Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

takk for hjelpen BrentPizzaMedBanan og Janhaa, men jeg skjønner ikke hvilken formel dere bruker? 

Jeg har hatt fysikk 1 før , men har aldri vært borti regning med trykk.   :mellow:  Så skjønner ikke helt hvordan dere kommer frem til regnestykket. Har lettet på nettet, men finner ingenting som er relevant. Vet dere hvilke emnet dette går under?  

Lenke til kommentar

Hva er sammenhengen mellom samplingsfrekvens, tonefrekvens og målepunkter? 

 

Jeg har fått oppgitt at samplingsfrekvensen er 4000 Hz, tonefrekvensen er 440 Hz, og i løpet av en periode har jeg 10 målepunkter.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så er sampling en diskretisering av et kontinuerlig signal, det vil si at med en samplingfrekvens på 4000 Hz vil lydbildet "oppdatere seg" 4000 ganger hvert sekund (noe som da vil høres/observeres som et tilnærmet kontinuerlig signal). Tonefrekvensen er bare hvilken frekvens audiosignalet har. Målepunkter i denne konteksten er jeg usikker på hva er.

Endret av ZerothLaw
Lenke til kommentar

Hei igjen, det er to spørsmål jeg ikke får til i fysikken. Håper noen kan hjelpe meg med å forklare hva logikken går ut på. 
Jeg skjønner rett og slett ikke hva som blir svaret og jeg lurer også på hvorfor svaret blir akkurat dette. Tusen takk på forhånd!

 

En mur av masse m = 1 kg er plassert på et skråplan som danner en vinkel på 30 °
med horisontal. De statiske og kinetiske friksjonskoeffisienter
mellom murstein og planet er: = 0,50, fk = 0,45. Verdiene av kraften F
anvendt til murstein som er i ro er: 1N, 5N eller 9N. Legemet forblir i ro:
(g = 10 m / s2)
A. Når F=9N
B. Når F=5N
C. Når F=1N
D. Alle tre verdiene av påført kraft. 
 
Konstant kraften av en enkelt fjær følger Hook loven k. Den effektive
konstant kraften for fjærsystemet, består av fire identiske fjær sluttet med faste elementer er:
(Hooks lov er k=(F/x))
A. 4*k
B. 3*k
C. k
D. 2*k
Lenke til kommentar

1. så lenge kraftsummen unntatt friksjon på mursteinen er mindre enn koeffisient * normalkraft, så har friksjonen lik verdi som denne kraftsummen, med motsatt retning, og nettokraft på steinen er null

 

hvis kraftsummen unntatt friksjon er større enn koeffisient * normalkraft, vil friksjon ha verdi lik koeffisient * normalkraft

 

2. summer kreftene fra hver enkelte fjer

Lenke til kommentar
Hei, jeg sliter med en oppgave i Fysikk 1, oppgaven lyder som følgende:

 

Finn arbeidet som slaven utfører per dag når han bærer murstein opp én etasje (3,5m). Anta at slaven klarer 15 turer per time 10 timer om dagen med 12 kg murstein hver gang.

 

Jeg prøvde først å finne kraften F slaven bruker på en runde, men litt usikker på hvordan dette skal gjøres. Jeg prøvde først med Newtons 2. lov SF=ma, men da måtte jeg jo finne a først.

Så da prøvde jeg å finne a med s=v0*t+1/2a*t, men dette ble helt feil.

 

Svaret skal bli 62kJ.

 

Noen som kan hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar

W = F(avg) * s = 12 * 9,81 * 3,5

 

W(total) = W * 15 * 10

Nå følte jeg meg dum.. takk for hjelpen!

 

Trenger visst litt hjelp med oppgave b også.

 

I vestlige industriland har vi et totalt energiforbruk per hode per år på om lag 40 000 kWh. Gjør beregninger og finn ut hvor mange slavers arbeid energiforbruket tilsvarer for hver av oss. Noen kommentar?

 

Jeg tar først da og gjør om 62kJ til kWh: 61803/(10*60*60) = 1,71675 kWh. Så ganger jeg dette med 365 som blir 626,61375. Deretter deler 40 000 på 626,61375 som blir 63,83517, men svaret skal bli 6384. Jeg har nesten fått det til, men hvor har det gått galt?

