Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er utrolig viktig for meg å forstå, håper jeg kan få svar så fort som mulig! jeg sliter svært med dette oppgåven, håper noken versånill kan hjelpe meg, og tusen tusen takk om dere kan hjelpe meg med dette oppgåve. betyr utrolig mye om noen kan hjelpe med dette oppgåve pliss


UPbwIcH.jpg


a) Figuren viser masse per nukleon som funksjon av nukleontallet for atomene. Bruk figuren

til å forklare hvorfor det blir frigjort energi når lette atomkjerner fusjonerer og når tyngre

atomkjerner fisjonerer.

b) Hvordan måtte figuren ha sett ut dersom ingen kjernereaksjoner skulle kunne frigjøre

energi? Lag en skisse.

c) Her er to kjernereaksjoner. Finn ut om de kan frigjøre energi eller ikke. Forklar

avgjørelsene dine. Lag gjerne en figur.

i. Et Thorium-atom fisjonerer. Hver kjerne deler seg i to omtrent like store biter.

ii. He-atomer fusjonerer til karbon (flere fusjoner som til slutt gir karbon).

d) Vi tenker oss nå at Pu-240 deler seg i to like store deler. Bruk figuren og gi et overslag

over hvor mye energi som blir frigjort

Lenke til kommentar

kan noen hjelpe meg med dette kjernefysikk oppgåva. (FYSIKK 1)

 

likninga her: http://i.imgur.com/JqVvrOo.png

 

sprsmålet til oppgåven:

 

Den frigjorte energien vil opptre som varme og som elektromagnetisk ståling, dvs. fotoner.
Hvor mye energi blir frigjort når ett U-atom fisjonerer?

 

fasiten sier 2,68 *10^-11 J

 

SKJØNNER IKKE HVORDAN JEG SKAL REGNE UT, OG TUSEN TUSEN TUSEN TAKK OM DERE KAN DET:)

Endret av norway12
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne fysikk-oppgaven?


En flåte har form som en kasse med rette vegger. Bunnflata er rektangulær med målene 10 x 30 m, og høyde 5 m. Flåtas masse er 100 tonn, og tettheten til vannet er 1,00*10^3 kg/7Kn1qtYF1plPpbubZbKD-Q==.gif. Hvor stor masse tåler flåta før den synker?


Lenke til kommentar

kan noen hjelpe meg med dette kjernefysikk oppgåva. (FYSIKK 1)

 

likninga her: http://i.imgur.com/JqVvrOo.png

 

sprsmålet til oppgåven:

 

Den frigjorte energien vil opptre som varme og som elektromagnetisk ståling, dvs. fotoner.

Hvor mye energi blir frigjort når ett U-atom fisjonerer?

 

fasiten sier 2,68 *10^-11 J

 

SKJØNNER IKKE HVORDAN JEG SKAL REGNE UT, OG TUSEN TUSEN TUSEN TAKK OM DERE KAN DET:)

Beregn massesvinn (Masse før og masse etter)og sett inn delta M i E=MC^2

 

Noen som kan hjelpe meg med denne fysikk-oppgaven?

En flåte har form som en kasse med rette vegger. Bunnflata er rektangulær med målene 10 x 30 m, og høyde 5 m. Flåtas masse er 100 tonn, og tettheten til vannet er 1,00*10^3 kg/7Kn1qtYF1plPpbubZbKD-Q==.gif. Hvor stor masse tåler flåta før den synker?

Flåten vil synke om total masse på flåte (inkludert flåtens masse) er større en massen til fortrengt vann (største mulige). Du har målene på flåten og kan dermed finne volumet og deretter finne massen til vannet som blir fortrengt via definisjonen til massetetthet.

Endret av BigJackW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne fysikk-oppgaven?

En flåte har form som en kasse med rette vegger. Bunnflata er rektangulær med målene 10 x 30 m, og høyde 5 m. Flåtas masse er 100 tonn, og tettheten til vannet er 1,00*10^3 kg/7Kn1qtYF1plPpbubZbKD-Q==.gif. Hvor stor masse tåler flåta før den synker?

 

Ta vanntettheten * maksimalt vannvolum displasert av flåten (aka volum av flåten), = masse av vannet som er displasert

 

Multipliser med gravitasjonskonstanten for å få vekten av vannet, som har samme absoluttverdi som den buoyantiske kraften av vannet på flåten

 

Gravitasjonskraften på flåten må være lik den buoyantiske kraften for at flåten ikke skal synke

 

Da får du ligningen (flåtemasse + lastmasse) * g = den buoyantiske kraften (i absoluttverdi)

Lenke til kommentar

Kan prøve å rekne til mej, får ikke helt til men tusen tusen takk.

