Gå til innhold

Veiledning til nybegynnere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men på for eks sidehev, løfter du med 8kg pga du "klarer" det så vil de minste gruppene slå seg av pga lasten så du begynner å bruke de store.

Det kan skade deg /hemme maks vekst lenger frem.

Jeg begynnte med 4kg sidehev for å være sikker på at jeg får med meg alle gruppene fra starten av.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Noen som har et nybegynnerprogram å anbefale ?

Trener annenhver dag

Tar da :

Benkpress 44KG x 20 ganger i 3 omganger

Curl 20KG X 30 ganger X 3 omganger

Standing Dumbbell Upright Row X 30 ganger x 3 Omganger (For deltamuskelen)

Leg Pull-in X til jeg kjenner det X 3 omganger (For magen)

"Froskehopp" X til jeg kjenner det X 3 Omganger

Knebøy 40kg X 20 ganger X 3 omganger

 

Funker dette eller ?

Endret av Verbalo
Lenke til kommentar

Jeg synes programmet ditt ser håpløst ut. Du har ingen muskler for øvre del av rygg, bakre skulder, rotatorcuff. Du har med upright rows som er ei møkkaøvelse for skuldre. Hvor er f.eks kroppshevinger, omvendt roing etc? Hantelroing kan du da i det minste få til. SOm nevnt i førsteposten er det en grunn til at alle nybegynnere bør følge et ferdigoppsatt program, og grunnen er at nesten ingen nybegynnere er istand til å lage et bra program, med mindre de har bra med utdanning innen treningslære\læring fra coacher.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Får vondt i en muskel på venstresiden i nedredel av ryggen når jeg trener benkpress og når jeg ligger på ryggen å "sykler". Har trent annenhver dag i to måneder, lurer på om det kan hjelpe med en uke fri ? Og kan en gå til personlig trener for å få råd om dette, samt å få tilpasset et eget program ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Yo!

 

Jeg må begynne å trene litt grunnleggende muskelatur i kroppen, fra topp til tå, og lurte litt på det som stod i førstepost. Jeg har ikke tilgang til treningsstudio akkurat ennå, men har to stk vekter med 4 stk 2.5 og 1.25 kilos vekter.

 

Men OK. Teknikkene vist på T-Nation virket litt tilfeldig slengt inn. Er det noen steder som kan vise noen av de øvelsene her på en langt mer detaljerik metode, gjerne med en flytende gjennomgang for å opprettholde "driven"? Er det også noen muskelgrupper som ikke blir trent, eller som blir trent på "feil/skadelig" måte?

 

Har dere også noen egne tips og rutiner angående trening av grunnmuskelatur?

 

PS: Målet mitt er ikke å bli raskest mulig stormusklet med six-pack, men en grunnleggende muskelstyrke som jeg kan bygge videre på. Datanørding hjelper lite på muskler. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg anbefaler uansett at man stikker innom et treningssenter, men helst en vektløfter eller styrkeløftklubb og får gjennomgang der på baseøvelsene. Med utstyret du har kan du f.eks prøve deg på ettbens markløft, bulgarske utfall, utfall bakover, hantelroing, skulderpress og mange andre øvelser, men ha hovedfokus på øvelser hvor du bruker flere ledd på en gang da disse er mest effektive og gir størst fremgang.

 

Eks på 2 dagers opplegg:

Armhevinger 3xmax antall

Utfall bakover med vekter 3x8-12 hver fot

Hantelroing 3x8-12

Ettbens markløft 3x8-12

 

 

Skulderpress 3x8-12

Bulgarske utfall 3x4-6

Foroverbøyd roing 3x4-6

Ettbens seteløft 3xmax antall

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...