Gå til innhold

Microsoft tror på PS3-kutt (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Det som er høy kjeltringfaktor er å tvinge på deg bluray spør du meg :) (Helt realistisk, hvor mange trenger bluray? Pr. idag er det oppskrytt.

Dette er rent tull... "Tvinge på deg"? Du kan uansett se på vanlige DVDer på PS3'en så det er ingen tvang inn i bildet, bare en ekstra mulighet for de som vil se blu-ray filmer og som har TV-apparatet som utnytter dette fult ut.

 

Jeg har ikke PS3 selv men som deg vurderer jeg også å kjøpe en hvis prisen går ned. Ikke for selve konsollen men for blu-ray-spilleren som er faktisk én av de beste på markedet. Pluss evt. et par eksklusive spill som muligvis interesserer meg. Kommer ikke på noe akkurat nå, men hvem vet...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han mener vel gjerne at man ikke har "valgmuligheten" - man kan ikke kjøpe PS3 uten BluRay, om ønskelig. På det punktet, er jeg veldig enig i MS sin politikk - at man har muligheten til å kjøpe en helt "strippet" konsoll :)

 

Har tenkt å kjøpe 360, men finner desverre ikke 360'en som bare benytter seg av CD-Rom.. :-/

Lenke til kommentar
Han mener vel gjerne at man ikke har "valgmuligheten" - man kan ikke kjøpe PS3 uten BluRay, om ønskelig. På det punktet, er jeg veldig enig i MS sin politikk - at man har muligheten til å kjøpe en helt "strippet" konsoll :)

 

Har tenkt å kjøpe 360, men finner desverre ikke 360'en som bare benytter seg av CD-Rom.. :-/

 

Hehe. Samme her. Ikke svarte om jeg betaler ekstra for en DVD-spiller jeg påtvinges.

 

 

Tilbake til emnet: Mulig det er spekulativt av microsoft å skape en forventning om priskutt som muligens ikke kommer, men det kan også tenkes at det er intervju-situasjonen som har skapt dette. Feilsitering og oppblåsning av svarene fra spekulative spørsmål fra intervjueren er ikke uvanlig i media.

Lenke til kommentar
Han mener vel gjerne at man ikke har "valgmuligheten" - man kan ikke kjøpe PS3 uten BluRay, om ønskelig. På det punktet, er jeg veldig enig i MS sin politikk - at man har muligheten til å kjøpe en helt "strippet" konsoll :)

 

Har tenkt å kjøpe 360, men finner desverre ikke 360'en som bare benytter seg av CD-Rom.. :-/

Prisforskjellen på CD og DVD er så forsvinnande liten at det ikkje hadde vore av betydning uansett.

 

Skal du først diskutere dette så hald deg på eit sakleg nivå, dette er berre tåpeskap.

Lenke til kommentar
Han mener vel gjerne at man ikke har "valgmuligheten" - man kan ikke kjøpe PS3 uten BluRay, om ønskelig. På det punktet, er jeg veldig enig i MS sin politikk - at man har muligheten til å kjøpe en helt "strippet" konsoll :)

 

Hvorfor skal man kunne kjøpe Playstation 3 uten blu-ray når spillene produseres på blu-ray plater? :hrm: Selv nå som du får dedikerte blu-ray spillere nede i 1800kr, så er Playstation 3 et kjempe godt kjøp dersom man ikke har blu-ray spiller fra før, man får alt i et! Skjønner meg ikke helt på alle som mener konsollen er så dyr! 80gb ligger vel på rundt 3500kr! Da får man både en blu-ray spiller og konsoll i et til en god pris. Konsolen har jo også innebygget trådløst netverkskort, noe jeg savner på xbox 360.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man kunne kjøpe Playstation 3 uten blu-ray når spillene produseres på blu-ray plater? :hrm: Selv nå som du får dedikerte blu-ray spillere nede i 1800kr, så er Playstation 3 et kjempe godt kjøp dersom man ikke har blu-ray spiller fra før, man får alt i et! Skjønner meg ikke helt på alle som mener konsollen er så dyr! 80gb ligger vel på rundt 3500kr! Da får man både en blu-ray spiller og konsoll i et til en god pris. Konsolen har jo også innebygget trådløst netverkskort, noe jeg savner på xbox 360.

