Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan vet man hvor mange sifre man skal ha i den absolutte usikkerheten?

 

En gammel bygård har lengde  chart?cht=tx&chl=25,35m \pm 0,04m og bredde chart?cht=tx&chl=8,22m \pm 0,03m

 

 

a) Regn ut omkretsen av bygningen med usikkerhet .

 

Etter litt utregning:
 

chart?cht=tx&chl=O=2( 22,35+8,22)m=67,14m\approx 67,1m Er det sånn pga gjeldende sifre?
chart?cht=tx&chl=\Delta O=2(0,04+0,03)m=0,14m

chart?cht=tx&chl=O=(67,1\pm 0,14)m

Er dette her riktig?
 
Endret av Øyvind23
Lenke til kommentar

Hei, jeg trenger hjelp med følgende oppgave:

 

"You are testing the behavior of a wheel in a river. The angular acceleration of the wheel spinning semi-satured in water is  a=-Kww.

Kw=0.1 s-1

 

The wheelstarts with the angular velocity w0=10rad/s when you put the wheel into the water. Find the angular velocity of the wheel as a function of time."

 

Jeg forsøkte å sette inn wo i a og integrere og fikk at w(t)i vann=-1*t.

 

Svaret skal bli woexp(-kwt)

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal bli exp(-kwt). :hm:

 

Takker for tips!  :w00t:

Lenke til kommentar

post-362192-0-68651400-1431967411_thumb.png

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven. Jeg tenker at den samlede elektriske feltstyrken fra partiklene er null i et punkt som ligger i mellom partiklene, men jeg skjønner ikke om svaret kan være B eller C. Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen kunne ha forklarte meg hvilket svar som er riktig :)

 

 

 

Lenke til kommentar

 

attachicon.gifSkjermbilde 2015-05-18 kl. 18.06.55.png

 

Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven. Jeg tenker at den samlede elektriske feltstyrken fra partiklene er null i et punkt som ligger i mellom partiklene, men jeg skjønner ikke om svaret kan være B eller C. Jeg hadde satt veldig stor pris på om noen kunne ha forklarte meg hvilket svar som er riktig :)

 

 

 

Du har ikke oppgitt hva de to svaralternativene er, men jeg kan prøve å forklare deg. Tenk at du har en positiv prøveladning langs linja l. Den elektriske kraften på prøveladningen er avhengig av avstanden mellom partiklene og ladningen til partiklene. Fordi partikkelen til venstre har q1=2e og partikkelen til høyre ladningen q2=-e, vil man måtte ha prøveladningen til høyre for partikkelen til høyre (den negative partikkelen) for at kraftsummen skal bli null. 

Lenke til kommentar

Hei, dersom en oppgave ber meg om å oppgi svaret med usikkerhet...skal jeg bruke standardavvik eller absolutt usikkerhet? Eller er det det samme? :) 

 

Takk!

 

Spørs hvilken type oppgave det er. Standardavvik er mer et spredningsmål enn et usikkerhetsmål, så jeg vil anta at det er absolutt usikkerhet det siktes til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...