Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må til avhør imorgen! Er helt uskyldig.


Skyax

Anbefalte innlegg

Hei

 

 

 

I morgen må jeg til avhør!

Det står at de trenger min forklaring i en politisak under etterforskning...

Det gjelder en brann på en skole.

 

Men jeg er helt uskyldig! Jeg har ingenting med det å gjøre.

MEN ... Jeg sa til en kamerat at det var meg. Tulla bare med han, og jeg trudde ikke at han tok meg seriøst. Så sa han det videre, og til slutt så viste alle at det var meg :(

 

 

 

Jeg har ikke lyst å si hva jeg gjorde den kvelden, for jeg var på en fest rett med den skolen, og da vil vel politiet kanskje kontakte andre som var på festen? Og foreldrene mine blir ikke glade vis jeg sier at jeg var på fest..

 

Hva skal jeg si på avhøret?

Kommer dette på rullebladet??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forhåpentligvis bare å si sannheten. Tilby å ta løgndetektortest selv om de ikke bruker sånt. Gråt om du må. Tvihold på uskylden. Forklar situasjonen for dem slik du forklarte den for oss. De kan uansett ikke dømme deg uten bevis - og en tullete sarkastisk innrømmelse til en tredjeperson kan neppe beskrives som bevis.

Lenke til kommentar

Du skal si sannheten. Ellers vikler du deg bare inn i løgner du ikke finner veien ut av, og da øker du mistanken mot deg i tillegg til å kaste bort politiets tid soim må etterforske blindspor istedet for å finne den egentlige skyldige. At moren og faren din ikke blir så glade for at du var på fest er ikke det største problemet du har akkurat nå. Fortell dem nøyaktig hvordan det hele henger sammen, så vil de antagelig støtte deg gjennom denne saken, selv om det nok vanker kjeft. At politiet kommer til å snakke med de andre på festen er ikke noe problem, med mindre det var en av dem som startet brannen. Det er uansett ikke ditt problem.

 

Og nei, det havner ikke på rullebladet med mindre du blir funnet skyldig i en rettssak. (Edit: Eventuelt erklærer deg skyldig og vedtar en bot, men det går jeg utfra du ikke vil, siden du er uskyldig.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Fortell sannheten. Hvis du er grei kan det jo hende at politiet kan hjelpe deg med å holde alibiet ditt skjult for foreldrene dine. Hva du enn sa til kompisen din holder ikke som bevis. De må vite mer, det er derfor de kaller inn folk. Hvis ikke hadde du jo bare fått dommen i posten, ikke sant?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Som Isbilen sier; de trenger informasjon og kaller inn folk. Etter en slåsskamp på en fest her i byen ble ca halvparten av deltagerne kalt inn.

 

At du nå har fått innkalling behøver ikke bety at de mistenker deg.

 

Edit: Hva for slags kamerater er det du har, forresten?

Endret av Startfanet
Lenke til kommentar

Jeg tipper det er bedre at du sier at du var på fest enn at du vikler deg inn i et nett av løgner som i verstefall kan få deg dømt.

 

Ditt andre alternativ, som egentlig er utrolig dumt å gjøre er å ikke si noe som helst. Det eneste du har plikt til å oppgi til politiet under et avhør er navn, fødselsdato, bosted og yrke. Men som sagt jeg vil overhodet ikke anbefale deg å gjøre dette hvis du virkelig er uskyldig.

 

Lyver du til politiet i avhør kan du bli siktet for falsk forklaring.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Vær helt ærlig. Politiet kommer til å spørre deg hvorfor du sa at du hadde gjort det, så vær forberedt på det spørsmålet.

 

Om du synes det er vanskelig å si, kan du vise politiet førsteposten du skrev.

 

Politiet er ikke skumle mennesker som er ute etter å ta deg, det eneste de vil er å få avklaring i hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Det eneste du har plikt til å oppgi til politiet under et avhør er navn, fødselsdato, bosted og yrke.

 

Faktisk ikke. Det eneste du har plikt til er å møte for å si at du ikke vil si noe som helst. Man må selvfølgelig vise legitimasjon, men utover det trenger man ikke si hva man jobber med. Det blir altså ikke noe avhør i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Er vel ikke værre enn å si at du ikke gjorde det. Er du skyldig og har innrømt det overfor en "venn", så bare lær av feilen, ikke skryt av dine ugjerninger.. Du er nok ikke den første "banditten" som gjør denne fatale feilen.. (Hvem i alle dager ønsker å skryte på seg en brann???)

Er du uskyldig, fortelle det som det er, at du var på festen, men ikke si du har innrømmet at du har gjort det overfor en "venn", for da innrømmer du det plutselig for politiet om du ikke formulerer deg riktig.. Enkelt og greit, du skjønner ikke hvorfor dette ryktet er kommet og det må være noen som ikke liker deg... :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du sier at du bare var hjemme og var på diskusjon.no også kommer noen andre å sier: "Nei han var på festen hjemme hos arne han" til purken da sliter du sinnsykt. for det første har du jøyet i ett poleti avhør som er ulovlig

og for det ande var du i nærheten av skolen men lot vær å si det, det er jo som å skrie det var meg.

Lenke til kommentar

Festen var ikke langt fra skolen. Men skolen ble påtent klokken 4 om natta, og da sov jeg.

Så jeg var ikke på festen når det skjedde.

Det var også på Halloween, så det er lenge siden nå.

 

 

 

En kamerat hadde bare i nicket "Noen tente på skolen igår"

Så sa jeg at det var meg bare for kødde med han, se om har trudde på meg.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at rådene er enstemmige her, og godt er det. Si det som det er. Ikke spekuler i hvilken løgn som funker best, fordi det gjør de ikke. Politifolkene som avhører deg har gjort dette hundrevis av ganger før, og skjønner når folk bløffer. Og de er som sagt over ikke ute etter å ta deg, men etter å finne ut av hva som faktisk skjedde.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? Men kan garantere deg en ting, politiet driter i om du var på en fest, og tror neppe de løper hjem til foreldrene dine for og si du var på fest. La oss si du er rundt 16, og politiet er fult klarover at det er en vanlig fest alder. Så det kommer ikke som noe sjokk på de. :) (Med mindre du er i en veldig lav alder)

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar
for det første har du jøyet i ett poleti avhør som er ulovlig

 

Det er ikke ulovlig å lyve i politiavhør dersom du er mistenkt slik jeg tror trådstarter er.

Om du skal forklare deg som vitne plikter du å være sannferdig, det kan medføre straff å lyve i en slik situasjon.

 

Edit: Mulig trådstarter blir kalt inn som vitne, ettersom politiet trengte hans forklaring. I så fall plikter trådstarter å fortelle sannheten om han velger å forklare seg.

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...