Gå til innhold

Microsoft tror på PS3-kutt (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Må du lese kva som blir skrive då.

 

Du kan kjøpe ein X360/Wii og ein BD-spelar om du vil, men kjøper du ein PS3 får det med uansett om du vil ha det eller ikkje.

 

Du har valgfriheten til å velge bort ein funksjon du kanskje ikkje har bruk for. Om du har bruk for den kan du og få den ved å kjøpe ein BD-spelar ved sidan av. Det kan være aktuelt i dag sidan BD er ganske ferskt og prisnivået framleis ganske høgt.

 

Vil du ha både PS3 som konsoll og ein BD-spelar er jo saken veldig grei, men dei som vil ha ein konsoll, men ikkje bryr seg om BD må betale meir for konsollen dersom dei vil ha PS3.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må du lese kva som blir skrive då.

 

Du kan kjøpe ein X360/Wii og ein BD-spelar om du vil, men kjøper du ein PS3 får det med uansett om du vil ha det eller ikkje.

 

Du har valgfriheten til å velge bort ein funksjon du kanskje ikkje har bruk for. Om du har bruk for den kan du og få den ved å kjøpe ein BD-spelar ved sidan av. Det kan være aktuelt i dag sidan BD er ganske ferskt og prisnivået framleis ganske høgt.

 

Vil du ha både PS3 som konsoll og ein BD-spelar er jo saken veldig grei, men dei som vil ha ein konsoll, men ikkje bryr seg om BD må betale meir for konsollen dersom dei vil ha PS3.

Blir ikke det feil å si når spillene produseres på BD?

Lenke til kommentar
Du har valgfriheten til å velge bort ein funksjon du kanskje ikkje har bruk for. Om du har bruk for den kan du og få den ved å kjøpe ein BD-spelar ved sidan av. Det kan være aktuelt i dag sidan BD er ganske ferskt og prisnivået framleis ganske høgt.

 

Det du sier er at jeg har valgt bort 'flyve-funksjonen' på Toyata'en min, fordi jeg IKKE har kjøpt ett helikopter?

Altså har Toyota'en min 'mere' valgfrihet, enn ett eventuellt helikopter, fordi jeg kan 'velge' å ikke fly med Toyota'en, mens Helikopteret som kan både kjøre på veien og fly i luften påtvinger deg muligheten til å fly over evt. bil-køer.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar

Herregud...det er ikkje snakk om å ha flest mogeleg funksjonar. Då kan ein like godt putte ein 7.1 reciever i konsollen, kanskje ein BD-brennar med det same. Einaste me prøver å poengtere er at pris og funksjoner har ein samanheng, noko du tar som eit personleg angrep på både deg og PS3-en.

Lenke til kommentar

Nå er nok denne prisforskjellen deres snakker om ganske så liten at det er bare tøv å diskutere denne delen.

 

En Ps3 består i dag av 2,820 forskjellige deler, inkludert håndkontrollerene. Dette er en betydelig reduksjon fra de 4,048 den forrige Ps3 modellen bestod av.

 

While the previous generation PS3 was sold by Sony at a significant loss, which the company made up for via game title sales and royalties, the new version may help stanch the hardware red ink. “With its new-generation PS3, Sony has come closer to breaking even, although it probably hasn’t quite reached that mark yet,” said Andrew Rassweiler, director and principal analyst, teardown services, for iSuppli. “With iSuppli’s estimated PS3 cost at $448.73, the product retailing in the United States at around $399 and taking into account other expenses, the PS3 may be able to break even in 2009 with further hardware revisions.”

 

Ps3 koster altså, i følge Isupply, ca 415 dollar å produsere. Dette er uten montering og kostnadene til kontrolleren.

 

Det meste av deler har blitt billigere, f.eks. så har så har Cell gått fra 64 usd til til 46 usd, rsx har gått fra 83 usd til 58 usd.

 

Det faktum at ps3 inneholder mindre enkelt deler enn før har selvfølgelig også gjort sitt til at ps3 er billigere å produsere.

 

Dioder til blu-ray er ikke lengre vanskelig å få tak i og har falt veldig mye i pris. I 2007 estimerte Isuppli at det optiske mediet i ps3(blu-ray drevet) kostet sony 125 USD å produsere. Den gang var det dårlig med tilgang på dioder(noen som øker prisen) samt at blu-ray var helt nytt.

 

Nå er altså produksjonskostnaden på ps3 halvert, og er det da ikke fornuftig å tro at prisen på selve blu-ray drevet også er blitt halvert? Produksjonsprisen for blu-ray drevet er da ca 400-600 kr alt etter kurs og hvor optimistisk man er. Noen som også høres fornuftig ut når man ser hva blu-ray spillere går for i dag. De inneholder tross alt mer enn blu-ray drevet. Så da blir spørsmålet, er det så dumt at du betaler 300-500 kr mer for ps3 med blu-ray enn om den hadde hatt dvd(ca kostnad 100kr).

