Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble taua inn under demonstrasjonen


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble også taua inn. Palestinaskjerf og losjakke, det var jeg som starta burdagssang for stakkaren som feiret år den dagen.

 

Også en tilskuer ved siden av. Mulig at jeg burde ha trukket meg ut, men jeg så an situasjonen slik at det var trygt nok for meg til å være der fremdeles, og bestemte meg for å trekke meg unna når politiet eventuelt gav beskjed om det. Den beskjeden fikk vi først fra et helikopter når vi var sperret inne. Da hadde folk som forsøkte å stikke unna, allerede blitt sprayet ned av tåregass.

 

Selv ble jeg satt på glattcelle med 2 pakistanere jeg ikke kjenner (men som var veldig hyggelige), og ble sluppet ut i 4-tiden. Fremdeles vet jeg ikke hvorfor jeg ble brakt inn, og aner ikke hva som vil skje videre.

 

Om jeg får et forelegg i posten, hva er rettighetene mine? Kan jeg få prate med politiet, og trenger de å føre bevis for å gi meg forelegg? Jeg leser i avisen at vi ble bedt om å trekke oss unna, men ingen av de 60 som satt i utecelle hadde hørt dette. Kan politiet bøtelegge meg for å ikke følge en beskjed jeg ikke har hørt?

Lenke til kommentar

Kjip situasjon det her, men du er ikke den første fra "pressen" som har fått en liten smell. En journalist var vel førstemann til å bli skadet i den første "demonstrasjonen"?

 

Men på en annen måte gleder dette meg litt for mitt inntrykk var at alle som ble arestert bare ble sluppet løs etter noen timer hver gang. Håper alle som ikke har noe med pressen å gjøre får en feit bot og en fin liten prikk!

Lenke til kommentar
Kjip situasjon det her, men du er ikke den første fra "pressen" som har fått en liten smell. En journalist var vel førstemann til å bli skadet i den første "demonstrasjonen"?

 

Men på en annen måte gleder dette meg litt for mitt inntrykk var at alle som ble arestert bare ble sluppet løs etter noen timer hver gang. Håper alle som ikke har noe med pressen å gjøre får en feit bot og en fin liten prikk!

 

Fra vi ble sperret inne til jeg slapp ut gikk det ca 11 timer. Gleder ikke meg noe spesielt, da jeg ikke har gjort noe galt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Om jeg får et forelegg i posten, hva er rettighetene mine? Kan jeg få prate med politiet, og trenger de å føre bevis for å gi meg forelegg? Jeg leser i avisen at vi ble bedt om å trekke oss unna, men ingen av de 60 som satt i utecelle hadde hørt dette. Kan politiet bøtelegge meg for å ikke følge en beskjed jeg ikke har hørt?

Det stod i VG at en del antagelig vil slippe pga. mangel på bevis. De hadde spanere med kamera tilstedet for å luke ut verstingene.

NB: Dette er info fra media... Altså ikke den beste kilden.

 

Uansett så kan du nekte å vedta boten og da havner saken innenfor en domstol og DER blir du hvertfall hørt. Slik at du kan hevde din sak liksom.

Lenke til kommentar
Om jeg får et forelegg i posten, hva er rettighetene mine? Kan jeg få prate med politiet, og trenger de å føre bevis for å gi meg forelegg? Jeg leser i avisen at vi ble bedt om å trekke oss unna, men ingen av de 60 som satt i utecelle hadde hørt dette. Kan politiet bøtelegge meg for å ikke følge en beskjed jeg ikke har hørt?

Det stod i VG at en del antagelig vil slippe pga. mangel på bevis. De hadde spanere med kamera tilstedet for å luke ut verstingene.

NB: Dette er info fra media... Altså ikke den beste kilden.

 

Uansett så kan du nekte å vedta boten og da havner saken innenfor en domstol og DER blir du hvertfall hørt. Slik at du kan hevde din sak liksom.

 

Det kan stemme ja, de hadde spanere som var sivile politi og noen i politi som filmet de verste ;)

Hørte på politi radio på lørdag :ph34r:

Lenke til kommentar
Jeg ble også taua inn. Palestinaskjerf og losjakke, det var jeg som starta burdagssang for stakkaren som feiret år den dagen.

 

Også en tilskuer ved siden av. Mulig at jeg burde ha trukket meg ut, men jeg så an situasjonen slik at det var trygt nok for meg til å være der fremdeles, og bestemte meg for å trekke meg unna når politiet eventuelt gav beskjed om det. Den beskjeden fikk vi først fra et helikopter når vi var sperret inne. Da hadde folk som forsøkte å stikke unna, allerede blitt sprayet ned av tåregass.

