Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fordelen med gains du tjener over flere år; det holder mye lengre.

 

Ulempen med "12-ukers-gains" man leser om i VG er at det er veldig overfladiske endringer. Litt fettforbrenning, og minimalt med muskelvekst. Tar du deg to uker ferie, så mister du nesten alt.

 

Gains du har jobbet for i flere år gir deg bedre forbrenning, sterkere skjelett, sterkere sener, og haugevis av overskudd. Slike endringer holder mye lengre, selv om du drar på ferie, eller blir syk og sengeliggende i lengre tid.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er det dumt å trene (styrke) når man er syk? Jeg har ikke hatt tid til å trene på en uke, og har veldig lyst til å trene i dag for ikke å miste for mye av framgangen. Jeg har selvfølgelig blitt ganske kraftig forkjøla, men innbiller meg at det skal gå greit å trene styrke. Regner med kondisjonstrening bare vil forlenge sykdommen.

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

 

Blir det for mye å ta:

 

Squats 3x5

Lunges 3x8

Leg extensions 2x10

Lying leg curls 2x10

Standing calf raises 2x10

Hanging leg raises 2x15

 

på leg day?

Nei, men det finnes bedre øvelser enn de du har valgt der. Sett bort fra bøyen selvfølgelig.

 

Har du noen tips? Jeg kommer ikke på noen andre enn forskjellige type knebøy og markløft.

 

Programmet jeg går på, inkludert øvelsene, er tatt rett ut fra bodybuilding.coms upper/lower body program.

Lenke til kommentar

Har trent en stund nå, men føler at jeg ikke kommer noe vei egentlig. Problemet mitt ligger nok i kostholdet.

Vil prøve å bygge muskler, men samtidig bli må markerte muskler, litt større muskler. Veier 80 kg og er 190 cm høy og ansett som slank. Trener fotball 3 ganger i uken, og bli kombinere dette med styrketrening. Har sett på disse to kostholdsplanene.

http://www.melk.no/helse-og-livsstil/en-sunn-vekt/dagsmeny-for-menn-2000-kcal/ --> Tror ikke det er nok proteiner i denne her, men er litt usikker.

 

https://www.tn.no/assets/content/file/RYP_Magasin_0712_web.pdf --> Har lest mye godt om denne her, men den inneholder masse piller og andre ting som jeg må kjøpe ekstra. Ville helst bare bruke matvarer som jeg får kjøpt i butikken. (Har valg planen under forbrenning)

Noen tips? Er det noe jeg kan erstatte disse tingene med i det RYP programmet eller holder melk.no sitt i massevis?

Skal trene 3 ganger styrke i uken, samtidig som fotballen så jeg trenger kun biceps, triceps, rygg, skuldre, bryst og mage. Bein får jeg nok av på trening med løpetrening. Kan jo slengen inn en bein økt hvis trening er avlyst.

Lenke til kommentar

Er en grunn til at jeg spurte her, og skjønner at jeg formulerte meg ekstremt dårlig istad.

 

Nå går jeg får markerte muskler, altså underskudd. Spørsmålet mitt er egentlig om de alternativene fra melk.no er gode nok og gir meg nok proteiner eller om jeg burde går for RYP sin. Problemet som nevnt over er at RYP har en del ting som må kjøpes i tillegg, noe jeg ikke er interessert i.

 

EDIT: Formulering

Endret av Hvaheterdu
Lenke til kommentar

RYP er forslag, programmet alene er supert.

 

I utgangspunktet trener man helt likt om man vil opp eller ned i vekt, man justerer kun kaloriene.

 

For de fleste 21-28kcal pr kg kroppsvekt for ned i vekt samt 38-44 for opp.

 

1,7g protein pr kg kroppsvekt er nok for opp i vekt.

For ned i vekt er det bedre med 2,5ish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nettopp flyttet og har snublet over en opportun mulighet. Fant ut at det er treningssenter i nabobygningen, bare 50 meter fra utgangen til der jeg bor! Snakk om luksus, har har. Anyway, har meldt meg på og nå sliter jeg egentlig bare litt med den nagende følelsen av at jeg ikke aner hva jeg driver på med. Noen som kan gi meg noen tips til hvordan jeg bør begynne?

 

Først litt om meg: Hunkjønn, første halvdel av tyveåra, pæreformet, 173 høy og 67 tung. Dette gir meg en BMI på 22.5. Er dog ganske sikker på at jeg har for høy fettprosent, men har aldri gjort noen nøyaktig måling. Trente regelmessig fra April til Juli 3-4 ganger i uken, men da var jeg så heldig at jeg hadde en venn på treningssenteret som veiledet meg og gjorde det hele enklere. Nå har jeg flyttet og er helt alene på nytt sted, jippi.

 

Jeg vil veldig gjerne oppnå to ting med treningen:

 

1) Jeg vil bli sterkere! Er allerede ganske sterk i bena, men har armer som ikke duger til noen ting. Jeg klarer det så vidt om du gir meg to vekter på 15 lbs (7 kg) hver og ber meg løfte dem til armene er strake 3x15. (Ikke le!)

 

2) Jeg vil bli kvitt litt av fettet på lår og rumpe/finne ut om jeg faktisk har mjuskler der, hehe. Skrev jo at jeg er rimelig sterk i bena, og det er jeg, men det er også det alt fettet mitt ligger. Overkroppen er forsåvidt normal/slank. Har hørt at bare kondisjonstrening hjelper på å få bort fett, men det kan vel ikke skade å gjøre øvelser som targetter musklene i lår og sete?

 

Jeg har ikke trent på to måneder, så om noen har forslag til hvordan jeg kan komme meg inn i det igjen tas det i mot med takk. Hvilke øvelser burde jeg satse på og hvor ofte burde jeg trene? Siden treningssenteret bare er 50m unna har jeg i utganspunktet mulighet til å trene hver dag om jeg skulle ønske det.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Jeg skal gi deg svaret, og du må ikke overkomplisere det.

 

1. Det må løftes relativt tungt, og vektene må øke over tid.

2. Passelig matinntak for deg og din kropp.

3. Tålmodighet. Kroppen bruker tid på å forandre seg, og muskler vokser sakte.

 

Sjekk ut RYP treningsprogrammet, og les gjennom teksten. Bare google RYP.

 

Ikke tenk så mye på hva du skal spise. Spis normal mat, og spis deg passelig mett til hvert måltid.

Lenke til kommentar

Er det bortkastet/dumt å trene de samme musklene i dag, som på søndag? Alternativet blir at jeg må trene rett etter fotballtrening i morgen, som vel ikke er optimalt, evt. ikke å trene før lørdag.

 

Et relatert spørsmål; hvilken effekt har det å trene før man drar på fylla? Vil restitusjonen bli såpass ødelagt at økten blir borkastet?

Lenke til kommentar

Søndag og dag er jo utmerket i volumøkter, neppe noe å si på styrkeprogram heller så lenge der ikke er normen og det er sent i programmet.

 

Det blir iallefall i null om du dropper treningen før grisefylla så hadde trent som normalt. Om ikke annet holdt antistølheten oppe så du ikke får z-back pga det om ikke annet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forslag til øvelser man kan ta etter løpeturer? Trener styrke på senter 2 ganger i uken, i tillegg til 2 cardioøkter og 2 badmintonøkter. Syns det blir litt lite styrketrening, så noen som har forslag til kjappe øvelser å gjøre etter løping? Mage og armer helst, har ingenting av treningsutstyr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...