 

Hva vis jeg ikke har bruk, eller lyst på, Blu-ray spiller?

 

Det er uten tvil et behov for å senke PS3 prisen. Den har ikke tatt igjen X360 i løpet av 2008 heller, hvorfor skulle 2009 bli så annerledes? Om Sony har lyst å tjene penger denne generasjonen må de få fingeren ut av rattata og se hvor de kan endre strategien for å få salget opp, slik det er i dag så er det bare latterlig dårlig.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man kunne kjøpe Playstation 3 uten blu-ray når spillene produseres på blu-ray plater? :hrm: Selv nå som du får dedikerte blu-ray spillere nede i 1800kr, så er Playstation 3 et kjempe godt kjøp dersom man ikke har blu-ray spiller fra før, man får alt i et! Skjønner meg ikke helt på alle som mener konsollen er så dyr! 80gb ligger vel på rundt 3500kr! Da får man både en blu-ray spiller og konsoll i et til en god pris. Konsolen har jo også innebygget trådløst netverkskort, noe jeg savner på xbox 360.

 

Hva vis jeg ikke har bruk, eller lyst på, Blu-ray spiller?

 

Det er uten tvil et behov for å senke PS3 prisen. Den har ikke tatt igjen X360 i løpet av 2008 heller, hvorfor skulle 2009 bli så annerledes? Om Sony har lyst å tjene penger denne generasjonen må de få fingeren ut av rattata og se hvor de kan endre strategien for å få salget opp, slik det er i dag så er det bare latterlig dårlig.

Har lite å si om du har lyst på eller bruk for Blu-ray spiller når de tydeligvis benytter seg av plassen på platene til spillene. Skulle de produsert de samme spillene på DVD da eller? La oss si at et spill benytter seg av alle gigabytene, ville du heller hatt x antall dvd`er per spill? Høres ut som et dårlig valg fra Sony sin side hvertfall, med økt produksjonskostnad, frakt, og 2 versjoner av det samme spillet på markedet (forvirring).

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva folk har i mot blu-ray.

 

Ja, Sony puttet den i PS3 for å innføre et nytt format og for å tjene penger.

 

Men vi får

- fantastisk bildekvalitet på filmer...no more cinema

- spill som er større enn 8GB, og bare på 1 plate , med det potensiale som det medfører

 

Dere som ikke innser verdien av dette, får bare vente på priskuttet før dere får oppleve teh sweetness :p

Lenke til kommentar

Nå fylles mye av Blu-ray plassen med tom data for å få loadetiden til å gå kjappere ettersom de på langt nær ikke bruker platenes kapasitet.

 

Jeg klarte meg merksnodig nok med 6 plater av "Den lengste reisen" og i gamle PS1 dager var flere CD plater på lange eventyr bare normalt. Merksnodig hvor stort problem dette nå plutselig er blitt.

 

Nå brukes ikke all plassen på platene og med dagens komprimeringsteknikk får man skviset mer inn per plate. Mass effect f.eks fikk plass på 1 plate men inneholder veldig veldig mye.

 

Sony's valg av blu-ray kostet de denne generasjonen, tviler på at de kommer overhode i nærheten av noe storsalg, spesielt når de nå snart 2 å etter lansering fremdeles ikke tjener penger per enhet og de fremdeles ligger langt over konkurentene uten noe merkverdig å selge som konkurenten ikke tilbyd, utenom blu-ray men trumfkortet ser ikke ut til å ha særlig innvirkning på den generelle forbruker.

Lenke til kommentar
Nå fylles mye av Blu-ray plassen med tom data for å få loadetiden til å gå kjappere ettersom de på langt nær ikke bruker platenes kapasitet.

