Gå til innhold

Windows 7 imponerer


Anbefalte innlegg

Jeg er helt enig. Vista boblen ble blåst opp, men for meg sprakk den lenge før det kom ut. Og for et stykke programvare-katastrofe. At W7 skal bli så bra som forevist tror jeg ikke før jeg ser/tester det...

 

Spurte faktisk en som jobber hos Microsoft Norge i dag om hardware og W7. Fikk inntrykket av at det meste ville komme til å kjøre som hakka møkk. Selv disse Atom-greiene med 1 gig ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som klager på den ZDnet sammenligningen, så er det ingen grunn til å tvile på ytelsen til Win7 i den testen, og det kan di fleste som har prøvd siste betaen bekrefte. Det som derimot er spekulativt med sammenligningen, er at Vista er bedre enn XP på så mange områder der...

 

Og angående installasjon fra CD eller DVD, så er det selvfølgelig ikke plass på en CDrom, så det kommer nok på DVD/Bluray. Installert tar det vel ca 10 GB.

Dessuten er det bare å mounte Windows7 som image på HD, og installere direkte fra XP eller Vista. Det er en hel del kjappere enn å installere fra ett optisk drev.

Lenke til kommentar
Hva er galt med Vista? Jeg har brukt i Vista i ca. 18 mnd nå, og jeg har aldri hatt ett eneste problem som Windows har forårsaket. Jeg har mange kompiser som sitter med Vista på maskinen sin, og de er helt enige med meg i at Vista er og blir XP overlegent.

Spill, sa du? Samme ytelsen med Vista SP1 som XP SP3. Google det selv.

 

virker som det er blitt en trend å si att Vista er dårlig, ikke tror jeg alle som sier det har prøvd vista heller. eneste minus jeg finner med vista vs XP er minnebruken, ellers er ALT overlegent for meg værtfall, minne koster jo ingenting idag. ikke er det noe ytelsesforskjell i spill heller, ja, jeg har prøvd.

 

brodern har også hatt vista en god stund nå, han er også kjempefornøyd. kjenner også flere som er storfornøyd med vista (og ja, de har hatt XP)

 

litt OT :)

 

men det blir spennende med Windows 7

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Håper w7 slippes på dvd da lesehastighet er en del høyere enn cd,

og dermed mindre tid på innstallering. Har selv testet ut dette

med XP og det tar betydelig mindre tid å loade fra dvd under

innstallasjon.

Er sikkert mulig å legge et image på dvd, men er vanskelig å vite

før den endelige versjonen kommer.

 

Øøøøøh.... Vista er publisert på dvd! Ser ingen grunn til at MS skal gå tilbake til cd.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Håper Hardware.no tester betaen selv og lister opp viktige endringer de finner.

 

Heheh! Det kommer aldri til å skje.

 

 

Arsæll får ikke tid til å prøve alle knappene  :!:

 

"Oi se her guttær! Her var'e mange knappær 'a gitt! Nei ditta blir vi aldri færdi med til jul altså. Vi får bynne å trøkke på denna da, og se hva den gjør".

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Dette er jo en USERIØS "terning-kast" test hvor man bare "synser". Her er egentlig ingen reelle data som underbygger denne leke-testen fra en privatperson.

 

For noe useriøst tull. Harware.no burde være litt mer påpasselig med kildene sine og ikke bare kaste ut slike sensasjons agurk nyheter i hytt og pine. :(

EULA-en i Windows 7 beta tillater ikke å avsløre benchmarks. Derfor er ikke de reelle tallene oppgitt, bare referansetall. Og både erfaringer og tester privatpersoner har gjort viser til de samme dataene.

 

Forslag til ny overskrift på artikkelen:

En journalist hos et konkurrerende nettsted er imponert over Windows 7.

Enig. Eller "Zdnet.com er imponert over Windows 7".

Slik overskrifter står nå indikerer den at Win7 har imponert hardware.no

Håper Hardware.no tester betaen selv og lister opp viktige endringer de finner.

Jepp. Da kan de, med god samvittighet, benytte overskriften de ga til denne artikkelen. Dessuten er det langt artigere å lese hw's eget stoff enn avskrifter fra andres skriverier.

Nei, det kan de ikke. Heller ikke HW.no har lov til å vise detaljerte tall fra benchmarks. Det vil bryte med EULA-en.

 

Og den som vil ha tall, kan se på disse testene:

http://blogs.zdnet.com/hardware/?p=3187 (build 6956)

http://xtreview.com/addcomment-id-7378-vie...a-1-review.html

Endret av TCi
Lenke til kommentar
En normal CDrom leser med ca 50x = 7,5 MB/s hastighet. En CD med 700 MB kan dermed leses på ca 700/7,5 = 93 sekunder. Lesingen er altså en minimal begrensning på installasjonstiden. En moderne DVD-spiller leser med 20x = 27 MB/s hastighet. Hvis man skal lese de samme 700 MB fra DVDen så tar det altså ca 700/27 = 26 sekunder.

