Gå til innhold

Windows 7 imponerer


Anbefalte innlegg

Er meget glad for at vi har gått vekk fra kommandolinje og lange og dype trestrukturer i menyer...at du og mange andre strider i mot denne forandringen er selvsagt ikke overraskende (change=pain)

*sukk*

 

Så flott at han har slike som deg som legger ord i munnen på han da. Det han sikkert mente var at det finnes forskjellige tilnærminger til "brukervennlighet", eksempler: Vista = FAIL, OSX = Teh win.

 

Det handler om _hvordan_ man løser forskjellige problemstillinger når man skal kommunisere med brukeren. Å overøse dem med pop-up bokser som låser handlingsflyten er for eksempel feil måte å gjøre det på.

 

OBS!! Hvis det er slik som digi.no antyder,

Jeg stopper deg like gjerne her: ting er _aldri_ som digi.no antyder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis ikke denne windows-7 er en GRATIS fix til de som ble lurt til siste microsoft-dritt (vista) - så er det lite vits i å omtale denne produsents beta'er i positive ordlag før man ser dem.

 

først må de bevise at de kan lage noe bedre enn Vista-søpla.

Lenke til kommentar
har ikke mp3 dødd ut enda? bruk spotify, så slipper du å indeksere å prøve å holde orden på det ulovlige musikk kaoset ditt.

Spotify er beta og kommer til å koste en god del penger når endelig release kommer... (reklamefritt)

Hilsen storfornøyd Spotify bruker, som ikke har noen planer om å betale for tjenesten senere...

Lenke til kommentar
hvis ikke denne windows-7 er en GRATIS fix til de som ble lurt til siste microsoft-dritt (vista) - så er det lite vits i å omtale denne produsents beta'er i positive ordlag før man ser dem.

 

først må de bevise at de kan lage noe bedre enn Vista-søpla.

Hva er galt med Vista? Jeg har brukt i Vista i ca. 18 mnd nå, og jeg har aldri hatt ett eneste problem som Windows har forårsaket. Jeg har mange kompiser som sitter med Vista på maskinen sin, og de er helt enige med meg i at Vista er og blir XP overlegent.

Spill, sa du? Samme ytelsen med Vista SP1 som XP SP3. Google det selv.

 

Jeg anbefaler deg å prøve W7, det er et råbra OS allerede. Ting man ikke har prøvd eller vet noe om bør man ikke uttale seg om. Det kjører utmerket i VMware med 1 GB RAM og 2,0 Ghz prosesseringskraft.

Lenke til kommentar

Forslag til ny overskrift på artikkelen:

En journalist hos et konkurrerende nettsted er imponert over Windows 7.

 

Håper Hardware.no tester betaen selv og lister opp viktige endringer de finner.

 

Håper w7 slippes på dvd da lesehastighet er en del høyere enn cd, og dermed mindre tid på innstallering. Har selv testet ut dette med XP og det tar betydelig mindre tid å loade fra dvd under

innstallasjon.

En normal CDrom leser med ca 50x = 7,5 MB/s hastighet. En CD med 700 MB kan dermed leses på ca 700/7,5 = 93 sekunder. Lesingen er altså en minimal begrensning på installasjonstiden. En moderne DVD-spiller leser med 20x = 27 MB/s hastighet. Hvis man skal lese de samme 700 MB fra DVDen så tar det altså ca 700/27 = 26 sekunder.

 

Med andre ord høres det "lynraskt" ut med over 3,5 ganger så høy lesehastighet, men når man ser nærmere på tallene så er det faktisk bare rundt 67 sekunder å spare på det. Forutsatt at alt innholdet trengs så raskt som mulig under installasjonen. (I praksis må PCen vente på prosessoren og andre ting før installasjonen kan gå videre og da spiller det ingen rolle om alt lastes inn det første minuttet eller etter just-in-time prinsippet.

 

Er meget glad for at vi har gått vekk fra kommandolinje

Hvem er dere? Bruker dere aldri Windows kommandolinje (CMD)?

 

men gud så mye lettere det er for nybegynnere!

Beskriver du dere?

 

Hva med alle som ikke er nybegynnere og jobber raskere med kommandolinje enn grafisk?

Hva med alle som foretrekker å kunne velge selv mellom kommandolinje og grafisk?

Lenke til kommentar
Er meget glad for at vi har gått vekk fra kommandolinje og lange og dype trestrukturer i menyer...at du og mange andre strider i mot denne forandringen er selvsagt ikke overraskende (change=pain), men gud så mye lettere det er for nybegynnere!

 

Aner ikke hvem sin post du har lest, men jeg har verken nevnt noe om kommandolinje eller dype tresturkturer.

 

Tja. Når du kommer med slike krav, bør du selv innse at å "bruke" ikke er det samme som "administrere" eller "tilpasse".

Så å tilpasse systemet til den ideelle brukeropplevelsen er ikke en del av å bruke systemet ?