 

Jeg klarte meg merksnodig nok med 6 plater av "Den lengste reisen" og i gamle PS1 dager var flere CD plater på lange eventyr bare normalt. Merksnodig hvor stort problem dette nå plutselig er blitt.

 

Nå brukes ikke all plassen på platene og med dagens komprimeringsteknikk får man skviset mer inn per plate. Mass effect f.eks fikk plass på 1 plate men inneholder veldig veldig mye.

 

Sony's valg av blu-ray kostet de denne generasjonen, tviler på at de kommer overhode i nærheten av noe storsalg, spesielt når de nå snart 2 å etter lansering fremdeles ikke tjener penger per enhet og de fremdeles ligger langt over konkurentene uten noe merkverdig å selge som konkurenten ikke tilbyd, utenom blu-ray men trumfkortet ser ikke ut til å ha særlig innvirkning på den generelle forbruker.

 

Vel, der er folk forskjellig. Husker med forferdelse de 12 diskettene av et eller annet eventyrspill på Amiga. Personlig så mener jeg at det å bruke multiple disker vitner om at programvaren er i ferd med å overgå kapasiteten til maskinvaren.

 

Og Sony har på ingen måte "tapt" generasjonen. De lanserte ett år etter Microsoft har derfor en litt mindre forbrukerbase. Hvem vet, kanskje det faktisk ikke er flere xbox`er der ute pga RROD? Uansett så viser det seg at det er plass til begge konsollene.

 

Hadde Xbox360 og PS3 kostet det samme ville man blitt utledd om man hevdet de var like kvalitetsmessig og innholdsmessig. PS3 selger bra på tross av prisen...Xbox360 selger på grunn av prisen.

Lenke til kommentar

Kan du utbrodere den siste kommentaren der? Kva er forskjellane, kvalitetsmessig og innhaldsmessig? PS3 selger bra på grunn av navnet, Xbox 360 selger bra på grunn av prisen. Eller begge sel bra fordi det finnes eit marked for begge to? :roll:

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Vel, der er folk forskjellig. Husker med forferdelse de 12 diskettene av et eller annet eventyrspill på Amiga. Personlig så mener jeg at det å bruke multiple disker vitner om at programvaren er i ferd med å overgå kapasiteten til maskinvaren.

 

Og Sony har på ingen måte "tapt" generasjonen. De lanserte ett år etter Microsoft har derfor en litt mindre forbrukerbase. Hvem vet, kanskje det faktisk ikke er flere xbox`er der ute pga RROD? Uansett så viser det seg at det er plass til begge konsollene.

 

Hadde Xbox360 og PS3 kostet det samme ville man blitt utledd om man hevdet de var like kvalitetsmessig og innholdsmessig. PS3 selger bra på tross av prisen...Xbox360 selger på grunn av prisen.

 

Hadde X360 og PS3, ja hvor ofte har man ikke hørt den varianten? Hva med å leve i realiteten?

 

Xbox 360 selger grunnet pris ja, den er billigere enn PS3. Og tydeligvis ser du noe forbrukerne ikke ser, de ser ikke høyere kvalitet til høyere pris, de ser 2 like enheter hvor en koster mer enn den andre. Innholdsmessig ser det ut som det er veldig lite forskjell på de 2 forbrukermessig, hva som står på papiret ser ikke ut til å gjøre store døyten.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med forskjell kvalitetsmessig og innholdsmessig:

 

PS3 har

-blu ray

-innebygget HD, med mulighet til å lett oppgradere

-innebygd wi-fi

-innebygd oppladbare batterier i kontrollene

-gratis online

-nettleser

-mulighet til å legge inn Linux, og bruke PS3 til openoffice,firefox etc.

-ingen begrensing på hvor stor spillene kan være på sin onlinebutikk

-regionfrie spill, import ftw!

