)

Lenke til kommentar

Takk, fyrer opp ett nytt spørsmål:

 

Collision between two railway trucks:

Railway A is moving along a horizontal track. It collides with a stationary truck B and on collision, the two join togeather. Immediately before the collision, truck A is moving with speed 5.0 ms^-1. Immediately after collision, the speed of the trucks is v. The mass of truck A is 800 kg, and the mass of truck B is 1200 kg.

 

Calculate the speed v immediately after collision.

 

Kan noen gi meg formelen jeg skal bruke her?

 

Takker!

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Sum av bevegelsesmengde må være lik før og etter. Det vil si at chart?cht=tx&chl=p_A + p_B = p_{AB}. Kan du uttrykket for bevegelsesmengde?

 

hmmm, er det ikke p=mv?

 

Så da får jeg at truck A sin P = 800kg*5ms^-2 = 4000kg ms^-2.

 

Det eneste jeg kan tenke på da er ligningen: 4000kgms^-2=1200kg. så deler jeg på 1200kg på hver sin side, og får 3,33 ms^-2 som svar. Det er det beste jeg kan komme med, stemmer det?

 

 

btw, i hvilket program får du satt inn slike regnestykker?

Lenke til kommentar

Hvorfor tenker du slik da? På venstre side i ligningen vil chart?cht=tx&chl=P_B falle bort, siden B er i ro. Da har du at chart?cht=tx&chl=P_B = P_{AB}. Med chart?cht=tx&chl=P_{AB} mener jeg bevegelsesmengden til A og B når de henger sammen (da er de som ett objekt å regne.) Så du har altså at

 

chart?cht=tx&chl=800\text{kg} \cdot 5.0\frac{\text{m}}{\text{s}} = (1200\text{kg} + 800\text{kg}) \cdot v

aha.

 

Så formlen er P=MV. og siden vi skal finne v, så blir v=p/m, noe som gir v=4000kgms^-1/2000kgms^-1 som gir the final answer v=2.

 

Vogn A og B beveger seg 2ms^-1 rett etter kollisjonen.

 

Har jeg rett nå? :)

 

Og igjen, hva slags program bruker du for å få mattestykkene ordentlig inn slik som du gjør?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...