 

PS3.JPG

 

 

Kilde

Lenke til kommentar
Du kan ikke kjøpe billigere versjon av Dagbladet, uten Sporten og Tegneseriene..

 

Du kan ikke kjøpe billigere versjon av Wii eller 360, med CD-Rom istedenfor DVD-Rom.. Eller dyrere versjon med Bluray-spiller.

Du kan ikke heller ikke kjøpe billigere versjon av PS3 uten BD-Rom, istedenfor DVD og CD-Rom (selv om du fint kan spille av disse på PS3).

 

Du har valgfrihet i Dagbladet, fordi du kan lese både Sporten og Tegneseriene, i tillegg til utenriks og nyheter.

 

Hvis du vil dra avis-sammenligningen din om valgfrihet, så blir det som å si at valgmulighetene i Dagbladet er dårlig, fordi dem har nyheter, Sport og lignende, mens Donald Duck klarer seg uten disse.

 

Valgfrihet er når du KAN velge hva du vil gjøre, om Bluray ikke hadde vært mulig å spille av på PS3, så hadde du hatt mindre valgfrihet.

 

Om de eneste partiet du hadde lov til å stemme på under neste regjeringsvalg var Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, som er de to største partiene i Norge i dag, så hadde du hatt enda mindre valgfrihet enn du har i dag, hvor du har muligheten til å stemme på 7-8 forskjellige parti.

 

Har ikke sagt at du ikke må betale MERE for PS3 når du kjøper den i butikken, men du får også MERE valgfrihet når du gjør dette.

Å argumentere at valgfriheten blir dårligere med mindre valgmuligheter blir tåpelig.

Skjønner ikke hvorfor dette er så vansklig å forstå.

 

Hvilken valgfrihet har jeg med PS3? Hva hvis jeg skal spille online uten å bruke trådløst, kan jeg velge bort trådløs kortet på min PS3? Hva om jeg har en blu-ray spiller fra før av, kan jeg velge bort blu-ray?

 

Prisen til PS3, per i dag, er ikke på et konkuransedyktig nivå. PS3 fremstår heller ikke som en konsoll som er noe overlegen X360 og eneste forbruksmessig forskjell fra Ps3 og X360 er blu-ray. Blu-ray ser ikke ut til å ha slått markedet så hardt ann som antatt, dermed faller en grunn til å velge PS3 fremfor X360 bort.

 

Om PS3 skal rettferdigjøre den prisen den ligger på er den nødt til å fremstå som et produkt med flere funksjoner enn en X360. Dette klarer den ikke, dermed ser PS3 slik sett ut som en dyrere spillmaskin enn X360. Spillutvalget på de 2 er såpass nært at det har ikke så mye å si heller.

 

En priskutt til et konkuransedyktig nivå er nødvendig.

Lenke til kommentar

Mye svada som vanlig fra deg Bear^. Hvor er det du henter dette i fra?

 

Blu-ray ser ikke ut til å ha slått markedet så hardt ann som antatt, dermed faller en grunn til å velge PS3 fremfor X360 bort.

 

Det er flere blu-ray spillere på markedet enn det var dvd spillere på markedet etter like lang tid på markedet i Europa. Blu-ray har solgt mer enn produsentene hadde forventet.

 

In Europe, sales of Blu-ray players is expected to triple, with 2.5 million units sold across Europe -- not including the Sony PlayStation 3. According to the press release, Blu-ray -- including the PS3 -- overall sales have outsold DVD by "about five times" over the first three years of DVD's release.

 

It also states that sales figures from the British Video Association (BVA) released in December, show that block-buster Hollywood titles such The Dark Knight sold a whopping 513,000 units in one day with Blu-ray disc representing 21% of all discs sold.

 

Blu-ray.com is reporting that the blockbuster hit The Dark Knight is close to hitting 2 million units sold on Blu-ray, a number that smashes all previous releases by a large margin.

 

In just over a week in stores, 1.8 million units have been sold. 'The Dark Knight' set the launch day record for Blu-ray when it sold 600,000 units on December 9th.

 

U.S. buyers have accounted for most of the sales, with over 1 million coming from the region.

 

Another important number to note is 13, the percentage Blu-ray sales represent of all home video formats, including DVD.

 

Washington, D.C. (January 6, 2009) -- Adams Media Research said yesterday that it was raising its year-end estimate of U.S. homes with standalone Blu-ray players from 2.9 million to 3.1 million.