Du vil trolig bli ignorert frem til du viser hva du har forsøkt. Oppgavene er forresten ganske så rett frem, dersom du har lest kapittelet om kjernereaksjoner (fusjon og fisjon), og det første bildet forklares også i detalj ajour med oppgaveteksten dersom det er Ergo lærebok dere benytter.

Lenke til kommentar

HASTER, SKAL HA PRØVE I MORGEN!

 

"1 gram uran frigjør like mye energi som når 100 000 tonn vann faller 100 meter. Kontroller dette"
Jeg får det ikke til! Har fått til å regne ut energien til vann som faller (E=mgh), men jeg klarer ikke regne ut energien som 1 gram uran frigjør.... Det jeg gjorde var å bruke E=mc^2, men skjønner at det ble feil. Skjønner bare ikke HVORFOR det ble feil!?
Regner med jeg må blande inn noe molregning for å finne ut hvor mange uran vi har i et gram, kanskje skrive reaksjonslikning og regne ut endring i E=mc^2? Kan noen forklare meg HVORFOR og evt. hvordan?

Blir utrolig takknemlig for svar og hjelp :w00t:

Lenke til kommentar

HASTER, SKAL HA PRØVE I MORGEN!

 

"1 gram uran frigjør like mye energi som når 100 000 tonn vann faller 100 meter. Kontroller dette"

Jeg får det ikke til! Har fått til å regne ut energien til vann som faller (E=mgh), men jeg klarer ikke regne ut energien som 1 gram uran frigjør.... Det jeg gjorde var å bruke E=mc^2, men skjønner at det ble feil. Skjønner bare ikke HVORFOR det ble feil!?

Regner med jeg må blande inn noe molregning for å finne ut hvor mange uran vi har i et gram, kanskje skrive reaksjonslikning og regne ut endring i E=mc^2? Kan noen forklare meg HVORFOR og evt. hvordan?

Blir utrolig takknemlig for svar og hjelp :w00t:

 

Hva vil det si at uran frigjør energi?

Lenke til kommentar

 

HASTER, SKAL HA PRØVE I MORGEN!

 

"1 gram uran frigjør like mye energi som når 100 000 tonn vann faller 100 meter. Kontroller dette"

Jeg får det ikke til! Har fått til å regne ut energien til vann som faller (E=mgh), men jeg klarer ikke regne ut energien som 1 gram uran frigjør.... Det jeg gjorde var å bruke E=mc^2, men skjønner at det ble feil. Skjønner bare ikke HVORFOR det ble feil!?

Regner med jeg må blande inn noe molregning for å finne ut hvor mange uran vi har i et gram, kanskje skrive reaksjonslikning og regne ut endring i E=mc^2? Kan noen forklare meg HVORFOR og evt. hvordan?

Blir utrolig takknemlig for svar og hjelp :w00t:

 

Hva vil det si at uran frigjør energi?

 

Det må være gjennom en kjernereaksjon, altså fisjon eller fusjon (finnes det noen andre kjernereaksjoner, sånn som alfa/betastråling?). Men jeg har jo ingen reaksjonsligning å gå ut fra.

Lenke til kommentar

Dette er trolig en enkel oppgave, men jeg er sykt usikker på hva jeg skal gjøre.. Er under temaet kjernefysikk.

"Finn massen av 2dl tungtvann og 2dl vanlig vann"????

Prøvde å dele på nukleonmassen, men fikk helt rart svar.

I fysikktabellen står det at massetettheten til vann er 0.998*10^3 kg/m^3 = 0.998 kg/l, og at massetettheten til tungtvann er 1.11*10^3 kg/m^3 = 1.11 kg/l.

Endret av mroal
Lenke til kommentar

Når en ladning på 20 C går gjennom ledningen fra den positive til den negative polen på et batteri, blir det utført et elektrisk arbeid på 240 J.

a) Hvor stor spenning har batteriet? Hvor mye energi er batteriet tappet for?

Her må jeg bruke formelen U = W / Q = 240 J / 20 C = 12 V

Men hvordan kommer jeg fram til svaret på hvor mye energi som batteriet blir tappet for?

Er det bare å tenke logisk at når det blir utført et elektrisk arbeid så blir batteriet tappet for den mengden, eller må jeg gjøre noen beregninger?

 

Også lurer jeg på noen ting til: det er de frie elektronene som går gjennom en strømkrets som gir strøm, ikke sant? Eller er det feil? Og hvilken vei går disse elektronene? Hvilken vei er positiv strømretning?

 

Edit: skrivefeil

Endret av Fallacious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...