 

Med andre ord høres det "lynraskt" ut med over 3,5 ganger så høy lesehastighet, men når man ser nærmere på tallene så er det faktisk bare rundt 67 sekunder å spare på det. Forutsatt at alt innholdet trengs så raskt som mulig under installasjonen. (I praksis må PCen vente på prosessoren og andre ting før installasjonen kan gå videre og da spiller det ingen rolle om alt lastes inn det første minuttet eller etter just-in-time prinsippet.

Den sammenlikningen er helt håpløs i en reel situasjon, for en installasjon er ikke å kopiere alle filer fra plass a til plass b og da tru man er ferdig. Mesteparten av tiden man bruker på installasjon av feks WinXP er faktisk at den laster inn drivere etc til installasjonsprosessen, er ihvertfall den erfaringen jeg har fra å ha installert det x antall ganger. Bruker mer tid på at den skal laste brukergrensesnittet med de forskjellige driverne enn den bruker totalt til å kopiere filene fra cden til harddisken. I tilleg er ikke maks hastigheten på lesing fra en cd/dvd gjevn over hele flaten.

Endret av AnarCon80
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Håper Hardware.no tester betaen selv og lister opp viktige endringer de finner.

Jepp. Da kan de, med god samvittighet, benytte overskriften de ga til denne artikkelen. Dessuten er det langt artigere å lese hw's eget stoff enn avskrifter fra andres skriverier.

Nei, det kan de ikke. Heller ikke HW.no har lov til å vise detaljerte tall fra benchmarks. Det vil bryte med EULA-en.

Eh?

Jo, det kan de. Harware.no kan skrive om Win7 som alle andre uten å gi eksakte benchmarks eller på annen måte bryte EULA'en.

 

Innleggene du quotet var en misnøye med hw.no's bruk av overskrifter når de refererer andres artikler samt ønske om at hw.no selv produserer mer stoff. Disse hadde ikke noe med eksakte bechmarks å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har troen på Windows 7. Nå skal det sies at selv om jeg er daglig bruker av Linux (Mandriva og Xubuntu på laptoppene) så har jeg vært svært fornøyd med Windows Vista x64 på min stasjonære. Ingen problemer i det hele tatt, og ytelsen er finfin. Jeg er egentlig ganske lei av folk som hater Vista bare for å hate det. Vista kjørte forøvrig bedre på min MSI Wind (netbook) enn XP. Mye av grunnen til dette er at Vista faktisk tok utbytte av de 2GB med RAM jeg hadde ved å ta i bruk Prefetch funksjonaliteten som Vista tilbyr (som jeg selv synes er genial). Batterilevetiden min under Vista er bedre enn i XP, og vesentlig bedre enn Mandriva 2009. (Offisielle tall fra Asus oppgir også høyere batterilevetid i Windows enn i Linux.) I tillegg er mange ting vesentlig enklere i Vista enn XP, eksempelvis behandling av nettverksskrivere.

 

Jeg tror Windows 7 vil få en bedre mottakelse av den enkle grunn at det ikke er så veldig mange storslåtte nyheter, men heller forbedring av det gamle. Windows 98 og 2000 ble godt mottatt da de var på mange måter likt Windows 95 med tanke på brukeropplevelsen. (Win ME er jo unntaket her riktignok). Da XP først kom var det mye skepsis og mye av den samme avskyen de samme menneskene i dag har for Vista. Nytt, annerledes, mer "eye-candy", og krever i teorien mer av datamaskinen enn tidligere Windows operativsystemer gjorde. (Noe som i å for seg ikke stemmer helt... Vista benytter seg av mer RAM hvis det er tilgjengelig, men krever det ikke)

 

Som Fangs78 sa, er det ikke overraskende at mange fortsatt holder seg til (change=pain).

Lenke til kommentar

Porblemet med mp3-filene var vel ikke Windows 7 sin feil, men den nye mediaplayeren som fulgte med.

Og for at den skulle ødelegge mp3-filene måtte du endre metatagene med mediaplayer.

 

Har selv testa Windows 7 i VMWare med 1GB ram, hvor det booter raskt, og kjører smertefritt.

Litt treig respons, men det kommer vel av at jeg tross alt ikke kjører det som native os.

Lenke til kommentar
Som Fangs78 sa, er det ikke overraskende at mange fortsatt holder seg til (change=pain).

En like lite fornuftig holdning er "all forandring er til det bedre". Mange av innvendingene mot Vista er saklige, og brunnet på objektive betraktninger. Personlig er jeg litt lei av at såpass mange virker til å insinuere at all kritikk mot vista er en del av en irrasjonell hat-kampanje.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...