Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den store fysikkassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Hvordan gjøres den siste deloppgaven (e)?

 

En jente på 42,2 kg skal ta heisen opp i et høyt hus. Finn kreftene som virker på jenta, og tegn figur av jenta i disse tre situasjonene.

 

a heisen starter med akselerajon 1,1 m/s2

 

b heisen går med konstant fart 1,5 m/s

 

c heisen stanser med akselerajon -1,1 m/s2

 

Jenta er fysikkinteressert og tar neste gang med seg en badevekt som hun står på mens hun tar heisen opp i huset. Badevekta har pussig nok newtonskala.

 

d-

 

e(denne forstår jeg ikke)- Hva ville badevekta ha vist hvis den hadde hatt vanlig kilogramsskala.

 

Jeg fikk til den med konstant akselerajon (b) Jeg fant ut at kraften som drar heisen opp er 414 N (sigma F=42,2 kg*9,81 m/s2) Deretter gjorde jeg om formelen, slik at jeg fikk m alene( m=(sigma f)/(a). Da fikk jeg m=42,2 kg

 

Men de to andre fikk jeg feil svar på. Jeg har helt sikkert feil akselerasjon, tror jeg!:)

 

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Hei! Hvordan gjøres den siste deloppgaven (e)?

 

En jente på 42,2 kg skal ta heisen opp i et høyt hus. Finn kreftene som virker på jenta, og tegn figur av jenta i disse tre situasjonene.

 

a heisen starter med akselerajon 1,1 m/s2

 

b heisen går med konstant fart 1,5 m/s

 

c heisen stanser med akselerajon -1,1 m/s2

 

Jenta er fysikkinteressert og tar neste gang med seg en badevekt som hun står på mens hun tar heisen opp i huset. Badevekta har pussig nok newtonskala.

 

d-

 

e(denne forstår jeg ikke)- Hva ville badevekta ha vist hvis den hadde hatt vanlig kilogramsskala.

 

Jeg fikk til den med konstant akselerajon (b) Jeg fant ut at kraften som drar heisen opp er 414 N (sigma F=42,2 kg*9,81 m/s2) Deretter gjorde jeg om formelen, slik at jeg fikk m alene( m=(sigma f)/(a). Da fikk jeg m=42,2 kg

 

Men de to andre fikk jeg feil svar på. Jeg har helt sikkert feil akselerasjon, tror jeg!:)

 

 

På forhånd takk!:)

 

Newtons andre lov. K = ma her er a henh. g + 1,1 ms-2, g, g - 1,1ms-2.

Du er helt på linje med Einstein om du ekvivalerer lokal gravitasjon og akselerasjon!

 

Gradert i kilo viser selvfølgelig vekta K/g.

Endret av compus
Lenke til kommentar

Hei kan noen bekrefte dette?

 

Oppgaven er som følger:

En heiskabel tåler maks 17kN.

Heisen veier 900kg når den er tom.

Den akselererer med s^2.

 

Hvor mange personer (75kg) er det plass til før heiskabelen ryker?

 

 

Jeg lagde en ligning med utgangspunkt i Newtons 2. lov, chart?cht=tx&chl=\Sigma F = ma. Jeg fikk til svar at x = 8,58. Jeg svarte at det var plass til 8 personer i heisen før vaieren røk, siden det er ulogisk å runde opp når det gjelder mennesker.

 

Er dette riktig?

Lenke til kommentar

Det mangler noen forbehold i oppgaven. Heiskabler ryker ikke når de når sin maksimale garanterte lastkapasitet. Kabelen vil trolig tåle over 25 kN før den faktisk ryker. Men sannsynligheten for at den deformeres øker til uakseptable nivåer etter 17 kN. Sannsynligvis begynner ikke deformasjonen før etter 20 kN avhengig av slitasjemengde. Deformasjonen fører til ytterligere herding og økt styrke til et godt stykke oppover last-skalaen. Spørsmålet burde vært reformulert til hvor mange 75 kg personer det er plass til før heiskabelen overstiger sin garanterte bæreevne på 17 kN.

 

:p

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(900 + x) kg * 9,81 m/s2 = (8829 + 9,81x) N (statisk)

 

F(aks) = 17000 N - (8829 + 9,81x) N

 

m = F(aks)/a = (17000 N - (8829 + 9,81x) N)/ 1,2 m/s2 = (900 kg + x kg) (som følge av akselerasjonen)

 

Kombiner de to ligningene så finner du x.

________________________________________________________________

 

Redigert: Legg heller sammen de to akselerasjonene først.

a(tot) = (9,81 + 1,2) m/s2

F = 17 kN

m = F/a = 17000 / 11,01 m/s2 = 1544,05 kg

 

Passasjervekt = 1544 - 900 kg = 644 kg

Antall passasjerer = 644/75 = 8,5866 personer rundet ned til 8 personer.

 

Det ser altså riktig ut for meg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det mangler noen forbehold i oppgaven. Heiskabler ryker ikke når de når sin maksimale garanterte lastkapasitet. Kabelen vil trolig tåle over 25 kN før den faktisk ryker. Men sannsynligheten for at den deformeres øker til uakseptable nivåer etter 17 kN. Sannsynligvis begynner ikke deformasjonen før etter 20 kN avhengig av slitasjemengde. Deformasjonen fører til ytterligere herding og økt styrke til et godt stykke oppover last-skalaen. Spørsmålet burde vært reformulert til hvor mange 75 kg personer det er plass til før heiskabelen overstiger sin garanterte bæreevne på 17 kN.

 

Er du seriøs nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Er det noen som kan forklare dette til meg?

 

Et lodd henger i en kraftmåler. Så senker du loddet ned i et kar med vann. Vannkaret står oppå en vekt. Vil kraftmåleren vise mer, mindre eller det samme? Begrunn med Newtons lover. Vil vekten vise mer, mindre eller det samme? Begrunn med Newtons lover.

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Litt fysikk her:

post-60661-1286981315,4262_thumb.png

Oppg a er enkel s = (v02)/(2xa)

som gir 22,2m/s^2/(2x-2,5) = 98,6 m

 

Men hvordan kan jeg løse oppg b.

Jeg skjønner at jeg må snu noen formler for så å finne ut hvor lang tid det tar å bremse ned 40m. så bruke den tida på en ny snudd formel å finne ut hvor stor farten er i kollisjonen. men får ikke dette til.

 

Ok, har pusla litt til men tror ikke det er så enkelt.

Men har prøvd meg fram:

t = (V0*a)/s = (22,2*-2,5)/40 = 3,5s

 

3,5s * 2,5 = 8,75m/s

Endret av syklitengutt
Lenke til kommentar

Litt fysikk her:

post-60661-1286981315,4262_thumb.png

Oppg a er enkel s = (v02)/(2xa)

som gir 22,2m/s^2/(2x-2,5) = 98,6 m

 

Men hvordan kan jeg løse oppg b.

s = v0t - rt2/2 --> t

v = v0 - rt --> Svaret på b.

r er retardasjonen.

 

Det er et nesten uendelig antall tråder med bevgelser i en og to dimensjoner med ingen eller konstant akselerasjon. Et lite søk der burde gi løsningen på alle tenkelige oppgavevarianter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...