Endret av Sitoy
Lenke til kommentar

 

W = F(avg) * s = 12 * 9,81 * 3,5

 

W(total) = W * 15 * 10

Nå følte jeg meg dum.. takk for hjelpen!

 

Trenger visst litt hjelp med oppgave b også.

 

I vestlige industriland har vi et totalt energiforbruk per hode per år på om lag 40 000 kWh. Gjør beregninger og finn ut hvor mange slavers arbeid energiforbruket tilsvarer for hver av oss. Noen kommentar?

 

Jeg tar først da og gjør om 62kJ til kWh: 61803/(10*60*60) = 1,71675 kWh. Så ganger jeg dette med 365 som blir 626,61375. Deretter deler 40 000 på 626,61375 som blir 63,83517, men svaret skal bli 6384. Jeg har nesten fått det til, men hvor har det gått galt?

 

 

Hvorfor har du konvertert fra kJ til kWh på den måten? Mer spesifikt, hvor kommer den faktoren 1/10 fra?

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kilowattime

http://no.wikipedia.org/wiki/Joule

Lenke til kommentar

 

W = F(avg) * s = 12 * 9,81 * 3,5

 

W(total) = W * 15 * 10

Nå følte jeg meg dum.. takk for hjelpen!

 

Trenger visst litt hjelp med oppgave b også.

 

I vestlige industriland har vi et totalt energiforbruk per hode per år på om lag 40 000 kWh. Gjør beregninger og finn ut hvor mange slavers arbeid energiforbruket tilsvarer for hver av oss. Noen kommentar?

 

Jeg tar først da og gjør om 62kJ til kWh: 61803/(10*60*60) = 1,71675 kWh. Så ganger jeg dette med 365 som blir 626,61375. Deretter deler 40 000 på 626,61375 som blir 63,83517, men svaret skal bli 6384. Jeg har nesten fått det til, men hvor har det gått galt?

 

 

 

 

Faktoren 1/10 skyldes nok at arbeidet per dag er i løpet av 10 timer, men da har du videre glemt å ta det med når du skal finne energimengden per år. Du har to feil: den ene ligger i omregningen til kWh hvor du har feil benevning på svaret, og du har glemt å multiplisere med 10 timer når du finner energimengden for hele året. Benevningen blir bare i kWh dersom telleren er gitt i kJ, og du har gitt den i Joule. Riktig svar her skal være 1,717 Wh. For året får du 1,717 Wh * 10,00 timer * 365,0 dager = 6267 Wh = 6,267 kWh. Ved å nå dividere 40000 kWh på denne energimengden skal du få korrekt svar. 

 

Noen tips:

 

1. Ha med enheter hele veien. Du forvirrer deg selv om du ikke gjør dette, og i tillegg forvirrer du de som skal svare deg.

2. Ta hensyn til korrekt antall siffer. Det antall desimaler du benytter er unødvendig og rotete. Ha like mange siffer i alle verdier, uavhengig av antall desimaler. Se mer her: http://matematikk.net/side/Gjeldende_siffer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. så lenge kraftsummen unntatt friksjon på mursteinen er mindre enn koeffisient * normalkraft, så har friksjonen lik verdi som denne kraftsummen, med motsatt retning, og nettokraft på steinen er null

 

hvis kraftsummen unntatt friksjon er større enn koeffisient * normalkraft, vil friksjon ha verdi lik koeffisient * normalkraft

 

2. summer kreftene fra hver enkelte fjer

tusen takk for hjelpen, men vil det si at på 1) så er svaret enten a eller d? 

ved 2) så er det d. 

:confused:  :confused: 

Lenke til kommentar

Jeg skal opp i fysikk 1 eksamen på mandag, og lurer på en ting som jeg ikke føler at Ergo svarer på.

 

Hvorfor er noen isotoper ustabile?

 

Jeg trodde dette kom av at kombinasjonen av antall protoner og nøytroner ikke er tilstrekkelig, slik at den elektriske frastøtningen "vinner" over kjernekraften.

 

Da jeg så at isotoper som f.eks. hydrogen-3/Tritium som kun har 1 proton, og 2 nøytroner er ustabile så må vel det bety at det er noe annet som fører til at det er ustabilt? Det er jo ikke noen andre protoner i et slikt isotop som vil prøve å skyve det andre protonet fra seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...