-en "failure rate" på 1%

 

 

Xbox360 har ingen av overnevnt og en failure rate på 10-30% (avhengig av maskinvarerevisjonene)

I tillegg så man betale mer for å få

-oppladbare batterier til kontroller

-online

-wifi

-microsofts egne harddisker

 

Spillmessig så er det en knapp seier til Xbox360

 

EDIT: Men ja, det er plass til begge konsollene. Når kjøper de som har PS3 en Xbox360 fordi prisen er så lav. Og de med Xbox360 kommer sikkert til å gjøre det motsatte når PS3-prisen synker

Endret av dweebster23
Lenke til kommentar
Han mener vel gjerne at man ikke har "valgmuligheten" - man kan ikke kjøpe PS3 uten BluRay, om ønskelig. På det punktet, er jeg veldig enig i MS sin politikk - at man har muligheten til å kjøpe en helt "strippet" konsoll :)

 

Har tenkt å kjøpe 360, men finner desverre ikke 360'en som bare benytter seg av CD-Rom.. :-/

Prisforskjellen på CD og DVD er så forsvinnande liten at det ikkje hadde vore av betydning uansett.

 

Skal du først diskutere dette så hald deg på eit sakleg nivå, dette er berre tåpeskap.

 

Grunnen til at prisforskjellen er forsvinnende liten er at DVD ble standard i PS2 og senere PC, og XBox - så ble etterhvert også storstilt masseproduksjon på DVD-Rom'er.

 

I starten var prisforskjellen på en DVD-Rom og en CD-Rom like stor som forskjellen på DVD-Rom og Bluray.

 

Nå har Sony tatt i bruk Bluray på PS3, og PC'er begynner også å få Bluray-rom'er etter TV-reklamene å dømme, og forhåpentligvis vil også fremtidige konsoller benytte seg av mediumet.

Bluray-plater kan lagre mere data enn DVD, blir vanskligere ødelagt, er mere miljøvennlig enn DVD og alle BD-Rom'ene er også bakoverkompatible med DVD, så om du vil heller brenne noe på DVD istedenfor DVD'er, så kan du fint gjøre dette. :)

 

PS3 er faktisk bakoverkompatibel med DVD og leser platene like raskt som DVD 8x, så Sony kunne tillatt å lansert spill på dette formatet om de ville, men da hadde de nok slitt med piratkopiering, og mye mindre lagringsplass. Så i teorien er det bare PS3 som har 'valgmuligheten', selv om ingen er tjent med at de begynner å bruke ett underlegent format, spessielt ikke oss forbrukere.

 

All ny teknologi koster penger, så enkelt er det.

Greit nok at ikke alle folk er villig til å betale for å få bedre teknologi, det klager jeg ikke på. Men når folk klager på 'valgfriheten' til systemet som støtter begge format (Bluray, DVD) når alternativene støtter bare ett av de to formatene (DVD) det dårligste og billigeste, er argumentet idiotisk.

Og da kan jeg like godt illustrere hvor dumt dette er med å argumentere for ett enda dårligere og billigere format.

Lenke til kommentar

Kvifor synest du det er eit idiotisk argument? Det er snakk om pris her og det faktum at dei fleste ikkje har tenkt å gå over til BD med det første. Det er ikkje snakk om å ha det dyraste og beste heile tida, det er snakk om å ha eit tilbod som treff heile markedet. Heile poenget med denne diskusjonen er at X360 sel godt på grunn av prisen, det er så vidt eg ser ingen som klager på ein PS3 fordi den har BD-spelar, det er kun poengtert at dette er ein av fleire grunnar til at konsollen er dyrare.

Lenke til kommentar

Er nå bra gjort da av en billig plastdings med gammeldags teknologi (X360) å selge mer enn en topp moderne kraftkjempe.

 

Og for ikke å snakke om en "stein" (Wii) som utklasserer topp teknologi salgsmessig.

 

PS3 og valgfrihet finnes ikke, såre enkelt. Kjøper du en PS3 får du blu-ray, trådløst kort og innebygget HDD. Du kan ikke velge bort noe du ikke har bruk for. Sett at du ikke trenger blu-ray, du skal bruke trådet internett og skal ikke gjøre bruk av HDDen. Snakker om rimelig sur deal du må gjøre da. Minner meg om kanalpakkene til selskap som canal digital og Viasat, selv om du ikke skal se på 80% av kanalene du får i pakken må du like fult betale for det.