 

The research firm said that fourth quarter sales, fueled by lower prices, went better than expected. Several retailers were offering Blu-ray players for under $200 during the holiday season.

 

"On the hardware front, things went exceedingly well," Tom Adams, Adams' president, told The Hollywood Reporter.

 

Adams Media Research did not include PlayStation 3 homes in its estimate of U.S. Blu-ray homes. But the NPD Group reported in November that 6.1 million PS3s, which have Blu-ray players inside, had been sold in the U.S. since launch.

 

If the two research firms are correct, that would mean that Blu-ray U.S. home penetration is now around 10 million.

 

Poenget er at blu-ray selger bra/bedre enn forventet. Så din påstand er feil.

 

Og hvorfor vil du fjerne den lille trådløschippen fra ps3? Den koster så lite at prisen ville ikke blitt lavere av den grunn.

 

Om ps3 skulle ha hatt en lavere pris ved launch og nå så måtte Sony ikke bare ha fjerne blu-ray og trådløskortet, men gått for en billigere cpu løsning. Cell er ikke billig. Kanskje kunne de ha gått for en billigere kjøleløsning og en mer skall av dårligere kvalitet. De kunne sikkert ha brukt mindre penger på monteringen. Men hva har dette gitt oss? En ps3 uten blu-ray, trådløs kort, failure rate på 10 %, mer støy av dvd drevet og en svakere cpu. Hva skal vi med det?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Henter vel svadaet mitt fra samme sted som deg Urge ;)

 

Det er flere blu-ray spillere på markedet enn det var dvd spillere på markedet etter like lang tid på markedet i Europa. Blu-ray har solgt mer enn produsentene hadde forventet.

 

Har ikke fornektet noe av dette, men heller at blu-ray har ikke slått ann på markedet så hardt som enkelte antok, og brukte som trumfkort for at PS3 kom til å selge godt. Men dette trumfkortet holdte ikke mål som man nå har sett, blu-ray selger brukbart men den er på langt nær fra å ta over multimediamarkedet enda.

 

Og hvorfor vil du fjerne den lille trådløschippen fra ps3? Den koster så lite at prisen ville ikke blitt lavere av den grunn.

 

Tatt litt vel ut av sammenheng, kun brukt for å vise at PS3 er ikke så valgfri som mange proklamerer. Samt at det er bare tull å liste på "must have" ting med X360 som gjør den dyrere enn X360.

Lenke til kommentar

Joda, men er du ikke enig at denne påstande om at hadde bare sony gått for dvd i stedet for blu-ray så hadde maskinen kostet mye mindre. Prisen er ikke lengre så høy for blu-ray drevet. Det folk egentlig ønsker er at Sony hadde laget en xbox 360. Men hva skal vi med 2 xbox 360 på markedet? Er det ikke greit at de forskjellige produsentene lager konsoller som er litt forskjellige. Og som oppfyller forskjellige krav? Jeg for min del liker at ting er innebygd. Foreløpig kjører jeg min ps3 på kabel på grunn at jeg streamer hd materiell fra pc til ps3. Men skal kjøpe en ps3 til for å ha på soverommet, og er glad for at jeg da kan kjøre trådløst uten å kjøpe en addon.

 

Jeg er også glad for at ps3 har innebygd strømforsyning i stedet for xbox 360 mursteinen, selv om at dette øker prisen på ps3.

 

Konklusjonen er vel at vi har 3 forskjellige konsoller på markedet, og det blir bare dumt å ønske at alle skulle være like, når vi ser at det er kundegrupper som ønsker hver av dem.

Lenke til kommentar

Det har man fått frem flere ganger at blu-ray drevet er ikke det stom gjør PS3 dyr, vet ikke hvor den ble postet men var en fin oversikt over kostnadene på PS3.

 

Det som er den egentlige kjernen her er PS3s pris, som ligger for høyt på markedet i forhold til hva den tilsynelatende leverer kontra en billigere konkurent som leverer det tilsynelatene samme. PS3 kunne lett forsvart den prisen hadde det vært en større forskjell på PS3 og X360 som markedet har sett, men forskjellen blir for liten til at den gjør en markant forskjell. Dermed står PS3 og X360 som 2 "like" konsoller og det feller på pris.

 

Angående X360s medfølgende kraftverk må jeg bare si meg enig, ledningekaoset mitt bak TVen er meget stort og fremdeles strekker denne kolossen seg ut av dette havet.

