Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Kan prøve meg jeg.

p><p>\frac{v}{c}=1-\frac{t_0}{t}

 

EDIT: Jeg er ganske sikker på at jeg har gjort feil her. Men hvor har jeg gjort feil?

Endret av Zeke
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
EDIT: Jeg er ganske sikker på at jeg har gjort feil her. Men hvor har jeg gjort feil?

chart?cht=tx&chl=\sqrt{c^2-\frac{t_0^2\cdot c^2}{t^2}} \neq c-\frac{t_0\cdot c}{t}

 

Var det v du skulle ha ut? Trur det vert slik:

p><p>

 

Red.: Har gjort det same som Zeke, fram til feilen han gjorde, som eg nemnte over.

Endret av Torbjørn T.
Skrevet (endret)

Hei.

 

Jeg har en oppgave jeg ikke klarte.

 

En bil starter i ro og akselerer til 90 km/h. Med en gang den når 90 km/h bremser den til den stopper.

Tiden fra start til stopp er 21 s. Akselerasjonen er konstant under akeselerasjonen, og nedbremsingen, men er ikke nødvendigvis den samme.

Hvor langt kjører bilen?

 

hvis noen kunne hjulpet meg hadde det vært veldig greit:)

Endret av jengjo
Skrevet

VG2 Fysikk. Kan noen hjelpe meg?

 

1.128 har jeg sittet lenge med, men får den rett og slett ikke til.

1.132b får jeg ikke riktig svar.

1.133 har vi ikke gått igjennom på skolen, ergo klarer jeg den ikke.

 

Disse er noen av mange øvingsoppgaver til fysikkprøven på mandag, så om jeg hadde kunne fått litt hjelp med utregninger hadde dette vært superbra. Det er snart ikke noe hår på mitt hode etter all frustrasjonen.

 

post-135592-1253368838_thumb.jpg

Skrevet

Har ikke tid til regne i detalj, men skal prøve å gi fornuftige tips:

 

1.128: Finn fartene vA og vB. Bruk deretter «den tidløse veiformelen»: vB2 - vA2 = 2as.

 

1.132b: Vennligst vis din framgangsmåte, så kan man kommentere din strategi.

 

1.133: a) a = ½ (v0 + v) ∙ t, der v0 er startfart og v = v0. b) Bruk den tidløse veiformelen. c) Energibevarelse impliserer lik fart, men i motsatt retning, selvfølgelig.

Skrevet

Hei, jeg trenger hjelp til å finne kraften som trykker ned på C (og B).

 

Har å prøvd å finne A og D, og fikk A=4,753 KN og B=3,218 KN. (Er ikke 100 % sikker på om det er riktig).

 

post-154192-1253392983_thumb.jpg

Skrevet (endret)

Du er ute og kjører bil. Speedometeret viser konstant fart. Gi eksempel på minst to situasjoner der bilens akselerasjon allikevel ikke er null.

 

Vil bare ha en bekreftelse på at jeg tenker i riktig retning;

Når en bil kjører rundt en rundtkjøring, så er banefarten konstant, men farten er ikke konstant. Følgelig er ikke akselerasjonen lik null.

Endret av clfever
Skrevet

Akselerasjon er en vektorstørrelse. Av dette følger det at akselerasjon ikke er null ved fartsendring, forandring av retning eller en kombinasjon av disse. Banefart og fart er det samme, men banefart og hastighet er ikke det samme. Hastighet har retning.

Skrevet

Dette er ikke akkurat skolefysikk, men jeg håper noen her kan hjelpe meg: Jeg driver for tiden og diskuterer med Opplysningskontoret for kjøtt angående serveringstemperatur for lammestek, og de hevder at hvis man steker kjøttet ved 125 grader vil ikke kjernetemperaturen stige etter at kjøttet er tatt ut av ovnen. Min personlige erfaring er at det stiger ca fem grader mens kjøttet hviler, men jeg trenger et argument fra termofysikken for å underbygge mine påstander. Som samfunnsøkonom er jeg glad i tall og formler, så hvis noen har en formel jeg kan slå i bordet med hadde det vært flott!

Skrevet
Akselerasjon er en vektorstørrelse. Av dette følger det at akselerasjon ikke er null ved fartsendring, forandring av retning eller en kombinasjon av disse. Banefart og fart er det samme, men banefart og hastighet er ikke det samme. Hastighet har retning.

 

Er det ikke banefart og hastighet som er det samme da? Fart har vel retning.

Skrevet (endret)

Nei, fart er absoluttverdi av hastighet, som er en vektorstørrelse. Banefart er tilsvarende absoluttverdi av banehastighet.

 

Oppdatering: Samme konvensjon på engelsk også: «Speed» (fart) er absoluttverdi av «velocity» (hastighet).

Endret av Fredrikern
Skrevet

Trenger litt hjelp med denne oppgaven:

ml6pzd.jpg

Friksjonskoeffisienten mellom kasse A (m = 4,00 kg) er 0,25 og friksjonskoeffisienten mellom kasse B (m = 8,00 kg) er 0,35. Hva er akselerasjonen til kassene? og hva er snordraget til kassene?

 

Jeg har prøvd å løse ut et utrykk for akselerasjonen med newtons andre lov som x og y-komponenter, men for og få akselerasjonen alene må jeg stryke massen fra utrykket, og det blir vel feil?

Skrevet

Treng hjelp til å løse en oppgave i fysikk.

Oppgava er:

 

En kloss glir på et underlag med friksjonskoeffisienten: 0.25.

Klossen har en startfart på 8.0 m/s og massen til klossen er 0.25.

Beregn hvor langt klossen sklir før den staner.

 

Hvordan går jeg fram for å finne svaret her?

Skrevet (endret)

Forklaring av problemet:

"Ein kloss med massen m=0,20 kg kan gli på eit horisontalt underlag. Det er friksjon mellom klossen og underlaget.

 

Ei uelastisk snor er festa til klossen. Den andre enden av snora er festa til ei elastisk skruefjør som har stivleiken k = 17 N/m, Skruefjøra er så festa til ein vegg. Me dreg klossen i retning ut frå veggen slik at skruefjøra blir forlengd 0,10 m frå jamvektsstillinga. Så slepper me klosssen, som utan å vri seg glir 0,175 m før han stoppar. Klossen kjem ikkje nør skruefjøra, og snora er ikkje stram når klossen stoppar."

 

Spørsmål:

"Kor stor er friksjon mellom klossen og underlaget når me reknar at han held seg konstant?"

 

----------

 

Edit: kjem vedlegg etter kvart ;) Beklager at det er teikna i Paint, men det var det einaste eg hadde tilgjengeleg då eg laga teikninga.

 

edit2: Svaret er 0,49 N, dersom det er til noko hjelp ;)

post-143404-1253720304_thumb.jpg

Endret av tosha0007
Skrevet

Hei

 

Vi fikk en oppgave i fysikk 1 i dag, den går ut på å bestemme hvilke krefter som virker på et menneske som kjører en bil i en sving hvor banefarten er konstant, og hvilke krefter som virker på bilen

Det jeg kommer fram til er at kreftene som virker på mennesket er tyngdekraften og normalkraften, + en kraft som virker innover mot sentrum av svingen. Og på bilen kommer jeg fram til at det virker luftmotstand mot bilen og friksjon (+ gravitasjon og normalkraft).

Er dette riktig eller er jeg helt på bærtur?

 

Tusen takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...