 

Vært irriterende om du skulle ha en VG og måtte kjøpe Dagens Næringsliv, Dagbladet, Aftenposten og VG i en pakke ikke sant?

 

Joda, teit sammenligning men det er faktisk like teit å diskutere en forretningsmodell som overlegen og en annen forretningsmodell underlegen, Sony har nå valgt å innkludere alt i sin pakke, en taktikk som kan ha kostet dem veldig dyrt salgsmessig. MS har valgt å ha et billig utgangspunkt men dyrere tilbehør for dem som er interesert i dette. Til nå har MS sin taktikk fungert bedre enn Sonys. Det at det koster ekstra, over tid, ser ikke ut til å bry forbrukeren noe særlig men å hoste nærmest 4000 ,- på en gang på en konsoll som tilnærmet ikke er noe forskjellig fra konkureten blir noe annet. Og da nytter det ikke at man legger opp til "Man må ha" lister som mange gjør for å presse X360 prisen høyere opp, utgangspunktet er hva konsollen koster, at PS3 har en dyrere innmat men "alt med" er ikke noe relevant grunnlag, det mange ser er en PS3 som gjør det samme som X360 bare til en mye dyrere pris.

 

Og kanskje det er der problemet ligger, den gjør ikke noe tilsynelatende mer nytt av seg enn å spille blu-ray filmer, et format som enda ikke tar tatt grepet i massemarkedet, et marked som ikke har noen problemer med DVDen. Om man tar en normal forbruker med middels intersse for spill men ikke den dype insikten, setter den fremfor en X360 og PS3 og viser han prisen, blir han mest sannsynelig å gå for X360en. Hvorfor? Fordi spillene som X360 har er så tilsynelatende lik spillene PS3 har at forskjellen er minimal.

 

Ergo, Sony er nødt til å kutte prisene på PS3 for å sitte med muligheter for det store salget. Slik det er i dag ligger de dårlig ann til å ta igjen noen av de 2 konkuretene sine. Personelig tror jeg de kommer til å slite med å få sette prisen ned, spesielt siden konsollen fremdeles selger med tap og Sony har levert negative tall for første gang på lenge.

Lenke til kommentar

Du kan ikke kjøpe billigere versjon av Dagbladet, uten Sporten og Tegneseriene..

 

Du kan ikke kjøpe billigere versjon av Wii eller 360, med CD-Rom istedenfor DVD-Rom.. Eller dyrere versjon med Bluray-spiller.

Du kan ikke heller ikke kjøpe billigere versjon av PS3 uten BD-Rom, istedenfor DVD og CD-Rom (selv om du fint kan spille av disse på PS3).

 

Du har valgfrihet i Dagbladet, fordi du kan lese både Sporten og Tegneseriene, i tillegg til utenriks og nyheter.

 

Hvis du vil dra avis-sammenligningen din om valgfrihet, så blir det som å si at valgmulighetene i Dagbladet er dårlig, fordi dem har nyheter, Sport og lignende, mens Donald Duck klarer seg uten disse.

 

Valgfrihet er når du KAN velge hva du vil gjøre, om Bluray ikke hadde vært mulig å spille av på PS3, så hadde du hatt mindre valgfrihet.

 

Om de eneste partiet du hadde lov til å stemme på under neste regjeringsvalg var Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, som er de to største partiene i Norge i dag, så hadde du hatt enda mindre valgfrihet enn du har i dag, hvor du har muligheten til å stemme på 7-8 forskjellige parti.

 

Har ikke sagt at du ikke må betale MERE for PS3 når du kjøper den i butikken, men du får også MERE valgfrihet når du gjør dette.

Å argumentere at valgfriheten blir dårligere med mindre valgmuligheter blir tåpelig.

Skjønner ikke hvorfor dette er så vansklig å forstå.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...