 

Spørsmålet blir mer hva som kan gjøres for å fremstille PS3 på en slik måte at prisen blir uvesentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

"Det er flere blu-ray spillere på markedet enn det var dvd spillere på markedet etter like lang tid på markedet i Europa. Blu-ray har solgt mer enn produsentene hadde forventet. "

 

Så er det jo også en vesentlig forskjell på bla kjøpekraft og antall "hjemmekinoer"

Lenke til kommentar
Helt Riktig KayAU. Det er så sant som det er sagt. Playstation trenger ikke noen merkostnad annet enn spill etter innkjøp. Xbox360 Derimot trenger Live abbonement for å spille online(det i seg selv er jo ren og skjær kjeltringfaktor). Fikk høre at det var noe sånt som ca 700,- for 6mnd eller noe sånt. altså da 1400,- i året, og på 2 - 3 års bruk da, så vil du komme opp i 2800,- til 4200,- (og dette bare i løpende utgifter) + evnt. tilleggsutstyr og spill...... Bare med live i 3 år, så er du jo så og si opp i prisen for PS3.

 

(PS: XBOX fanboys må bare gjøre narr av skrivefeil og slike ting :D. Hvis de får det mye bedre i hverdagen av den grunn.

Finner dere ikke noe å sette fingeren på i tilfellet, så kan jeg jo lage denne å skyte på: Rost (mente Røst) :D

 

Skal ikke påpeke eventuelle skrivefeil, men prisen på Xbox LIVE har du vel bommet litt på. Jeg kjøpte nettopp 13 mnd. abonnement for kr 380,- og det er det absolutt verdt. Hvor har du hørt at det er 700,- for 6 måneder?

 

Jeg betaler gladelig for en så bra tjeneste som LIVE. Jeg er ikke like fornøyd med PSN, så om den hadde kostet penger så hadde jeg klaget.

Hei, jeg har faktisk PSP, Xbox, PS3, PS2,Xbox 360 Premium (original), Xbox 360 Elite. Jeg er godt kvalifisert til å svare :)

Det jeg liker ved PS3 er at jeg kan streame dvder via PS3 Media Server og Blu-Ray spilleren. Bortsett fra det og Sony-Eksklusive spill blir ikke PS3 brukt. Xboxen derimot er en ting jeg bruker nesten daglig fylt med tonnevis av demoer som kommer rimelig ofte. Det tok meg en dag å laste ned alle PSN demoene som finnes. Det sier litt.

 

Når det kommer til at Blu-Ray har slått an grådig så sier jeg "Epic Fail".

Jeg har 2 filmer: 300 og Simpsons The Movie. Grunnen til at jeg ikke har flere er at jeg ikke har en fast betalt jobb som gir meg penger til mer Blu-Ray kjøp.

Per dags dato gir DVD meg mer for pengene enn Blu-Ray. Blu-Ray er litt oppskrytt for øyeblikket, men tror det vil ta seg opp når lisensieringskostnaden går ned.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Synes 150-170 kr for nye blu-ray titler er verdt pengene, men da bør man også ha råd til dem. Det og stor 1080p tv.

 

Synes denne generasjonen spill og filmer er mye billigere for meg personlig enn tidligere generasjonen. Kjøper spill til ps3 til alt mellom 180-400 kr, bare ett fåtall må jeg betale over 500 kr for. Samt at alle blu-ray filmer jeg kjøper koster mellom 100-200 kr.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Synes 150-170 kr for nye blu-ray titler er verdt pengene, men da bør man også ha råd til dem. Det og stor 1080p tv.

 

....Så burde man selvsagt ha et greit anlegg for å få greit utbytte når det kommer til lyden.

Lenke til kommentar

Om prisen ligger på 150-170 for blu-ray så er ikke dette ille og ligger da på rundt det samme som det koster å kjøpe nye titler til DVD.

 

Når Lord of the Rings kommer på blu-ray (som vistnok skal komme rundt 2011 i forbindelse med Hobbitens lansering, dog vistnok ikke extended som kommer senere) skal jeg være klar med det feiteste innenfor hjemmekino som finnes, koste hva det koste vil.

Lenke til kommentar
Synes 150-170 kr for nye blu-ray titler er verdt pengene, men da bør man også ha råd til dem. Det og stor 1080p tv.

 

....Så burde man selvsagt ha et greit anlegg for å få greit utbytte når det kommer til lyden.

 

Joda, har bare Logitech Z-5500 akkurat nå. Men når jeg kommer fra Thailand i februar så må jeg nok investere i en Onkyo 606 og noen høyttalere. Men det har da alltid vært slikt at man måtte investere i godt utstyr for å kunne dra nytte av det som ny teknologi kommer med.

 

Bear^: Ja den gjør det om man er lur å bestiller filmene i fra Play.com. Som regel er det norsk tekst på dem også, men ikke alltid. Men vi kan da både lese engelsk og forstå engelsk tale meget godt?

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...