Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mekanikk, men sikkert noen som er flinke i det også :)

 

attachicon.gifmekanikk.png

Hva har du prøvd å gjøre?

 

edit:

 

Er dette for VGS eller ingeniør?

 

 

 

Ingeniør.

 

Har prøvd å tatt likevektslikning i y-retning. Får da at Fay blir 100kN. (Går da ut fra at kreftene i tauet utligner seg selv, siden bommen står i ro/likevekt). Fax blir vel 0 da.

 

Noe lengre enn det kommer jeg ikke.

Endret av jdmik
Lenke til kommentar

 

Ingeniør.

 

Har prøvd å tatt likevektslikning i y-retning. Får da at Fay blir 100kN. (Går da ut fra at kreftene i tauet utligner seg selv, siden bommen står i ro/likevekt). Fax blir vel 0 da.

 

Noe lengre enn det kommer jeg ikke.

 

 

Snordragets resultant skal motvirke rotasjon om A. Defor kan du ikke utligne det.

Summen av moment er riktig fremgangsmetide.

Dekomponert slik jeg har løst oppgaven din. 

Edit: Feil vinkel i B.

Men dette har ikke noe betydning av utregning for å finne moment, bare vær bevist på det.

 

post-106180-0-76521400-1428520317_thumb.jpg

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

 

 

Ingeniør.

 

Har prøvd å tatt likevektslikning i y-retning. Får da at Fay blir 100kN. (Går da ut fra at kreftene i tauet utligner seg selv, siden bommen står i ro/likevekt). Fax blir vel 0 da.

 

Noe lengre enn det kommer jeg ikke.

 

 

Snordragets resultant skal motvirke rotasjon om A. Defor kan du ikke utligne det.

Summen av moment er riktig fremgangsmetide.

Dekomponert slik jeg har løst oppgaven din. 

Edit: Feil vinkel i B.

Men dette har ikke noe betydning av utregning for å finne moment, bare vær bevist på det.

 

attachicon.gif2015-04-08 21.09.12.jpg

 

 

Okei! :) Supert, takk skal du ha. Hvordan er det feil vinkel i B? Tips til deloppgave b?

Lenke til kommentar

Jobber med en å lage en krets som skal bestå av kun to-inngangs NOR-porter. Funksjonen er på SOP-form - X = BD+A'BC'+A'CD. Videre leser jeg at man kan lage kretsen basert på NOR-porter om man tar utgangspunkt i den inverterte funksjonen. Hvorfor må man ta utgangspunkt i den inverterte formen av funksjonen? 

Lenke til kommentar

KjVlaUQl.jpg

 

Satte opp to uttrykk for dekomponert snordrag og kom frem til følgende likninger:

 

p><p> ii)\ S\ Cos\ \alpha=mg

 

Etter litt fundering innså jeg at jeg kunne dele den ene likningen på den andre og få følgende uttrykk:

 

chart?cht=tx&chl=tan\ \alpha=\frac{\frac{v^2}{r}}{g}

 

chart?cht=tx&chl=v =\sqrt{gr\ tan\ \alpha}

 

Dette gir forøvrig riktig svar på oppgaven (4.1m/s), men det jeg ikke skjønner er hvorfor jeg kan dele den ene likningen på den andre slik. Noen som kan forklare det? :p

Lenke til kommentar

 

Hvordan gjør jeg denne oppgaven? Er helt blank!

 

Edit: skjønner at jeg må bruke Lenz' regel, men hvordan gjør jeg det på en krets som ikke er en ledersløyfe?

 

Mulig at "rammen" rundt magnetfeltet skal være ledende, slik at det dannes en krets med staven

 

tenkte også samme tanken, men da får jeg et nytt problem. Blir fluksen større eller mindre i de to tilfellene?

 

E: Hvis vi ser på figur 1, blir fluksen større hvis vi ser den fra den venstre siden av lederstykket, og motsatt hvis vi ser den fra høyre side.

Endret av Unitedmann_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...