 

Selvsagt er det fokusert på den "enkle bruker" i Windows 7. De skal konkurrere med MAC! Har du behov for meget spesifikke custom-tailored løsninger burde man ikke kritisere løsninger som ikke har som mål å treffe det markedssegmentet...

 

Jeg ønsker her gjerne å sitere Microsoft:

 

 

Great ideas are often simple and clear. Here's ours: We're making Windows 7 for you. This means we're:

 

*

 

Tailoring it for laptops

*

 

Making it work the way you do

*

 

Designing it for web services

*

 

Building it for entertainment

*

 

Engineering it to be easy to own and manage

 

And that's only the beginning.

 

And Windows 7 will offer more options than ever to customize and personalize your Windows PC with styles that match your personality.

 

Windows 7 is being designed to be a solid platform for developers so that they can enable next-generation solutions for Windows. Developers can be more productive and offer new capabilities to their applications utilizing new API's in Windows 7. Here at the PDC, we are delivering the first pre-beta of Windows 7 to developers. This was the first developer release of Windows in recent history to be API-complete when first delivered.

 

 

Merk: Så har jeg igjen ikke kritisert Windows 7 for å være for "enkelt" det har jeg ingen grunn til, jeg har bare uttrykt en bekymring jeg har når poenget om at alt er "enkelt" kommer opp. Jeg ser gjerne at artikkelforfatter og andre utdyper hva de mener med enkelt når de kommer med slike påstander. Hva som f.eks er enkelt for en som er dreven i photoshop behøver ikke være enkelt for en ny bruker og vica verca.

 

F.eks hurtigtaster, de fleste som har brukt PC en stund foretrekker å bruke ctrl+c og ctrl+v for å kunne kopiere og lime inn. Dette er ikke nødvendigvis "enkelt", mange brukere vil foretrekke høyreklikkmenyen, eller noen vil kanskje til og med ta seg tiden med å bruke kopier og lim inn knappene på verktøylinjen. For mange er kanskje dette med høyreklikking litt vanskelig. Som du sikkert ser jo mer "enkel" brukeren blir jo lengre tid tar som regel operasjonene. For en mer dreven bruker er det dermed ikke sakt at et "enklere" system vil gjøre denne brukerens hverdag enklere.

 

 

 

Uansett så, hvis du har lest testen, så går den mer eller mindre ut på ytelse og ikke brukervennlighet. Han har vel noen kommentarer på at det var enklere å utføre (noe som var rotete fra hans del da han skulle teste ytelse utelukkende...), men les innholdet i testen så ser du hva han legger vekt på...og les overskriften.

mvh,

Tomas

 

Må kommenterte jeg utsagnet i hardware sin artikkel "Den skal være både raskere, mer stabil og enklere å bruke enn Windows XP og Vista. " Som en oppfølging til posten 2nr før min.

Jeg har på ingen måte ønsket å ytre eller påstå at den aktuelle testeren hardnakket påstår at Windows 7 er enklere å bruke enn tidligere versjoner, MEN jeg er overbevist om at Microsoft kommer til å bruke dette som et argument i markedsføringen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Forslag til ny overskrift på artikkelen:

En journalist hos et konkurrerende nettsted er imponert over Windows 7.

Enig. Eller "Zdnet.com er imponert over Windows 7".

Slik overskrifter står nå indikerer den at Win7 har imponert hardware.no

Håper Hardware.no tester betaen selv og lister opp viktige endringer de finner.

Jepp. Da kan de, med god samvittighet, benytte overskriften de ga til denne artikkelen. Dessuten er det langt artigere å lese hw's eget stoff enn avskrifter fra andres skriverier.

Lenke til kommentar

MSN skulle jeg gjerne hatt, men Movie Maker er derimot noe av det verste jeg har brukt. Windows Mail har jeg aldri helt klart/ giddet å innstalere riktig..

 

Noen som vet/mer eller mindre sikker på om Windows 7 vil være mulig å innstalere på f.eks. dagens Acer Aspire 8930G/resten av serien?

Lenke til kommentar
har ikke mp3 dødd ut enda? bruk spotify, så slipper du å indeksere å prøve å holde orden på det ulovlige musikk kaoset ditt.

Spotify er beta og kommer til å koste en god del penger når endelig release kommer... (reklamefritt)

Hilsen storfornøyd Spotify bruker, som ikke har noen planer om å betale for tjenesten senere...

Hva er en god del penger? i dag koster det 9 kr for et døgn, men om de øker den til 49 kr, så er ikke det krise det heller. Benytter meg av gratisversjonen til daglig, og blar opp 9 kr når jeg har fest. Eneste må være hvis de putter inn MYE mere reklame, men de må jo bare tilpasse seg markedet å finne utav hva som selger og hvor mye de kan ta for produktet sitt, og de får nok konkurrenter på sikt også...

