Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det er korrekt, men du skal ikke bruke at µ = tan α flere ganger, det gjelder, som tidligere nevnt, ved konstant fart

 

Aha, så når vinkelen endrer seg blir dette kompensert i sinus-faktorene, i stedet for friksjonskoeffisienten?

 

Uansett, takk for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, så når vinkelen endrer seg blir dette kompensert i sinus-faktorene, i stedet for friksjonskoeffisienten?

 

Uansett, takk for innspill!

 

 

Som sagt, dersom du løser oppgave a) korrekt så vil du se at dette kun gjelder på et skråplan der summen av kreftene er lik 0, altså konstant fart. Jeg skal være snill nå og vise deg det, slik at du forstår hvorfor det bare gjelder i dette ene tilfellet

 

Jeg er jævlig fyllesyk,ta hensyn til feil

 

 

chart?cht=tx&chl=\sum{F} =F-R=0

Flytter litt om

chart?cht=tx&chl=F=R

Setter inn, og dekomponerer

chart?cht=tx&chl=G_{x}=\mu \times G_{y}

Setter inn igjen

chart?cht=tx&chl=G\times \sin{\alpha}=\mu \times G \times \cos{\alpha}

Vi vil ha µ, så vi deler på alt som ikke er µ på høyre side

chart?cht=tx&chl=\frac{G\times \sin{\alpha}}{G \times \cos{\alpha}}=\mu

Da styker vi G, og som du vet får man tanges når man deler sinus på cosinus

chart?cht=tx&chl=\tan{\alpha}=\mu

 

 

Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave:

 

En jernbjelke er 5,40 m lang og veier 1340 kg. Bjelken henger i en vaier som er festet til endepunktene på bjelken. Vaieren tåler en stramming på 16 kN uten å slitne. Hvor lang må vaieren minst være?

Fastisvar: 5,9 m

 

Edit:

 

 

Summen av moment = 0 ved punkt A (helt til venstre for bjelken)

 

Der ene kraften har en tyngde på 1340 kg med arm lik halve lengden av jernbjelken.

Det som holder bjelken oppe er dermed vaieren med tyngde lik K= 16KN som hypotenus. Fokuser på krefter i y retning når du tar summen av moment og finn Ky som har arm lik 5,40 m. Når du har funnet størrelsen på Ky har du i kraft i hypotenus og kraft i Y retning. Finn vinkel mellom Ky og K.

 

Nå som du har funnet vinkel for kreftene kan du bruke cosinus med vinkel og hostliggende lengde på halvparten av 5,40 m (2,7m) for å finne hypotenus lengden, denne må du gange med 2 for å finne lengden av kabelen.

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

 

Sliter med en oppgave:

 

En jernbjelke er 5,40 m lang og veier 1340 kg. Bjelken henger i en vaier som er festet til endepunktene på bjelken. Vaieren tåler en stramming på 16 kN uten å slitne. Hvor lang må vaieren minst være?

Fastisvar: 5,9 m

 

Edit:

 

 

Summen av moment = 0 ved punkt A (helt til venstre for bjelken)

 

Der ene kraften har en tyngde på 1340 kg med arm lik halve lengden av jernbjelken.

Det som holder bjelken oppe er dermed vaieren med tyngde lik K= 16KN som hypotenus. Fokuser på krefter i y retning når du tar summen av moment og finn Ky som har arm lik 5,40 m. Når du har funnet størrelsen på Ky har du i kraft i hypotenus og kraft i Y retning. Finn vinkel mellom Ky og K.

 

Nå som du har funnet vinkel for kreftene kan du bruke cosinus med vinkel og hostliggende lengde på halvparten av 5,40 m (2,7m) for å finne hypotenus lengden, denne må du gange med 2 for å finne lengden av kabelen.

 

 

 

Ja, men sliter fortsatt med å finne ky.

Lenke til kommentar

Energikvaliteten i dammen er større enn i varmtvannstanken. Les litt om termodynamikkens andre lov. :)

 

Edit: Ikke helt riktig av meg å si "større" siden kvaliteten ikke etter det jeg kjenner til kan kvantifiseres direkte; den er rettere sagt bedre. Det handler om at energi i seg selv ikke kan forsvinne når den forbrukes (1. lov), men for hvert trinn i en energikrevende prosess (en energikjede) så blir energikvaliteten dårligere. Dette skyldes en økning i entropi (2. lov).