 

Selv ble jeg satt på glattcelle med 2 pakistanere jeg ikke kjenner (men som var veldig hyggelige), og ble sluppet ut i 4-tiden. Fremdeles vet jeg ikke hvorfor jeg ble brakt inn, og aner ikke hva som vil skje videre.

 

Om jeg får et forelegg i posten, hva er rettighetene mine? Kan jeg få prate med politiet, og trenger de å føre bevis for å gi meg forelegg? Jeg leser i avisen at vi ble bedt om å trekke oss unna, men ingen av de 60 som satt i utecelle hadde hørt dette. Kan politiet bøtelegge meg for å ikke følge en beskjed jeg ikke har hørt?

 

Haha verden er liten ass! Jeg var den 17 årige gutten som stadig hadde kontakt med Dagbladet, og fikk ordnet en artikkel. Om det sier deg noe mer så var jeg idioten som ikke skjønte at jeg skulle pisse ut av gitteret..:p

Har pratet litt med politiet i dag, og fått beskjed om at jeg mest sannsynlig vil slippe straffeforfølgelse pga mangel av bevis.

Regner med og håper at det samme gjelder deg. Om du ikke har sett den ennå så publiserte DB en artikkel til der ganske mye av artikkelen fokuseres på hvordan vi hadde det i politiets varetekt. http://www.dagbladet.no/2009/01/12/nyheter...ptoyer/4336209/

 

Lykke til med politiet ! :)

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Verden er ikke så liten, men Oslo er ganske minimal. :p

 

Husker godt hvem du var ja. :) når slapp du ut? Godt å høre det med politiet, jeg håper på det samme selv. De har jo video-opptak, og da er de nødt til å se at jeg ikke gjorde noe galt. Har fått tilbud om hjelp fra en advokatmor til en venninne, så jeg håper det ordner seg i tilfelle jeg skulle få et forelegg i posten. Leste artikkelen, veldig bra at DB for en gangs skyld viser den andre siden av en sak også.

Lenke til kommentar

Nyhetene sa nå:

De som er under 18 år vil bli fulgt opp av politiet, og bli kalt inn til et møte.

 

Jeg husker ikke helt, fordi jeg sitter i nabo rommet men hørte noe slikt! Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Verden er ikke så liten, men Oslo er ganske minimal. :p

 

Husker godt hvem du var ja. :) når slapp du ut? Godt å høre det med politiet, jeg håper på det samme selv. De har jo video-opptak, og da er de nødt til å se at jeg ikke gjorde noe galt. Har fått tilbud om hjelp fra en advokatmor til en venninne, så jeg håper det ordner seg i tilfelle jeg skulle få et forelegg i posten. Leste artikkelen, veldig bra at DB for en gangs skyld viser den andre siden av en sak også.

 

Men jeg husker egentlig ikke hvem du var da. Var det du som ikke tok av deg stripsen? Får virkelig håpe at dette ordner seg.. Er ikke noe annet enn en farse det politiet har gjort, og jeg håper de denne gangen har ryggrad nok til å innrømme og evt beklage sine feil når de finner ut at brorparten av de de bura inne faktisk var uskyldige. De erfarne demonstrantene som har gjort dette før rømte som sagt før purken omringa oss, og fortsatte rampagen i byen, mens vi satt urettmessig bura inne..

Jeg tror jeg var ganske heldig i forhold til de andre, og slapp ut fra glattcella litt over halv tolv. enn du?

 

Og jo, må bare skryte litt nå som jeg har sjansen :D Det var jeg som tok alle bildene fra cella i artikkelen, samt alle videoene, og bildet av folk som rømmer over politibilene. Den 17-årige gutten som ble intervjuet er meg, og jeg fikk 3000 kroner for jobben (h)

 

Nyhetene sa nå:

De som er under 18 år vil bli fulgt opp av politiet, og bli kalt inn til et møte.

 

Fikk nettopp beskjed om dette selv, og håper virkelig at dette er en sjanse til å få forklart seg, og ryddet opp i saken, og ikke enda et ballespark fra purken..

Lenke til kommentar
Men jeg husker egentlig ikke hvem du var da. Var det du som ikke tok av deg stripsen? Får virkelig håpe at dette ordner seg.. Er ikke noe annet enn en farse det politiet har gjort, og jeg håper de denne gangen har ryggrad nok til å innrømme og evt beklage sine feil når de finner ut at brorparten av de de bura inne faktisk var uskyldige. De erfarne demonstrantene som har gjort dette før rømte som sagt før purken omringa oss, og fortsatte rampagen i byen, mens vi satt urettmessig bura inne..

