Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stjerner - Supernova

 

Når en stjerne kaster av seg de ytre lagene, og det også dannes tyngre grunnstoffer enn jern og nikkel, vil det si at litt av den termiske energien i kjernen er blitt til masse for å danne disse grunnstoffene med større masse per nukleon?

 

Og

 

Er all varme vi føler infrarød stråling?

Lenke til kommentar

Takker. Men er du sikker på at FY2 er riktig? Jeg mener at vi (var to Fysikk 2-klasser på skolen) het 2FY-1 og 2FY-2. Men skal dobbeltsjekke.

 

EDIT: I følge It's learning, skal det være 2FY for Fysikk 1 i 2. klasse, og 3FY for Fysikk 2 i 3. klasse. "-x" er jo bare gruppenummeret.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte meg boken Ergo fysikk 2 i dag, tenkte å kanskje ta privatisteksamen i faget til høsten. Uansett, det er en oppgave jeg ikke får rett svar på:

 

«To taubåter sleper et tankskip. Hver av

slepevaierne drar i tankskipet med en kraft

på 5,0 · 106 N = 5,0 MN. Vinkelen mellom

vaierne er 40°. Tegn figur. Finn summen av

de to kreftene.»

 

Dekomponerer vektorene og får: f1x=f1, f1y=0, f2x=f2*sin(40), f2y=f2*cos(40)

 

Summerer x og y hver for seg, og regner ut absoluttverdien vha. pytagoras' setning, og får: 10 255 619.2N. Fasitsvaret er 9.4MN.

 

Hva gjør jeg feil?

 

:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

"Vi har et punktformet legeme som går i en sirkelbevegelse med radius r. Absoluttverdien v av farten, dvs. banefarten, skal her være konstant. Men farten endrer hele tida retning. Siden farten v altså ikke er konstant, må legemet ha en akselerasjon a, og vi skal finne denne akselerasjonen."

 

Det jeg ikke helt skjønner er at banefarten er konstant, men siden farten endrer hele tida retning så er ikke farten v konstant? Jeg skjønner ikke helt dette her. Kan noen her forklare meg mer om dette slik at jeg forstår det?

 

Takk.

Lenke til kommentar
Litt generelt småpirk: Hastighet har størrelse og retning, mens fart har kun størrelse. Farten er absoluttverdien av hastigheten.

Jeg har sett at fysikkboka (Young and Freedman) også bruker dette, men da med velocity og speed. Jeg er bare vant til å bruke de litt om hverandre, og det virket som om foreleseren vår i mek.fys blander de også. Hva er det som er mest vanlig?

Lenke til kommentar

" I denne bevegelsen er absoluttverdien av akselerasjonen konstant, men akselerasjonen er ikke konstant - den skifter jo stadig retning. Vi kan derfor ikke bruke bevegelsesligningene for konstant akselerasjon"

 

Jeg vil bare ha det klart; Hvis en vektorstørrelse er konstant, vil det si at størrelsen er konstant og at retningen ikke endres?

Den forklaringen over; Absoluttverdien av akselerasjonen er konstant, vil det si lengden av akselerasjonsvektoren?

 

Tusen takk for hjelpen, setter virkelig pris på det.

Endret av clfever
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...