Endret av ZerothLaw
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Energikvaliteten i dammen er større enn i varmtvannstanken. Les litt om termodynamikkens andre lov. :)

 

Edit: Ikke helt riktig av meg å si "større" siden kvaliteten ikke etter det jeg kjenner til kan kvantifiseres direkte; den er rettere sagt bedre. Det handler om at energi i seg selv ikke kan forsvinne når den forbrukes (1. lov), men for hvert trinn i en energikrevende prosess (en energikjede) så blir energikvaliteten dårligere. Dette skyldes en økning i entropi (2. lov).

Vi har lært om dette, men jeg har et stort problem med å forstå det. Har sett på alle videoer som er og lest teksten i ERGO-boka flere ganger. :hm: Økning i entropi? Det har vi lært om i kjemi, ikke i fysikk (enda??). Hvordan vet du at energikvaliteten blir dårligere? Er det fordi energien går over til andre former eller tar jeg helt feil? Har høyverdig og lavverdig energi noe å gjøre med dette? Hvordan må jeg tenke?

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar

Sikkert et skudd helt i mørke..

I følge bernoulli's ligning utgjør lagret energi per høydemeter over laveste punkt i vannkretsløpet, at jo høyere dammen ligger er det des høyere fart vil vannstrømning bli gjennom et rør. Dette kan også brukes til å finne ut hvor mye watt pumpe som ville ha krevdes for å pumpe vannet tilbake.

bernoulli's er riktig nok på ingeniørpensum 1 året, men kan gi en pekepinne på energimengde.

Derimot vil jo vann i en varmvannstank ha oppvarmet vannet i antall watt.


Watt pumpe = watt oppvarmet vann?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

 

 

Energikvaliteten i dammen er større enn i varmtvannstanken. Les litt om termodynamikkens andre lov. :)

 

Edit: Ikke helt riktig av meg å si "større" siden kvaliteten ikke etter det jeg kjenner til kan kvantifiseres direkte; den er rettere sagt bedre. Det handler om at energi i seg selv ikke kan forsvinne når den forbrukes (1. lov), men for hvert trinn i en energikrevende prosess (en energikjede) så blir energikvaliteten dårligere. Dette skyldes en økning i entropi (2. lov).

Vi har lært om dette, men jeg har et stort problem med å forstå det. Har sett på alle videoer som er og lest teksten i ERGO-boka flere ganger. :hm: Økning i entropi? Det har vi lært om i kjemi, ikke i fysikk (enda??). Hvordan vet du at energikvaliteten blir dårligere? Er det fordi energien går over til andre former eller tar jeg helt feil? Har høyverdig og lavverdig energi noe å gjøre med dette? Hvordan må jeg tenke?

 

Tusen takk på forhånd!

Kjemi og fysikk går hånd i hånd. Men ja, det har noe med dette å gjøre. Energi blir mer og mer lavverdig etterhvert som den brukes. I alle prosesser (unntatt en perfekt, eller isentropisk, prosess) vil en grad av entropi øke. Derfor kan du si at den kinetiske energien til vann som renner gjennom rør og driver en kraftverkturbin er mer høyverdig enn den elektriske energien som driver varmekolben i tanken.

Lenke til kommentar

Sikkert et skudd helt i mørke..

 

I følge bernoulli's ligning utgjør lagret energi per høydemeter over laveste punkt i vannkretsløpet, at jo høyere dammen ligger er det des høyere fart vil vannstrømning bli gjennom et rør. Dette kan også brukes til å finne ut hvor mye watt pumpe som ville ha krevdes for å pumpe vannet tilbake.

 

bernoulli's er riktig nok på ingeniørpensum 1 året, men kan gi en pekepinne på energimengde.

 

Derimot vil jo vann i en varmvannstank ha oppvarmet vannet i antall watt.

 

 

Watt pumpe = watt oppvarmet vann?

Husk at watt er joule per sekund, og at dette kan relateres til arbeid med hensyn til tid. Arbeid = W = Fs, og har enhet joule. Således er formel for kinetisk energi utledet fra formel for arbeid, så effekt (watt) og det å pumpe en vannsøyle er relevant til hverandre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...