Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble taua inn under demonstrasjonen


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Joa, selvfølgelig. Tingen her er at vi har loven på våres side, da arrangørene ved eidsvoll plass sa at det var lovlig og gå til ambassaden, og at politiet hadde gitt dem tillatelse. Om den meldingen var falsk, så kunne politiet ha reagert med engang, da det var flust med politi på ved eidsvoll (foran stortinget). Noe de ikke gjorde. Dermed var det en fullt lovlig demonstrasjon, som ble ulovelig da politiet sa at vi skulle fjerne oss, men som 90 % av oss ikke fikk med oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I henhold til politiloven skal søknad sendes til politiet i forkant av en demonstrasjon.

 

Og? Demonstrasjonen var da ikke ulovlig. Muligens den var det etter at politiet ga beskjed om at folk skulle fjerne seg, men den var det som tidligere sagt få som oppfattet pga situasjonen. Dette vil det være lett å skaffe både mange vitner og videobevis til. Om det er god grunn til å tro, evt bevise at beskjeden fra purken ikke nådde frem kan de da ikke straffe folk fordi de ikke forlot området når politiet hvisket at de skulle gjøre det..

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Fra vi ble sperret inne til jeg slapp ut gikk det ca 11 timer. Gleder ikke meg noe spesielt, da jeg ikke har gjort noe galt i det hele tatt.

Så ulovlig demonstrasjon er ikke noe galt?

 

Demonstrasjonen ble ulovlig når? På stortinget ble vi opplyst om at det var _helt_ greit å fortsette toget opp til den israelske ambasaden! Er det så *#@*# vanskelig?

Lenke til kommentar
Og? Demonstrasjonen var da ikke ulovlig. Muligens den var det etter at politiet ga beskjed om at folk skulle fjerne seg, men den var det som tidligere sagt få som oppfattet pga situasjonen. Dette vil det være lett å skaffe både mange vitner og videobevis til. Om det er god grunn til å tro, evt bevise at beskjeden fra purken ikke nådde frem kan de da ikke straffe folk fordi de ikke forlot området når politiet hvisket at de skulle gjøre det..

 

At man ikke hører politiets oppfordringer er ingen unnskyldning når de rundt deg kaster molotovs, skyter raketter, kaster steiner og knuser butikkvinduer. Hvis du ikke forstår at det er best å trekke seg unna for å unngå trøbbel så er det jammen velfortjent med en bot og en tur i kasjotten.

Lenke til kommentar
Som tidligere nevnt: JEG DEMONSTRERTE IKKE! Jeg var der som nøytral og tok bilder for skoleavisa. Og om jeg skulle demonstrert så var det ikke mange alternativer heller da, gitt.

 

Når beskjeden om å pelle seg vekk kom så burde du ha gjort det, du hadde da sluppet ubehageligheter. Når du ikke fjerner deg, så er det å regne som ulovlig. :) Du omtalte deg selv og andre som "oss lovlige demostranter" for ikke så veldig mange poster siden. (Trenger du den påhengsmotoren eller ikke?) Bare innse det, du unlot å ta politiets ordre til etteretning og ble derfor taua inn, som de andre som begikk samme feilen.

Lenke til kommentar

Jeg unnlot ikke, jeg oppfattet ikke! Dette gjelder opp mot hundre andre som også ble tauet inn.. Beskjeden fra politiet var rett og slett for dårlig, og nådde ikke frem! Hvorfor skulle jeg legge tid og energi i å fortelle noe annet enn sannheten på et internettforum uansett? Beskjeden fra politiet ble ikke hørt, og jeg og de andre som ble tauet inn fikk derfor ingen mulighet til å forlate området!

 

Dette kan helt sikkert dokumenteres med pressevideoer fra demonstrasjonen.

Lenke til kommentar
Jeg unnlot ikke, jeg oppfattet ikke!
Jeg sto unna sammen med purken når de gav beskjed.

 

Du bør øve deg på å få sammenheng i historien din til eventuelle avhør i alle fall. :)

 

Uansett, hvis du ikke oppfattet det, så er det fortsatt ingen unnskyldning. Å ikke ha satt seg inn i loven er ingen unnskyldning for å bryte den.

Lenke til kommentar

To helt forskjellige ting, så nei, det gjør det ikke. Hvis du vil sammenligne det med noe, så får du sammenligne det med noe likt. Jeg har ingen vansker for å tro at en ropt instruks kan være vrient å få med seg i en stor og til dels svært aktiv folkemengde, som roper slagord, og antenner fyrverkeri mens et lavtflyvende helikopter er over dem.

Lenke til kommentar

Det slår meg som en utrolig dårlig rettssikkerhet hvis man blir stripset og huket inn når man ikke har mottatt en beskjed om å forlate området.

 

Selvfølgelig så forstår jeg at politiet kan velge en slik enklere metode når ting kommer såpass ut av kontroll, men det er etter min mening ikke riktig.

 

Det å taue inn alle minner mye om kollektiv avstraffelse. Hva om en person skulle spasere forbi denne ambasaden og passerte demonstrasjonen akkurat i det politiet slo til?

 

Etter min mening så er det påtalemakten som har en bevisbyrde her og de må bevise utover rimelig tvil at du forsettelig motsatte deg pålegg som hadde blitt gitt. Hvis du ikke fikk med deg politiets beskjed så har ikke du motsatt deg med forsett og kan, slik jeg forstår det, ikke straffes.

Lenke til kommentar
Heh? Vil det si at du kan kjøre på rødt lys også, fordi at du ikke SÅ at det var rødt, for så å forvente å slippe unna med det?

Hvis du er blind, så kunne du sammenligna det :p

 

 

--

spør om politifolka kan få deg inn i hypnose (elns), for da husker man bedre, så husker du kanskje hva det sto på uniformene? :D :D :p

 

 

 

EDIT:

 

Hvis de skøyt opp raketter etc, så skjønner jeg at det er vanskelig å høre en beskjed fra politiet...

 

- Det var umulig å høre hva de sa på grunn av støyen fra helikopteret, tåregassgranatene og rakettene som smalt konstant. Folk ropte kraftig overalt. Jeg hadde ikke noe ønske om å bli tatt med og dekket jo faktisk opptøyene for skoleavisa jeg jobber i, sier videregående-eleven.
Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar

Men burde det ikke være god nok grunn, når de rundt deg kaster brannbomber, steiner, knuser butikker, sender fyrverkeri mot folk osv, til at du tenker deg om å trekker konklusjonen om at det ikke er særlig taktisk lurt å oppholde seg i denne hopen? Vil det ikke være grunn nok til at du selv burde ha forstått at du burde ha kommet deg unna?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...