Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble taua inn under demonstrasjonen


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utifra det jeg har lest virker det som om de som faktisk kom seg unna måtte løpe over politibiler osv. Det kan vel heller vitne om lovlydighet hos trådstarter at han holdt seg innenfor sperringene isteden for å klamre seg over en kommandobil. Da det er sagt ser jeg ikke noe problem med at politiet anholdt trådstarter, men toalettbesøk mens han satt der mener jeg er naturlig. Utifra trådstarters versjon av historien tror jeg heller ikke han har gjort noe straffbart, og tror vel egentlig ikke han får noe forelegg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Men burde det ikke være god nok grunn, når de rundt deg kaster brannbomber, steiner, knuser butikker, sender fyrverkeri mot folk osv, til at du tenker deg om å trekker konklusjonen om at det ikke er særlig taktisk lurt å oppholde seg i denne hopen? Vil det ikke være grunn nok til at du selv burde ha forstått at du burde ha kommet deg unna?

Kan man bli arrestert for å gå forbi en gruppe som gjør noe ulovlig?

Lenke til kommentar
Men burde det ikke være god nok grunn, når de rundt deg kaster brannbomber, steiner, knuser butikker, sender fyrverkeri mot folk osv, til at du tenker deg om å trekker konklusjonen om at det ikke er særlig taktisk lurt å oppholde seg i denne hopen? Vil det ikke være grunn nok til at du selv burde ha forstått at du burde ha kommet deg unna?

Kan man bli arrestert for å gå forbi en gruppe som gjør noe ulovlig?

 

Ja. Men neppe dømt.

Lenke til kommentar

Syns dere dømmer gutten litt for hardt her, og det før han i det hele tatt har blitt idømt bot eller forelegg.

Media skrev tidlig av mesteparten av de aggressive demonstrantene og pøblene kom seg unna før området ble sperret av, men noen av de ble nok igjen. Disse ble da senere anholdt.

Paragrafen politiet bruker mot de som ble igjen etter at området var sperret av er §350, ordensforstyrrelse. Den er såvidt jeg vet en forseelse så lenge ingen ble direkte skadet.

Dagbladet skrev at staten kom til å innkassere 1,1 mill. NOK. Er man litt konspiratorisk, kan man vri det hele om til at politiet ville anholde og sikte så mange som mulig av de som ble igjen etter at de ga beskjed om å rømme området, slik at skadeverket som oppsto skulle bli dekt.

Lenke til kommentar

Ser at jeg kanskje har vært litt uklar i mine tidligere poster. Saken var et jeg var tilstede på demonstrasjonen som nøytral for å dekke saken for skoleavisen. Jeg holdt meg alltid langt unna kampens hete, og under siste halvdel av demonstrasjonen var sto jeg plassert oppå et lite platå sammen med noen politibiler og politimenn. Dette var på den andre siden av vegen av der ambassaden lå. Klart ble situasjonen hissigere etterhvert, men i og med at jeg hadde politi ved siden av meg, og sto mange meter unna der det virkelig skjedde var det ingen grunn til å forlate stedet. Sto der altså ganske enkelt som tilskuer på trygg avstand. Så tilter et batteri, dere kan faktisk se det på en av videoene til VG, og det blir derfor siktet rett inn mot meg og kompisen min. Jeg vet ikke hva dere ville gjort da, men når et helt batteri ble tømt mot mot meg virket det ihvertfall svært naturlig for meg å dukke, og kaste jakken over seg for beskyttelse.

 

Når jeg så kommer opp igjen er luften fylt med tåregass, og det er tegn til panikk i folkemengden. Da har allerede politiet startet å omringe oss, så en lovlig flukt var på det tidspunktet umulig. Enkelte rømmer da over politibilene, noen av panikk pga tåregassen vil jeg tippe, mens andre fordi de visste hva som ventet om de ble igjen. Har aldri hørt noen som helst beskjed fra politiet om at vi skulle fjerne oss fra åstedet, men forstår at den beskjeden må ha blitt gitt mens vi gjemte oss for rakettregnet.

 

Fikk dessuten en ny beskjed fra purken i dag, og det var at det meget meget sannsynlig ville bli en anmeldelse ut av dette.. Selv om jeg mener at jeg urettmessig har blitt fengslet kan jeg forstå at politiet måtte sende inn de de fikk tak i, da situasjonen var ganske kaotisk der og da. Men det som allikevel gjør meg oppgitt er måten vi ble behandla der inne. En voksen lokalpolitiker som var der som journalist har bla gått ut i Aftenposten med fullt navn og sagt at han følte seg som en drapsdømt. At vi i tillegg får gjentatte beskjeder fra politiet om at det vanker prikk/bot/anmeldelse i etterkant gjør meg fly forbanna.

 

 

Til deg som spurte; Dette er meg:

 

http://www.dagbladet.no/2009/01/10/nyheter...enriks/4324260/

http://www.dagbladet.no/2009/01/12/nyheter...ptoyer/4336209/

 

Jeg er den 17 årige gutten som blir intervjuet. Bilder/video fra buss/celle er fra meg.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Men jeg husker egentlig ikke hvem du var da. Var det du som ikke tok av deg stripsen? Får virkelig håpe at dette ordner seg.. Er ikke noe annet enn en farse det politiet har gjort, og jeg håper de denne gangen har ryggrad nok til å innrømme og evt beklage sine feil når de finner ut at brorparten av de de bura inne faktisk var uskyldige. De erfarne demonstrantene som har gjort dette før rømte som sagt før purken omringa oss, og fortsatte rampagen i byen, mens vi satt urettmessig bura inne..

Jeg tror jeg var ganske heldig i forhold til de andre, og slapp ut fra glattcella litt over halv tolv. enn du?

 

Jeg stod en del bak deg i køen, husker at du snakka med DB ihvertfall. Han som ikke tok av seg stripsen (som satt syyyykt stramt) var kameraten min.

 

Slapp ut klokka 04.

 

Var du vennen til han med gassmaske? Jeg var han med besh jakke :). Jeg har vært i kontakt med politiet idag, og de sier at vi mest sannsynelig vil bli anmeldt for ordensforstyrrelse (for å ikke ha fjernet oss, når politiet ga pålegg om det). Problemet er bare at mange av oss aldri hørte denne meldingen av politiet, siden vi ble bombadert med fyrverkeri og bråk. Deretter kommer tåregassen, og vi har absoultt ingen steder å løpe, da veien til venstre er sperret med politibiler (den som vender mot parken) og tåregassen kom bakfra, slik at den eneste veien vi kunne løpe var mot ambassaden. Det jeg råder alle som var uskyldige til å gjøre, er å nekte straffeskyld. Slik blir det 100+ saker, som må i gjennom rettsystemet og politiet kommer til å henlegge mange av dem på grunn av ressursmangel. De som eventuelt kommer opp, forklarer situasjonen og blir mest sannsynelig frikjent; advokat tror jeg staten også må betale oss om det blir rettsak. Vi må prøve å si dette til flest mulig, slik at ingen vedtar forelegget og prikken urettmessig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...