Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

noen som har et nybegynner program med 3 dagers rulering? vill helst ha m bare aparater da jeg liker bedre og trene m maskiner :)

 

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

 

Ville og annbefale deg å kjøre stang/manualer da dette "åpenbart" gir en friere bane, og derfor trener muskler som stabiliserer :)

 

Sliter med å spise nok protein og lite nok kalorier.

 

Dette er 2108 kalorier.

 

Jeg trenger to brødskiver til frokost(kunne byttet ut med havregrøt, men det er ikke færre kalorier når man bruker sukker og smør?)

Og så trenger jeg 4 skiver i løpet av skoledagen før jeg kommer hjem og spiser i sjutiden.

Middag må man ha.

Og så spiser jeg 2 egg +2 eller 3 brødskiver til kvelds fordi jeg som regel er skrubbsulten igjen da.

 

Jeg veier rundt 75 kg.

 

 

attachicon.gifkosthold.PNG

 

 

 

Hvor er grønnsakene? :-) Få i deg brokkoli, blomkål, asparges, spinat osv ^_^

 

Kjøp grovere brød, metter mye lengre (kneip er omtrent som loff anyways på næringsinnhold)

 

potetsalat ferdiglaga = omtrent bare usunt fett.. lag det sjøl, eller bytt det ut ^_^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempeinformativt.

 

Jeg ser du foreslår et program med to typer økter helt innledningsvis. Hver økt har fire øvelser. Er ikke det litt lite? Hvor lang tid bruker dere på en økt da?

 

Jeg har kanskje en tendens til å trene uregelmessig og i minst en time hvis jeg faktisk trener, så regelmessige korte økter vil kanskje øke motivasjonen litt.

Lenke til kommentar

Kjempeinformativt.

 

Jeg ser du foreslår et program med to typer økter helt innledningsvis. Hver økt har fire øvelser. Er ikke det litt lite? Hvor lang tid bruker dere på en økt da?

 

Jeg har kanskje en tendens til å trene uregelmessig og i minst en time hvis jeg faktisk trener, så regelmessige korte økter vil kanskje øke motivasjonen litt.

Starting strength/Stronglifts er ypperlig for løftere på de fleste nivåer. Lengden på øktene kommer an på hvor tungt du løfter, men alt i fra 40 minutter til godt over en time.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg vill si at jeg selv er nybegynner og jeg har mye tid i kveld å tenkte jeg skulle lage en periode plan på 3 måneder. Målet med treningen er at jeg vil skaffe meg synlige muskler slik at jeg ser trent ut og også for å bli sterkere.Jeg er 17 år og har litt erfaring med teknikk, men jeg kommer til å være mye på hytten i denne perioden og jeg jag har ikke så mye utstyr der. Jeg har da noe :)

UTSTYR:
Kettelbel 12 kg

Vektstang 20 kg
2X 10 kg skirver

2X 25 kg skiver

Null stativ :/

håndmanualer ca 8 kilo

doorgym

Vurderer og kjøpre meg et par ringer som jeg kan henge opp.

 

Spørsmål: - Noen som vet om et program som kan passe for meg, gjør ikke om det er 1-2 øvelser som ikke passer, da finner jeg bare noen øvelser for samme musklene bare en annen øvelse.

- Lurer også på om det er mulig å bli sterk og få noen muskler av dette da det blir vanskelig å trene maksimal dynamisk styrke :(

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Er nybegynner på dette her og har tenkt å trene gjennom hele sommeren. Ikke for å skaffe sommerkroppen, men for å skaffe en kropp som jeg selv er fornøyd med og skal vedlikeholde hvis vi kan si det. Følger jeg veier greit for min høyde og har heller ikke mye fett på kroppen (190cm/80kg), hvor folk flest sier at jeg er tynn. Vil holde meg rundt 75 - 80 kg, men da med mer markert muskelmasse enn å se "normal" ut. Er en aktiv gutt, med veldig variert kosthold. Dette er noe jeg skal endre på.

 

Problemstillingen min er vel da kosthold. Jeg vil ha en slank, "sterk" kropp i den forstand at jeg ikke vil bygge store muskler, men mer senesterke (utholdene), markerte muskler rundt armer, mage, rygg og bein. Hvordan burde jeg legge mitt kosthold da? Jeg har søkt nå på nettet en stund, men jeg skjønner meg ikke på så mye av det.

 

Burde jeg spise masse kalorier?

Holde meg bare til sunt fett, proteiner og karbo?

Er proteinbarer noe fornuftig i det hele tatt? Har ikke tenkt til å ta noe kreatin eller slike type pulver.

 

Noen tips? Har du en link bare så holder det i massevis, jeg har ikke funnet noen på nettet selv hvert fall.

Lenke til kommentar

Du må gå i kcal-underskudd for å få fettet vekk og mer markerte muskler. Begynn med å cutte rundt 500 kcal per uke.

 

Bruk en kalkulator til å finne ditt omtrentlige kcal inntak for å vedlikeholde (justert for aktivitetsnivå), og trekk 500 fra det. Da har du det du skal ha daglig. Prøv å få i deg rundt 2g/kg protein i tillegg så mister du minst mulig muskelmasse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg ikke trent på ett år, og jeg skal starte på SL-oppsettet på nytt igjen imorgen. På hjemmesiden står det 50% av maks 5 rep når man starter på nytt igjen, men jeg har ingen anelse hva min maks 5 rep var før jeg stoppet å trene. Bør jeg starte med 50% av min maks rep 5x5 istedenfor?

 

Edit: Og det er vel lov for de fleste treningsstudioer å ta med egne skiver hvis de ikke har utstyret (jeg tenker på 1.25 kg skiver)?

Endret av Mladic
Lenke til kommentar

Sitt i stolen nå og press skuldrene helt bak og helt ned, sånn skal man ligge på benken og holde de der.

Om man slipper frem skuldrene burde hendene komme 20cm lenger frem.

 

Du kan prøve å holde manuelene i samme linje som biceps hele tiden, er albuene 45 grader ut fra kroppen vil vektene også bli det sett ovenfra.

Lenke til kommentar

Nå som det er sommerferie har jeg ikke noe annet å gjøre enn å trene. Jeg har drevet med SS i ett år (sluttet ifjor høst, og har ikke trent siden), og det er anbefalt å trene 3 ganger i uken eller trene med 1 dags mellomrom med SS.

 

Anbefalinger for andre nybegynnerprogrammer der man trener mer enn 3 ganger i uken?

Lenke til kommentar

annen hver dag går utmerket, de programmene hvor man trener oftere er det samme , men man trener bare færre øvelser pr gang i den tro om at man klarer mer vekt ol pga færre øvelser pr dag.

 

Resultatmessig burde det ikke ha mye å si, men vil man kan man.

Lenke til kommentar

SS er jo bare 3 øvelser (+ oppvarming) pr gang. Finnes det programmer med færre øvelser enn det?

 

Jepp, finnes ett program som baserer seg på markløft og OH-press. Finnes også ett som baserer seg på Benkpress og knebøy. Press og knebøy.

 

Men det er programmer for kortsikt der du gjerne ønsker å bygge eksplosiv styrke for deretter gå tilbake til de '4 store'

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...