Jeg tror jeg var ganske heldig i forhold til de andre, og slapp ut fra glattcella litt over halv tolv. enn du?

 

Jeg stod en del bak deg i køen, husker at du snakka med DB ihvertfall. Han som ikke tok av seg stripsen (som satt syyyykt stramt) var kameraten min.

 

Slapp ut klokka 04.

Lenke til kommentar
Får virkelig håpe at dette ordner seg.. Er ikke noe annet enn en farse det politiet har gjort, og jeg håper de denne gangen har ryggrad nok til å innrømme og evt beklage sine feil når de finner ut at brorparten av de de bura inne faktisk var uskyldige.

Dere fikk beskjed om å forlate området av Politiet før dere ble sperret inne. Det ble også slutt flere raketter, og det var veldig mye bråk før Politiet slo til.

 

Spør du meg så er det dere som har gjort en feil.

Lenke til kommentar
Alt dette uten noe som helst bevisførsel fra politiets side, jeg ble aldri avhørt, og alt jeg sa ble enten avfeid eller ignorert. Dessuten er jeg 100% uskyldig.

 

Har politiet virkelig rett/mulighet til å gjøre alt dette? Tenker da spesielt på prikken og boten. Noe jeg kan gjøre med saken?

 

Du deltok (var med i folkemengden) i en demonstrasjon og det faller i vår tid ikke i så veldig god smak. Demonstrering er ut nå, så uskyldig er du ikke.

Lenke til kommentar
Alt dette uten noe som helst bevisførsel fra politiets side, jeg ble aldri avhørt, og alt jeg sa ble enten avfeid eller ignorert. Dessuten er jeg 100% uskyldig.

 

Har politiet virkelig rett/mulighet til å gjøre alt dette? Tenker da spesielt på prikken og boten. Noe jeg kan gjøre med saken?

 

Du deltok (var med i folkemengden) i en demonstrasjon og det faller i vår tid ikke i så veldig god smak. Demonstrering er ut nå, så uskyldig er du ikke.

 

Jau, la oss heller sitte i godstolen og dyrke ignoransen.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så veldig bekymra for de som ble tauet inn i politiets manøver. Det trengs bevisførsel fra politiets side for å sikte dere. Det å fjerne seg fra et område når man får beskjed om det forutsetter at det var mulighet for å komme seg vekk.

Politiet gjorde en god jobb med å holde seg rolige under demonstrasjonen, så det skal de ha ros for. Politiet dekket demonstrasjonen med spanere og videokameraer, så vel som uniformerte styrker. Spesielt spanerne vil ha mye nyttig informasjon når det kommer til bevisføring.

 

Kun de høyere rangerte betjentene hadde nummerskilt, dette var også tilfellet på torsdagens hendelser, der jeg var vitne til at politiet jaget blitzere og anti-demonstranter nedover Karl Johan. Ordinære uniformerte styrker hadde i stedet greske bokstaver for lagdeling, og evt. numre på hjelmene.

 

Når det er sagt, er jeg mildt sagt forbauset over meldingsgangen i denne prosessen.

Etter bilder og videoer å dømme, var hele området et eneste stort slagmark. Smellbomber og panikk blant de som forsøkte å stikke av ser ut til å ha overdøvet det som måtte komme av beskjed fra politihelikopteret.

I tillegg er jo jobben til en fotograf å dekke en hendelse, og det var mye som skjedde etter at de mest aktive demonstrantene og pøblene forlot området.

Lenke til kommentar

Som sagt, den beskjeden politiet gav var det få som hørte, for den druknet i støy fra deres helikopter, rakettsmell, og støy fra mengden. Denne beskjeden var umulig å oppfatte når man satt på kne med jakken over seg, for å beskytte seg mot et batteri som hadde tiltet og var siktet rett inn på meg!

 

Demonstrasjoner er heller ikke ulovlig, og det skal være umulig å motta noen som helst straff for å være tilstede på demonstrasjonen.

Deltok ikke engang i demonstrasjonen, men var der som nøytral for å ta bilder for skoleavisa! Dette er noe skolen kan dokumentere.

 

Det trengs bevisførsel fra politiets side for å sikte dere.

 

Dessverre.. Snakket nettopp med purk på telefonen, og fikk beskjed om at jeg skulle inn til en såkalt bekymringssamtale. Benyttet anledningen til å forhøre meg om sakens tilstand, og fikk beskjed om at bevis eller ei ikke har så mye å si, det er nok at jeg var der :realmad::wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...