Lenke til kommentar
MSN skulle jeg gjerne hatt, men Movie Maker er derimot noe av det verste jeg har brukt. Windows Mail har jeg aldri helt klart/ giddet å innstalere riktig..

 

Noen som vet/mer eller mindre sikker på om Windows 7 vil være mulig å innstalere på f.eks. dagens Acer Aspire 8930G/resten av serien?

Ja, det skal gå fint. Win7 krever mindre enn Vista, og Vista går vel flytende på den maskinen? Går ihvertfall knallbra på de nyere Acer maskinene jeg har vært borti, spesiellt etter å ha fjernet ca 100 unødvendiger Acer eProcesser som går i bakgrunnen. Makan til møl som leveres med maskiner i dag...

 

Åja, du kan bruke samme drivere som du bruker til Vista, så da slipper du å tenke på det...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... etter å ha fjernet ca 100 unødvendiger Acer eProcesser som går i bakgrunnen. Makan til møl som leveres med maskiner i dag...

He, he. Mye av tiden under en installasjon går med til å av-installere. Ironisk.

Har lagt merke til det der på en del jobb PC'er, hjemme kjøpes jo PC'er i deler så en har ikke det problemet der.

Lenke til kommentar
har ikke mp3 dødd ut enda? bruk spotify, så slipper du å indeksere å prøve å holde orden på det ulovlige musikk kaoset ditt. Men, har vanskelig for å tro at W7 ødelegger mp3 filer.

 

Nei, mens jeg venter skal jeg spyle XP ned i dassen og kjøpe meg en Vista x64 lisens...

 

Å ha mp3-filer på disk har endel fordel ovenfor å streame det. Forøvrig er det ikke vansklig å tro det, WMP har jo tildigere ødelagt mp3-filer når det skrev tags, sågar har MS gitt ut et filserver-OS som ødelegger filer, i tilegg til en bildeframviser, at de enda ser ut til å ha slike problemer er ikke annet enn skremmende. Greit nok at dette er en beta, men å ødelegge filer er det verste et OS eller program kan gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Greit nok at dette er en beta, men å ødelegge filer er det verste et OS eller program kan gjøre.

Forsåvidt enig, men dette er en Beta så jeg synes de bør tilgis. WHS fadesen var langt mer alvorlig.

Lenke til kommentar
Den skal være både raskere, mer stabil og enklere å bruke enn Windows XP og Vista.

Jeg hater når folk slenger dette uttrykket rundt seg. Vista skulle være enklere å bruke enn XP, men ho ho som de gikk på en smell der. Man kan ikke si "enklere å bruke" uten å spesifisere nærmere hvem det er enklere for, og under hvilke forutsetninger.

 

Forøvrig så ser jeg litt frem til Windows 7. Vista var aldri noe alternativ, men som Robin over trenger jeg også noe til å ta over for XP som begynner å trekke på årene (men som fortsatt klarer seg himla mye bedre enn Vista).

 

Jeg er helt enig. Vista boblen ble blåst opp, men for meg sprakk den lenge før det kom ut. Og for et stykke programvare-katastrofe. At W7 skal bli så bra som forevist tror jeg ikke før jeg ser/tester det...

Lenke til kommentar
Hva er en god del penger? i dag koster det 9 kr for et døgn, men om de øker den til 49 kr, så er ikke det krise det heller.

9 * 30dager = 270kr mnd... * 12 = 3240kr i året... (jeg hører musikk hver dag)

å 3240kr er det jeg definerer som en god del penger for en slik tjeneste...

 

Men uansett, en flott tjeneste som fungerer utmerket i beta, gratis, super kvalitet og ingen ventetid...

 

Men nå er vi totalt OFFT... Spor inn på tråden nå.

 

(Hilsen en som kjøper ALT jeg har av musikk, og film.)

Lenke til kommentar
Hva er en god del penger? i dag koster det 9 kr for et døgn, men om de øker den til 49 kr, så er ikke det krise det heller.

9 * 30dager = 270kr mnd... * 12 = 3240kr i året... (jeg hører musikk hver dag)

å 3240kr er det jeg definerer som en god del penger for en slik tjeneste...

 

Men uansett, en flott tjeneste som fungerer utmerket i beta, gratis, super kvalitet og ingen ventetid...

 

Men nå er vi totalt OFFT... Spor inn på tråden nå.

 

(Hilsen en som kjøper ALT jeg har av musikk, og film.)

Ja, ikke meningen å være langt offtopic, men de tar 99 kr/mnd og 999 kr/år. Gratis fungerer også fint ;)

 

 

Ontopic: Nei, jeg er av de som mener at Vista får unødvendig mye pepper, og jeg mener fordelen overgår ulempene. Men allikevel tror jeg MS tar et skikkelig tak med Win7 og at det faktisk vil få den kanskje beste releasen av noen Windows noengang. Er det egentlig noen Windows versjoner som noengang har blitt enstemmig hyllet fra release?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...